자연은 우리 삶의 원천이며 미술재료의 근원지이다. 예로부터 우리 조상들은 주변의 자연에서 얻은 재료를 이용하여 집을 짓고, 자연식물로 베를 짜서 옷을 지어 천연재료로 염색을 하였으며, 쌀을 주식으로 하여 산이나 들에서 나는 것들을 먹거리로 하였다. 인간은 자연을 이용하여 자연에 순응하면서 지혜롭게 살아왔으나 과학문명의 발달은 인간에게 편리함만을 추구하여 기계에만 의존하게 하였다. 이는 오늘날 의식주 전반이 화학적인 성분으로 물들어 환경파괴는 물론 인간성을 잃게 하는 중요한 요인이다. 이 연구는 우리 주변에서 손쉽게 구할 수 있는 ...
자연은 우리 삶의 원천이며 미술재료의 근원지이다. 예로부터 우리 조상들은 주변의 자연에서 얻은 재료를 이용하여 집을 짓고, 자연식물로 베를 짜서 옷을 지어 천연재료로 염색을 하였으며, 쌀을 주식으로 하여 산이나 들에서 나는 것들을 먹거리로 하였다. 인간은 자연을 이용하여 자연에 순응하면서 지혜롭게 살아왔으나 과학문명의 발달은 인간에게 편리함만을 추구하여 기계에만 의존하게 하였다. 이는 오늘날 의식주 전반이 화학적인 성분으로 물들어 환경파괴는 물론 인간성을 잃게 하는 중요한 요인이다. 이 연구는 우리 주변에서 손쉽게 구할 수 있는 자연 재료인 흙, 돌, 곡식, 풀, 꽃, 나무, 조개 등을 미술재료로 활용하여 찍어서 표현하기, 붙여서 표현하기, 염색으로 표현하기. 엮어서 표현하기의 표현활동을 통해 자연을 관찰하고, 느끼고, 제작하는 미적체험을 하도록 하는 것이다. 이 연구의 목적은 자연재료를 활용한 다양한 표현활동을 통하여 자연의 아름다움을 느끼고, 창의적인 표현력과 흥미를 유발하여 우리 조상의 생활방식을 이해하는데 있다. 따라서 초등학교 3, 4학년 미술수업에서 자연재료를 활용한 표현을 현장수업에 적용하고자 다음과 같이 연구하였다. 첫째, 우리 주변에서 흔히 볼 수 있는 자연재료의 종류 및 특성과 그것을 활용한 표현기법을 알아보았다. 무심코 지나쳤던 주변자연물의 이름과 쓰임새 특징을 알아보고, 그 재료를 초등학교 미술 수업에서 어떻게 활용할 수 있는지 제시하였다. 둘째, 실제 수업안을 작성하여 현장수업에 적용하고 분석하였다. 먼저 제7차 교육과정의 미술과 3, 4학년의 내용을 알아보고 초등학교 3, 4학년의 발달단계를 알아보았다. 수업의 모형으로는 초등학교 3, 4학년의 발달단계와 우리 조상의 생활방식을 이해하며 협동학습모형으로 적용하였다. 실제수업은 초등학교 3, 4학년의 미술교과서를 토대로 자연재료를 가지고 표현할 수 있는 미술활동을 제시하여 현장연구를 통해 얻어진 학생들의 작품을 분석하였다. 셋째 자연재료를 활용하여 미술수업의 교육적 의의를 살펴보았다. 과정으로서의 교과인 미술수업에서 우리가 흔히 접해오던 화학적 성분의 미술도구가 아닌 자연을 소재로 함으로써 메말라가던 인간성을 회복할 수 있고, 우리의 자연을 사랑하게 되고, 정서적 안정과 창의력을 계발할 수 있으며, 우리 조상의 생활방식과 지혜를 엿볼 수 있다. 학생들은 지금껏 농촌지역에서 생활하면서 주변의 자연환경에 관심을 갖지 못했지만, 자연을 활용한 미술표현활동을 통하여 자연을 직접 관찰하며 다양하게 활용하는 노작활동을 하면서 자연스럽게 자연의 아름다움을 느끼고 환경의 소중함을 알게 되었다. 뿐만 아니라 자연이 우리에게 소중한 생명력의 원천임을 깨닫게 하여 우리가 살고 있는 지역에 대한 인식을 새롭게 하였다.
