중·고등학교 생물교과서에 기록된 식물과 교정의 식물에 대한 분류 및 비교분석 (The) classification and comparative analysis of the plants shown on the secondary school textbooks and the school gardens원문보기
본 연구는 1995년도 이후에 발행된 중등학교 생물 관련 교과서 총 15권과 1985∼1987년에 발행된 구 교과서 조사 자료에서 취급된 식물 명을 조사·분류하고, 부산시내 30년 이상된 학교와 5년 이하인 학교 총 8개교를 대상으로 5개월 동안 정원의 식물을 조사하여 정원식물의 교재원으로서의 활용 정도를 분석한 결과로 다음과 같이 요약된다.
1. 교과서에 기록된 식물은 총 85과 163속 191종으로 분류되었으며 이중 단자엽식물이 38종, <...
본 연구는 1995년도 이후에 발행된 중등학교 생물 관련 교과서 총 15권과 1985∼1987년에 발행된 구 교과서 조사 자료에서 취급된 식물 명을 조사·분류하고, 부산시내 30년 이상된 학교와 5년 이하인 학교 총 8개교를 대상으로 5개월 동안 정원의 식물을 조사하여 정원식물의 교재원으로서의 활용 정도를 분석한 결과로 다음과 같이 요약된다.
1. 교과서에 기록된 식물은 총 85과 163속 191종으로 분류되었으며 이중 단자엽식물이 38종, 쌍자엽식물이 128종으로 피자식물강이 교과서 전체 식물의 86.9%를 차지하였다.
2. 최근 교과서에 취급된 식물 종수는 구 교과서 150종에 비해 8종이 적게 나타났고 최근 교과서에서 제외된 종은 봉인목과 같은 화석종과 개고사리와 같이 흔히 모르는 식물명 49종이 제외되었으며, 반면 바나나, 칸나, 쑥, 상추 등 생활 주변에서 접하여 인지도가 있는 식물명 40종이 새로 취급되었다.
3. 신·구 교과서에 취급된 피자식물강의 비율은 전체 종수의 74.3%, 78.5%를 차지 했으며 별다른 차이를 보이지 않았다.
4. 학교 정원식물의 분류군별 조성은 63과 107속 140종으로 구성되었고 나자식물이 21종, 피자식물이 119종(단자엽식물 14종, 쌍자엽식물 105종)으로 피자식물이 절대적으로 높은 비중을 차지하고 있었다.
5. 30년 이상된 학교와 5년 이하인 학교 정원식물의 종수 비교에 있어서는 30년 이상된 학교에서 4종 더 많았고 각 학교별 정원식물의 종수는 최저 37종에서 최대 55종으로 식재되었다.
6. 교과서에 수록된 나자식물과 피자식물의 식물 총 179종 가운데 학교정원에 식재된 수목은 총 42종으로 23.5%에 불과 하였으며 30년 이상된 학교는 16.8%이었고 5년 이하의 학교에서는 19%로서 전체적으로 매우 낮은 비율을 보였다.
7. 학교 정원식물의 교재원으로서의 활용 가치는 오래된 학교와 신설 학교에 구분없이 전반적으로 매우 낮은 상태에 있으며 학교의 정원은 교육의 한 장으로써 그 역할이 개선되어야 할 것이다.
본 연구는 1995년도 이후에 발행된 중등학교 생물 관련 교과서 총 15권과 1985∼1987년에 발행된 구 교과서 조사 자료에서 취급된 식물 명을 조사·분류하고, 부산시내 30년 이상된 학교와 5년 이하인 학교 총 8개교를 대상으로 5개월 동안 정원의 식물을 조사하여 정원식물의 교재원으로서의 활용 정도를 분석한 결과로 다음과 같이 요약된다.
1. 교과서에 기록된 식물은 총 85과 163속 191종으로 분류되었으며 이중 단자엽식물이 38종, 쌍자엽식물이 128종으로 피자식물강이 교과서 전체 식물의 86.9%를 차지하였다.
2. 최근 교과서에 취급된 식물 종수는 구 교과서 150종에 비해 8종이 적게 나타났고 최근 교과서에서 제외된 종은 봉인목과 같은 화석종과 개고사리와 같이 흔히 모르는 식물명 49종이 제외되었으며, 반면 바나나, 칸나, 쑥, 상추 등 생활 주변에서 접하여 인지도가 있는 식물명 40종이 새로 취급되었다.
3. 신·구 교과서에 취급된 피자식물강의 비율은 전체 종수의 74.3%, 78.5%를 차지 했으며 별다른 차이를 보이지 않았다.
4. 학교 정원식물의 분류군별 조성은 63과 107속 140종으로 구성되었고 나자식물이 21종, 피자식물이 119종(단자엽식물 14종, 쌍자엽식물 105종)으로 피자식물이 절대적으로 높은 비중을 차지하고 있었다.
