보청기 착용아와 인공와우 착용아의 어음변별력과 어음명료도의 상관관계 The Correlation between Speech Discriminations and Speech Intelligibilities of Children with Hearing Aids and Cochlear Implants원문보기
본 연구의 목적은 보청기 착용아와 인공와우 착용아의 무의미음절과 1·2음절 단어 수준에서 어음변별력과 어음명료도의 특성 및 상관관계를 알아보는데 있다. 만 5세 이전에 청각보조기를 착용하고 2년 이상 조기교육을 받은 아동으로 보청기 착용아 10명, 인공와우 착용아 10명에 대해 Ling 6 test와 한국표준어음변별력검사 제1조를 사용하여 어음변별력과 어음명료도를 단일 측정하여 상관관계를 산출하였다. 보청기 착용아와 인공와우 착용아의 무의미음절, 1·2음절 단어, 어음변별력과 어음명료도의 차이를 알기 위해 독립표본 t 검정을 실시하였고 두 집단간의 어음변별력과 어음명료도의 상관관계를 알아보기 위하여 ...
본 연구의 목적은 보청기 착용아와 인공와우 착용아의 무의미음절과 1·2음절 단어 수준에서 어음변별력과 어음명료도의 특성 및 상관관계를 알아보는데 있다. 만 5세 이전에 청각보조기를 착용하고 2년 이상 조기교육을 받은 아동으로 보청기 착용아 10명, 인공와우 착용아 10명에 대해 Ling 6 test와 한국표준어음변별력검사 제1조를 사용하여 어음변별력과 어음명료도를 단일 측정하여 상관관계를 산출하였다. 보청기 착용아와 인공와우 착용아의 무의미음절, 1·2음절 단어, 어음변별력과 어음명료도의 차이를 알기 위해 독립표본 t 검정을 실시하였고 두 집단간의 어음변별력과 어음명료도의 상관관계를 알아보기 위하여 pearson 상관계수를 산출하였다. 이러한 연구를 통해 얻어진 주요한 결론은 다음과 같다. 첫째, 보청기 착용아의 어음변별력과 어음명료도는 무의미 음절과 1·2음절 단어수준에서 유의한 상관관계가 없었다. 보청기 착용아는 /a/음의 오류는 없었고, /s/음에서 변별오류와 발음오류가 많았다. 단어수준에서 어음변별력은 파열음, 파찰음, 마찰음, 비음 순으로 오류가 많았고, 어음명료도는 파찰음, 마찰음, 파열음, 모음, 비음 순으로 많은 오류를 보였다. 둘째, 인공와우 착용아의 어음변별력과 어음명료도는 무의미 음절에서는 유의한 상관이 없었으나 1·2음절 단어수준에서 유의한 상관관계가 있었다. 인공와우 착용아동은 /s/음에서 변별오류와 발음오류가 많았으며, 단어수준에서 어음변별력은 파열음, 파찰음, 비음, 마찰음 순으로 오류가 많았고, 어음명료도는 파찰음, 마찰음, 파열음, 모음 순으로 많은 오류를 보였고, 비음의 오류는 없었다. 셋째, 보청기 착용아와 인공와우 착용아의 집단 간 차이에서 무의미음절 수준에서는 유의미한 차이가 없었지만, 1·2음절단어 수준 어음변별력과 어음명료도에서는 유의미한 차이가 있었다.
본 연구의 목적은 보청기 착용아와 인공와우 착용아의 무의미음절과 1·2음절 단어 수준에서 어음변별력과 어음명료도의 특성 및 상관관계를 알아보는데 있다. 만 5세 이전에 청각보조기를 착용하고 2년 이상 조기교육을 받은 아동으로 보청기 착용아 10명, 인공와우 착용아 10명에 대해 Ling 6 test와 한국표준어음변별력검사 제1조를 사용하여 어음변별력과 어음명료도를 단일 측정하여 상관관계를 산출하였다. 보청기 착용아와 인공와우 착용아의 무의미음절, 1·2음절 단어, 어음변별력과 어음명료도의 차이를 알기 위해 독립표본 t 검정을 실시하였고 두 집단간의 어음변별력과 어음명료도의 상관관계를 알아보기 위하여 pearson 상관계수를 산출하였다. 이러한 연구를 통해 얻어진 주요한 결론은 다음과 같다. 첫째, 보청기 착용아의 어음변별력과 어음명료도는 무의미 음절과 1·2음절 단어수준에서 유의한 상관관계가 없었다. 보청기 착용아는 /a/음의 오류는 없었고, /s/음에서 변별오류와 발음오류가 많았다. 단어수준에서 어음변별력은 파열음, 파찰음, 마찰음, 비음 순으로 오류가 많았고, 어음명료도는 파찰음, 마찰음, 파열음, 모음, 비음 순으로 많은 오류를 보였다. 둘째, 인공와우 착용아의 어음변별력과 어음명료도는 무의미 음절에서는 유의한 상관이 없었으나 1·2음절 단어수준에서 유의한 상관관계가 있었다. 인공와우 착용아동은 /s/음에서 변별오류와 발음오류가 많았으며, 단어수준에서 어음변별력은 파열음, 파찰음, 비음, 마찰음 순으로 오류가 많았고, 어음명료도는 파찰음, 마찰음, 파열음, 모음 순으로 많은 오류를 보였고, 비음의 오류는 없었다. 셋째, 보청기 착용아와 인공와우 착용아의 집단 간 차이에서 무의미음절 수준에서는 유의미한 차이가 없었지만, 1·2음절단어 수준 어음변별력과 어음명료도에서는 유의미한 차이가 있었다.
