학원이 경제 사회적인 환경의 급속한 변화 속에서 도태되지 않고 경쟁력의 우위를 유지하려면 고객들의 필요와 욕구를 충족시켜 줄 수 있는 새로운 프로그램의 개발과 혁신적이고 지속적인 학원교육환경과 교육서비스품질을 개선해 나갈 수 있는 적극적인 노력을 해야만 할 것이다. 인터넷의 급속한 확산과 정보기술의 발달로 학원교육환경에서도 기존의 면대면 수업방식뿐만 아니라 인터넷을 이용한 학원교육이 점차로 활성화되어 가고 있다. 이러한 인터넷을 이용한 학원교육환경은 고객만족을 지향하는 양질의 교육서비스품질을 실현하는 것에 영향을 미치고 이는 곧 ...
학원이 경제 사회적인 환경의 급속한 변화 속에서 도태되지 않고 경쟁력의 우위를 유지하려면 고객들의 필요와 욕구를 충족시켜 줄 수 있는 새로운 프로그램의 개발과 혁신적이고 지속적인 학원교육환경과 교육서비스품질을 개선해 나갈 수 있는 적극적인 노력을 해야만 할 것이다. 인터넷의 급속한 확산과 정보기술의 발달로 학원교육환경에서도 기존의 면대면 수업방식뿐만 아니라 인터넷을 이용한 학원교육이 점차로 활성화되어 가고 있다. 이러한 인터넷을 이용한 학원교육환경은 고객만족을 지향하는 양질의 교육서비스품질을 실현하는 것에 영향을 미치고 이는 곧 학원경쟁력의 우위로 나타날 것이다. 이러한 시대적 흐름에 맞추어 본 연구는 현재 입시학원이 제공하고 있는 교육환경과 서비스품질의 제반요인을 규정하고, 학원교육환경의 구성요인에 인터넷학습이라는 새로운 학습프로그램을 추가하였을 때, 학원교육환경이 교육서비스품질에 미치는 영향과 교육서비스품질이 고객만족에 미치는 영향을 알아보았다. 먼저 학원교육현황(교수자요인, 학습자요인, 학원학습환경요인, 인터넷학습환경요인)과 교육서비스품질(신뢰성, 반응성, 유형성, 편의성) 및 고객만족(재수강, 구전커뮤니케이션)요인이 어떻게 형성되었는지 파악한 후 실증분석을 실시하였고, 실증분석을 토대로 각 가설들을 검증하였으며, 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학원교육환경은 교육서비스품질의 신뢰성에 영향을 미친다. 그 중에서도 특히 교수자요인이 신뢰성에 많은 영향력을 보였으며, 다음으로는 학습자요인이 신뢰성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원학습환경요인과 인터넷학습환경요인의 분석 결과는 신뢰성에 큰 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 학원교육환경은 교육서비스품질의 반응성에 영향을 준다는 결과가 나타났다. 반응성은 학생들의 성적향상에 대한 기대와 학원수강으로 얻는 시험과 학교수업에 대한 자신감을 의미한다. 반응성에 가장 많은 영향을 미치는 것이 학원교육환경의 교수자요인으로 나타나고 있다. 셋째, 학원교육환경과 교육서비스품질의 유형성에 대한 관계에서 학원교육환경은 교육서비스품질의 유형성에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 특히 학원학습환경요인은 유형성에 많은 영향을 미친다고 나타났다. 다음으로 유형성에 인터넷학습환경이 영향을 미치는 것으로도 나타나고 있다. 넷째, 학원교육환경은 교육서비스품질의 편의성에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 편의성은 학원을 선택한 수강생들이 자신이 다니고 있는 학원의 학습보조교재와 학원복지에 대한 전반적인 사항이다. 학원학습환경과 인터넷학습은 수강생들의 편의성에서 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 학원이 인터넷학습에서 관심을 가져야 할 부분이라 할 수 있다. 다섯째, 교육서비스품질은 고객만족에 영향을 미친다. 특히 서비스품질의 반응성은 고객만족에 많은 영향을 미치고 있다. 수강생들은 학원교육서비스품질과 고객만족의 영향 관계에서 성적향상이 이루어지면 교육서비스품질을 만족하고 재수강 및 구전커뮤니케이션으로 이어진다. 이상의 결과를 보면 인터넷을 통한 학원교육환경의 개선이 정보화시대에 학원경쟁력향상을 이끌어 낼 수 있는 요인이라 판단되었고 학생들의 인식을 사전 조사한 결과에서도 가장 많은 호응을 얻고 있었다. 특히 인터넷학습환경요인은 유형성과 편의성에 직접적인 영향을 미치고 다만 신뢰성과 반응성에는 직접적인 영향을 미치지 못하는 것으로 나타나고 있다. 이러한 이유는 자발적인 학습이 잘 이루어지지 않는 중·고등학생의 특성상 인터넷학습의 이론적인 장점이 실제 학생들의 교육환경에 잘 접목되지 못하고 있기 때문이다. 결국 학원의 경쟁력향상을 위해 학원경영자들은 학생들의 자발적인 참여가 이루어지는 새로운 인터넷교육환경을 만들어 나가야 할 것이다. 그리고 기존의 학원교육환경도 학생들이 중요하다고 인식하고 있으므로 계속적인 연구개발이 필요하다. 이러한 노력이 학원교육의 경쟁력을 한 차원 높일 수 있고 수강생들에게 양질의 교육서비스와 고객만족을 제공할 수 있을 것이다.
학원이 경제 사회적인 환경의 급속한 변화 속에서 도태되지 않고 경쟁력의 우위를 유지하려면 고객들의 필요와 욕구를 충족시켜 줄 수 있는 새로운 프로그램의 개발과 혁신적이고 지속적인 학원교육환경과 교육서비스품질을 개선해 나갈 수 있는 적극적인 노력을 해야만 할 것이다. 인터넷의 급속한 확산과 정보기술의 발달로 학원교육환경에서도 기존의 면대면 수업방식뿐만 아니라 인터넷을 이용한 학원교육이 점차로 활성화되어 가고 있다. 이러한 인터넷을 이용한 학원교육환경은 고객만족을 지향하는 양질의 교육서비스품질을 실현하는 것에 영향을 미치고 이는 곧 학원경쟁력의 우위로 나타날 것이다. 이러한 시대적 흐름에 맞추어 본 연구는 현재 입시학원이 제공하고 있는 교육환경과 서비스품질의 제반요인을 규정하고, 학원교육환경의 구성요인에 인터넷학습이라는 새로운 학습프로그램을 추가하였을 때, 학원교육환경이 교육서비스품질에 미치는 영향과 교육서비스품질이 고객만족에 미치는 영향을 알아보았다. 먼저 학원교육현황(교수자요인, 학습자요인, 학원학습환경요인, 인터넷학습환경요인)과 교육서비스품질(신뢰성, 반응성, 유형성, 편의성) 및 고객만족(재수강, 구전커뮤니케이션)요인이 어떻게 형성되었는지 파악한 후 실증분석을 실시하였고, 실증분석을 토대로 각 가설들을 검증하였으며, 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학원교육환경은 교육서비스품질의 신뢰성에 영향을 미친다. 