남자들 사이에서 의복은 사회적 지위나 직업 내 성취의 중요한 지침이며 목표달성의 수단으로 사용된다. 또한 남성들은 자신의 인상관리의 한 측면으로 성공을 위한 의복을 착용함으로써 사회활동을 성공적으로 수행하는데 도움을 받을 수 있다. 최근 남성패션에서의 개성 추구 경향은 남성 정장착용자에게도 영향을 미쳐, 같은 와이셔츠·넥타이에 양복을 입은 차림이라도 각 품목의 디자인이나 소재 그리고 색상 등을 달리함으로써 착용자의 개성을 살리려 하는 추세를 나타내고 있다. 대부분 무채색과 어두운 색상 위주의 정장 착용에서 포인트가 되는 V존은 넥타이, 양복, 와이셔츠의 세 가지 색상이 어울리면서 옷 입은 사람의 첫인상을 결정짓는데 중요한 역할을 하는 부분이 되므로 양복 착용시 의복의 색채 중 무엇보다 와이셔츠와 넥타이의 색이 중요한 ...
남자들 사이에서 의복은 사회적 지위나 직업 내 성취의 중요한 지침이며 목표달성의 수단으로 사용된다. 또한 남성들은 자신의 인상관리의 한 측면으로 성공을 위한 의복을 착용함으로써 사회활동을 성공적으로 수행하는데 도움을 받을 수 있다. 최근 남성패션에서의 개성 추구 경향은 남성 정장착용자에게도 영향을 미쳐, 같은 와이셔츠·넥타이에 양복을 입은 차림이라도 각 품목의 디자인이나 소재 그리고 색상 등을 달리함으로써 착용자의 개성을 살리려 하는 추세를 나타내고 있다. 대부분 무채색과 어두운 색상 위주의 정장 착용에서 포인트가 되는 V존은 넥타이, 양복, 와이셔츠의 세 가지 색상이 어울리면서 옷 입은 사람의 첫인상을 결정짓는데 중요한 역할을 하는 부분이 되므로 양복 착용시 의복의 색채 중 무엇보다 와이셔츠와 넥타이의 색이 중요한 대인지각의 단서로 사용될 수 있다고 하겠다. 따라서 본 연구에서는 남성정장착용자의 인상측정에 있어서 전체적인 스타일이나 재질은 고정하여 통제하고 의복(넥타이·와이셔츠·재킷)의 색상만을 변화시켜 배색을 통하여 조작함으로써 정장 착용자의 인상에 색채가 미치는 영향에 대하여 보다 실제에 근접하여 측정해 보고자 한다. 본 연구의 목적은 1) 의복 색(재킷, 와이셔츠, 넥타이 색)과 지각자의 성별 및 성취동기에 따른 남성 정장착용자의 이미지 지각의 차이를 밝히고, 2) 지각자의 성별, 연령 및 성취동기에 따른 의복 색(양복, 와이셔츠, 넥타이) 선호도의 차이를 조사하는 것이었다. 연구방법으로는 준실험방법을 사용하였으며, 측정도구는 남성 정장착용자의 이미지를 제시하는 자극물과 이에 대한 지각자의 반응을 측정하는 질문문항, 의복색 선호도, 지각자의 성취동기, 성별, 연령을 조사하는 내용으로 구성하였다. 자극물은 재킷, 와이셔츠, 넥타이의 배색을 달리한 총 22개를 사용하였으며 이미지 지각 평가에 사용된 의미미분척도는 26개 항목으로 7점 양극 형용사쌍으로 구성되었다. 성취동기는 선행연구(김신영, 1982)에서 선택한 5문항으로 Likert 방법으로 측정하였다. 피험자는 서울 시내에 거주하는 20, 30대 남녀 각각 132명씩 총 264명이었다. 자료분석은 SPSS 프로그램을 사용하여 Cronbach의 α신뢰도 계수, 빈도분석, t-검증, Pearson의 적률상관계수, 삼원변량분석, 이원변량분석, 일원변량분석과 Duncan의 다중범위검증을 실시하였다. 