1999년에 <공공기관의 기록물 관리 에 관한 법률> (이후 ‘기록물관리법’)이 제정되어 기록물 관리에 대한 획기적인 변화를 가져오게 되었다. 기록물의 단순 보존만이 아니라 이를 이용한 기록정보 관리 개념으로 변화하였으며, 기록물이 의미를 갖기 위해서는 적절한 활용이 가능해야 한다. 종래에는 문서 보존 기능 분류에 관한 규정에 의거하여 기록물을 생산, 보존하는 근거로 삼아 왔다. 이런 규정은 기록 보존 업무가 단순히 활용이 끝난 기록물을 모아서 보존하는 정도의 중요하지 않은 업무로 인식되어 있었다. 그러나 이제는 공공기관은 기록물...
1999년에 <공공기관의 기록물 관리 에 관한 법률> (이후 ‘기록물관리법’)이 제정되어 기록물 관리에 대한 획기적인 변화를 가져오게 되었다. 기록물의 단순 보존만이 아니라 이를 이용한 기록정보 관리 개념으로 변화하였으며, 기록물이 의미를 갖기 위해서는 적절한 활용이 가능해야 한다. 종래에는 문서 보존 기능 분류에 관한 규정에 의거하여 기록물을 생산, 보존하는 근거로 삼아 왔다. 이런 규정은 기록 보존 업무가 단순히 활용이 끝난 기록물을 모아서 보존하는 정도의 중요하지 않은 업무로 인식되어 있었다. 그러나 이제는 공공기관은 기록물관리법에 적용을 받도록 되어 있다. 기록물관리법은 각급 기관에 설치될 기록물 관리 기관의 업무범위를 정함으로써 체계적이고 합리적인 방법으로 기록물의 보존이 가능하도록 하는 것을 목표로 하고 있다. “동법에 의하면” 기록물 관리 기관의 최하위 단위는 각급 기관의 자료관이 된다. 자료관은 기록물관리에 있어서 대단히 중요한 위치를 차지하게 될 것이다. 육군에서는 기록물관리법 제정과 정부 자료관 운영 추진과 맞추어 육군 기록물 관리 체계를 정비하고 육군은 기록물 전문기관인 중앙기록물관리단을 ‘08년까지 과학화 자동화된 최신식 건물로 신축할 예정이며, 기록관리 전문인력은 ’03년 부터 점차적으로 보강할 예정이다. 또한 ‘03년 3월부터 사단급 부대이상에 “기록물관리실”을 설치토록 규정화 하였다. , 중앙기록물관리 전문기관을 신축(‘08년) 및 조직확대 와 군 적용 신규 기록물관리 규정을 제정하여 2003년 3월부터 사단급 이상 제대에 공공기관의 자료관 역할인 군 기록물관리실 설치· 운영을 추진하고 있다. 동 규정에 따르면 종래의 처리과에서 생산한 문서를 문서보관소에서 한시적으로 보존하다 중앙기록물관리기관으로 이관하던 문서이관 체계를 사단급 제대에 기록물관리실(공공기관 자료관 역할)을 설치하여, 보존 년한 10년이하 문서를 대상으로 자체 업무에 참고, 활용 할 수 있도록 제도를 마련하였다. 그러나 현재는 초기 단계로 기록물관리실 설치 기준 과 인력, 장비, 시설에 대한 업무수행 절차 등이 구체화 되어 있지 못하다. 따라서 본 논문에서는 육군의 사단급 제대 이상 부대에 설치될 기록물관리실(자료관) 설치시 참고가 될 수 있도록 정부 자료관 운영을 토대로 육군 기록물 관리 현황 분석과 문제점 도출 및 개선방안을 제시 하고자 한다. 또한 기록물관리실의 주요 업무영역은 6가지로 1. 기록물의 등록관리 2. 기록물 분류 기준표 관리 3. 기록물 평가, 분류 4. 서고 관리 5. 기록물 폐기 6. 기록물의 공개 및 열람 으로 이에 대한 현재 업무처리상 문제점과 보완사항을 기술하였다.
