도로설계 실무에서는 교통수요예측결과를 토대로 교통분석에 맞는 차종분류를 통해 차로수 산정 및 교통분석을 시행해 왔다. 그러나 도로설계중 환기, 방음, 포장분야에 적용되는 교통량은 차량분류기준이 다름에도 불구하고, 상이한 차종 분류사이의 자료를 공유할 기준이 없었기 때문에 교통분석에서 사용한 차종별 교통량을 그대로 적용하는 오류를 범하고 있다.
따라서 본 연구에서는 기존의 차량분류기준을 재검토하여 도로설계를 위한 차종분류기준을 중심으로 문제점을 파악하고, 실제 차종분류의 잘못에 따라 설계분야별 오류를 살펴보고, 이를 해결할 수 있는...
도로설계 실무에서는 교통수요예측결과를 토대로 교통분석에 맞는 차종분류를 통해 차로수 산정 및 교통분석을 시행해 왔다. 그러나 도로설계중 환기, 방음, 포장분야에 적용되는 교통량은 차량분류기준이 다름에도 불구하고, 상이한 차종 분류사이의 자료를 공유할 기준이 없었기 때문에 교통분석에서 사용한 차종별 교통량을 그대로 적용하는 오류를 범하고 있다.
따라서 본 연구에서는 기존의 차량분류기준을 재검토하여 도로설계를 위한 차종분류기준을 중심으로 문제점을 파악하고, 실제 차종분류의 잘못에 따라 설계분야별 오류를 살펴보고, 이를 해결할 수 있는 개선된 차종분류 기준을 제시하였다.
연구결과 제시된 차종분류 기준은 승용차(7인승이하), 소형버스(8~16인승), 중형버스(16~24인승), 보통버스(24인승이상), 소형화물(2.5톤 미만), 중형화물 Ⅰ(2.5~5톤이하), 중형화물 Ⅱ(5톤초과 화물차), 대형화물(트레일러 류) 등 총 8개 차종으로 구분하였다. 이렇게 구분할 경우 교통조사 및 교통수요예측을 수행할 경우 추가 작업과정 없이 교통분석, 포장설계, 환기설계, 방음벽설계, 영업소 설계를 수행할 수 있다.
마지막으로 관련 기관간의 협의를 통해 차종분류 기준을 통일하고, 이 기준에 맞는 분야별 계수를 개발하는 것이 최선의 방법이지만, 새로운 차종분류체계가 수립되기 전까지는 조사절차가 다소 복잡하고, 추가 비용이 소요되더라도 기본 데이터 수집시점부터 본 연구에 의한 분류기준에 의해 차종 분류시 설계오류를 최소화하고, 과다 또는 과소설계를 방지할 수 있을 것으로 판단된다.
도로설계 실무에서는 교통수요예측결과를 토대로 교통분석에 맞는 차종분류를 통해 차로수 산정 및 교통분석을 시행해 왔다. 그러나 도로설계중 환기, 방음, 포장분야에 적용되는 교통량은 차량분류기준이 다름에도 불구하고, 상이한 차종 분류사이의 자료를 공유할 기준이 없었기 때문에 교통분석에서 사용한 차종별 교통량을 그대로 적용하는 오류를 범하고 있다.
따라서 본 연구에서는 기존의 차량분류기준을 재검토하여 도로설계를 위한 차종분류기준을 중심으로 문제점을 파악하고, 실제 차종분류의 잘못에 따라 설계분야별 오류를 살펴보고, 이를 해결할 수 있는 개선된 차종분류 기준을 제시하였다.
연구결과 제시된 차종분류 기준은 승용차(7인승이하), 소형버스(8~16인승), 중형버스(16~24인승), 보통버스(24인승이상), 소형화물(2.5톤 미만), 중형화물 Ⅰ(2.5~5톤이하), 중형화물 Ⅱ(5톤초과 화물차), 대형화물(트레일러 류) 등 총 8개 차종으로 구분하였다. 이렇게 구분할 경우 교통조사 및 교통수요예측을 수행할 경우 추가 작업과정 없이 교통분석, 포장설계, 환기설계, 방음벽설계, 영업소 설계를 수행할 수 있다.
마지막으로 관련 기관간의 협의를 통해 차종분류 기준을 통일하고, 이 기준에 맞는 분야별 계수를 개발하는 것이 최선의 방법이지만, 새로운 차종분류체계가 수립되기 전까지는 조사절차가 다소 복잡하고, 추가 비용이 소요되더라도 기본 데이터 수집시점부터 본 연구에 의한 분류기준에 의해 차종 분류시 설계오류를 최소화하고, 과다 또는 과소설계를 방지할 수 있을 것으로 판단된다.
In road designing work, a lane calculation and traffic analysis is performed by vehicle classification categories in traffic volume from traffic forecast. But despite different criterion in each field of ventilation design, noise barrier design and pavement design, there is no common one of vehicle ...
In road designing work, a lane calculation and traffic analysis is performed by vehicle classification categories in traffic volume from traffic forecast. But despite different criterion in each field of ventilation design, noise barrier design and pavement design, there is no common one of vehicle classification categories. That's why an error is being made, applying of volume classified by traffic engineering.
Therefore, on this study, the existing classification categories of vehicle are reviewed, the problems are investigated and errors of each field of road design is looked into and modified. Finally developed vehicle classification categories are proposed to solve this problems.
According to study, vehicles are divided into 8 categories : passenger car (7 passengers and below), small bus (8 up to 16 passengers), middle bus(16 up to 24passengers), large bus(24 passengers and over), small truck(2.5tons below), middle truckⅠ(2.5 up to 5tons), middle truckⅡ(5tons over), large truck(a category of trailer). This classification is applied to all fields of road design including traffic analysis, pavement design, ventilation design, noise barrier design and toll design.
In conclusion, It is best that the criterion of vehicle classification be coordinated by conference with related organization and that the factor suited to each field of road design should be figured. Even though the survey process is complicated and additional cost is spent until setting up new one, by using above-mentioned criterion on this study, from collecting basic data, it is certain errors of road design will be minimized and prevented.
In road designing work, a lane calculation and traffic analysis is performed by vehicle classification categories in traffic volume from traffic forecast. But despite different criterion in each field of ventilation design, noise barrier design and pavement design, there is no common one of vehicle classification categories. That's why an error is being made, applying of volume classified by traffic engineering.
Therefore, on this study, the existing classification categories of vehicle are reviewed, the problems are investigated and errors of each field of road design is looked into and modified. Finally developed vehicle classification categories are proposed to solve this problems.
According to study, vehicles are divided into 8 categories : passenger car (7 passengers and below), small bus (8 up to 16 passengers), middle bus(16 up to 24passengers), large bus(24 passengers and over), small truck(2.5tons below), middle truckⅠ(2.5 up to 5tons), middle truckⅡ(5tons over), large truck(a category of trailer). This classification is applied to all fields of road design including traffic analysis, pavement design, ventilation design, noise barrier design and toll design.
In conclusion, It is best that the criterion of vehicle classification be coordinated by conference with related organization and that the factor suited to each field of road design should be figured. Even though the survey process is complicated and additional cost is spent until setting up new one, by using above-mentioned criterion on this study, from collecting basic data, it is certain errors of road design will be minimized and prevented.
주제어
#교통량조사
#차종분류
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