배색에 따른 남성복의 이미지 지각의 차이를 살펴보면, 넥타이·와이셔츠·재킷의 색은 남성 정장착용자의 이미지 지각에 영향을 주는 의복단서로 사용되는 것으로 나타났다. 이와 같은 의복단서 중에서도 재킷, 즉 양복의 색이 가장 우선하는 단서로 사용되어 이미지 지각시 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 같은 양복에서도 와이셔츠와 넥타이 색의 배색을 달리함으로써 각기 다른 이미지를 연출할 수 있었다. 특히 같은 양복, 넥타이 차림에서 와이셔츠 색을 변화시키는 것만으로도 이미지 지각이 달리 나타났다. 이것은 양복 및 넥타이뿐만이 아니라 와이셔츠 색의 변화에 의해서 양복 착용자의 인상을 다양하게 변화시킬 수 있음을 시사한다. 의복단서들과 성별과의 상호작용은 일부차원에서 유의적인 결과를 나타냈는데 남성성 차원에서 남성이 동일자극물에 대해 보다 남성적으로 평가하여 자극대상물이 남성의복인 만큼 자신의 성과 일치하는 의복에 더 적극적인 인상평가를 하는 것을 알 수 있었다. 넥타이 색에 있어서 여자는 빨강 넥타이를, 남자는 파랑 넥타이를 더 능력있게 지각하는 것으로 나타나, 일반적인 색 지각에서 남자는 파란색을, 여자는 빨간색을 선호한다는 내용과 일치되는 결과를 나타내었다. 의복단서와 성취동기와의 상호작용에서 성취동기가 낮은 집단이 성취동기가 높은 집단에 비하여 의복자극물에 대한 반응이 더 민감하게 나타났다. 즉 동일자극물에 대해 긍정적, 부정적 평가 차이의 폭이 보다 넓게 나타나 성취동기가 낮은 집단은 의복단서에 의한 영향을 크게 받는 것을 알 수 있었다. 따라서 성취동기가 높은 사람들은 의복 색채 지각 시 일반적인 색채 속성보다 주관적인 태도로 지각하는 경향이 있다고 할 수 있다.
남자들 사이에서 의복은 사회적 지위나 직업 내 성취의 중요한 지침이며 목표달성의 수단으로 사용된다. 또한 남성들은 자신의 인상관리의 한 측면으로 성공을 위한 의복을 착용함으로써 사회활동을 성공적으로 수행하는데 도움을 받을 수 있다. 최근 남성패션에서의 개성 추구 경향은 남성 정장착용자에게도 영향을 미쳐, 같은 와이셔츠·넥타이에 양복을 입은 차림이라도 각 품목의 디자인이나 소재 그리고 색상 등을 달리함으로써 착용자의 개성을 살리려 하는 추세를 나타내고 있다. 대부분 무채색과 어두운 색상 위주의 정장 착용에서 포인트가 되는 V존은 넥타이, 양복, 와이셔츠의 세 가지 색상이 어울리면서 옷 입은 사람의 첫인상을 결정짓는데 중요한 역할을 하는 부분이 되므로 양복 착용시 의복의 색채 중 무엇보다 와이셔츠와 넥타이의 색이 중요한 대인지각의 단서로 사용될 수 있다고 하겠다. 따라서 본 연구에서는 남성정장착용자의 인상측정에 있어서 전체적인 스타일이나 재질은 고정하여 통제하고 의복(넥타이·와이셔츠·재킷)의 색상만을 변화시켜 배색을 통하여 조작함으로써 정장 착용자의 인상에 색채가 미치는 영향에 대하여 보다 실제에 근접하여 측정해 보고자 한다. 본 연구의 목적은 1) 의복 색(재킷, 와이셔츠, 넥타이 색)과 지각자의 성별 및 성취동기에 따른 남성 정장착용자의 이미지 지각의 차이를 밝히고, 2) 지각자의 성별, 연령 및 성취동기에 따른 의복 색(양복, 와이셔츠, 넥타이) 선호도의 차이를 조사하는 것이었다. 