산업혁명 이후 인간의 과학 기술의 발달은 인간에게 다양한 삶을 제공하면서 인간에게 유토피아플 한걸음 더 다가가게 해주는듯하였다. 그러나 과학 기술의 발달과 더불어 인간의 욕망을 충족하기 위한 자연환경의 개발은 더 이상 자연의 문제에서 벗어나 오히려 인간의 생존을 위협하는 단계에 이르렀다. 그러나 이러한 환경문제에 대한 우리는 단순히 과학 기술적인 문제로 파악하여 해결할 수는 없다. 이것은 자연에 대한 인간의 인식변화와 같이 이루어져야 하기 때문이다. 자연을 바라보는 시각과 인간과 자연의 관계에 대한 철학적, 윤리적 토대위에서 환경의 문제를 극복해야 하는 것이다. 결국 자연을 바라보는 인간의 시각, 그리고 자연과의 관계에서의 인간에 대한 물음으로 귀결된다. 이렇듯 인간에 대한 근본 이해가 필수적이다. 이런 관점에서 인간중심적인 사상으로 환경론자들에게 많은 비판을 받았던 ...
산업혁명 이후 인간의 과학 기술의 발달은 인간에게 다양한 삶을 제공하면서 인간에게 유토피아플 한걸음 더 다가가게 해주는듯하였다. 그러나 과학 기술의 발달과 더불어 인간의 욕망을 충족하기 위한 자연환경의 개발은 더 이상 자연의 문제에서 벗어나 오히려 인간의 생존을 위협하는 단계에 이르렀다. 그러나 이러한 환경문제에 대한 우리는 단순히 과학 기술적인 문제로 파악하여 해결할 수는 없다. 이것은 자연에 대한 인간의 인식변화와 같이 이루어져야 하기 때문이다. 자연을 바라보는 시각과 인간과 자연의 관계에 대한 철학적, 윤리적 토대위에서 환경의 문제를 극복해야 하는 것이다. 결국 자연을 바라보는 인간의 시각, 그리고 자연과의 관계에서의 인간에 대한 물음으로 귀결된다. 이렇듯 인간에 대한 근본 이해가 필수적이다. 이런 관점에서 인간중심적인 사상으로 환경론자들에게 많은 비판을 받았던 칸트의 윤리학이 다시 현재에 문제가 되고 있는 것이다. 칸트의 인간중심적인 사유는 칸트비판론자들의 칸트에 대한 잘못된 이해에 의해서 환경문제의 원인이라고 볼 수 있으며, 오히려 칸트의 인간중심적 윤리에서 요즘의 전체론과 유사한 생태주의적 사유를 볼 수 있다. 칸트의 인간중심주의는 인간을 중심으로 하지만 인간의 목적에 따라 언제든 수단으로 사용가능한 자연이 아니라 도덕적 인간의 지평위에서의 간접적으로 자연에 대한 배려를 가지는 도덕적 인간중심주의인 것이다. 또한 요나스는 칸트 인간중심적 사상의 한계를 지적하고 이를 생태학적으로 변형, 칸트의 한계를 극복하려하였다. 즉 인간 중심적이고 현재 중심적인 칸트에서 벗어나 전체 중심적이고 미래 지향적인 새로운 명법을 칸트의 명법을 변형함으로써 요나스는 칸트를 극복하려 하였다. 따라서 현재의 환경문제 극복을 위한 토대를 칸트와 칸트를 변형, 확장시킨 요나스의 이론을 중심으로 파악해보고, 그 타당성과 가능성에 대해서 연구해보았다.
