본 연구는 게임놀이치료가 주의력 결핍 과잉행동 아동의 문제행동 감소에 효과가 있는지를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구의 대상은 대구시내에 소재한 W유치원에 재원중인 아동을 1차 모집단 으로 하여 담임교사들의 관찰에 의한 DSM-Ⅳ(APA, 1994)와 주의집중결함 과잉행동장애 평정지(Asher, 1989)의 ADHD 진단기준에 부합하고 구어상의 의사소통에 문제가 없는 아동으로 제한하였다. 그리고 부모 및 교사의 동의를 얻는 과정에서 프로그램에 참여할 의사가 없는 아동의 경우 제외하여 최종적으로 2명을 선정하였다. 연구 설계는 게임놀이치료를 독립변인, 문제행동을 종속변인으로 하여, 기초 선, 처치, 사후검사로 실시되었다. 연구 대상 아동에 실시한 게임놀이치료 프 로그램은 도입기에 자기노출 및 친밀감 형성(3회기), 중간기에 자기인식(2회 기), 주의집중향상(3회기), 충동성 조절(3회기), 문제해결(3회기), 종결기에 이 별파티(1회기)로 총 15회기로 구성하였다. 본 연구의 자료 처리는 언어영역시간(이야기 나누기)을 기초선, 처치, 사후 평가 기간동안 20분간 녹화하여, 아동의 문제행동 빈도를 측정하였고, ...
본 연구는 게임놀이치료가 주의력 결핍 과잉행동 아동의 문제행동 감소에 효과가 있는지를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구의 대상은 대구시내에 소재한 W유치원에 재원중인 아동을 1차 모집단 으로 하여 담임교사들의 관찰에 의한 DSM-Ⅳ(APA, 1994)와 주의집중결함 과잉행동장애 평정지(Asher, 1989)의 ADHD 진단기준에 부합하고 구어상의 의사소통에 문제가 없는 아동으로 제한하였다. 그리고 부모 및 교사의 동의를 얻는 과정에서 프로그램에 참여할 의사가 없는 아동의 경우 제외하여 최종적으로 2명을 선정하였다. 연구 설계는 게임놀이치료를 독립변인, 문제행동을 종속변인으로 하여, 기초 선, 처치, 사후검사로 실시되었다. 연구 대상 아동에 실시한 게임놀이치료 프 로그램은 도입기에 자기노출 및 친밀감 형성(3회기), 중간기에 자기인식(2회 기), 주의집중향상(3회기), 충동성 조절(3회기), 문제해결(3회기), 종결기에 이 별파티(1회기)로 총 15회기로 구성하였다. 본 연구의 자료 처리는 언어영역시간(이야기 나누기)을 기초선, 처치, 사후 평가 기간동안 20분간 녹화하여, 아동의 문제행동 빈도를 측정하였고, 자기통 제력 평정척도(SCRS)는 사전ㆍ사후평가하여 비교 분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 게임놀이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 주의산만 행동을 감소 시켰다. 둘째, 게임놀이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 충동적 행동을 감 소시켰다. 셋째, 게임놀이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 과잉행동을 감소 시켰다. 넷째, 게임놀이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 자기통제력을 향상 시켰다. 이를 종합하여 볼 때, 대상아동의 문제행동인 주의산만 행동, 충동적 행동, 과잉행동의 빈도가 감소하였고 자기통제력척도가 상승한 것으로 보아, 게임놀 이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 문제행동을 감소시키고 아울러 자기통 제력을 향상시키는데도 효과적임을 알 수 있다.
