오늘날 사회적 문제로 제기되고 있는 청소년 문제와 관련하여, 청소년들의 신체적, 정신적 변화를 파악하고 무용치료 프로그램을 적용하여 청소년들의 부정적인 개념 및 우울 불안감을 감소시키고 바람직한 신체상을 통해 심신발달과 인간관계 유대강화, 진취적인 태도함양을 가지는데 그 목적을 두고 있다.
현대사회의 청소년 문제로써 심리적 불안, 정서적 혼란, 미 확립된 사회적 행동, 외부 세계에 대한 자아개념의 조정, 현실감의 부족, 도덕적 체계의 혼란, 자극에 대한 반응 그리고 불안정한 인간 관계의 모습 등의 심리적 변화들이 있다. 이러한 청...
오늘날 사회적 문제로 제기되고 있는 청소년 문제와 관련하여, 청소년들의 신체적, 정신적 변화를 파악하고 무용치료 프로그램을 적용하여 청소년들의 부정적인 개념 및 우울 불안감을 감소시키고 바람직한 신체상을 통해 심신발달과 인간관계 유대강화, 진취적인 태도함양을 가지는데 그 목적을 두고 있다.
현대사회의 청소년 문제로써 심리적 불안, 정서적 혼란, 미 확립된 사회적 행동, 외부 세계에 대한 자아개념의 조정, 현실감의 부족, 도덕적 체계의 혼란, 자극에 대한 반응 그리고 불안정한 인간 관계의 모습 등의 심리적 변화들이 있다. 이러한 청소년들의 심리적 불안감을 해소시키는데 청소년을 위한 무용치료 프로그램 개발이 필요하다.
이에 본 연구의 내용은 무용치료의 배경과 신체적, 심리적 특성, 청소년기의 품행장애, 반사회적 행동과의 관계를 조사하였고, 이러한 이론적 배경을 바탕으로 개발한 청소년을 위한 무용치료 프로그램은 단계적으로 준비단계, 개인별 움직임 단계, 그룹별 움직임 단계로 구성하였다.
따라서 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 준비단계에서는 단전호흡을 활용하여 실시함으로써 호흡을 통하여 심리적인 부담감을 줄이고 가벼운 동작과 호흡을 통해 정서적인 안정을 가져온다.
둘째, 개인별, 그룹별 움직임 단계에서는 현대무용의 기본적인 움직임을 발췌하여 청소년들이 가볍게 따라할 수 있는 동작을 창안하여 청소년들의 수준에 맞도록 실시하였다. 그 결과 신체적인 변화와 정신적인 스트레스를 해소하였고 자기노출과 자기가치에 대한 탐색을 하게되었고, 무용치료 분야에 대해 새롭게 이해할 수 있었다.
이와 같은 청소년을 위한 무용치료 프로그램은 2시간 수업을 기준으로 주중 3회 6개월 동안 적용 실시함으로써 청소년들에게 무용치료에 대한 이해와 흥미 도를 높일 수 있었으며 자기 자신에 대한 자신감과 적극적인 자기노출을 촉진시킬 수 있었다. 이러한 효과들뿐만 아니라 보다 높은 프로그램 효과를 위해 제언을 하면 다음과 같다.
첫째, 무용치료에 대한 이해 도를 높이기 위해 중. 등 학생들의 교과목에도 이를 반영하여 무용치료 프로그램개발에 대한 필요성을 인식시키고 확산되도록 한다.
둘째, 무용치료에 대한 교재 연구와 청소년들의 무용치료에 대한 조기 교육이 선행되도록 한다.
셋째, 청소년들이 살아 있는 교육의 장이 되도록 청소년들 스스로 창작적인 프로그램을 개발하고 참여하는 환경기반이 조성되어야 한다.
