울산지역 중등학교 청소년단체 활동의 지도 실태 및 개선방안 연구 (A) Study on Situation and Direction of Guidance for Youth Organizations Activities in Secondary Education system in Ulsan Area원문보기
1. 연구의 목적 본 연구는 청소년단체 활동을 지도하는 중·고등학교의 지도교사를 대상으로 청소년단체 활동 프로그램의 계획과 실시, 평가 과정을 조사 분석하고, 칭소년단체 활동 프로그램의 문제점을 파악하여 그 개선 방향을 모색하기 위한 것이다. 2. 연구 방법 본 연구는 문헌 연구와 조사 연구로 이루어졌다. 문헌 연구는 우선, 연구 주제와 관련된 선행 연구와 문헌을 고찰하여, 학교 교육을 보완하는 청소년 사회교욱의 중요성을 규명하고, 청소년 단체의 현황과 활동 프로그램을 분석하기 위하여 울산광역시 소재 중등학교에 근무하는 교사 중 청소년단체 활동을 지도하는 교사를 대상으로 5개 행정구역 (남구, 중구, 북구, ...
1. 연구의 목적 본 연구는 청소년단체 활동을 지도하는 중·고등학교의 지도교사를 대상으로 청소년단체 활동 프로그램의 계획과 실시, 평가 과정을 조사 분석하고, 칭소년단체 활동 프로그램의 문제점을 파악하여 그 개선 방향을 모색하기 위한 것이다. 2. 연구 방법 본 연구는 문헌 연구와 조사 연구로 이루어졌다. 문헌 연구는 우선, 연구 주제와 관련된 선행 연구와 문헌을 고찰하여, 학교 교육을 보완하는 청소년 사회교욱의 중요성을 규명하고, 청소년 단체의 현황과 활동 프로그램을 분석하기 위하여 울산광역시 소재 중등학교에 근무하는 교사 중 청소년단체 활동을 지도하는 교사를 대상으로 5개 행정구역 (남구, 중구, 북구, 동구, 울주군)별로 구분하여 층화 표본 추출, 설문지 조사를 실시하였다. 이를 토대로 울산광억시 청소년단체협의회 소속 15개 청소년단체의 활동 지도실태 및 개선방안을 연구하였다. 3. 연구 결과 이상과 같은 방법으로 연구한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년단계 활동의 중요성을 인식하여, 지역사회의 인적, 물적 자원을 활용하고, 지도자의 자율성을 확보하며, 청소년의 요구를 반영하고 참여를 증진시켜 효율적인 청소년단체 활동이 이루어지도록 하기위하여 청소년단체를 지도하고 있는 단체의 지도교사를 중심으로 한 단원, 학부모, 지역사회 후원회, 학교당국이 참여하는 청소번단체 활동 프로그램 협의체가 구성되어야 한다. 둘째, 청소년단체 지도자들의 시간적 할애와 다양한 프로그램의 체계적인 운용을 위하여 청소년단체를 총괄하는 센터와 각 청소년단체에 프로그램과 활동 정보를 제공하는 기구가 설립되어야 한다. 셋째, 지식과 정보가 급변하는 지식정보화사회와 평생교육시대에 적응할 수 있고, 자아실현 할 수 있는 청소년단체의 프로그램 연구 개발 사업이 확대될 수 있도록 관련기관 및 단체의 지원체제가 이루어져야 한다. 넷째, 입시위주의 교육환경에 처해 있고, 항상 유해환경에 노출되어 있는 청소년들이 자유롭게 이용할 수 있고 즐길 수 있는 청소년 이용 시설이 보다 확충되어야 한다. 다섯째, 국민들의 청소년단체에 대한 올바른 인식이 필요하고, 형식적인 운영에서 벗어나 국가의 미래를 생각하는 실질적이고 체계적인 청소년단체 육성을 위한 지원이 필요하다. 현재 학교현장에서 청소년단체를 지도할 수는 지도자가 부족하고 학교교욱과 청소년 단체 활동이 접목될 수 있는 교육적인 여건이 부족한 것은 지도자에 대한 인센티브와 지도방법, 프로그램개발 등에 대한 지원과 협조가 없기 때문이라 본다. 여섯째, 청소년들이 보다 적극적으로 단체 활동에 창여할 수 있도록 지속적인 홍보와 프로그램 개발 노력이 필요하며, 미래를 준비하고 개인의 자아실현을 위한 능력을 배양할 수 있도록 적극적인 사회적 관심과 인식전환이 필요하다. 현재, 청소년 단체 활동 대부분은 학교조직을 두고 운영되는 청소년단체가 그렇지 않는 단체보다 활동성은 있으나 현직 교사에 의존하여 활동하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 그러나 지도교사에 대한 지원체제와 인센터브 부족으로 인하여 청소년단체 지도자 역할을 꺼리는 실정에 있는 것이 현실이다. 향후, 청소년단체 활동 목적을 성취하기 위해서는 학부모 자원봉사자, 지역사회봉사자를 포함하는 청소년 단체 활동의 모티브가 되는 지도자 양성에 대한 종합적인 보완대책이 강구되어야 한다고 본다. 또한 청소년들의 비행을 효율적으로 예방하고 활발한 활동을 위해서 정규교육 과정을 연계하는 프로그램 개발과 봉사점수 부여 등으로 활동범위와 여건을 개선해 나간다면 민주시민으로 자질을 갖추어 가는 청소년의 바람직한 활동을 기대할 수 있다고 본다.
1. 연구의 목적 본 연구는 청소년단체 활동을 지도하는 중·고등학교의 지도교사를 대상으로 청소년단체 활동 프로그램의 계획과 실시, 평가 과정을 조사 분석하고, 칭소년단체 활동 프로그램의 문제점을 파악하여 그 개선 방향을 모색하기 위한 것이다. 2. 연구 방법 본 연구는 문헌 연구와 조사 연구로 이루어졌다. 문헌 연구는 우선, 연구 주제와 관련된 선행 연구와 문헌을 고찰하여, 학교 교육을 보완하는 청소년 사회교욱의 중요성을 규명하고, 청소년 단체의 현황과 활동 프로그램을 분석하기 위하여 울산광역시 소재 중등학교에 근무하는 교사 중 청소년단체 활동을 지도하는 교사를 대상으로 5개 행정구역 (남구, 중구, 북구, 동구, 울주군)별로 구분하여 층화 표본 추출, 설문지 조사를 실시하였다. 이를 토대로 울산광억시 청소년단체협의회 소속 15개 청소년단체의 활동 지도실태 및 개선방안을 연구하였다. 3. 