본 연구는 우리나라의 재가복지 서비스의 현황을 분석하여 문제점을 도출 개선방안을 제시하여 질 높은 재가복지서비스의 제공에 목적을 두고 연구하였으며 그 결과는 다음과 같다.
먼저 재가복지 실태에서 첫째, 재가복지의 주 대상은 가정에서 보호를 요하는 노인, 장애인, 소년소녀가장, 한부모가정 등 가족기능이 취약한 저소득 소외계층으로 공적부조대상자이며 그밖에는 지역사회 내에서 재가복지서비스를 원하는 사람으로 대상자를 선정한다.
둘째, 이러한 서비스 제공 대상자들에게 제공되는 재가복지 서비스 내용은 가사서비스, 간병서비스, 정서적서비스, 결연서비스, 의료서비스, 자립지원서비스, 주민교육서비스, 사회복지관내 시설활용 서비스 등을 제공하고, 이 중 재가복지봉사센터에서 제공하는 서비스 중 가장 많이 제공되는 서비스가 정서서비스이며 다음으로는 가사서비스이다.
셋째, 전달체계에 있어서 재가복지봉사센터의 운영 및 감독은 보건복지부를 중심으로 광역시·도 및 시·군·구 일반 행정 체계를 통하여 운영지침이 전달된다.
재원 또한 이러한 체계를 통하여 지원되고, 재가복지봉사센터 근무인원은 2~4명으로 종사자의 인적구성은 시설의 종류에 따라 다르고, 장비는 차량이나 컴퓨터 등이 있으나 아직 미비한 실정이다.
이상과 같이 분석된 국내 재가복지서비스 실태와 영국, 미국, 일본의 재가복지서비스와 비교해보면, 외국의 사회복지서비스도 시설복지에서 점차적으로 재가복지서비스 쪽으로 발전되어 실시되고 있으며, 서비스 수혜자들도 저소득층을 중심으로 하는 선별적인 서비스와 함께 일반인들을 대상으로 하는 보편적 서비스가 병행되어 실시되고 있다.
재정의 지원에서도 정부의 지원이 많지만 서비스를 유료화 시켜 나가면서 민간기업의 참여도 유도하고 있는 추세임을 알 수 있었다.
따라서 우리나라에서도 재가복지서비스를 발전시켜 나가는데 있어서 위 세 나라의 서비스 내용을 참고하면서 우리나라의 사회·경제·문화적 특성에 맞는 서비스를 개발해나가야 할 것이다.
서울시 중구의 재가복지 서비스 현황 또한 국내 재가복지 서비스 분야의 보편적인 문제점을 가지고 있다. 대상자 선정에서의 공적부조대상자들이 차지하는 비중과 이들이 여러 서비스를 중복해서 제공받는 점 등 중복 현상이 나타나고 있으며 일반 노인세대와 노인을 부양하고 있는 가정에서의 부양부담을 덜어주지 못하고 있는 서비스 소외 현상이 존재했다.
이러한 문제점들을 분석하여 대상자 선정의 ...
본 연구는 우리나라의 재가복지 서비스의 현황을 분석하여 문제점을 도출 개선방안을 제시하여 질 높은 재가복지서비스의 제공에 목적을 두고 연구하였으며 그 결과는 다음과 같다.
먼저 재가복지 실태에서 첫째, 재가복지의 주 대상은 가정에서 보호를 요하는 노인, 장애인, 소년소녀가장, 한부모가정 등 가족기능이 취약한 저소득 소외계층으로 공적부조대상자이며 그밖에는 지역사회 내에서 재가복지서비스를 원하는 사람으로 대상자를 선정한다.
둘째, 이러한 서비스 제공 대상자들에게 제공되는 재가복지 서비스 내용은 가사서비스, 간병서비스, 정서적서비스, 결연서비스, 의료서비스, 자립지원서비스, 주민교육서비스, 사회복지관내 시설활용 서비스 등을 제공하고, 이 중 재가복지봉사센터에서 제공하는 서비스 중 가장 많이 제공되는 서비스가 정서서비스이며 다음으로는 가사서비스이다.
셋째, 전달체계에 있어서 재가복지봉사센터의 운영 및 감독은 보건복지부를 중심으로 광역시·도 및 시·군·구 일반 행정 체계를 통하여 운영지침이 전달된다.
재원 또한 이러한 체계를 통하여 지원되고, 재가복지봉사센터 근무인원은 2~4명으로 종사자의 인적구성은 시설의 종류에 따라 다르고, 장비는 차량이나 컴퓨터 등이 있으나 아직 미비한 실정이다.