따라서 지도자는 이들과의 만남을 솔직하고 사회의 구성원으로서 선입견을 버리고 청소년들이 자신들의 문제에 대한 인식과 이의 해결 방법을 스스로 찾도록 도와 줌으로써 비행방지는 물론 사전에 예방하고 자기성장을 발전시켜 사회 활동에 참여할 수 있는 사회적 기반을 이룰 수 있도록 지도한다.
오늘날 사회적 문제로 제기되고 있는 청소년 문제와 관련하여, 청소년들의 신체적, 정신적 변화를 파악하고 무용치료 프로그램을 적용하여 청소년들의 부정적인 개념 및 우울 불안감을 감소시키고 바람직한 신체상을 통해 심신발달과 인간관계 유대강화, 진취적인 태도함양을 가지는데 그 목적을 두고 있다.
현대사회의 청소년 문제로써 심리적 불안, 정서적 혼란, 미 확립된 사회적 행동, 외부 세계에 대한 자아개념의 조정, 현실감의 부족, 도덕적 체계의 혼란, 자극에 대한 반응 그리고 불안정한 인간 관계의 모습 등의 심리적 변화들이 있다. 이러한 청소년들의 심리적 불안감을 해소시키는데 청소년을 위한 무용치료 프로그램 개발이 필요하다.
이에 본 연구의 내용은 무용치료의 배경과 신체적, 심리적 특성, 청소년기의 품행장애, 반사회적 행동과의 관계를 조사하였고, 이러한 이론적 배경을 바탕으로 개발한 청소년을 위한 무용치료 프로그램은 단계적으로 준비단계, 개인별 움직임 단계, 그룹별 움직임 단계로 구성하였다.
따라서 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 준비단계에서는 단전호흡을 활용하여 실시함으로써 호흡을 통하여 심리적인 부담감을 줄이고 가벼운 동작과 호흡을 통해 정서적인 안정을 가져온다.
둘째, 개인별, 그룹별 움직임 단계에서는 현대무용의 기본적인 움직임을 발췌하여 청소년들이 가볍게 따라할 수 있는 동작을 창안하여 청소년들의 수준에 맞도록 실시하였다. 그 결과 신체적인 변화와 정신적인 스트레스를 해소하였고 자기노출과 자기가치에 대한 탐색을 하게되었고, 무용치료 분야에 대해 새롭게 이해할 수 있었다.
이와 같은 청소년을 위한 무용치료 프로그램은 2시간 수업을 기준으로 주중 3회 6개월 동안 적용 실시함으로써 청소년들에게 무용치료에 대한 이해와 흥미 도를 높일 수 있었으며 자기 자신에 대한 자신감과 적극적인 자기노출을 촉진시킬 수 있었다. 이러한 효과들뿐만 아니라 보다 높은 프로그램 효과를 위해 제언을 하면 다음과 같다.
첫째, 무용치료에 대한 이해 도를 높이기 위해 중. 등 학생들의 교과목에도 이를 반영하여 무용치료 프로그램개발에 대한 필요성을 인식시키고 확산되도록 한다.
둘째, 무용치료에 대한 교재 연구와 청소년들의 무용치료에 대한 조기 교육이 선행되도록 한다.
셋째, 청소년들이 살아 있는 교육의 장이 되도록 청소년들 스스로 창작적인 프로그램을 개발하고 참여하는 환경기반이 조성되어야 한다.
따라서 지도자는 이들과의 만남을 솔직하고 사회의 구성원으로서 선입견을 버리고 청소년들이 자신들의 문제에 대한 인식과 이의 해결 방법을 스스로 찾도록 도와 줌으로써 비행방지는 물론 사전에 예방하고 자기성장을 발전시켜 사회 활동에 참여할 수 있는 사회적 기반을 이룰 수 있도록 지도한다.
The goal of this study is to resolve the youth problem which recognized as a big problem in the society today. By understanding the changes in puberty and applying dance therapy program to them, it helps them to release the negative way of thinking, depression, or anxiety and strengthen the relation...