연구 결과 이상과 같은 방법으로 연구한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년단계 활동의 중요성을 인식하여, 지역사회의 인적, 물적 자원을 활용하고, 지도자의 자율성을 확보하며, 청소년의 요구를 반영하고 참여를 증진시켜 효율적인 청소년단체 활동이 이루어지도록 하기위하여 청소년단체를 지도하고 있는 단체의 지도교사를 중심으로 한 단원, 학부모, 지역사회 후원회, 학교당국이 참여하는 청소번단체 활동 프로그램 협의체가 구성되어야 한다. 둘째, 청소년단체 지도자들의 시간적 할애와 다양한 프로그램의 체계적인 운용을 위하여 청소년단체를 총괄하는 센터와 각 청소년단체에 프로그램과 활동 정보를 제공하는 기구가 설립되어야 한다. 셋째, 지식과 정보가 급변하는 지식정보화사회와 평생교육시대에 적응할 수 있고, 자아실현 할 수 있는 청소년단체의 프로그램 연구 개발 사업이 확대될 수 있도록 관련기관 및 단체의 지원체제가 이루어져야 한다. 넷째, 입시위주의 교육환경에 처해 있고, 항상 유해환경에 노출되어 있는 청소년들이 자유롭게 이용할 수 있고 즐길 수 있는 청소년 이용 시설이 보다 확충되어야 한다. 다섯째, 국민들의 청소년단체에 대한 올바른 인식이 필요하고, 형식적인 운영에서 벗어나 국가의 미래를 생각하는 실질적이고 체계적인 청소년단체 육성을 위한 지원이 필요하다. 현재 학교현장에서 청소년단체를 지도할 수는 지도자가 부족하고 학교교욱과 청소년 단체 활동이 접목될 수 있는 교육적인 여건이 부족한 것은 지도자에 대한 인센티브와 지도방법, 프로그램개발 등에 대한 지원과 협조가 없기 때문이라 본다. 여섯째, 청소년들이 보다 적극적으로 단체 활동에 창여할 수 있도록 지속적인 홍보와 프로그램 개발 노력이 필요하며, 미래를 준비하고 개인의 자아실현을 위한 능력을 배양할 수 있도록 적극적인 사회적 관심과 인식전환이 필요하다. 현재, 청소년 단체 활동 대부분은 학교조직을 두고 운영되는 청소년단체가 그렇지 않는 단체보다 활동성은 있으나 현직 교사에 의존하여 활동하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 그러나 지도교사에 대한 지원체제와 인센터브 부족으로 인하여 청소년단체 지도자 역할을 꺼리는 실정에 있는 것이 현실이다. 향후, 청소년단체 활동 목적을 성취하기 위해서는 학부모 자원봉사자, 지역사회봉사자를 포함하는 청소년 단체 활동의 모티브가 되는 지도자 양성에 대한 종합적인 보완대책이 강구되어야 한다고 본다. 또한 청소년들의 비행을 효율적으로 예방하고 활발한 활동을 위해서 정규교육 과정을 연계하는 프로그램 개발과 봉사점수 부여 등으로 활동범위와 여건을 개선해 나간다면 민주시민으로 자질을 갖추어 가는 청소년의 바람직한 활동을 기대할 수 있다고 본다.
1. Objectives This study is to examine and analyze planning, implementing, and assessing process of youth organization act vities by the middle and high school teachers responsible for guiding youth group activities, and find problems with and suggest better directions of such youth activities. 2. M...
1. Objectives This study is to examine and analyze planning, implementing, and assessing process of youth organization act vities by the middle and high school teachers responsible for guiding youth group activities, and find problems with and suggest better directions of such youth activities. 2. Method For this study, we conducted literature research and survey. In the literature research, first analyzed previous studies and literature related with this topic to emphasize the importance of youth social education supporting school education, and performing stratified sampling and questionnaire survey of middle and high school teachers who teach at the secondary educational institutions located in Ulsan and serve as an advisor for youth organizations in order to understand the present situations and activity programs of youth organization by five administrative regions(Namgu Jungu, Bukgu, Dongu, and Uljugu), Based on the data collected through those processes, we studied on the present situations of and the ways to improve fifteen youth organizations belonging to the Committee of Youth Organization in Ulsan. 