1999년에 <공공기관의 기록물 관리 에 관한 법률> (이후 ‘기록물관리법’)이 제정되어 기록물 관리에 대한 획기적인 변화를 가져오게 되었다. 기록물의 단순 보존만이 아니라 이를 이용한 기록정보 관리 개념으로 변화하였으며, 기록물이 의미를 갖기 위해서는 적절한 활용이 가능해야 한다. 종래에는 문서 보존 기능 분류에 관한 규정에 의거하여 기록물을 생산, 보존하는 근거로 삼아 왔다. 이런 규정은 기록 보존 업무가 단순히 활용이 끝난 기록물을 모아서 보존하는 정도의 중요하지 않은 업무로 인식되어 있었다. 그러나 이제는 공공기관은 기록물관리법에 적용을 받도록 되어 있다. 기록물관리법은 각급 기관에 설치될 기록물 관리 기관의 업무범위를 정함으로써 체계적이고 합리적인 방법으로 기록물의 보존이 가능하도록 하는 것을 목표로 하고 있다. “동법에 의하면” 기록물 관리 기관의 최하위 단위는 각급 기관의 자료관이 된다. 자료관은 기록물관리에 있어서 대단히 중요한 위치를 차지하게 될 것이다. 육군에서는 기록물관리법 제정과 정부 자료관 운영 추진과 맞추어 육군 기록물 관리 체계를 정비하고 육군은 기록물 전문기관인 중앙기록물관리단을 ‘08년까지 과학화 자동화된 최신식 건물로 신축할 예정이며, 기록관리 전문인력은 ’03년 부터 점차적으로 보강할 예정이다. 또한 ‘03년 3월부터 사단급 부대이상에 “기록물관리실”을 설치토록 규정화 하였다. , 중앙기록물관리 전문기관을 신축(‘08년) 및 조직확대 와 군 적용 신규 기록물관리 규정을 제정하여 2003년 3월부터 사단급 이상 제대에 공공기관의 자료관 역할인 군 기록물관리실 설치· 운영을 추진하고 있다. 동 규정에 따르면 종래의 처리과에서 생산한 문서를 문서보관소에서 한시적으로 보존하다 중앙기록물관리기관으로 이관하던 문서이관 체계를 사단급 제대에 기록물관리실(공공기관 자료관 역할)을 설치하여, 보존 년한 10년이하 문서를 대상으로 자체 업무에 참고, 활용 할 수 있도록 제도를 마련하였다. 그러나 현재는 초기 단계로 기록물관리실 설치 기준 과 인력, 장비, 시설에 대한 업무수행 절차 등이 구체화 되어 있지 못하다. 따라서 본 논문에서는 육군의 사단급 제대 이상 부대에 설치될 기록물관리실(자료관) 설치시 참고가 될 수 있도록 정부 자료관 운영을 토대로 육군 기록물 관리 현황 분석과 문제점 도출 및 개선방안을 제시 하고자 한다. 또한 기록물관리실의 주요 업무영역은 6가지로 1. 기록물의 등록관리 2. 기록물 분류 기준표 관리 3. 기록물 평가, 분류 4. 서고 관리 5. 기록물 폐기 6. 기록물의 공개 및 열람 으로 이에 대한 현재 업무처리상 문제점과 보완사항을 기술하였다.
Impact changes have been made on record management since government passed the law on record management. Establishment of knowledge of information system has been the major scale for measurement of national competitive capability in modern information society. Moreover, importance of recording, mana...
