우리나라의 아동사망요인 중 가장 큰 원인이 각종 사고로 인한 것으로 나타나 어린이의 사고위험을 줄이기 위한 안전교육의 중요성이 뚜렷하게 부각되고 있음에도 외국에 비해 안전교육과정 내용을 매우 소홀히 다루고 있거나 현시대에 맞는 안전교재도 제대로 갖추고 있지 못한 실정이다.
따라서 본 연구는 국내외 초등학교의 안전교육 과정과 각종 안전교재를 비교·분석하고, 앞으로의 발전 방향을 제시함으로써 어린이들의 안전사고를 줄이는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 우리나라와 미국, 영국, 일본의 안전교육 교육과정과 교과내용을 분석하여 문제점을 파악하고, 초등학생용 각종 안전교재를 비교·분석하여 문제점을 진단하여, 앞으로의 안전교재 발전 방향을 제시하였다.
우리나라와 미국, 영국, 일본에서 이루어지고 있는 학교 안전교육 및 교과서에서 이루어지고 있는 안전교육 내용을 분석해 보면 다음과 같다.
첫째, 우리나라 초등학교에서 이루어지고 있는 안전교육은 각종 사고에 대해 여러 교과서에 조금씩 분산하지 말고 하나의 교과로 통합하여 다루는 것이 효과적이라고 본다.
둘째, 안전교육 내용이 교과 교육 속에 체계적으로 편성되어 있지 않아 실질적으로 지도가 잘 이루어지지 않고 있으므로, 교과과정의 변화가 요구된다.
셋째, 현재 교과서에 제시되어 있는 안전교육 내용은 너무 단조롭고 재미가 없으므로, 학습자의 흥미를 유도할 수 있는 방향으로 개선되어야 한다.
넷째, 우리나라 초등학교에서 다루어지는 안전교육 내용에 현 시대의 사회적인 문제를 다루어야 한다.
다섯째, 학교에서 안전교육을 실시하는데 도움을 줄 수 있는 학습 자료가 부족하므로 안전사고와 관계가 깊은 기관이나 단체에서 자료를 개발하여 학교에 적극 보급해야 한다.
또한 안전교육과 관련하여 사용하는 초등학생용 안전교재를 우리나라, 미국, 영국, 일본 각 국가별로 비교하여 우리나라 초등학생용 안전교재를 분석한 결과 나타난 문제점은 다음과 같다.
첫째, 피해발생 과정에 대한 교육 의도가 나타나지 않는 등 사고 및 재난의 본질에 대한 이해가 부족하다.
둘째, 사고에 대한 단편적 통계와 이론을 획일적으로 기술하고 있다.
셋째, 사고 사실을 계몽 위주의 학습배경으로만 활용하고 있다.
넷째, 단순한 훈련 매뉴얼 방식의 구성이 대부분이었으며, 안전관련 기술에 대한 이해 및 운용 학습이 취약하였다.
다섯째, 금지 용어의 반복적인 사용으로 학습자에게 정서적 거부감을 주어 학습자의 능동적이고 주도적인 학습 효과를 획득하기 어려웠다.
여섯째, 안전확보를 위한 공동체 사회망 형성이 곤란하고, 디지털 시대에 맞는 네트워크 활용방안 제시가 없어 자발적 ...
우리나라의 아동사망요인 중 가장 큰 원인이 각종 사고로 인한 것으로 나타나 어린이의 사고위험을 줄이기 위한 안전교육의 중요성이 뚜렷하게 부각되고 있음에도 외국에 비해 안전교육과정 내용을 매우 소홀히 다루고 있거나 현시대에 맞는 안전교재도 제대로 갖추고 있지 못한 실정이다.
따라서 본 연구는 국내외 초등학교의 안전교육 과정과 각종 안전교재를 비교·분석하고, 앞으로의 발전 방향을 제시함으로써 어린이들의 안전사고를 줄이는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 우리나라와 미국, 영국, 일본의 안전교육 교육과정과 교과내용을 분석하여 문제점을 파악하고, 초등학생용 각종 안전교재를 비교·분석하여 문제점을 진단하여, 앞으로의 안전교재 발전 방향을 제시하였다.