3. Results We obtained the following results from the methods as mentioned above; First of all, recognizing the importance of youth organization activities, it is needed to organize a committee of youth organization activity program consisting of youth members, parents, supporters in the community, and school authorities, with the advisor teachers playing a leading role, in order to utilize human and material resources in the region, ensure autonomy of leaders, accept the request of the youth group, promote their particip tion, and help efficient youth organization activities. Second, to ensure scheduling of youth group leaders and systematic operation of various programs, it is essential to establish a general center for youth organizations as well as a body to provide such youth organizations with programs and information for activities. Third, support network among relat g institutions and organizations should be operated in order to expand R&D projects of youth organization programs to help self-realization and survive in this era of continuous learning and knowledge information society characterized as rapid changing knowledge and information. Fourth, current education is focused largely on preparation for examination for entrance to a higher level of education institution, with students exposed to harmful circumstances. In this regard, more facilities should be established so that our young generation can freely use to enjoy the time. Fifth, along with growing recognition of such youth organizations among general population, practical and systematic, rather than superficial, support should be provided to foster youth organizations for the future of our country. Because there are no support and cooperation regar g incentives for leaders, teaching methods and program development, currently N are short of leaders to guide those youth organizations at school and educational environment to connect school education and youth organization activities. Sixth, together with persistent promotion and program development to help students participate in the activities more positively, growing interest and recognition shift in our society are required for our youth to prepare for the future and cultivate ability to realize their goals. Currently, it appears that youth organizations based on schools are more active, but most of such organizations rely on teachers. However, because of lack of support and incentives for advisor teachers, teachers are unwilling to function as a leader of youth organization. In the future, to achieve the goal of youth organization activities, comprehensive counter-measures on leader education, a key basis for youth organizations, should be taken in collaboration among parents, volunteers, and community workers. In addition, to effectively prevent juvenile delinquency and promote active participation among the young students, improvement of the condition and scope of activities through developing programs to link with curriculum and granting public service score is useful for students to acquire desirable democratic citizenship.