연구방법으로는 준실험방법을 사용하였으며, 측정도구는 남성 정장착용자의 이미지를 제시하는 자극물과 이에 대한 지각자의 반응을 측정하는 질문문항, 의복색 선호도, 지각자의 성취동기, 성별, 연령을 조사하는 내용으로 구성하였다. 자극물은 재킷, 와이셔츠, 넥타이의 배색을 달리한 총 22개를 사용하였으며 이미지 지각 평가에 사용된 의미미분척도는 26개 항목으로 7점 양극 형용사쌍으로 구성되었다. 성취동기는 선행연구(김신영, 1982)에서 선택한 5문항으로 Likert 방법으로 측정하였다. 피험자는 서울 시내에 거주하는 20, 30대 남녀 각각 132명씩 총 264명이었다. 자료분석은 SPSS 프로그램을 사용하여 Cronbach의 α신뢰도 계수, 빈도분석, t-검증, Pearson의 적률상관계수, 삼원변량분석, 이원변량분석, 일원변량분석과 Duncan의 다중범위검증을 실시하였다. 배색에 따른 남성복의 이미지 지각의 차이를 살펴보면, 넥타이·와이셔츠·재킷의 색은 남성 정장착용자의 이미지 지각에 영향을 주는 의복단서로 사용되는 것으로 나타났다. 이와 같은 의복단서 중에서도 재킷, 즉 양복의 색이 가장 우선하는 단서로 사용되어 이미지 지각시 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 같은 양복에서도 와이셔츠와 넥타이 색의 배색을 달리함으로써 각기 다른 이미지를 연출할 수 있었다. 특히 같은 양복, 넥타이 차림에서 와이셔츠 색을 변화시키는 것만으로도 이미지 지각이 달리 나타났다. 이것은 양복 및 넥타이뿐만이 아니라 와이셔츠 색의 변화에 의해서 양복 착용자의 인상을 다양하게 변화시킬 수 있음을 시사한다. 의복단서들과 성별과의 상호작용은 일부차원에서 유의적인 결과를 나타냈는데 남성성 차원에서 남성이 동일자극물에 대해 보다 남성적으로 평가하여 자극대상물이 남성의복인 만큼 자신의 성과 일치하는 의복에 더 적극적인 인상평가를 하는 것을 알 수 있었다. 넥타이 색에 있어서 여자는 빨강 넥타이를, 남자는 파랑 넥타이를 더 능력있게 지각하는 것으로 나타나, 일반적인 색 지각에서 남자는 파란색을, 여자는 빨간색을 선호한다는 내용과 일치되는 결과를 나타내었다. 의복단서와 성취동기와의 상호작용에서 성취동기가 낮은 집단이 성취동기가 높은 집단에 비하여 의복자극물에 대한 반응이 더 민감하게 나타났다. 즉 동일자극물에 대해 긍정적, 부정적 평가 차이의 폭이 보다 넓게 나타나 성취동기가 낮은 집단은 의복단서에 의한 영향을 크게 받는 것을 알 수 있었다. 따라서 성취동기가 높은 사람들은 의복 색채 지각 시 일반적인 색채 속성보다 주관적인 태도로 지각하는 경향이 있다고 할 수 있다.
The purpose of this study were to examine 1) how image perceptions of men clothed in suits vary according to clothing color (color of jacket, shirt and necktie), perceiver's gender and achievement motive, and 2) to examine how clothing color (suits, shirt and necktie) preferences vary according to p...
