본 연구는 학술지에 게재된 사례분석을 통하여 아동중심놀이치료에서 아동의 놀이과정 변화를 측정할 수 있는 관찰지표를 개발하여 놀이치료자가 초기, 중기, 말기의 치료단계에서 나타나는 아동의 치료적 변화를 예측하고, 치료효과를 평가하는데 목적을 두었다. 또한 개발된 관찰지표의 문항을 아동중심놀이치료 현장에 실질적으로 적용할 수 있는지를 밝혀내는데도 목적을 두었다.
본 연구에서는 아동중심놀이치료에 근거하여 놀이치료를 하고, 등재된 학술지에 게재된 사례 22편을 선정하여 연구자와 세 명의 놀이치료자가 사례를 질적분석하여 관찰지표를 관찰차원, 관찰영역, 관찰지표, 관찰지표문항으로 분류하여 개발하였다. 놀이치료 수련감독자 1인과 놀이치료자 5인으로 구성된 전문가 집단이 개발된 관찰지표의 ...
본 연구는 학술지에 게재된 사례분석을 통하여 아동중심놀이치료에서 아동의 놀이과정 변화를 측정할 수 있는 관찰지표를 개발하여 놀이치료자가 초기, 중기, 말기의 치료단계에서 나타나는 아동의 치료적 변화를 예측하고, 치료효과를 평가하는데 목적을 두었다. 또한 개발된 관찰지표의 문항을 아동중심놀이치료 현장에 실질적으로 적용할 수 있는지를 밝혀내는데도 목적을 두었다.
본 연구에서는 아동중심놀이치료에 근거하여 놀이치료를 하고, 등재된 학술지에 게재된 사례 22편을 선정하여 연구자와 세 명의 놀이치료자가 사례를 질적분석하여 관찰지표를 관찰차원, 관찰영역, 관찰지표, 관찰지표문항으로 분류하여 개발하였다. 놀이치료 수련감독자 1인과 놀이치료자 5인으로 구성된 전문가 집단이 개발된 관찰지표의 내용타당도를 검증하였다. 또한 개발된 관찰문항의 적용을 검증하기 위해 놀이치료자 20인이 자신의 사례를 적용하여 초기, 중기, 말기의 놀이과정에 따라 놀이활동의 변화가 나타나는지를 관찰문항을 통해 검토하여 최종 관찰문항과 내용을 확정하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 아동중심놀이치료에서 놀이활동의 전반적인 특성을 대표할 수 있는 관찰차원은 입실과 퇴실 행동, 놀이구조, 놀이기능, 놀이치료자의 참여 등 4개로 범주화되었다.
둘째, 입실․퇴실 행동의 관찰차원을 설명해 주는 관찰영역은 입실과 퇴실 행동이었고, 놀이구조의 관찰차원은 정서표현, 인지, 사회성 발달, 표현언어, 관계성향의 관찰영역으로 세분화되었다. 또한 놀이기능의 관찰차원은 문제대처방식과 발달과업의 획득 관찰영역으로, 놀이치료자의 참여는 단일차원으로 분류되었다.
셋째, 입실과 퇴실행동은 아동이 놀이실에 들어가서 나오는 순간까지를 의미한다. 입실영역은 순응하기, 양육자 참여하기, 입실 후 양육자 확인의 3개의 관찰지표로, 퇴실영역은 시간 끌기, 순응하기의 2개의 관찰지표로 추출되었다.
넷째, 놀이구조는 아동이 자신의 주관적 경험에 대한 이해를 구조화하는 놀이활동을 말하는 것으로, 정서표현, 인지, 사회성 발달, 표현언어, 관계성향으로 분류되었다. 정서표현 중 자신감에는 정서표현하기, 놀이실에 대한 태도 보이기, 놀이에 대한 태도 보이기, 주도적인 태도 보이기, 유능감 표현하기의 5개의 관찰지표가 추출되었다. 정서조절능력에는 정서조절하기, 주의조절하기, 산만하게 행동하기, 충동적으로 행동하기의 4개의 관찰지표가 추출되었다. 정서문제인식에는 심리적 어려움을 놀이로 표현하기, 심리적 어려움을 언어로 표현하기의 2개의 관찰지표가 추출되었다.