이상과 같이 분석된 국내 재가복지서비스 실태와 영국, 미국, 일본의 재가복지서비스와 비교해보면, 외국의 사회복지서비스도 시설복지에서 점차적으로 재가복지서비스 쪽으로 발전되어 실시되고 있으며, 서비스 수혜자들도 저소득층을 중심으로 하는 선별적인 서비스와 함께 일반인들을 대상으로 하는 보편적 서비스가 병행되어 실시되고 있다.
재정의 지원에서도 정부의 지원이 많지만 서비스를 유료화 시켜 나가면서 민간기업의 참여도 유도하고 있는 추세임을 알 수 있었다.
따라서 우리나라에서도 재가복지서비스를 발전시켜 나가는데 있어서 위 세 나라의 서비스 내용을 참고하면서 우리나라의 사회·경제·문화적 특성에 맞는 서비스를 개발해나가야 할 것이다.
서울시 중구의 재가복지 서비스 현황 또한 국내 재가복지 서비스 분야의 보편적인 문제점을 가지고 있다. 대상자 선정에서의 공적부조대상자들이 차지하는 비중과 이들이 여러 서비스를 중복해서 제공받는 점 등 중복 현상이 나타나고 있으며 일반 노인세대와 노인을 부양하고 있는 가정에서의 부양부담을 덜어주지 못하고 있는 서비스 소외 현상이 존재했다.
이러한 문제점들을 분석하여 대상자 선정의 보편주의 도입과 재가복지 대상자들의 다양한 욕구를 반영할 수 있는 서비스 개발, 재원의 효율적인 사용을 위한 공공·민간기관의 상호연계 추진방안을 제안하였다.
본 연구는 우리나라의 재가복지 서비스의 현황을 분석하여 문제점을 도출 개선방안을 제시하여 질 높은 재가복지서비스의 제공에 목적을 두고 연구하였으며 그 결과는 다음과 같다.
먼저 재가복지 실태에서 첫째, 재가복지의 주 대상은 가정에서 보호를 요하는 노인, 장애인, 소년소녀가장, 한부모가정 등 가족기능이 취약한 저소득 소외계층으로 공적부조대상자이며 그밖에는 지역사회 내에서 재가복지서비스를 원하는 사람으로 대상자를 선정한다.
둘째, 이러한 서비스 제공 대상자들에게 제공되는 재가복지 서비스 내용은 가사서비스, 간병서비스, 정서적서비스, 결연서비스, 의료서비스, 자립지원서비스, 주민교육서비스, 사회복지관내 시설활용 서비스 등을 제공하고, 이 중 재가복지봉사센터에서 제공하는 서비스 중 가장 많이 제공되는 서비스가 정서서비스이며 다음으로는 가사서비스이다.
셋째, 전달체계에 있어서 재가복지봉사센터의 운영 및 감독은 보건복지부를 중심으로 광역시·도 및 시·군·구 일반 행정 체계를 통하여 운영지침이 전달된다.
재원 또한 이러한 체계를 통하여 지원되고, 재가복지봉사센터 근무인원은 2~4명으로 종사자의 인적구성은 시설의 종류에 따라 다르고, 장비는 차량이나 컴퓨터 등이 있으나 아직 미비한 실정이다.
이상과 같이 분석된 국내 재가복지서비스 실태와 영국, 미국, 일본의 재가복지서비스와 비교해보면, 외국의 사회복지서비스도 시설복지에서 점차적으로 재가복지서비스 쪽으로 발전되어 실시되고 있으며, 서비스 수혜자들도 저소득층을 중심으로 하는 선별적인 서비스와 함께 일반인들을 대상으로 하는 보편적 서비스가 병행되어 실시되고 있다.
재정의 지원에서도 정부의 지원이 많지만 서비스를 유료화 시켜 나가면서 민간기업의 참여도 유도하고 있는 추세임을 알 수 있었다.
따라서 우리나라에서도 재가복지서비스를 발전시켜 나가는데 있어서 위 세 나라의 서비스 내용을 참고하면서 우리나라의 사회·경제·문화적 특성에 맞는 서비스를 개발해나가야 할 것이다.
서울시 중구의 재가복지 서비스 현황 또한 국내 재가복지 서비스 분야의 보편적인 문제점을 가지고 있다. 대상자 선정에서의 공적부조대상자들이 차지하는 비중과 이들이 여러 서비스를 중복해서 제공받는 점 등 중복 현상이 나타나고 있으며 일반 노인세대와 노인을 부양하고 있는 가정에서의 부양부담을 덜어주지 못하고 있는 서비스 소외 현상이 존재했다.