Impact changes have been made on record management since government passed the law on record management. Establishment of knowledge of information system has been the major scale for measurement of national competitive capability in modern information society. Moreover, importance of recording, managing, and application of knowledge of information has been emphasized even more as information gets enlarged as time passes on. Army of Korea have been conducting systematical management since enacting the bill on record management. Especially, it requires every echelon above division to have record management facility. Record management facility is regarded as core element for process department and central record management organization. However, detailed guideline has not been set on record management since it is still in first stage. Therefore, this thesis suggests development method on record management facility by analyzing military record management based on research of government's policy about record management theory and research trend. Here, I described procedure of record management facility in 6 steps. 1. Record registration : Data of registration for secret records can be found by registration documents of record management facility only when they are periodically reported based on supplementary list. Electronic documents shall be registered at the time with it's completion when record storage system is completed so that record life cycle such as transfer, application, and extermination conducted within the system. 2. Record separation table management : Record separation table is being reviewed by examination document, however, separation of present documents and method by record management table shall be similar with functions of each staff so record can be easily searched when one conducts duty. 3. Record evaluation and separation : Evaluation on present documents hasn't been conducted due to shortage of personnels, also, concrete evaluation measurement hasn't been set on electronic documents. Therefore, evaluation committee should be formed to evaluate in accordance with each functional area and registration of present data should be conducted first to maximize the effect. 4. Storage management : Securing space of record management facility should be conducted by integrating unit's document storage room, acquire room, and library; field of duty cannot be limited to documents such as books, periodicals. and visual materials. Thus, various record materials should be utilized. 5. Extermination of records : Extermination consideration committee shall be formed and operated in every echelon and expired documents should be exterminated prediodically in accordance with opinion of the person in charge of particular department. Extermination of electronic documents should be automatically searched by according to unit, department, function, specification, and expiration date. Administrator of the department should oversee the whole process to prevent arbitrary extermination of records. 6. Public inspection of records : Each department in charge decides on public inspection and consideration committee should decide on inspection of non-public documents. Every echelon should set it up in standing operating procedure. Electronic documents and registration data of optical files should utilized by search system.
Impact changes have been made on record management since government passed the law on record management. Establishment of knowledge of information system has been the major scale for measurement of national competitive capability in modern information society. Moreover, importance of recording, managing, and application of knowledge of information has been emphasized even more as information gets enlarged as time passes on. Army of Korea have been conducting systematical management since enacting the bill on record management. Especially, it requires every echelon above division to have record management facility. Record management facility is regarded as core element for process department and central record management organization. However, detailed guideline has not been set on record management since it is still in first stage. Therefore, this thesis suggests development method on record management facility by analyzing military record management based on research of government's policy about record management theory and research trend. Here, I described procedure of record management facility in 6 steps. 1. Record registration : Data of registration for secret records can be found by registration documents of record management facility only when they are periodically reported based on supplementary list. Electronic documents shall be registered at the time with it's completion when record storage system is completed so that record life cycle such as transfer, application, and extermination conducted within the system. 2. Record separation table management : Record separation table is being reviewed by examination document, however, separation of present documents and method by record management table shall be similar with functions of each staff so record can be easily searched when one conducts duty. 3. Record evaluation and separation : Evaluation on present documents hasn't been conducted due to shortage of personnels, also, concrete evaluation measurement hasn't been set on electronic documents. Therefore, evaluation committee should be formed to evaluate in accordance with each functional area and registration of present data should be conducted first to maximize the effect. 4. Storage management : Securing space of record management facility should be conducted by integrating unit's document storage room, acquire room, and library; field of duty cannot be limited to documents such as books, periodicals. and visual materials. Thus, various record materials should be utilized. 5. Extermination of records : Extermination consideration committee shall be formed and operated in every echelon and expired documents should be exterminated prediodically in accordance with opinion of the person in charge of particular department. Extermination of electronic documents should be automatically searched by according to unit, department, function, specification, and expiration date. Administrator of the department should oversee the whole process to prevent arbitrary extermination of records. 6. Public inspection of records : Each department in charge decides on public inspection and consideration committee should decide on inspection of non-public documents. Every echelon should set it up in standing operating procedure. Electronic documents and registration data of optical files should utilized by search system.
주제어
#기록물관리 운영체계 육군 기록물관리실
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.