인지영역은 아동이 놀이에서 사물과 대상을 대체하여 놀이에서 활용하는 능력을 관찰할 수 있는 영역으로 환상적으로 표현하기, 사물과 대상을 실제적으로 표현하기, 인형․아동․자신․치료자와 역할놀이하기, 자기조망능력, 타인조망능력의 5개의 관찰지표가 추출되었다. 표현언어는 아동이 놀이실에서 상황이나 관계에 대한 자기의 생각이나 감정 등을 표현하는 정도와 수준을 관찰할 수 있는 영역으로 부정적 언어사용하기, 긍정적 언어사용하기의 2개의 관찰지표가 추출되었다.
사회성 발달은 아동의 놀이형태와 놀이수준을 관찰할 수 있는 영역으로 혼자 놀기, 치료자와 따로 놀기, 치료자와 함께 놀기 등 3개의 관찰지표가 추출되었다. 관계성향은 아동이 놀이실에서 치료자를 통해 표현하는 아동의 관계적 특징을 관찰할 수 있는 영역으로 치료자에게 말로 의존하기, 치료자에게 행동으로 의존하기, 치료자의 말 통제하기. 치료자의 행동 통제하기의 4개의 관찰지표가 추출되었다.
다섯째, 놀이기능의 차원은 아동이 놀이의 치유기능을 활용하여 자신의 문제를 해결해 나가는 방식을 의미하는 것으로 문제대처방식과 발달과업 획득으로 구성되었다. 문제대처방식 관찰영역에는 자신과 주변 관계에 대해 인식하기, 자신과 주변 관계에 대해 표현하기의 2개의 관찰지표가 추출되었다. 발달과업 획득 영역에는 놀이주제 표현하기의 지표가 추출되었다.
여섯째, 놀이치료자의 참여는 아동이 치료자를 활용하여 자신의 심리적인 태도를 촉진시키는 활동을 의미하는 것으로 한 차원의 영역으로 분류되었고, 관찰지표는 역할참여하기, 놀이참여하기로 추출되었다.
일곱째, 놀이과정에서의 관찰지표 문항은 입실과 퇴실영역에서 각각 4문항씩 8문항이었다. 놀이과정에서 가장 많이 나타난 정서표현 영역은 자신감이 38문항, 정서조절능력이 28문항, 정서문제인식이 3문항으로 총 69문항이었다. 정서표현 영역과 더불어 놀이구조에서의 인지영역은 7문항, 언어영역은 2문항, 사회성 발달 영역은 3문항, 관계성향은 5문항이었다. 놀이기능 차원에서 문제대처방식은 9문항, 발달과업은 17문항이었으며, 놀이참여자의 영역에서 참여영역은 2문항이었다. 이에 따라 본 연구에서 개발된 관찰지표 문항은 총 121문항으로 구성되었다.
여덟째, 놀이치료자 20인이 자신의 사례를 적용하여 놀이과정에 따라 놀이활동의 변화가 나타나는지를 검토한 결과, 놀이치료자용 놀이과정 관찰지표가 놀이과정의 변화를 측정해 줄 수 있는 것으로 나타났다. 아동중심놀이치료현장에서 아동들은 자신의 문제를 스스로 치유하는 과정에서 4개의 차원과 10개의 관찰영역에서 아동의 놀이활동에 변화가 관찰되는 것으로 나타났다. 또한 초기, 중기, 말기의 치료단계에 따라 관찰지표 문항에 차이를 보여 본 연구에서 개발된 관찰지표 문항이 놀이과정에서의 변화를 측정할 수 있는 것으로 확인되었다.
