경제가 발전함에 따라 국민소득수준이 향상되고, 소비자들의 농산물 소비가 고급화ㆍ다양화 되고 있으며, 맛과 영양 그리고 안전성에 대한 관심이 높아지면서 농산물의 고품질화가 요구되고 있다. 이렇듯 소비패턴의 변화, 유통구조의 변화, 글로벌 시대의 돌입으로 인한 수입농산물과의 경쟁의 심화 등 농산물 유통의 환경변화가 일어나고 있다. 규격화된 농산물에 대한 수요의 증가와 전통적 재래식 유통체계에서 산지유통센터의 중심의 유통체계로의 변화를 꾀하고 있으며, 이러한 상황에서 농산물 산지에서 포장센터, 종합처리장, 유통센터 등이 차별화 된 농산물을 생산 판매하여 부가가치를 높이고 주도적 유통활동을 하는 새로운 유통주체로 등장하고 있다. 농산물산지유통센터는 산지에서 농산물 유통을 주체적으로 수행하는 유통기구의 하나이며, 급변하는 유통환경 속에서 표준 규격화된 농산물을 생산 판매하는 경영체의 하나이다. 일부에서는 산지유통센터를 단순히 자동화된 선별ㆍ포장ㆍ예냉 등 현대적 유통시설물로만 인식하고 있는 경우가 많지만 산지유통센터는 기존의 유통 사업에 부수되는 시설물이면서 새로운 개념의 유통행위를 위한 사업장이다. 2000년도에 농수산물 유통공사의 산지유통센터 운영실적을 살펴보면 다수의 산지유통센터의 운영 실적이 부진한 것으로 나타나있다. 이에 대해 산지유통시설 운영실태 및 지원현황과 운영활성화 저해요인을 살펴보고 이를 해소하여 이용을 활성화 시킬 수 있는 방안을 연구해 보았다. 첫째, 기존 ...
경제가 발전함에 따라 국민소득수준이 향상되고, 소비자들의 농산물 소비가 고급화ㆍ다양화 되고 있으며, 맛과 영양 그리고 안전성에 대한 관심이 높아지면서 농산물의 고품질화가 요구되고 있다. 이렇듯 소비패턴의 변화, 유통구조의 변화, 글로벌 시대의 돌입으로 인한 수입농산물과의 경쟁의 심화 등 농산물 유통의 환경변화가 일어나고 있다. 규격화된 농산물에 대한 수요의 증가와 전통적 재래식 유통체계에서 산지유통센터의 중심의 유통체계로의 변화를 꾀하고 있으며, 이러한 상황에서 농산물 산지에서 포장센터, 종합처리장, 유통센터 등이 차별화 된 농산물을 생산 판매하여 부가가치를 높이고 주도적 유통활동을 하는 새로운 유통주체로 등장하고 있다. 농산물산지유통센터는 산지에서 농산물 유통을 주체적으로 수행하는 유통기구의 하나이며, 급변하는 유통환경 속에서 표준 규격화된 농산물을 생산 판매하는 경영체의 하나이다. 일부에서는 산지유통센터를 단순히 자동화된 선별ㆍ포장ㆍ예냉 등 현대적 유통시설물로만 인식하고 있는 경우가 많지만 산지유통센터는 기존의 유통 사업에 부수되는 시설물이면서 새로운 개념의 유통행위를 위한 사업장이다. 2000년도에 농수산물 유통공사의 산지유통센터 운영실적을 살펴보면 다수의 산지유통센터의 운영 실적이 부진한 것으로 나타나있다. 이에 대해 산지유통시설 운영실태 및 지원현황과 운영활성화 저해요인을 살펴보고 이를 해소하여 이용을 활성화 시킬 수 있는 방안을 연구해 보았다. 첫째, 기존 APC 중심 유통센터를 재정비하여 시설활용도를 높인다. 둘째, 기존의 산지유통센터를 리모델링하여 합리적이고 효율적인 공정이 되도록 한다. 셋째, 주요출하처의 장단점을 활용하는 판매 전략을 수립한다. 넷째, 브랜드개발과 관리를 통한 경쟁력 제고 및 신뢰도를 향상 시킨다. 다섯째, 매취사업의 확대를 통한 안정적인 물량확보와 능동적인 조달체계를 개선 한다. 여섯째, 경영마인드를 확보하고 발전단계별 지도방향을 확립하여 저장 및 출하조절을 합리화하고 책임 경영제를 실시하여 운영실적에 따른 인센티브제를 도입 한다.