5. 30년 이상된 학교와 5년 이하인 학교 정원식물의 종수 비교에 있어서는 30년 이상된 학교에서 4종 더 많았고 각 학교별 정원식물의 종수는 최저 37종에서 최대 55종으로 식재되었다.
6. 교과서에 수록된 나자식물과 피자식물의 식물 총 179종 가운데 학교정원에 식재된 수목은 총 42종으로 23.5%에 불과 하였으며 30년 이상된 학교는 16.8%이었고 5년 이하의 학교에서는 19%로서 전체적으로 매우 낮은 비율을 보였다.
7. 학교 정원식물의 교재원으로서의 활용 가치는 오래된 학교와 신설 학교에 구분없이 전반적으로 매우 낮은 상태에 있으며 학교의 정원은 교육의 한 장으로써 그 역할이 개선되어야 할 것이다.
This study is to research and classify the plants demonstrated in 15 science textbooks published after 1995 and dealt within old textboods published from 1985 to 1987.
This research is to investigate for 5 months and andyze the value of the plants in the 8 schools garden(some of them are over-30-yea...
This study is to research and classify the plants demonstrated in 15 science textbooks published after 1995 and dealt within old textboods published from 1985 to 1987.
This research is to investigate for 5 months and andyze the value of the plants in the 8 schools garden(some of them are over-30-year-old schools and others are less than-5-year-old schools) as teaching materials.
1. The plants shown on the textbooks are classified 85 families, 163 genera, 191 species, there were 38 species of moncotyledons and 128 species of dicotyledos.
In the results angiospermae was about 86.9% among the total plants shown on the textbooks.
2. The number of plants' species within the current textbooks is 8 species less than that of old textbooks which have 150 species. The excepted species from old textbooks are fossilspecies such as sigillaria and the unknown plants such as Athrium niponicium Hance, On the cotrary, 40 species well known such as banana, canna, mugwort, lettuce are inserted.
3. The percentages of the angiostermae listed in the textsbooks : the current textbooks take 74.3% and the old textbooks take 78.5% among the total plants. There was no signigicant differnce.
4. The plants of school garden consist of 63 families 107genera 140 species : they are 21 species of gymnosperms and 119 species of angiosperms(14 species of moncotyledons and 105 species of dicotyledos). angiosperms takes the highest propotion.
5. In the comparison of the number of the plants' species between the schools, over-30-year-old schools have 4 species more than less than-5-year-old schools.
The number of the plants' species in the school garden ranged from 37 species to 55 species respectively.
6. Among 179 species of the plants listed in the textbooks, there were only 42 species in the school garden. The percentage is 23.5% : over-30-year-old schools have 16.9% among the 179 species and less than-5-year-old schools have 19%. As a result, the percentage is low in general.
7. The value of the plants in the school garden as teaching materials is very limited regardless of the age of school consequently. So the role of the school garden should be improved as teaching resources.
This study is to research and classify the plants demonstrated in 15 science textbooks published after 1995 and dealt within old textboods published from 1985 to 1987.
This research is to investigate for 5 months and andyze the value of the plants in the 8 schools garden(some of them are over-30-year-old schools and others are less than-5-year-old schools) as teaching materials.
1. The plants shown on the textbooks are classified 85 families, 163 genera, 191 species, there were 38 species of moncotyledons and 128 species of dicotyledos.
In the results angiospermae was about 86.9% among the total plants shown on the textbooks.
2. The number of plants' species within the current textbooks is 8 species less than that of old textbooks which have 150 species. The excepted species from old textbooks are fossilspecies such as sigillaria and the unknown plants such as Athrium niponicium Hance, On the cotrary, 40 species well known such as banana, canna, mugwort, lettuce are inserted.
3. The percentages of the angiostermae listed in the textsbooks : the current textbooks take 74.3% and the old textbooks take 78.5% among the total plants. There was no signigicant differnce.
4. The plants of school garden consist of 63 families 107genera 140 species : they are 21 species of gymnosperms and 119 species of angiosperms(14 species of moncotyledons and 105 species of dicotyledos). angiosperms takes the highest propotion.
5. In the comparison of the number of the plants' species between the schools, over-30-year-old schools have 4 species more than less than-5-year-old schools.
The number of the plants' species in the school garden ranged from 37 species to 55 species respectively.
6. Among 179 species of the plants listed in the textbooks, there were only 42 species in the school garden. The percentage is 23.5% : over-30-year-old schools have 16.9% among the 179 species and less than-5-year-old schools have 19%. As a result, the percentage is low in general.
7. The value of the plants in the school garden as teaching materials is very limited regardless of the age of school consequently. So the role of the school garden should be improved as teaching resources.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.