결론적으로 본 연구는 4가지 관찰차원과 10개의 관찰영역을 개발하여 놀이치료 장면에서의 놀이과정 변화가 관찰 가능하도록 놀이활동을 범주화하여 객관적으로 측정할 수 있는 관찰지표를 개발하였다는 점에 의의가 있다. 또한 놀이치료자 20인의 개인 사례적용을 통해 관찰문항이 놀이과정 변화를 객관적으로 측정할 수 있는 관찰문항으로 적절하다는 점과 복잡하고 역동적인 아동의 내적세계의 표현을 객관적으로 관찰할 수 있다는 것을 관찰지표개발로 입증해 주었다는 점에서도 의의를 찾아 볼 수 있다. 또한 본 연구는 방법론적 측면에서 학술지 사례연구논문을 연구대상으로 선정하여 놀이치료 전 과정을 분석한 점과 놀이치료자 20인의 개인 사례를 적용하여 문항의 적절성을 검증한 점 그리고 문헌연구, 전문가 집단의 내용타당도, 사례연구와 같은 질적 분석을 통해 놀이과정에서 나타나는 질적 변화를 측정할 수 있는 관찰지표를 개발하여 연구의 타당성을 높였다는 점에서도 함의가 있다. 집단의 내용타당도를 연구방법에 적용하여 연구의 타당성을 높였다는 점에서도 함의가 있다.
본 연구는 학술지에 게재된 사례분석을 통하여 아동중심놀이치료에서 아동의 놀이과정 변화를 측정할 수 있는 관찰지표를 개발하여 놀이치료자가 초기, 중기, 말기의 치료단계에서 나타나는 아동의 치료적 변화를 예측하고, 치료효과를 평가하는데 목적을 두었다. 또한 개발된 관찰지표의 문항을 아동중심놀이치료 현장에 실질적으로 적용할 수 있는지를 밝혀내는데도 목적을 두었다.
본 연구에서는 아동중심놀이치료에 근거하여 놀이치료를 하고, 등재된 학술지에 게재된 사례 22편을 선정하여 연구자와 세 명의 놀이치료자가 사례를 질적분석하여 관찰지표를 관찰차원, 관찰영역, 관찰지표, 관찰지표문항으로 분류하여 개발하였다. 놀이치료 수련감독자 1인과 놀이치료자 5인으로 구성된 전문가 집단이 개발된 관찰지표의 내용타당도를 검증하였다. 또한 개발된 관찰문항의 적용을 검증하기 위해 놀이치료자 20인이 자신의 사례를 적용하여 초기, 중기, 말기의 놀이과정에 따라 놀이활동의 변화가 나타나는지를 관찰문항을 통해 검토하여 최종 관찰문항과 내용을 확정하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 아동중심놀이치료에서 놀이활동의 전반적인 특성을 대표할 수 있는 관찰차원은 입실과 퇴실 행동, 놀이구조, 놀이기능, 놀이치료자의 참여 등 4개로 범주화되었다.
둘째, 입실․퇴실 행동의 관찰차원을 설명해 주는 관찰영역은 입실과 퇴실 행동이었고, 놀이구조의 관찰차원은 정서표현, 인지, 사회성 발달, 표현언어, 관계성향의 관찰영역으로 세분화되었다. 또한 놀이기능의 관찰차원은 문제대처방식과 발달과업의 획득 관찰영역으로, 놀이치료자의 참여는 단일차원으로 분류되었다.
셋째, 입실과 퇴실행동은 아동이 놀이실에 들어가서 나오는 순간까지를 의미한다. 입실영역은 순응하기, 양육자 참여하기, 입실 후 양육자 확인의 3개의 관찰지표로, 퇴실영역은 시간 끌기, 순응하기의 2개의 관찰지표로 추출되었다.
넷째, 놀이구조는 아동이 자신의 주관적 경험에 대한 이해를 구조화하는 놀이활동을 말하는 것으로, 정서표현, 인지, 사회성 발달, 표현언어, 관계성향으로 분류되었다. 정서표현 중 자신감에는 정서표현하기, 놀이실에 대한 태도 보이기, 놀이에 대한 태도 보이기, 주도적인 태도 보이기, 유능감 표현하기의 5개의 관찰지표가 추출되었다. 정서조절능력에는 정서조절하기, 주의조절하기, 산만하게 행동하기, 충동적으로 행동하기의 4개의 관찰지표가 추출되었다. 정서문제인식에는 심리적 어려움을 놀이로 표현하기, 심리적 어려움을 언어로 표현하기의 2개의 관찰지표가 추출되었다.