The purpose of this study is to know the correlation and characteristics between the speech discrimination and speech intelligibility of 6 sounds(/a/, /u/, /i/, /m/, /∫/, /s/) and 25 words with primary or secondary stressed syllable between the hearing impaired children with hearing aids and cochlea...
The purpose of this study is to know the correlation and characteristics between the speech discrimination and speech intelligibility of 6 sounds(/a/, /u/, /i/, /m/, /∫/, /s/) and 25 words with primary or secondary stressed syllable between the hearing impaired children with hearing aids and cochlear implants. There are 10 children with hearing aids and 10 children with cochlear implants who, with hearing impaired hearing aids before the acquirement of language and without any other issues, participated. The correlation is individually reckoned by using 6 sounds and 25 words with primary or secondary stressed syllable in the speech discrimination and speech intelligibility. To test independent-samples, the t-test is to find out the difference between speech discrimination and speech intelligibility, and the persons correlation in speech discrimination and speech intelligibility between hearing impaired children with hearing aids and cochlear implants. The results of this study are as followings: First, it indicates that an analogy was not found between speech discrimination and speech intelligibility for 6 sounds and 25 words with primary or secondary stressed syllable for the children with hearing aids. Although there was no error on /a/sound, but /s/sound had many errors in speech discrimination and speech intelligibility for the children with hearing aids. It was found that the level of words which had faults corresponded in order to plosives, affricate, fricative, nasals, with speech discrimination, and affricate, fricative, plosives, vowels, nasals, with speech intelligibility. Second, there were no differences between speech discrimination and speech intelligibility for 6 sounds for children with coacher implants. However there was a similar correlation for 25 words with primary or secondary stressed syllable in them. It was shown that they had errors in speech discrimination and speech intelligibility for the /s/sound, on the wards level of speech discrimination in order to plosives, affricate, nasals, fricative, and on the speech intelligibility affricate, fricative, plosives, vowels. Third, there were no differences in the 6 sounds for the two groups. However, it indicated that there were significant differences statistically in speech discrimination for 25 words with primary or secondary stressed syllable at the level t= 2.160, p= .045 p<.05. It indicated that there were significant differences, statistically in the speech intelligibility for 25 words with primary or secondary stressed syllable at the level t= 4.122, p= .001 p<.05. As the result of the study is to prove similar characteristics in the speech discrimination and speech intelligibility for two groups and also show that children with cochlear implants have correlations in speech discrimination and speech intelligibility for 25 words with primary or secondary stressed syllable. It is showed that children with cochlear implants have higher grades over all, and there are significant differences in speech intelligibility and speech discrimination for 25 words with primary or secondary stressed syllable in the two groups.
The purpose of this study is to know the correlation and characteristics between the speech discrimination and speech intelligibility of 6 sounds(/a/, /u/, /i/, /m/, /∫/, /s/) and 25 words with primary or secondary stressed syllable between the hearing impaired children with hearing aids and cochlear implants. There are 10 children with hearing aids and 10 children with cochlear implants who, with hearing impaired hearing aids before the acquirement of language and without any other issues, participated. The correlation is individually reckoned by using 6 sounds and 25 words with primary or secondary stressed syllable in the speech discrimination and speech intelligibility. To test independent-samples, the t-test is to find out the difference between speech discrimination and speech intelligibility, and the persons correlation in speech discrimination and speech intelligibility between hearing impaired children with hearing aids and cochlear implants. The results of this study are as followings: First, it indicates that an analogy was not found between speech discrimination and speech intelligibility for 6 sounds and 25 words with primary or secondary stressed syllable for the children with hearing aids. Although there was no error on /a/sound, but /s/sound had many errors in speech discrimination and speech intelligibility for the children with hearing aids. It was found that the level of words which had faults corresponded in order to plosives, affricate, fricative, nasals, with speech discrimination, and affricate, fricative, plosives, vowels, nasals, with speech intelligibility. Second, there were no differences between speech discrimination and speech intelligibility for 6 sounds for children with coacher implants. However there was a similar correlation for 25 words with primary or secondary stressed syllable in them. It was shown that they had errors in speech discrimination and speech intelligibility for the /s/sound, on the wards level of speech discrimination in order to plosives, affricate, nasals, fricative, and on the speech intelligibility affricate, fricative, plosives, vowels. Third, there were no differences in the 6 sounds for the two groups. However, it indicated that there were significant differences statistically in speech discrimination for 25 words with primary or secondary stressed syllable at the level t= 2.160, p= .045 p<.05. It indicated that there were significant differences, statistically in the speech intelligibility for 25 words with primary or secondary stressed syllable at the level t= 4.122, p= .001 p<.05. As the result of the study is to prove similar characteristics in the speech discrimination and speech intelligibility for two groups and also show that children with cochlear implants have correlations in speech discrimination and speech intelligibility for 25 words with primary or secondary stressed syllable. It is showed that children with cochlear implants have higher grades over all, and there are significant differences in speech intelligibility and speech discrimination for 25 words with primary or secondary stressed syllable in the two groups.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.