우리나라와 미국, 영국, 일본에서 이루어지고 있는 학교 안전교육 및 교과서에서 이루어지고 있는 안전교육 내용을 분석해 보면 다음과 같다.
첫째, 우리나라 초등학교에서 이루어지고 있는 안전교육은 각종 사고에 대해 여러 교과서에 조금씩 분산하지 말고 하나의 교과로 통합하여 다루는 것이 효과적이라고 본다.
둘째, 안전교육 내용이 교과 교육 속에 체계적으로 편성되어 있지 않아 실질적으로 지도가 잘 이루어지지 않고 있으므로, 교과과정의 변화가 요구된다.
셋째, 현재 교과서에 제시되어 있는 안전교육 내용은 너무 단조롭고 재미가 없으므로, 학습자의 흥미를 유도할 수 있는 방향으로 개선되어야 한다.
넷째, 우리나라 초등학교에서 다루어지는 안전교육 내용에 현 시대의 사회적인 문제를 다루어야 한다.
다섯째, 학교에서 안전교육을 실시하는데 도움을 줄 수 있는 학습 자료가 부족하므로 안전사고와 관계가 깊은 기관이나 단체에서 자료를 개발하여 학교에 적극 보급해야 한다.
또한 안전교육과 관련하여 사용하는 초등학생용 안전교재를 우리나라, 미국, 영국, 일본 각 국가별로 비교하여 우리나라 초등학생용 안전교재를 분석한 결과 나타난 문제점은 다음과 같다.
첫째, 피해발생 과정에 대한 교육 의도가 나타나지 않는 등 사고 및 재난의 본질에 대한 이해가 부족하다.
둘째, 사고에 대한 단편적 통계와 이론을 획일적으로 기술하고 있다.
셋째, 사고 사실을 계몽 위주의 학습배경으로만 활용하고 있다.
넷째, 단순한 훈련 매뉴얼 방식의 구성이 대부분이었으며, 안전관련 기술에 대한 이해 및 운용 학습이 취약하였다.
다섯째, 금지 용어의 반복적인 사용으로 학습자에게 정서적 거부감을 주어 학습자의 능동적이고 주도적인 학습 효과를 획득하기 어려웠다.
여섯째, 안전확보를 위한 공동체 사회망 형성이 곤란하고, 디지털 시대에 맞는 네트워크 활용방안 제시가 없어 자발적 정보획득 학습이 어려웠다.
따라서 본 연구에서는 이러한 문제점들을 보완하고, 어린이 사고를 줄이기 위한 현 시대에 맞는 안전교재 개선 방향을 제시해 보았다.
본 연구 결과들로 볼 때, 초등학교 안전사고 예방을 위해서는 학생들이 안전한 행동을 습관화 할 수 있도록 교육하는 적절한 안전교육과정과 안전교재가 필요함을 알 수 있다.
교육현장에서는 학생들의 특성을 고려한 학교안전이 체계적으로 실시되도록 해야 하고, 가정과 지역사회에서는 안전교육 중요성에 대한 관심을 갖으며, 국가적으로는 안전 홍보등의 프로그램을 개발하도록 하여, 학생들의 자발적 안전학습을 통해 안전사고 예방교육이 실질적으로 이루어져야 할 것이다.
우리나라의 아동사망요인 중 가장 큰 원인이 각종 사고로 인한 것으로 나타나 어린이의 사고위험을 줄이기 위한 안전교육의 중요성이 뚜렷하게 부각되고 있음에도 외국에 비해 안전교육과정 내용을 매우 소홀히 다루고 있거나 현시대에 맞는 안전교재도 제대로 갖추고 있지 못한 실정이다.
따라서 본 연구는 국내외 초등학교의 안전교육 과정과 각종 안전교재를 비교·분석하고, 앞으로의 발전 방향을 제시함으로써 어린이들의 안전사고를 줄이는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 우리나라와 미국, 영국, 일본의 안전교육 교육과정과 교과내용을 분석하여 문제점을 파악하고, 초등학생용 각종 안전교재를 비교·분석하여 문제점을 진단하여, 앞으로의 안전교재 발전 방향을 제시하였다.