인지영역은 아동이 놀이에서 사물과 대상을 대체하여 놀이에서 활용하는 능력을 관찰할 수 있는 영역으로 환상적으로 표현하기, 사물과 대상을 실제적으로 표현하기, 인형․아동․자신․치료자와 역할놀이하기, 자기조망능력, 타인조망능력의 5개의 관찰지표가 추출되었다. 표현언어는 아동이 놀이실에서 상황이나 관계에 대한 자기의 생각이나 감정 등을 표현하는 정도와 수준을 관찰할 수 있는 영역으로 부정적 언어사용하기, 긍정적 언어사용하기의 2개의 관찰지표가 추출되었다.
사회성 발달은 아동의 놀이형태와 놀이수준을 관찰할 수 있는 영역으로 혼자 놀기, 치료자와 따로 놀기, 치료자와 함께 놀기 등 3개의 관찰지표가 추출되었다. 관계성향은 아동이 놀이실에서 치료자를 통해 표현하는 아동의 관계적 특징을 관찰할 수 있는 영역으로 치료자에게 말로 의존하기, 치료자에게 행동으로 의존하기, 치료자의 말 통제하기. 치료자의 행동 통제하기의 4개의 관찰지표가 추출되었다.
다섯째, 놀이기능의 차원은 아동이 놀이의 치유기능을 활용하여 자신의 문제를 해결해 나가는 방식을 의미하는 것으로 문제대처방식과 발달과업 획득으로 구성되었다. 문제대처방식 관찰영역에는 자신과 주변 관계에 대해 인식하기, 자신과 주변 관계에 대해 표현하기의 2개의 관찰지표가 추출되었다. 발달과업 획득 영역에는 놀이주제 표현하기의 지표가 추출되었다.
여섯째, 놀이치료자의 참여는 아동이 치료자를 활용하여 자신의 심리적인 태도를 촉진시키는 활동을 의미하는 것으로 한 차원의 영역으로 분류되었고, 관찰지표는 역할참여하기, 놀이참여하기로 추출되었다.
일곱째, 놀이과정에서의 관찰지표 문항은 입실과 퇴실영역에서 각각 4문항씩 8문항이었다. 놀이과정에서 가장 많이 나타난 정서표현 영역은 자신감이 38문항, 정서조절능력이 28문항, 정서문제인식이 3문항으로 총 69문항이었다. 정서표현 영역과 더불어 놀이구조에서의 인지영역은 7문항, 언어영역은 2문항, 사회성 발달 영역은 3문항, 관계성향은 5문항이었다. 놀이기능 차원에서 문제대처방식은 9문항, 발달과업은 17문항이었으며, 놀이참여자의 영역에서 참여영역은 2문항이었다. 이에 따라 본 연구에서 개발된 관찰지표 문항은 총 121문항으로 구성되었다.
여덟째, 놀이치료자 20인이 자신의 사례를 적용하여 놀이과정에 따라 놀이활동의 변화가 나타나는지를 검토한 결과, 놀이치료자용 놀이과정 관찰지표가 놀이과정의 변화를 측정해 줄 수 있는 것으로 나타났다. 아동중심놀이치료현장에서 아동들은 자신의 문제를 스스로 치유하는 과정에서 4개의 차원과 10개의 관찰영역에서 아동의 놀이활동에 변화가 관찰되는 것으로 나타났다. 또한 초기, 중기, 말기의 치료단계에 따라 관찰지표 문항에 차이를 보여 본 연구에서 개발된 관찰지표 문항이 놀이과정에서의 변화를 측정할 수 있는 것으로 확인되었다.