이러한 문제점들을 분석하여 대상자 선정의 보편주의 도입과 재가복지 대상자들의 다양한 욕구를 반영할 수 있는 서비스 개발, 재원의 효율적인 사용을 위한 공공·민간기관의 상호연계 추진방안을 제안하였다.
In modern society influenced by the rapid industrialization urbanization, the old age-supporting consciousness of family has changed and the average life-span of the old have been more lengthened. However, owing to the lack of welfare service for the elderly to be able to cope with this, many kinds ...
In modern society influenced by the rapid industrialization urbanization, the old age-supporting consciousness of family has changed and the average life-span of the old have been more lengthened. However, owing to the lack of welfare service for the elderly to be able to cope with this, many kinds of problem regarding to the old have come to the front.
It means that the family supportig for the old has a limitation. As for the present, the lack of welfare service for the problem. I doncsider the role family occupies in supporting the old is a very great, and it is necessary to strengthen the function of familt which is a basic unit of society and to arrange the foundation of home-staying welfare, and then the home volunteer service which aims for the strengthening of function of family and for the unity of the old within family should be carried out sysrematically.
Afterwards our country needs to ger the political basic direction for the home volunteer service out of the facility protection centering on the protection-needed subject.
Recently our country is ain a phase to get out of the facility-centered to enforce the home volunteer service as the home-stayind welfare work for helping the old within a local community, which is being developed centering on the service for the home-staying old among the old beyond 65 years old
In this study, I'll examine the realities of the home volunteer service enforced at present within the home-staying welfare work and intend to suggest the improving plan for the home volunteer service suitable for korean society through the enforced contents of each and evert advanced country.
Accordingly, the improving plan in this study,
first, With the making into an age of the populantion and the change of living consciousness, we should go to expand the subject for the service of home volunteer to all the home-stayind old as the subject as well as a landlord of house protection.
Second, In the service contents, we should need th get out of the realities provided limited to a companion to talk to or household service and to provide various service subdivided accordig to the needs of the old.
Third, In order to activate the home volunteer service, we should strenghthen the education of home volunteer to educate for attaining the systematic and necessary technices and knowledge and should make a qualifying system to bring up a specialist.
Fourth, We should pull the problem of the old out of within home to make an effort to solve together acknowledging the problem of the shole field of society, and in order for the old to get and use information regarding the home volunteer service, a pan-national public relations is essential.
For the management is difficult due to the overwork of a social welfare officer in charge of home volunteer sevice, we need to establish the welfare hall wholly in charge of welfare for the old that we can control in the level of basic local self-governing body, not in the system with a way of orders from higher-up.
In modern society influenced by the rapid industrialization urbanization, the old age-supporting consciousness of family has changed and the average life-span of the old have been more lengthened. However, owing to the lack of welfare service for the elderly to be able to cope with this, many kinds of problem regarding to the old have come to the front.
It means that the family supportig for the old has a limitation. As for the present, the lack of welfare service for the problem. I doncsider the role family occupies in supporting the old is a very great, and it is necessary to strengthen the function of familt which is a basic unit of society and to arrange the foundation of home-staying welfare, and then the home volunteer service which aims for the strengthening of function of family and for the unity of the old within family should be carried out sysrematically.
Afterwards our country needs to ger the political basic direction for the home volunteer service out of the facility protection centering on the protection-needed subject.
Recently our country is ain a phase to get out of the facility-centered to enforce the home volunteer service as the home-stayind welfare work for helping the old within a local community, which is being developed centering on the service for the home-staying old among the old beyond 65 years old
In this study, I'll examine the realities of the home volunteer service enforced at present within the home-staying welfare work and intend to suggest the improving plan for the home volunteer service suitable for korean society through the enforced contents of each and evert advanced country.
Accordingly, the improving plan in this study,
first, With the making into an age of the populantion and the change of living consciousness, we should go to expand the subject for the service of home volunteer to all the home-stayind old as the subject as well as a landlord of house protection.
Second, In the service contents, we should need th get out of the realities provided limited to a companion to talk to or household service and to provide various service subdivided accordig to the needs of the old.
Third, In order to activate the home volunteer service, we should strenghthen the education of home volunteer to educate for attaining the systematic and necessary technices and knowledge and should make a qualifying system to bring up a specialist.
Fourth, We should pull the problem of the old out of within home to make an effort to solve together acknowledging the problem of the shole field of society, and in order for the old to get and use information regarding the home volunteer service, a pan-national public relations is essential.
For the management is difficult due to the overwork of a social welfare officer in charge of home volunteer sevice, we need to establish the welfare hall wholly in charge of welfare for the old that we can control in the level of basic local self-governing body, not in the system with a way of orders from higher-up.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.