본 연구의 목적은 장기간의 실행연구(action research)를 통하여 경도 발달장애 청소년이 현장에서 직접 참여 가능한 ‘여가 태권도 프로그램’을 개발․ 적용하고, 프로그램에 참여하였던 구성원으로부터 개발․적용된 프로그램의 효과를 검증하여 발달장애 청소년을 위한 태권도 프로그램의 일반화된 지침서를 제시하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구자는 예비연구, 1차 프로그램 개발, 2차 프로그램 개발 및 프로그램 효과 검증의 단계를 1년 6개월 간 현장에서 진행하였다.$$a$$a연구의 과정은 문헌분석 및 문서자료 분석, 연구관련자 회의를 통하여 프로그램 및 연구설계 모형을 개발하였으며, 예비연구를 통하여 1차 프로그램을 개발하였다. 개발된 1차 프로그램은 실행을 통하여 문제점을 수정 및 보완하였으며, 이를 바탕으로 2차 프로그램을 개발하였다. 2차 프로그램의 개발과 실행을 통한 분석결과 및 반성을 토대로 발달장애 청소년을 위한 태권도 프로그램의 현장지도자들을 위한 지침서를 개발하였으며, 구성원 확인 절차와 신체적 자기개념 검사, 체력 및 체격검사 등을 통하여 프로그램의 실행 및 효과에 대한 검증 절차를 실시하였다.$$a$$a이러한 연구과정을 통하여 구성된 여가 태권도 프로그램은 실행연구를 통하여 효과가 검증된 프로그램으로 실제 교육의 현장에서 직접 적용할 수 있도록 설계하였으며, 발달장애 청소년의 신체적, 인지적, 정서적 발달을 꾀할 수 있는 교육 목적을 가지는 프로그램이다. 특히 본 프로그램은 방과 후 여가 시간에 참여하여 여가 활동을 지향하는 태권도 프로그램이라는 특징이 있다.$$a$$a이와 같이 본 연구를 통하여 개발된 여가 태권도 프로그램이 현장에서 직접 사용할 수 있는 일반화된 프로그램이 되기 위해서는 다음 사항에 유의하여야 한다. 첫째, 본 프로그램에 효과적으로 참여할 수 있는 대상은 경도 발달장애 청소년이며, 신체적 영역이나 감각적인 영역에 장애를 가지지 않은 학생이다. 둘째, 교육효과를 최대화하기 위한 적절한 교육인원은 10명 내외이다. 셋째, 보조교사를 미리 선발하고, 지도자와 보조교사는 프로그램의 시작 전 학부모, 관련교사와 함께 개별화 교육계획을 수립하여 사전에 참여자에 대한 충분한 지식을 가지고 있어야 한다. 넷째, 참여자의 부적절한 행동이 발생했을 시는 즉각적인 피드백이 필요하며, 사회적 칭찬과 같은 정적강화를 적극적으로 사용해야 한다. 다섯째, 보조교육의 효과를 극대화하고, 참여자의 사회성 발달을 도모하기 위하여 모든 프로그램에서 그룹별 활동을 지향한다. 여섯째, 보조기구를 적극적으로 활용하여 참여자의 흥미를 유발하고 수업에 집중할 수 있도록 유도한다. 일곱째, 가정연계 프로그램을 적극 활용하여 교육의 효과를 극대화하고 학부모로부터 지속적인 피드백을 받으며, 수업을 진행해야 한다. 여덟째, 음악과 이야기를 사용한 품새 교육과 같은 다양한 교수방법을 적극 활용하여 참여자의 흥미를 유발할 수 있도록 한다. 아홉째, 암기교육을 강조하여 참여자의 ...