그 중에서도 특히 교수자요인이 신뢰성에 많은 영향력을 보였으며, 다음으로는 학습자요인이 신뢰성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학원학습환경요인과 인터넷학습환경요인의 분석 결과는 신뢰성에 큰 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 학원교육환경은 교육서비스품질의 반응성에 영향을 준다는 결과가 나타났다. 반응성은 학생들의 성적향상에 대한 기대와 학원수강으로 얻는 시험과 학교수업에 대한 자신감을 의미한다. 반응성에 가장 많은 영향을 미치는 것이 학원교육환경의 교수자요인으로 나타나고 있다. 셋째, 학원교육환경과 교육서비스품질의 유형성에 대한 관계에서 학원교육환경은 교육서비스품질의 유형성에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 특히 학원학습환경요인은 유형성에 많은 영향을 미친다고 나타났다. 다음으로 유형성에 인터넷학습환경이 영향을 미치는 것으로도 나타나고 있다. 넷째, 학원교육환경은 교육서비스품질의 편의성에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 편의성은 학원을 선택한 수강생들이 자신이 다니고 있는 학원의 학습보조교재와 학원복지에 대한 전반적인 사항이다. 학원학습환경과 인터넷학습은 수강생들의 편의성에서 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 학원이 인터넷학습에서 관심을 가져야 할 부분이라 할 수 있다. 다섯째, 교육서비스품질은 고객만족에 영향을 미친다. 특히 서비스품질의 반응성은 고객만족에 많은 영향을 미치고 있다. 수강생들은 학원교육서비스품질과 고객만족의 영향 관계에서 성적향상이 이루어지면 교육서비스품질을 만족하고 재수강 및 구전커뮤니케이션으로 이어진다. 이상의 결과를 보면 인터넷을 통한 학원교육환경의 개선이 정보화시대에 학원경쟁력향상을 이끌어 낼 수 있는 요인이라 판단되었고 학생들의 인식을 사전 조사한 결과에서도 가장 많은 호응을 얻고 있었다. 특히 인터넷학습환경요인은 유형성과 편의성에 직접적인 영향을 미치고 다만 신뢰성과 반응성에는 직접적인 영향을 미치지 못하는 것으로 나타나고 있다. 이러한 이유는 자발적인 학습이 잘 이루어지지 않는 중·고등학생의 특성상 인터넷학습의 이론적인 장점이 실제 학생들의 교육환경에 잘 접목되지 못하고 있기 때문이다. 결국 학원의 경쟁력향상을 위해 학원경영자들은 학생들의 자발적인 참여가 이루어지는 새로운 인터넷교육환경을 만들어 나가야 할 것이다. 그리고 기존의 학원교육환경도 학생들이 중요하다고 인식하고 있으므로 계속적인 연구개발이 필요하다. 이러한 노력이 학원교육의 경쟁력을 한 차원 높일 수 있고 수강생들에게 양질의 교육서비스와 고객만족을 제공할 수 있을 것이다.
If managers of private academic institutes want to stay competitive without being weeded out in the rapid changes of economic and social conditions, they need to develop new programs which satisfy the need and desire of customers. Also, they need to try to improve the educational conditions of priva...
If managers of private academic institutes want to stay competitive without being weeded out in the rapid changes of economic and social conditions, they need to develop new programs which satisfy the need and desire of customers. Also, they need to try to improve the educational conditions of private academic institutes and a quality of educational service continuously. In the educational conditions of private academic institutes, it is being activated to educate the students by the Internet as well as by the existing class method. This is because of the rapid spread of the Internet and development of information skills. These educational conditions of private academic institutes by the Internet have an influence on a high quality of educational service for satisfaction of customers, so the managers of private academic institutes will gain an advantage over competitors. In this study, we can see all sorts of factor for the educational conditions and the quality of education services which are being offered by private academic institutes. Also, we can see the influence of the educational conditions on the quality of educational service and of a quality of educational service on the satisfaction of customers by adding Internet learning programs to original educational conditions. First of all, this study analyzed the actual proof after understanding how to be made the educational present position of private academic institutes. The primary factor for a quality of educational