결론적으로 본 연구는 4가지 관찰차원과 10개의 관찰영역을 개발하여 놀이치료 장면에서의 놀이과정 변화가 관찰 가능하도록 놀이활동을 범주화하여 객관적으로 측정할 수 있는 관찰지표를 개발하였다는 점에 의의가 있다. 또한 놀이치료자 20인의 개인 사례적용을 통해 관찰문항이 놀이과정 변화를 객관적으로 측정할 수 있는 관찰문항으로 적절하다는 점과 복잡하고 역동적인 아동의 내적세계의 표현을 객관적으로 관찰할 수 있다는 것을 관찰지표개발로 입증해 주었다는 점에서도 의의를 찾아 볼 수 있다. 또한 본 연구는 방법론적 측면에서 학술지 사례연구논문을 연구대상으로 선정하여 놀이치료 전 과정을 분석한 점과 놀이치료자 20인의 개인 사례를 적용하여 문항의 적절성을 검증한 점 그리고 문헌연구, 전문가 집단의 내용타당도, 사례연구와 같은 질적 분석을 통해 놀이과정에서 나타나는 질적 변화를 측정할 수 있는 관찰지표를 개발하여 연구의 타당성을 높였다는 점에서도 함의가 있다. 집단의 내용타당도를 연구방법에 적용하여 연구의 타당성을 높였다는 점에서도 함의가 있다.
The purpose of this study was to develop children's observation index in child-centered play therapy by published articles in academic journals on the basis of the results, to grasp children's process of change while children can heal themselves and develop, and to apply items of observation index ...
The purpose of this study was to develop children's observation index in child-centered play therapy by published articles in academic journals on the basis of the results, to grasp children's process of change while children can heal themselves and develop, and to apply items of observation index to case analysis in order to examine whether those are appropriate to explain the change of play process, and finally to apply the practice of child-centered play therapy.
Twenty two cases of academic journals were elected to develop children's observation index of children' play process. Three play therapists analyzed 22 cases of academic journals by the method of case analysis. After developed children's observational index, the validity was confirmed by 20 play therapists.
The results of this study were as follows:
First, it indicated through literature analysis that the observation index of play process in children based play therapy was composed of 4 dimensions of behavior of check in and check out, play structure, play function, and play therapist's involvement, and 13 observational scopes such as confidence in emotion, emotion regulation ability, problem recognition and recognition, language, development, relationship tendency, problem coping style, developmental task, and involvement. and 121 questions.
Second, the behavior of check in and out meant the moment when children entered in play room and the moment when children came out of play room including the process when children were detached from a main fosterer, and the process when they came out of a room of play therapy during play, whereas the check out was the behavior that the children followed the rule about the end of play, finished the play within a fixed amount of time, and went out of play room by themselves, which was related to children's adaptation. It indicated that entering scope consisted of 3 observational index such as adapting, foster's participation, and foster's confirmation after entering, while leaving scope consisted of 2 observational index such as dragging on and adapting.
Third, play structure which was activities that children structured what they understand through, on the basis of their experience, consisted of observational scope such as emotion, cognition, language, development, and relational tendency, and emotion among them consisted of self-confidence, self-regulating, and problem recognition.
The scope of self-confidence in emotion to observe how much children had self-confidence in themselves was composed of 5 observational index such as emotional expression, showing the attitude toward play room, showing the attitude toward play, showing prevalent attitude, and expressing competence. The scope of emotion regulating ability which meant the ability to adjust to relationship and situation was one to observe how much children understood themselves consisted of 4 observational index such as emotion regulating, controlling attention, acting discursively, acting impulsively.
The observational scope of problem recognition, the one that observed how children perceive and express their problem, was composed of 2 observation index such as expressing psychological difficulty as a play and expressing psychological difficulty as language. Thus, totally 7 observational index were extracted in the scope of emotion.
The cognitive scope was the one to be able to observe children's ability to replace and utilize things and objects in the play, and was composed of five observational index such as expressing fantastically, expressing things and objects in a matter of fact style, role playing with a doll, children, themselves, and a therapist, self perspective taking ability, and others perspective taking ability.