산업혁명 이후 인간의 과학 기술의 발달은 인간에게 다양한 삶을 제공하면서 인간에게 유토피아플 한걸음 더 다가가게 해주는듯하였다. 그러나 과학 기술의 발달과 더불어 인간의 욕망을 충족하기 위한 자연환경의 개발은 더 이상 자연의 문제에서 벗어나 오히려 인간의 생존을 위협하는 단계에 이르렀다. 그러나 이러한 환경문제에 대한 우리는 단순히 과학 기술적인 문제로 파악하여 해결할 수는 없다. 이것은 자연에 대한 인간의 인식변화와 같이 이루어져야 하기 때문이다. 자연을 바라보는 시각과 인간과 자연의 관계에 대한 철학적, 윤리적 토대위에서 환경의 문제를 극복해야 하는 것이다. 결국 자연을 바라보는 인간의 시각, 그리고 자연과의 관계에서의 인간에 대한 물음으로 귀결된다. 이렇듯 인간에 대한 근본 이해가 필수적이다. 이런 관점에서 인간중심적인 사상으로 환경론자들에게 많은 비판을 받았던 칸트의 윤리학이 다시 현재에 문제가 되고 있는 것이다. 칸트의 인간중심적인 사유는 칸트비판론자들의 칸트에 대한 잘못된 이해에 의해서 환경문제의 원인이라고 볼 수 있으며, 오히려 칸트의 인간중심적 윤리에서 요즘의 전체론과 유사한 생태주의적 사유를 볼 수 있다. 칸트의 인간중심주의는 인간을 중심으로 하지만 인간의 목적에 따라 언제든 수단으로 사용가능한 자연이 아니라 도덕적 인간의 지평위에서의 간접적으로 자연에 대한 배려를 가지는 도덕적 인간중심주의인 것이다. 또한 요나스는 칸트 인간중심적 사상의 한계를 지적하고 이를 생태학적으로 변형, 칸트의 한계를 극복하려하였다. 즉 인간 중심적이고 현재 중심적인 칸트에서 벗어나 전체 중심적이고 미래 지향적인 새로운 명법을 칸트의 명법을 변형함으로써 요나스는 칸트를 극복하려 하였다. 따라서 현재의 환경문제 극복을 위한 토대를 칸트와 칸트를 변형, 확장시킨 요나스의 이론을 중심으로 파악해보고, 그 타당성과 가능성에 대해서 연구해보았다.
Since the Industrial Revolution, the rise of technology for human beings has seemed to offer men a diverse life and to make men go a step closer to Utopia. However. with the rise of technology, the development of a natural environment to satisfy men's desire came up to a level that threatens men's s...
Since the Industrial Revolution, the rise of technology for human beings has seemed to offer men a diverse life and to make men go a step closer to Utopia. However. with the rise of technology, the development of a natural environment to satisfy men's desire came up to a level that threatens men's survival even more than creating natural problems. Now, we cannot solve this environmental problem if we only regard et as a simple technological one. Solving the environmental problem must be accompanied by a change in men's perception. That is, the environmental problem has to be solved from a philosophical and ethical view which is related to the way we see nature and the relationship between men and nature. After all. the solution to environmental problem brings the conclusion to the question of men's way of seeing nature end human beings en relation to nature. Thus, a thorough understanding of human beings is necessary. From this view, Canteen ethics, which was criticized for its anthropocentric idea, becomes an issue again these days. Kaltian anthropocentric thinking may be regarded as a reason for environmental problems by some critics' misunderstanding of hem, but from his anthropocentric ethic, we can find the ecological thinking which is similar to the holism of today. Kantian anthropocentresm is human-oriented but et is moral rthropocentrism, which does not regard nature as a means that can be used en pursuit of men's purpose. It indirectly considers the nature on men's ethical grounds. And Jones pointed to the WV of Cantina anthropocentric ideas, and treed to transform those into an ecological thing to overcome Canteen limits. That is, Jones tried to overcome Cent by getting away from chewed people-oriented and present--oriented ideas and instead transforming them into new whole-oriented end future-oriented ideas. However. Gentian anthropocentrism gives indirect consideration to nature end the categorical imperative mood also has a general form which can be applied to the ecological factor. Therefore, it is still valuable for overcoming today's environmental problems.
Since the Industrial Revolution, the rise of technology for human beings has seemed to offer men a diverse life and to make men go a step closer to Utopia. However. with the rise of technology, the development of a natural environment to satisfy men's desire came up to a level that threatens men's survival even more than creating natural problems. Now, we cannot solve this environmental problem if we only regard et as a simple technological one. Solving the environmental problem must be accompanied by a change in men's perception. That is, the environmental problem has to be solved from a philosophical and ethical view which is related to the way we see nature and the relationship between men and nature. After all. the solution to environmental problem brings the conclusion to the question of men's way of seeing nature end human beings en relation to nature. Thus, a thorough understanding of human beings is necessary. From this view, Canteen ethics, which was criticized for its anthropocentric idea, becomes an issue again these days. Kaltian anthropocentric thinking may be regarded as a reason for environmental problems by some critics' misunderstanding of hem, but from his anthropocentric ethic, we can find the ecological thinking which is similar to the holism of today. Kantian anthropocentresm is human-oriented but et is moral rthropocentrism, which does not regard nature as a means that can be used en pursuit of men's purpose. It indirectly considers the nature on men's ethical grounds. And Jones pointed to the WV of Cantina anthropocentric ideas, and treed to transform those into an ecological thing to overcome Canteen limits. That is, Jones tried to overcome Cent by getting away from chewed people-oriented and present--oriented ideas and instead transforming them into new whole-oriented end future-oriented ideas. However. Gentian anthropocentrism gives indirect consideration to nature end the categorical imperative mood also has a general form which can be applied to the ecological factor. Therefore, it is still valuable for overcoming today's environmental problems.
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