자연은 우리 삶의 원천이며 미술재료의 근원지이다. 예로부터 우리 조상들은 주변의 자연에서 얻은 재료를 이용하여 집을 짓고, 자연식물로 베를 짜서 옷을 지어 천연재료로 염색을 하였으며, 쌀을 주식으로 하여 산이나 들에서 나는 것들을 먹거리로 하였다. 인간은 자연을 이용하여 자연에 순응하면서 지혜롭게 살아왔으나 과학문명의 발달은 인간에게 편리함만을 추구하여 기계에만 의존하게 하였다. 이는 오늘날 의식주 전반이 화학적인 성분으로 물들어 환경파괴는 물론 인간성을 잃게 하는 중요한 요인이다. 이 연구는 우리 주변에서 손쉽게 구할 수 있는 자연 재료인 흙, 돌, 곡식, 풀, 꽃, 나무, 조개 등을 미술재료로 활용하여 찍어서 표현하기, 붙여서 표현하기, 염색으로 표현하기. 엮어서 표현하기의 표현활동을 통해 자연을 관찰하고, 느끼고, 제작하는 미적체험을 하도록 하는 것이다. 이 연구의 목적은 자연재료를 활용한 다양한 표현활동을 통하여 자연의 아름다움을 느끼고, 창의적인 표현력과 흥미를 유발하여 우리 조상의 생활방식을 이해하는데 있다. 따라서 초등학교 3, 4학년 미술수업에서 자연재료를 활용한 표현을 현장수업에 적용하고자 다음과 같이 연구하였다. 첫째, 우리 주변에서 흔히 볼 수 있는 자연재료의 종류 및 특성과 그것을 활용한 표현기법을 알아보았다. 무심코 지나쳤던 주변자연물의 이름과 쓰임새 특징을 알아보고, 그 재료를 초등학교 미술 수업에서 어떻게 활용할 수 있는지 제시하였다. 둘째, 실제 수업안을 작성하여 현장수업에 적용하고 분석하였다. 먼저 제7차 교육과정의 미술과 3, 4학년의 내용을 알아보고 초등학교 3, 4학년의 발달단계를 알아보았다. 수업의 모형으로는 초등학교 3, 4학년의 발달단계와 우리 조상의 생활방식을 이해하며 협동학습모형으로 적용하였다. 실제수업은 초등학교 3, 4학년의 미술교과서를 토대로 자연재료를 가지고 표현할 수 있는 미술활동을 제시하여 현장연구를 통해 얻어진 학생들의 작품을 분석하였다. 셋째 자연재료를 활용하여 미술수업의 교육적 의의를 살펴보았다. 과정으로서의 교과인 미술수업에서 우리가 흔히 접해오던 화학적 성분의 미술도구가 아닌 자연을 소재로 함으로써 메말라가던 인간성을 회복할 수 있고, 우리의 자연을 사랑하게 되고, 정서적 안정과 창의력을 계발할 수 있으며, 우리 조상의 생활방식과 지혜를 엿볼 수 있다. 학생들은 지금껏 농촌지역에서 생활하면서 주변의 자연환경에 관심을 갖지 못했지만, 자연을 활용한 미술표현활동을 통하여 자연을 직접 관찰하며 다양하게 활용하는 노작활동을 하면서 자연스럽게 자연의 아름다움을 느끼고 환경의 소중함을 알게 되었다. 뿐만 아니라 자연이 우리에게 소중한 생명력의 원천임을 깨닫게 하여 우리가 살고 있는 지역에 대한 인식을 새롭게 하였다.