The language was the scope to be able to observe the level and the degree which children express their thought and emotion about situation and relationship in the play room, and 2 observational index such as employing negative language, and employing positive language were extracted.
The social development was the scope to observe the form and level of play, thus was composed of 3 observational index such as playing alone, playing separatively without a therapist, and playing with a therapist.
The relational tendency which was the scope to be able to observe children's relational characteristics consisted of depending on therapists by talking, depending on therapists by acting, controlling therapist's speech, and controlling therapist's action as observational index. I
Fourth, the play function, the style that children overcome and cope with their difficulty, utilizing the therapeutic function of play, consisted of problem focused coping style and developmental task. In the observational scope of problem focused coping style, 2 observational index such as perceiving the relation between self and surroundings and expressing the relation between self and surroundings were extracted, while in the scope of developmental task, expressing play theme was extracted as only a observational index. Play therapist's participation in play meant the relationship between children and therapist, was composed of role participation and participation in play as observational index.
Fifth, 25 observational index were totally extracted, including emotion(11 observational index), cognition(5 observational index), development(3 observational index), language(2 observational index), relational tendency(4 observational index). Like this, 13 observational scope and index categorized according to 4 dimensions were composed so well that the change of children's play activity on the course of play therapy could be specifically observed.
Sixth, taken together, observational questions in the observation index of play process in children were composed of 121 questions including 8 questions in the scope of check in(4) and check out(4), 69 questions in the scope of confidence in emotion(38), emotion regulation ability(28), problem recognition(3), in addition to recognition(7), language(2), development(3), relationship tendency(5), problem coping style(9), developmental task(17), and involvement(2). As observation index could reflect the change of children' play process in child-centered play therapy, children' change might be objectively observed.
Seventh, from reviewing observation index developed through case studies of 20 play therapists applied to this study, it indicated that observation index of play process for therapists was valid in measuring the change of play process. Also, it indicated that the change of play activity was observed, when ,on the process of curing their problem, they move through 4 dimension and 13 observational scope. In addition, it revealed that the observation index of play process was able to measure children's internal dynamics objectively, as there was a difference in observation questions according to applied case to observation index, and the change in play process was different according to problems dealt with.
In conclusion, this study had an implication in that it developed 4 dimensions of observation and 13 fields of observation, categorized play activities, and created observational index to objectively measure those activities. Also, it had a significance that through application of 20 personal cases, observational questions was appropriate to observe children's expression to complex and dynamic internal world by the means of observational index. In addition, it had an meaning on the methodological aspect that it selected theses in academic journal, analyzed all the process of play therapy, verified accuracy of questions, and developed observational index to measure qualitative change for the purpose of enhancing the validity of this study
The purpose of this study was to develop children's observation index in child-centered play therapy by published articles in academic journals on the basis of the results, to grasp children's process of change while children can heal themselves and develop, and to apply items of observation index to case analysis in order to examine whether those are appropriate to explain the change of play process, and finally to apply the practice of child-centered play therapy.
Twenty two cases of academic journals were elected to develop children's observation index of children' play process. Three play therapists analyzed 22 cases of academic journals by the method of case analysis. After developed children's observational index, the validity was confirmed by 20 play therapists.
The results of this study were as follows:
First, it indicated through literature analysis that the observation index of play process in children based play therapy was composed of 4 dimensions of behavior of check in and check out, play structure, play function, and play therapist's involvement, and 13 observational scopes such as confidence in emotion, emotion regulation ability, problem recognition and recognition, language, development, relationship tendency, problem coping style, developmental task, and involvement. and 121 questions.
Second, the behavior of check in and out meant the moment when children entered in play room and the moment when children came out of play room including the process when children were detached from a main fosterer, and the process when they came out of a room of play therapy during play, whereas the check out was the behavior that the children followed the rule about the end of play, finished the play within a fixed amount of time, and went out of play room by themselves, which was related to children's adaptation. It indicated that entering scope consisted of 3 observational index such as adapting, foster's participation, and foster's confirmation after entering, while leaving scope consisted of 2 observational index such as dragging on and adapting.