우리나라와 미국, 영국, 일본에서 이루어지고 있는 학교 안전교육 및 교과서에서 이루어지고 있는 안전교육 내용을 분석해 보면 다음과 같다.
첫째, 우리나라 초등학교에서 이루어지고 있는 안전교육은 각종 사고에 대해 여러 교과서에 조금씩 분산하지 말고 하나의 교과로 통합하여 다루는 것이 효과적이라고 본다.
둘째, 안전교육 내용이 교과 교육 속에 체계적으로 편성되어 있지 않아 실질적으로 지도가 잘 이루어지지 않고 있으므로, 교과과정의 변화가 요구된다.
셋째, 현재 교과서에 제시되어 있는 안전교육 내용은 너무 단조롭고 재미가 없으므로, 학습자의 흥미를 유도할 수 있는 방향으로 개선되어야 한다.
넷째, 우리나라 초등학교에서 다루어지는 안전교육 내용에 현 시대의 사회적인 문제를 다루어야 한다.
다섯째, 학교에서 안전교육을 실시하는데 도움을 줄 수 있는 학습 자료가 부족하므로 안전사고와 관계가 깊은 기관이나 단체에서 자료를 개발하여 학교에 적극 보급해야 한다.
또한 안전교육과 관련하여 사용하는 초등학생용 안전교재를 우리나라, 미국, 영국, 일본 각 국가별로 비교하여 우리나라 초등학생용 안전교재를 분석한 결과 나타난 문제점은 다음과 같다.
첫째, 피해발생 과정에 대한 교육 의도가 나타나지 않는 등 사고 및 재난의 본질에 대한 이해가 부족하다.
둘째, 사고에 대한 단편적 통계와 이론을 획일적으로 기술하고 있다.
셋째, 사고 사실을 계몽 위주의 학습배경으로만 활용하고 있다.
넷째, 단순한 훈련 매뉴얼 방식의 구성이 대부분이었으며, 안전관련 기술에 대한 이해 및 운용 학습이 취약하였다.
다섯째, 금지 용어의 반복적인 사용으로 학습자에게 정서적 거부감을 주어 학습자의 능동적이고 주도적인 학습 효과를 획득하기 어려웠다.
여섯째, 안전확보를 위한 공동체 사회망 형성이 곤란하고, 디지털 시대에 맞는 네트워크 활용방안 제시가 없어 자발적 정보획득 학습이 어려웠다.
따라서 본 연구에서는 이러한 문제점들을 보완하고, 어린이 사고를 줄이기 위한 현 시대에 맞는 안전교재 개선 방향을 제시해 보았다.
본 연구 결과들로 볼 때, 초등학교 안전사고 예방을 위해서는 학생들이 안전한 행동을 습관화 할 수 있도록 교육하는 적절한 안전교육과정과 안전교재가 필요함을 알 수 있다.
교육현장에서는 학생들의 특성을 고려한 학교안전이 체계적으로 실시되도록 해야 하고, 가정과 지역사회에서는 안전교육 중요성에 대한 관심을 갖으며, 국가적으로는 안전 홍보등의 프로그램을 개발하도록 하여, 학생들의 자발적 안전학습을 통해 안전사고 예방교육이 실질적으로 이루어져야 할 것이다.
Recently, children's deaths are found to be mostly caused by various accidents in Korea. But it is in reality that the safety training are very roughly conducted, and even contemporarily appropriate training materials are not sufficiently furnished contrary to the increasing significance of the safe...
Recently, children's deaths are found to be mostly caused by various accidents in Korea. But it is in reality that the safety training are very roughly conducted, and even contemporarily appropriate training materials are not sufficiently furnished contrary to the increasing significance of the safety training to reduce the children's accidental risks.
This study is to compare and analyzethe safety training courses of domestic and overseas elementary schools and various safety training materials. This study is purposed ultimately to reduce the accidental risks of elementary school students by suggesting the future development direction.
This study is firstly to determine the problems in safety training courses and materials in Korea, USA, UK and Japan and to compare the safety training materials for elementary school students with a view to identify the substantial problems. Then, the future development directions of safety materials are to be presented.
The findings from the analysis of the safety trainings and materials at schools in Korea, USA, UK and Japan are as follows.