service and satisfaction of customers. This was then verified and summarized the analysis of actual proof, so they are as follows. First, the educational conditions of private academic institutes have an influence on the reliability of a quality of educational service. Especially, teaching factors appeared to have the most influence on it followed by the studying factor. However, the factor of private academic institutes learning environment and the Internet learning environment didn't have much of an effect. Second, the educational conditions of private academic institutes have an effect on responsiveness of a quality of educational service. The responsiveness of it means the students' expectations for getting good marks at school and for gaining confidence in their school class. These results are showed that the teachers' calls are very important to improve the students. Third, the educational conditions of private academic institutes have an influence on the tangibility of a quality of educational service. Especially, the factor of private academic institutes learning appeared to have the most influence on the tangibility of it followed by the Internet learning environment. Fourth, the educational conditions of private academic institutes appeared to have an effect on the convenience of a quality of educational service. The convenience covers all matters from the study books and welfare of private academic institutes to the students. The learning environment of private academic institutes and the Internet learning programs appeared to have the most influence on the convenience of the students. It can be said that most managers of private academic institutes should be interested in Internet learning programs. Fifth, the quality of the educational service, especially, the responsiveness to service quality has the most influence on the satisfaction of customers. If most students get good marks at the private academic institutes in connection with a high quality of educational service, they will be satisfied with the education of it and take a course again. In view of the results so far studied, the primary factor for strengthening the competitiveness of the private academic institutes is to improve the educational conditions of private academic institutes by the Internet. In particular, it appeared that the factor of the Internet learning environment had the most influence on not the reliability in and responsiveness to the education but the tangibility and the convenience of it. The reason for these results is that the theoretical advantage of learning on the Internet is irrelevant to the actual educational conditions for most middle and high school students who don't study voluntarily. In conclusion, most managers of private academic institutes have to create new educational opportunities on the Internet which can give students the opportunity to study voluntarily. Also, they have to change and improve the current educational conditions of private academic institutes. These efforts can elevate the competitiveness of private academic institutes and offer a high quality educational service to satisfy customers.