The purpose of this study were to examine 1) how image perceptions of men clothed in suits vary according to clothing color (color of jacket, shirt and necktie), perceiver's gender and achievement motive, and 2) to examine how clothing color (suits, shirt and necktie) preferences vary according to perceiver's gender, age and achievement motive. The experimental designs were between-subjects of the 3 types. 1) Design A : 2×2×2(color of jacket×shirt×neck-tie) factorial design by 3 independent variables 2) Design B : 5×2(color of shirt×neck-tie) factorial design by 2 independent variables 3) Design C : 2×2(color of shirt×neck-tie) factorial design by 2 independent variables. Stimuli consisted of 22 color photographs of male model wearing a suits which were manipulated according to the color of jacket, shirt and neck-tie and semantic differential scale were used. The 7-point semantic differential response scale which was designed to measure the impression of the stimuli was composed of 26 bi-polar adjectives. Sample were 264 male and female. Each one of the twenty-two sub-samples included 12 subjects from 2 perceiver's gender. The data were analyzed by α-reliability, frequency, t-test, Pearson's correlation coefficient, three-way ANOVA, two-way ANOVA, one-way ANOVA and Duncan's multiple range test. The findings of image perception of men clothed in suits were as follow : 1. The findings of image perception according to the variation of clothing color (jacket, shirt and necktie) and the perceiver's gender were as follows : There was no significant effect between perceiver's gender and the image perception. In the four dimensions, dark blue jacket had a positive effect on the perception of potency, elegance, preference- evaluation and manliness. Red necktie had a positive effect on the perception of visibility, and blue necktie had a positive effect on the perception of elegance. White shirt had a positive effect on the perception of potency and preference-evaluation matched with dark blue jacket and red necktie, and blue shirt had a positive effect on the perception of potency and preference-evaluation matched with dark blue jacket and blue necktie . 2. The findings of image perception according to the variation of clothing color(shirt, necktie) and the perceiver's gender were as follows : The main effect of perceiver's gender was its effect on manliness. In the dimension of manliness, the men perceived men clothed in suit to be more positive than did women. There was an interaction effect between necktie color and perceiver's gender on potency, the women perceived red necktie to be more potent than did men, while the men perceived blue necktie to be more potent than did women. The main effect of shirt color was its effect on manliness. Blue shirt had a positive effect on the perception of potency. Stripe shirt had a negative effect on the perception of potency. For the effect of necktie color, there were significant main effects in elegance, preference- evaluation and visibility, Blue necktie had a positive effect on the perception of elegance and preference-evaluation. Red necktie had a positive effect on the perception of visibility. Black shirt had a positive effect on the perception of potency, manliness and visibility. Silver-gray necktie had a positive effect on the perception of potency, elegance, preference-evaluation and visibility, and yellow necktie had a positive effect on the perception of activity and visibility. White and blue shirt with blue necktie had a positive effect on the perception of potency, elegance, activity and manliness. Gray shirt with red necktie had a positive effect on the perception of potency, elegance, manliness and passivity. Stripe shirt and red necktie had a positive effect on the perception of activity. 3. The findings of image perception of stimuli according to the variation of shirt and necktie color were as follows : Black shirt and silver-gray necktie had a positive effect on the perception of potency, preference-evaluation and manliness, white shirt and silver-gray had a positive effect on the perception of elegance., blue shirt and blue necktie had a positive effect on the perception of activity, and black shirt and yellow necktie had a positive effect on the perception of visibility. 4. The findings of image perception according to the variation of clothing color and the perceiver's achievement motive were as follows: On the interaction effects according to the necktie color and perceiver's achievement motive, the lower levels of achievement motive perceived blue necktie to be more manly than did higher one. The lower levels of achievement motive perceived red necktie to be more potent, and the higher one perceived blue necktie to be more potent. There was an interaction effect between shirt color and perceiver's achievement motive on elegance. The lower levels of achievement motive perceived white shirt to be more elegant than did higher one. 5. The findings of clothing color (suits, shirt and necktie) preference according to the perceiver's gender, age and achievement motive were as follows : In the difference of clothing color preference which was based on gender, the men preferred the black clothes (suits, shirt and necktie) more than did women. In the difference of clothing color preference which was based on age, the age from 25 to 36 preferred the dark blue suits. The higher levels of achievement motive preferred dark blue suits, black shirt, red, blue necktie.