Firstly, it will be more efficient if the safety training currently dispersed into several accident-related subjects should be integrated into one independent subject at elementary school.
Secondly, the training courses should be restructured for more practical instructions as the contexts of the safety training textbooks are not consistent.
Thirdly, the safety training materials are too monotonous. So they should be improved in the way of motivating the learners.
Fourthly, the safety training materials are far from reality. The current social issues should be updated in the materials.
Finally, the supplementary materials to help the safety training at school are lacking. The accident-related institutions or societies should assume the responsibility for the material development and distribution to the schools.
The following problems are found from the comparison of each country's safety training materials for elementary school students in Korea, USA, UK and Japan.
Firstly, training objectives in regard to the process of accident outbreak are not distinctive, and the natures of accident and disaster are not sufficiently explained.
Secondly, fragmentary statistics and theories on accidents are uniformly described.
Thirdly, the accidental cases are used only for educational backgrounds.
Fourthly, simple training manuals are mostly used, and understanding and training the safety-related technology are short.
Fifthly, forbidding terms are repeatedly used to give an emotional refusal to the learners, which diminishes positive effectiveness.
Finally, it is hard to make a social network of communities to ensure the safety, and no web-based presentations to meet the digital times make the learners' spontaneous information search hard.
This study is to suggest the directions of the safety training materials' improvement to settle the aforementioned problems and to cope with the contemporary needs for the purpose of preventing children's accidents.
It is concluded in this study that more appropriate safety training courses and materials should be provided to train the students to habituate their safe behaviors with a view to protectthe elementary school students against the accidents.
In addition, the safety training should be conducted consistently by reflecting the students' characters, and the pertinent training materials should be developed for the students' spontaneous learning and for more practical preventive training.
Recently, children's deaths are found to be mostly caused by various accidents in Korea. But it is in reality that the safety training are very roughly conducted, and even contemporarily appropriate training materials are not sufficiently furnished contrary to the increasing significance of the safety training to reduce the children's accidental risks.
This study is to compare and analyzethe safety training courses of domestic and overseas elementary schools and various safety training materials. This study is purposed ultimately to reduce the accidental risks of elementary school students by suggesting the future development direction.
This study is firstly to determine the problems in safety training courses and materials in Korea, USA, UK and Japan and to compare the safety training materials for elementary school students with a view to identify the substantial problems. Then, the future development directions of safety materials are to be presented.
The findings from the analysis of the safety trainings and materials at schools in Korea, USA, UK and Japan are as follows.
Firstly, it will be more efficient if the safety training currently dispersed into several accident-related subjects should be integrated into one independent subject at elementary school.
Secondly, the training courses should be restructured for more practical instructions as the contexts of the safety training textbooks are not consistent.
Thirdly, the safety training materials are too monotonous. So they should be improved in the way of motivating the learners.
Fourthly, the safety training materials are far from reality. The current social issues should be updated in the materials.
Finally, the supplementary materials to help the safety training at school are lacking. The accident-related institutions or societies should assume the responsibility for the material development and distribution to the schools.
The following problems are found from the comparison of each country's safety training materials for elementary school students in Korea, USA, UK and Japan.
Firstly, training objectives in regard to the process of accident outbreak are not distinctive, and the natures of accident and disaster are not sufficiently explained.
Secondly, fragmentary statistics and theories on accidents are uniformly described.
Thirdly, the accidental cases are used only for educational backgrounds.
Fourthly, simple training manuals are mostly used, and understanding and training the safety-related technology are short.
Fifthly, forbidding terms are repeatedly used to give an emotional refusal to the learners, which diminishes positive effectiveness.
Finally, it is hard to make a social network of communities to ensure the safety, and no web-based presentations to meet the digital times make the learners' spontaneous information search hard.
This study is to suggest the directions of the safety training materials' improvement to settle the aforementioned problems and to cope with the contemporary needs for the purpose of preventing children's accidents.
It is concluded in this study that more appropriate safety training courses and materials should be provided to train the students to habituate their safe behaviors with a view to protectthe elementary school students against the accidents.
In addition, the safety training should be conducted consistently by reflecting the students' characters, and the pertinent training materials should be developed for the students' spontaneous learning and for more practical preventive training.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.