본 연구는 노래부르기 프로그램이 자폐성 아동들의 어휘력 향상에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 실험은 각 세션마다 40분 동안 일주일에 3번 실시되었다. 실험절차는 사전, 치료, 유지의 3단계로 구성되었으며, AB 실험 설계를 사용하였다. 또한 수용어휘와 표현어휘 습득은 사전, 사후, 유지단계를 통해서 평가되었고. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 수용어휘 습득은 노래부르기 프로그램을 적용한 결과 아동 모두가 개선되었다. 그리고 새롭게 습...
본 연구는 노래부르기 프로그램이 자폐성 아동들의 어휘력 향상에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 실험은 각 세션마다 40분 동안 일주일에 3번 실시되었다. 실험절차는 사전, 치료, 유지의 3단계로 구성되었으며, AB 실험 설계를 사용하였다. 또한 수용어휘와 표현어휘 습득은 사전, 사후, 유지단계를 통해서 평가되었고. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 수용어휘 습득은 노래부르기 프로그램을 적용한 결과 아동 모두가 개선되었다. 그리고 새롭게 습득한 수용어휘는 모두 향상된 상태를 유지하였다. 둘째 노래부르기 프로그램을 적용한 결과 표현어휘가 개선되었다. 개선된 효과는 유지평가에서도 긍정적인 효과가 있었다. 노래부르기 프로그램은 자폐성 아동의 어휘습득에 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 위 연구의 결과에 근거하여 다음 사항이 제언된다. 장기적인 치료로 어휘 확대에 대한 연구가 필요하며 이와 더불어 단일프로그램보다 다양한 프로그램을 적용해야 할 것이다.
본 연구는 노래부르기 프로그램이 자폐성 아동들의 어휘력 향상에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 실험은 각 세션마다 40분 동안 일주일에 3번 실시되었다. 실험절차는 사전, 치료, 유지의 3단계로 구성되었으며, AB 실험 설계를 사용하였다. 또한 수용어휘와 표현어휘 습득은 사전, 사후, 유지단계를 통해서 평가되었고. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 수용어휘 습득은 노래부르기 프로그램을 적용한 결과 아동 모두가 개선되었다. 그리고 새롭게 습득한 수용어휘는 모두 향상된 상태를 유지하였다. 둘째 노래부르기 프로그램을 적용한 결과 표현어휘가 개선되었다. 개선된 효과는 유지평가에서도 긍정적인 효과가 있었다. 노래부르기 프로그램은 자폐성 아동의 어휘습득에 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 위 연구의 결과에 근거하여 다음 사항이 제언된다. 장기적인 치료로 어휘 확대에 대한 연구가 필요하며 이와 더불어 단일프로그램보다 다양한 프로그램을 적용해야 할 것이다.
The aim of this study was to identify how the 'sing a song' treatment program affects acquisition of vocabulary in autistic children. The experiment was conducted on 3 subjects for 40 minutes per session. 3 times a week. It consisted of 3 stage-pretest, treatment, and maintenance, and utilizing an A...
The aim of this study was to identify how the 'sing a song' treatment program affects acquisition of vocabulary in autistic children. The experiment was conducted on 3 subjects for 40 minutes per session. 3 times a week. It consisted of 3 stage-pretest, treatment, and maintenance, and utilizing an AB experimental design. Acquisition of receptive vocabulary and expressive vocabulary was evaluated through pre-test, post-test, and maintenance assessment. The results were as follows: First, the acquisition of receptive vocabulary was improved after treatment in all subjects. The subjects maintained newly acquired receptive vocabulary. Second, all subjects showed improvement of their ability to acquire expressive vocabulary. In addition, they maintained the newly acquired vocabulary. In conclusion, the 'sing a song' treatment program was effective in vocabulary acquisition in autistic children. Based on the results of this study the following recommendations may be suggested. On a follow-up study, there needs to be a study of long-term treatment for vocabulary expansion and to be various program rather than one program.
The aim of this study was to identify how the 'sing a song' treatment program affects acquisition of vocabulary in autistic children. The experiment was conducted on 3 subjects for 40 minutes per session. 3 times a week. It consisted of 3 stage-pretest, treatment, and maintenance, and utilizing an AB experimental design. Acquisition of receptive vocabulary and expressive vocabulary was evaluated through pre-test, post-test, and maintenance assessment. The results were as follows: First, the acquisition of receptive vocabulary was improved after treatment in all subjects. The subjects maintained newly acquired receptive vocabulary. Second, all subjects showed improvement of their ability to acquire expressive vocabulary. In addition, they maintained the newly acquired vocabulary. In conclusion, the 'sing a song' treatment program was effective in vocabulary acquisition in autistic children. Based on the results of this study the following recommendations may be suggested. On a follow-up study, there needs to be a study of long-term treatment for vocabulary expansion and to be various program rather than one program.
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