Third, play structure which was activities that children structured what they understand through, on the basis of their experience, consisted of observational scope such as emotion, cognition, language, development, and relational tendency, and emotion among them consisted of self-confidence, self-regulating, and problem recognition.
The scope of self-confidence in emotion to observe how much children had self-confidence in themselves was composed of 5 observational index such as emotional expression, showing the attitude toward play room, showing the attitude toward play, showing prevalent attitude, and expressing competence. The scope of emotion regulating ability which meant the ability to adjust to relationship and situation was one to observe how much children understood themselves consisted of 4 observational index such as emotion regulating, controlling attention, acting discursively, acting impulsively.
The observational scope of problem recognition, the one that observed how children perceive and express their problem, was composed of 2 observation index such as expressing psychological difficulty as a play and expressing psychological difficulty as language. Thus, totally 7 observational index were extracted in the scope of emotion.
The cognitive scope was the one to be able to observe children's ability to replace and utilize things and objects in the play, and was composed of five observational index such as expressing fantastically, expressing things and objects in a matter of fact style, role playing with a doll, children, themselves, and a therapist, self perspective taking ability, and others perspective taking ability.
The language was the scope to be able to observe the level and the degree which children express their thought and emotion about situation and relationship in the play room, and 2 observational index such as employing negative language, and employing positive language were extracted.
The social development was the scope to observe the form and level of play, thus was composed of 3 observational index such as playing alone, playing separatively without a therapist, and playing with a therapist.
The relational tendency which was the scope to be able to observe children's relational characteristics consisted of depending on therapists by talking, depending on therapists by acting, controlling therapist's speech, and controlling therapist's action as observational index. I
Fourth, the play function, the style that children overcome and cope with their difficulty, utilizing the therapeutic function of play, consisted of problem focused coping style and developmental task. In the observational scope of problem focused coping style, 2 observational index such as perceiving the relation between self and surroundings and expressing the relation between self and surroundings were extracted, while in the scope of developmental task, expressing play theme was extracted as only a observational index. Play therapist's participation in play meant the relationship between children and therapist, was composed of role participation and participation in play as observational index.
Fifth, 25 observational index were totally extracted, including emotion(11 observational index), cognition(5 observational index), development(3 observational index), language(2 observational index), relational tendency(4 observational index). Like this, 13 observational scope and index categorized according to 4 dimensions were composed so well that the change of children's play activity on the course of play therapy could be specifically observed.
Sixth, taken together, observational questions in the observation index of play process in children were composed of 121 questions including 8 questions in the scope of check in(4) and check out(4), 69 questions in the scope of confidence in emotion(38), emotion regulation ability(28), problem recognition(3), in addition to recognition(7), language(2), development(3), relationship tendency(5), problem coping style(9), developmental task(17), and involvement(2). As observation index could reflect the change of children' play process in child-centered play therapy, children' change might be objectively observed.
Seventh, from reviewing observation index developed through case studies of 20 play therapists applied to this study, it indicated that observation index of play process for therapists was valid in measuring the change of play process. Also, it indicated that the change of play activity was observed, when ,on the process of curing their problem, they move through 4 dimension and 13 observational scope. In addition, it revealed that the observation index of play process was able to measure children's internal dynamics objectively, as there was a difference in observation questions according to applied case to observation index, and the change in play process was different according to problems dealt with.
In conclusion, this study had an implication in that it developed 4 dimensions of observation and 13 fields of observation, categorized play activities, and created observational index to objectively measure those activities. Also, it had a significance that through application of 20 personal cases, observational questions was appropriate to observe children's expression to complex and dynamic internal world by the means of observational index. In addition, it had an meaning on the methodological aspect that it selected theses in academic journal, analyzed all the process of play therapy, verified accuracy of questions, and developed observational index to measure qualitative change for the purpose of enhancing the validity of this study
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.