1. Objectives This study is to examine and analyze planning, implementing, and assessing process of youth organization act vities by the middle and high school teachers responsible for guiding youth group activities, and find problems with and suggest better directions of such youth activities. 2. Method For this study, we conducted literature research and survey. In the literature research, first analyzed previous studies and literature related with this topic to emphasize the importance of youth social education supporting school education, and performing stratified sampling and questionnaire survey of middle and high school teachers who teach at the secondary educational institutions located in Ulsan and serve as an advisor for youth organizations in order to understand the present situations and activity programs of youth organization by five administrative regions(Namgu Jungu, Bukgu, Dongu, and Uljugu), Based on the data collected through those processes, we studied on the present situations of and the ways to improve fifteen youth organizations belonging to the Committee of Youth Organization in Ulsan. 3. Results We obtained the following results from the methods as mentioned above; First of all, recognizing the importance of youth organization activities, it is needed to organize a committee of youth organization activity program consisting of youth members, parents, supporters in the community, and school authorities, with the advisor teachers playing a leading role, in order to utilize human and material resources in the region, ensure autonomy of leaders, accept the request of the youth group, promote their particip tion, and help efficient youth organization activities. Second, to ensure scheduling of youth group leaders and systematic operation of various programs, it is essential to establish a general center for youth organizations as well as a body to provide such youth organizations with programs and information for activities. Third, support network among relat g institutions and organizations should be operated in order to expand R&D projects of youth organization programs to help self-realization and survive in this era of continuous learning and knowledge information society characterized as rapid changing knowledge and information. Fourth, current education is focused largely on preparation for examination for entrance to a higher level of education institution, with students exposed to harmful circumstances. In this regard, more facilities should be established so that our young generation can freely use to enjoy the time. Fifth, along with growing recognition of such youth organizations among general population, practical and systematic, rather than superficial, support should be provided to foster youth organizations for the future of our country. Because there are no support and cooperation regar g incentives for leaders, teaching methods and program development, currently N are short of leaders to guide those youth organizations at school and educational environment to connect school education and youth organization activities. Sixth, together with persistent promotion and program development to help students participate in the activities more positively, growing interest and recognition shift in our society are required for our youth to prepare for the future and cultivate ability to realize their goals. Currently, it appears that youth organizations based on schools are more active, but most of such organizations rely on teachers. However, because of lack of support and incentives for advisor teachers, teachers are unwilling to function as a leader of youth organization. In the future, to achieve the goal of youth organization activities, comprehensive counter-measures on leader education, a key basis for youth organizations, should be taken in collaboration among parents, volunteers, and community workers. In addition, to effectively prevent juvenile delinquency and promote active participation among the young students, improvement of the condition and scope of activities through developing programs to link with curriculum and granting public service score is useful for students to acquire desirable democratic citizenship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.