The goal of this study is to resolve the youth problem which recognized as a big problem in the society today. By understanding the changes in puberty and applying dance therapy program to them, it helps them to release the negative way of thinking, depression, or anxiety and strengthen the relationship between people and an enterprising attitude culture from the right knowledge of human body.
Youth of today have many problems as;
* Continuous anxiety
* Emotional confusion
* Lack of a sense for the reality
* Confusion in moral sense
* Reaction in sensational incitement
* Unstable personal relationship
To settle their unstable mind, there need to be a solution and the dance therapy program is suitable. Moreover, this needs to be developed.
Thereupon, this study researches the background information on a dance therapy and the changes in difference in youth physically, mentally, emotionally. The dance therapy program for the youth that based on this information, organizes as a step by step preparatory stage, personal movement preparatory stage, and group movement preparatory stage. Accordingly, the resolution of this study is like the below.
First of all, during the preparatory stage, it prepared the breathing with abdomen to reduce the tension in the body and by doing a simple motion and proper breathing, it brought the stability mentally.
Secondly, it created the simple motion that followed by a contemporary dance which was easy to follow for the youth. As a result, they expressed their stresses in their changes and confusion and started to look for the self-consciousness which was a new knowledge in the dance therapy.
This therapy program was put into the youth for 2 hour class basis, 3 times in a week for 6 months. After they've got trained, they increased the interests in a dance therapy program and moreover, the self-confidence and positive attitude toward themselves. To get a better efficiency from this program, there are some solutions.
1. To recognize the importance of the dance therapy, there must be a need to practice the dance therapy at school and continue to develop it.
2. There need to be researched a text book for the dance therapy and be practiced before the youth reach to the puberty.
3. To make this program real, there need to be a right environment to improve the program.
The guidence must the relationship between him or her and the youth for real and thinks them as one of members in the society to help them to find their problems solution themselves. All of this will help to be a foothold in the society by reducing the juvenile delinquent and developing the self-discovery.
The goal of this study is to resolve the youth problem which recognized as a big problem in the society today. By understanding the changes in puberty and applying dance therapy program to them, it helps them to release the negative way of thinking, depression, or anxiety and strengthen the relationship between people and an enterprising attitude culture from the right knowledge of human body.
Youth of today have many problems as;
* Continuous anxiety
* Emotional confusion
* Lack of a sense for the reality
* Confusion in moral sense
* Reaction in sensational incitement
* Unstable personal relationship
To settle their unstable mind, there need to be a solution and the dance therapy program is suitable. Moreover, this needs to be developed.
Thereupon, this study researches the background information on a dance therapy and the changes in difference in youth physically, mentally, emotionally. The dance therapy program for the youth that based on this information, organizes as a step by step preparatory stage, personal movement preparatory stage, and group movement preparatory stage. Accordingly, the resolution of this study is like the below.
First of all, during the preparatory stage, it prepared the breathing with abdomen to reduce the tension in the body and by doing a simple motion and proper breathing, it brought the stability mentally.
Secondly, it created the simple motion that followed by a contemporary dance which was easy to follow for the youth. As a result, they expressed their stresses in their changes and confusion and started to look for the self-consciousness which was a new knowledge in the dance therapy.
This therapy program was put into the youth for 2 hour class basis, 3 times in a week for 6 months. After they've got trained, they increased the interests in a dance therapy program and moreover, the self-confidence and positive attitude toward themselves. To get a better efficiency from this program, there are some solutions.
1. To recognize the importance of the dance therapy, there must be a need to practice the dance therapy at school and continue to develop it.
2. There need to be researched a text book for the dance therapy and be practiced before the youth reach to the puberty.
3. To make this program real, there need to be a right environment to improve the program.
The guidence must the relationship between him or her and the youth for real and thinks them as one of members in the society to help them to find their problems solution themselves. All of this will help to be a foothold in the society by reducing the juvenile delinquent and developing the self-discovery.
주제어
#청소년
#무용치료
#심신발달
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.