The purpose of this study were to examine 1) how image perceptions of men clothed in suits vary according to clothing color (color of jacket, shirt and necktie), perceiver's gender and achievement motive, and 2) to examine how clothing color (suits, shirt and necktie) preferences vary according to perceiver's gender, age and achievement motive. The experimental designs were between-subjects of the 3 types. 1) Design A : 2×2×2(color of jacket×shirt×neck-tie) factorial design by 3 independent variables 2) Design B : 5×2(color of shirt×neck-tie) factorial design by 2 independent variables 3) Design C : 2×2(color of shirt×neck-tie) factorial design by 2 independent variables. Stimuli consisted of 22 color photographs of male model wearing a suits which were manipulated according to the color of jacket, shirt and neck-tie and semantic differential scale were used. The 7-point semantic differential response scale which was designed to measure the impression of the stimuli was composed of 26 bi-polar adjectives. Sample were 264 male and female. Each one of the twenty-two sub-samples included 12 subjects from 2 perceiver's gender. The data were analyzed by α-reliability, frequency, t-test, Pearson's correlation coefficient, three-way ANOVA, two-way ANOVA, one-way ANOVA and Duncan's multiple range test. The findings of image perception of men clothed in suits were as follow : 1. The findings of image perception according to the variation of clothing color (jacket, shirt and necktie) and the perceiver's gender were as follows : There was no significant effect between perceiver's gender and the image perception. In the four dimensions, dark blue jacket had a positive effect on the perception of potency, elegance, preference- evaluation and manliness. Red necktie had a positive effect on the perception of visibility, and blue necktie had a positive effect on the perception of elegance. White shirt had a positive effect on the perception of potency and preference-evaluation matched with dark blue jacket and red necktie, and blue shirt had a positive effect on the perception of potency and preference-evaluation matched with dark blue jacket and blue necktie . 2. The findings of image perception according to the variation of clothing color(shirt, necktie) and the perceiver's gender were as follows : The main effect of perceiver's gender was its effect on manliness. In the dimension of manliness, the men perceived men clothed in suit to be more positive than did women. There was an interaction effect between necktie color and perceiver's gender on potency, the women perceived red necktie to be more potent than did men, while the men perceived blue necktie to be more potent than did women. The main effect of shirt color was its effect on manliness. Blue shirt had a positive effect on the perception of potency. Stripe shirt had a negative effect on the perception of potency. For the effect of necktie color, there were significant main effects in elegance, preference- evaluation and visibility, Blue necktie had a positive effect on the perception of elegance and preference-evaluation. Red necktie had a positive effect on the perception of visibility. Black shirt had a positive effect on the perception of potency, manliness and visibility. Silver-gray necktie had a positive effect on the perception of potency, elegance, preference-evaluation and visibility, and yellow necktie had a positive effect on the perception of activity and visibility. White and blue shirt with blue necktie had a positive effect on the perception of potency, elegance, activity and manliness. Gray shirt with red necktie had a positive effect on the perception of potency, elegance, manliness and passivity. Stripe shirt and red necktie had a positive effect on the perception of activity. 3. The findings of image perception of stimuli according to the variation of shirt and necktie color were as follows : Black shirt and silver-gray necktie had a positive effect on the perception of potency, preference-evaluation and manliness, white shirt and silver-gray had a positive effect on the perception of elegance., blue shirt and blue necktie had a positive effect on the perception of activity, and black shirt and yellow necktie had a positive effect on the perception of visibility. 4. The findings of image perception according to the variation of clothing color and the perceiver's achievement motive were as follows: On the interaction effects according to the necktie color and perceiver's achievement motive, the lower levels of achievement motive perceived blue necktie to be more manly than did higher one. The lower levels of achievement motive perceived red necktie to be more potent, and the higher one perceived blue necktie to be more potent. There was an interaction effect between shirt color and perceiver's achievement motive on elegance. The lower levels of achievement motive perceived white shirt to be more elegant than did higher one. 5. The findings of clothing color (suits, shirt and necktie) preference according to the perceiver's gender, age and achievement motive were as follows : In the difference of clothing color preference which was based on gender, the men preferred the black clothes (suits, shirt and necktie) more than did women. In the difference of clothing color preference which was based on age, the age from 25 to 36 preferred the dark blue suits. The higher levels of achievement motive preferred dark blue suits, black shirt, red, blue necktie.
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