경제가 발전함에 따라 국민소득수준이 향상되고, 소비자들의 농산물 소비가 고급화ㆍ다양화 되고 있으며, 맛과 영양 그리고 안전성에 대한 관심이 높아지면서 농산물의 고품질화가 요구되고 있다. 이렇듯 소비패턴의 변화, 유통구조의 변화, 글로벌 시대의 돌입으로 인한 수입농산물과의 경쟁의 심화 등 농산물 유통의 환경변화가 일어나고 있다. 규격화된 농산물에 대한 수요의 증가와 전통적 재래식 유통체계에서 산지유통센터의 중심의 유통체계로의 변화를 꾀하고 있으며, 이러한 상황에서 농산물 산지에서 포장센터, 종합처리장, 유통센터 등이 차별화 된 농산물을 생산 판매하여 부가가치를 높이고 주도적 유통활동을 하는 새로운 유통주체로 등장하고 있다. 농산물산지유통센터는 산지에서 농산물 유통을 주체적으로 수행하는 유통기구의 하나이며, 급변하는 유통환경 속에서 표준 규격화된 농산물을 생산 판매하는 경영체의 하나이다. 일부에서는 산지유통센터를 단순히 자동화된 선별ㆍ포장ㆍ예냉 등 현대적 유통시설물로만 인식하고 있는 경우가 많지만 산지유통센터는 기존의 유통 사업에 부수되는 시설물이면서 새로운 개념의 유통행위를 위한 사업장이다. 2000년도에 농수산물 유통공사의 산지유통센터 운영실적을 살펴보면 다수의 산지유통센터의 운영 실적이 부진한 것으로 나타나있다. 이에 대해 산지유통시설 운영실태 및 지원현황과 운영활성화 저해요인을 살펴보고 이를 해소하여 이용을 활성화 시킬 수 있는 방안을 연구해 보았다. 첫째, 기존 APC 중심 유통센터를 재정비하여 시설활용도를 높인다. 둘째, 기존의 산지유통센터를 리모델링하여 합리적이고 효율적인 공정이 되도록 한다. 셋째, 주요출하처의 장단점을 활용하는 판매 전략을 수립한다. 넷째, 브랜드개발과 관리를 통한 경쟁력 제고 및 신뢰도를 향상 시킨다. 다섯째, 매취사업의 확대를 통한 안정적인 물량확보와 능동적인 조달체계를 개선 한다. 여섯째, 경영마인드를 확보하고 발전단계별 지도방향을 확립하여 저장 및 출하조절을 합리화하고 책임 경영제를 실시하여 운영실적에 따른 인센티브제를 도입 한다.
As national income improves, consumers are seeking high quality products in terms of taste, nutrition and safety as food. Likewise, changes in marketing environment have been continuing in the areas of consumption patterns, marketing structure, and competitiveness against the imported agricultural p...
As national income improves, consumers are seeking high quality products in terms of taste, nutrition and safety as food. Likewise, changes in marketing environment have been continuing in the areas of consumption patterns, marketing structure, and competitiveness against the imported agricultural products in the era of global trade liberalization. Specifically, marketing environment has been changing with an emphasis on APC in lieu of conventional marketing system due to the increasing demand for standardized agricultural products. This APC, as a new marketing agency, could improve the value-added by differentiating and selling the agricultural products through packaging centers, aggregate processing centers, and marketing centers. APC is one of the marketing managements that are carrying out marketing services independently on the farm site and that are producing and selling standardized agricultural products. Some people might think that APC is simply a modern marketing structure for automated sorting, packaging, pre-refrigeration, etc. But, in fact, APC is an auxiliary facility attached to existing marketing structure with new concept of marketing services. According to the management record of Korea Agri-Trade Corporation(KSTC) in the year of 2000, many APCs showed records of rather poor business. In this study, analyses were made in management behavior together with detrimental factors for active utilization of APCs, in order to make new suggestions for further activation of them. First, the existing APCs should be utilized more through vertical integration on the site through large-scale APCs. Second, remodeling of current APCs should be made in order to implement the daily workload with rational and efficient processing. Third, marketing strategies should be employed based upon merits and demerits of major outlets for agricultural products. Fourth, both competitiveness and credibility should be improved through development and management of brands. Fifth, it is necessary to secure enough quantity and active procurement system through larger volume of agricultural products purchased. Sixth, with attention on storage and sale control through strong management spirit and securing extension direction by development step, it is desirable to introduce an incentive system based on management record through management responsibility.
As national income improves, consumers are seeking high quality products in terms of taste, nutrition and safety as food. Likewise, changes in marketing environment have been continuing in the areas of consumption patterns, marketing structure, and competitiveness against the imported agricultural products in the era of global trade liberalization. Specifically, marketing environment has been changing with an emphasis on APC in lieu of conventional marketing system due to the increasing demand for standardized agricultural products. This APC, as a new marketing agency, could improve the value-added by differentiating and selling the agricultural products through packaging centers, aggregate processing centers, and marketing centers. APC is one of the marketing managements that are carrying out marketing services independently on the farm site and that are producing and selling standardized agricultural products. Some people might think that APC is simply a modern marketing structure for automated sorting, packaging, pre-refrigeration, etc. But, in fact, APC is an auxiliary facility attached to existing marketing structure with new concept of marketing services. According to the management record of Korea Agri-Trade Corporation(KSTC) in the year of 2000, many APCs showed records of rather poor business. In this study, analyses were made in management behavior together with detrimental factors for active utilization of APCs, in order to make new suggestions for further activation of them. First, the existing APCs should be utilized more through vertical integration on the site through large-scale APCs. Second, remodeling of current APCs should be made in order to implement the daily workload with rational and efficient processing. Third, marketing strategies should be employed based upon merits and demerits of major outlets for agricultural products. Fourth, both competitiveness and credibility should be improved through development and management of brands. Fifth, it is necessary to secure enough quantity and active procurement system through larger volume of agricultural products purchased. Sixth, with attention on storage and sale control through strong management spirit and securing extension direction by development step, it is desirable to introduce an incentive system based on management record through management responsibility.
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