본 연구는 게임놀이치료가 주의력 결핍 과잉행동 아동의 문제행동 감소에 효과가 있는지를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구의 대상은 대구시내에 소재한 W유치원에 재원중인 아동을 1차 모집단 으로 하여 담임교사들의 관찰에 의한 DSM-Ⅳ(APA, 1994)와 주의집중결함 과잉행동장애 평정지(Asher, 1989)의 ADHD 진단기준에 부합하고 구어상의 의사소통에 문제가 없는 아동으로 제한하였다. 그리고 부모 및 교사의 동의를 얻는 과정에서 프로그램에 참여할 의사가 없는 아동의 경우 제외하여 최종적으로 2명을 선정하였다. 연구 설계는 게임놀이치료를 독립변인, 문제행동을 종속변인으로 하여, 기초 선, 처치, 사후검사로 실시되었다. 연구 대상 아동에 실시한 게임놀이치료 프 로그램은 도입기에 자기노출 및 친밀감 형성(3회기), 중간기에 자기인식(2회 기), 주의집중향상(3회기), 충동성 조절(3회기), 문제해결(3회기), 종결기에 이 별파티(1회기)로 총 15회기로 구성하였다. 본 연구의 자료 처리는 언어영역시간(이야기 나누기)을 기초선, 처치, 사후 평가 기간동안 20분간 녹화하여, 아동의 문제행동 빈도를 측정하였고, 자기통 제력 평정척도(SCRS)는 사전ㆍ사후평가하여 비교 분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 게임놀이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 주의산만 행동을 감소 시켰다. 둘째, 게임놀이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 충동적 행동을 감 소시켰다. 셋째, 게임놀이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 과잉행동을 감소 시켰다. 넷째, 게임놀이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 자기통제력을 향상 시켰다. 이를 종합하여 볼 때, 대상아동의 문제행동인 주의산만 행동, 충동적 행동, 과잉행동의 빈도가 감소하였고 자기통제력척도가 상승한 것으로 보아, 게임놀 이치료는 주의력 결핍 과잉행동 아동의 문제행동을 감소시키고 아울러 자기통 제력을 향상시키는데도 효과적임을 알 수 있다.
The purpose of this study was to reduce the behavior problems of attention deficit-hyperactivity disorder children under school age who are inattentive and hyperactive and impulsive, through game play therapy which can encourage voluntary participation and motivation, strengthen the individuals and ...
The purpose of this study was to reduce the behavior problems of attention deficit-hyperactivity disorder children under school age who are inattentive and hyperactive and impulsive, through game play therapy which can encourage voluntary participation and motivation, strengthen the individuals and help them solve their own problems. The subjects were two five-year-old children diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, who were identified as ADHD on the basis of the DSM-Ⅳ criteria. To be eligible for the study, they had to be free of intellectual impairment or communication problems. This study was designed baseline, treatment and posttest. The independent variable was game play therapy and the dependent one were problem behaviors. The gameplay therapy program had 15 sessions. The opening phase of the therapy started with 3 sessions of self-exposure and forming rapport. The middle phase consisted of self-aware(2 sessions), improving attention( 3 sessions), impulse control adjustment(3 sessions) and problem solving(3 sessions). The closing phase ended with a farewell party(1 session). The significant results of this study are as follows: During the language calss(telling a story), First, Inattentive behaviors such as headshaking more than two times or staring into space without listening to the teacher were reduced. Second, Impulsive behaviors such as answering the questions before the teacher ask him or interrupting and interfering were also lessened. Third, Hyperactive behaviors such as leaving his chair more than 30 seconds without permission or having a chat with friends around him more than 10seconds or swinging his body back and forth on the chair were also diminished. Forth, Self-control ability was improved.
The purpose of this study was to reduce the behavior problems of attention deficit-hyperactivity disorder children under school age who are inattentive and hyperactive and impulsive, through game play therapy which can encourage voluntary participation and motivation, strengthen the individuals and help them solve their own problems. The subjects were two five-year-old children diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, who were identified as ADHD on the basis of the DSM-Ⅳ criteria. To be eligible for the study, they had to be free of intellectual impairment or communication problems. This study was designed baseline, treatment and posttest. The independent variable was game play therapy and the dependent one were problem behaviors. The gameplay therapy program had 15 sessions. The opening phase of the therapy started with 3 sessions of self-exposure and forming rapport. The middle phase consisted of self-aware(2 sessions), improving attention( 3 sessions), impulse control adjustment(3 sessions) and problem solving(3 sessions). The closing phase ended with a farewell party(1 session). The significant results of this study are as follows: During the language calss(telling a story), First, Inattentive behaviors such as headshaking more than two times or staring into space without listening to the teacher were reduced. Second, Impulsive behaviors such as answering the questions before the teacher ask him or interrupting and interfering were also lessened. Third, Hyperactive behaviors such as leaving his chair more than 30 seconds without permission or having a chat with friends around him more than 10seconds or swinging his body back and forth on the chair were also diminished. Forth, Self-control ability was improved.
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