The nature has been the origin of life and the source of art material. From the early age, our ancestors had built their houses of the things from the nature and made the clothes of dyed law material from the nature. They also had eaten rice as a main food with side dishes from mountains and fields....
The nature has been the origin of life and the source of art material. From the early age, our ancestors had built their houses of the things from the nature and made the clothes of dyed law material from the nature. They also had eaten rice as a main food with side dishes from mountains and fields. The human beings have lived wisely by using and adapting nature. However, the development of science has made us pursue only the comfort and depend on the machine. As a result of this, our environment has been destroyed by the chemical constituents and induced the lost of humanity. This survey helps our students learn the usefulness of the grass, flowers and trees by printing out, putting together, dying and weaving. Students may feel the beauty of nature by various ways of expressive activities using natural materials and understand the living pattern of our ancestors through the creative expressions and the interest. The method of using the natural materials in this study can be applied in Art class of 3rd of 4th grade in elementary school. This study has three main purposes summarized as below. Firstly, the usefulness of natural materials in the class has been studied by surveying the name of flowers, grass and trees which are neglected in our lives. Those materials are characterized the ways of which we can use as well. And then it was suggested the way how to use these things in Art class of elementary school. Secondly, class plan was made and analyzed for the real class. In addition, the 7th Curriculum of Art class of 3rd and 4th grade has been studied and the development of students in this grade has been analyzed. The model of a class is based on the combination of development of students with understanding of the living style of our ancestors by Cooperative Learning. Art activities had been practice in Art class based on the Art textbooks and the students' works have been analyzed. Thirdly, the educational value of Art class has been studied by using the natural materials. It may help students restore humanity by using natural material rather than the chemical instruments which are easy to treat. This activity can help students love nature and develop emotional stability and creativity. Students may find the living pattern and wisdom of our ancestors through this class. Students have not been interested in the natural environment even though they lived in the rural area. They have had the chance to learn how to express some works through the nature and observed the nature. From these activities, they can feel the beauty of nature and know how precious our nature is.
The nature has been the origin of life and the source of art material. From the early age, our ancestors had built their houses of the things from the nature and made the clothes of dyed law material from the nature. They also had eaten rice as a main food with side dishes from mountains and fields. The human beings have lived wisely by using and adapting nature. However, the development of science has made us pursue only the comfort and depend on the machine. As a result of this, our environment has been destroyed by the chemical constituents and induced the lost of humanity. This survey helps our students learn the usefulness of the grass, flowers and trees by printing out, putting together, dying and weaving. Students may feel the beauty of nature by various ways of expressive activities using natural materials and understand the living pattern of our ancestors through the creative expressions and the interest. The method of using the natural materials in this study can be applied in Art class of 3rd of 4th grade in elementary school. This study has three main purposes summarized as below. Firstly, the usefulness of natural materials in the class has been studied by surveying the name of flowers, grass and trees which are neglected in our lives. Those materials are characterized the ways of which we can use as well. And then it was suggested the way how to use these things in Art class of elementary school. Secondly, class plan was made and analyzed for the real class. In addition, the 7th Curriculum of Art class of 3rd and 4th grade has been studied and the development of students in this grade has been analyzed. The model of a class is based on the combination of development of students with understanding of the living style of our ancestors by Cooperative Learning. Art activities had been practice in Art class based on the Art textbooks and the students' works have been analyzed. Thirdly, the educational value of Art class has been studied by using the natural materials. It may help students restore humanity by using natural material rather than the chemical instruments which are easy to treat. This activity can help students love nature and develop emotional stability and creativity. Students may find the living pattern and wisdom of our ancestors through this class. Students have not been interested in the natural environment even though they lived in the rural area. They have had the chance to learn how to express some works through the nature and observed the nature. From these activities, they can feel the beauty of nature and know how precious our nature is.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.