If managers of private academic institutes want to stay competitive without being weeded out in the rapid changes of economic and social conditions, they need to develop new programs which satisfy the need and desire of customers. Also, they need to try to improve the educational conditions of private academic institutes and a quality of educational service continuously. In the educational conditions of private academic institutes, it is being activated to educate the students by the Internet as well as by the existing class method. This is because of the rapid spread of the Internet and development of information skills. These educational conditions of private academic institutes by the Internet have an influence on a high quality of educational service for satisfaction of customers, so the managers of private academic institutes will gain an advantage over competitors. In this study, we can see all sorts of factor for the educational conditions and the quality of education services which are being offered by private academic institutes. Also, we can see the influence of the educational conditions on the quality of educational service and of a quality of educational service on the satisfaction of customers by adding Internet learning programs to original educational conditions. First of all, this study analyzed the actual proof after understanding how to be made the educational present position of private academic institutes. The primary factor for a quality of educational service and satisfaction of customers. This was then verified and summarized the analysis of actual proof, so they are as follows. First, the educational conditions of private academic institutes have an influence on the reliability of a quality of educational service. Especially, teaching factors appeared to have the most influence on it followed by the studying factor. However, the factor of private academic institutes learning environment and the Internet learning environment didn't have much of an effect. Second, the educational conditions of private academic institutes have an effect on responsiveness of a quality of educational service. The responsiveness of it means the students' expectations for getting good marks at school and for gaining confidence in their school class. These results are showed that the teachers' calls are very important to improve the students. Third, the educational conditions of private academic institutes have an influence on the tangibility of a quality of educational service. Especially, the factor of private academic institutes learning appeared to have the most influence on the tangibility of it followed by the Internet learning environment. Fourth, the educational conditions of private academic institutes appeared to have an effect on the convenience of a quality of educational service. The convenience covers all matters from the study books and welfare of private academic institutes to the students. The learning environment of private academic institutes and the Internet learning programs appeared to have the most influence on the convenience of the students. It can be said that most managers of private academic institutes should be interested in Internet learning programs. Fifth, the quality of the educational service, especially, the responsiveness to service quality has the most influence on the satisfaction of customers. If most students get good marks at the private academic institutes in connection with a high quality of educational service, they will be satisfied with the education of it and take a course again. In view of the results so far studied, the primary factor for strengthening the competitiveness of the private academic institutes is to improve the educational conditions of private academic institutes by the Internet. In particular, it appeared that the factor of the Internet learning environment had the most influence on not the reliability in and responsiveness to the education but the tangibility and the convenience of it. The reason for these results is that the theoretical advantage of learning on the Internet is irrelevant to the actual educational conditions for most middle and high school students who don't study voluntarily. In conclusion, most managers of private academic institutes have to create new educational opportunities on the Internet which can give students the opportunity to study voluntarily. Also, they have to change and improve the current educational conditions of private academic institutes. These efforts can elevate the competitiveness of private academic institutes and offer a high quality educational service to satisfy customers.
Keyword
#인터넷 학습환경 학원교육 서비스품질 경영학
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.