본 연구의 목적은 장기간의 실행연구(action research)를 통하여 경도 발달장애 청소년이 현장에서 직접 참여 가능한 ‘여가 태권도 프로그램’을 개발․ 적용하고, 프로그램에 참여하였던 구성원으로부터 개발․적용된 프로그램의 효과를 검증하여 발달장애 청소년을 위한 태권도 프로그램의 일반화된 지침서를 제시하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구자는 예비연구, 1차 프로그램 개발, 2차 프로그램 개발 및 프로그램 효과 검증의 단계를 1년 6개월 간 현장에서 진행하였다.$$a$$a연구의 과정은 문헌분석 및 문서자료 분석, 연구관련자 회의를 통하여 프로그램 및 연구설계 모형을 개발하였으며, 예비연구를 통하여 1차 프로그램을 개발하였다. 개발된 1차 프로그램은 실행을 통하여 문제점을 수정 및 보완하였으며, 이를 바탕으로 2차 프로그램을 개발하였다. 2차 프로그램의 개발과 실행을 통한 분석결과 및 반성을 토대로 발달장애 청소년을 위한 태권도 프로그램의 현장지도자들을 위한 지침서를 개발하였으며, 구성원 확인 절차와 신체적 자기개념 검사, 체력 및 체격검사 등을 통하여 프로그램의 실행 및 효과에 대한 검증 절차를 실시하였다.$$a$$a이러한 연구과정을 통하여 구성된 여가 태권도 프로그램은 실행연구를 통하여 효과가 검증된 프로그램으로 실제 교육의 현장에서 직접 적용할 수 있도록 설계하였으며, 발달장애 청소년의 신체적, 인지적, 정서적 발달을 꾀할 수 있는 교육 목적을 가지는 프로그램이다. 특히 본 프로그램은 방과 후 여가 시간에 참여하여 여가 활동을 지향하는 태권도 프로그램이라는 특징이 있다.$$a$$a이와 같이 본 연구를 통하여 개발된 여가 태권도 프로그램이 현장에서 직접 사용할 수 있는 일반화된 프로그램이 되기 위해서는 다음 사항에 유의하여야 한다. 첫째, 본 프로그램에 효과적으로 참여할 수 있는 대상은 경도 발달장애 청소년이며, 신체적 영역이나 감각적인 영역에 장애를 가지지 않은 학생이다. 둘째, 교육효과를 최대화하기 위한 적절한 교육인원은 10명 내외이다. 셋째, 보조교사를 미리 선발하고, 지도자와 보조교사는 프로그램의 시작 전 학부모, 관련교사와 함께 개별화 교육계획을 수립하여 사전에 참여자에 대한 충분한 지식을 가지고 있어야 한다. 넷째, 참여자의 부적절한 행동이 발생했을 시는 즉각적인 피드백이 필요하며, 사회적 칭찬과 같은 정적강화를 적극적으로 사용해야 한다. 다섯째, 보조교육의 효과를 극대화하고, 참여자의 사회성 발달을 도모하기 위하여 모든 프로그램에서 그룹별 활동을 지향한다. 여섯째, 보조기구를 적극적으로 활용하여 참여자의 흥미를 유발하고 수업에 집중할 수 있도록 유도한다. 일곱째, 가정연계 프로그램을 적극 활용하여 교육의 효과를 극대화하고 학부모로부터 지속적인 피드백을 받으며, 수업을 진행해야 한다. 여덟째, 음악과 이야기를 사용한 품새 교육과 같은 다양한 교수방법을 적극 활용하여 참여자의 흥미를 유발할 수 있도록 한다. 아홉째, 암기교육을 강조하여 참여자의 인지발달을 도모하고, 실제 생활에서 효과가 나타날 수 있도록 유도한다. 마지막으로, 발표회와 승급식과 같은 프로그램을 통하여 참여자에게 동기를 부여하고 참여자가 자신감을 가질 수 있도록 배려해야 한다.$$a$$a장기간의 실행연구를 통하여 개발된 본 프로그램은 경도 발달장애 청소년의 여가활동을 위한 태권도 프로그램으로 현장에서 장애학생을 지도하는 교사들에게 유익한 자료가 될 것으로 기대한다.$$a$$a
본 연구의 목적은 장기간의 실행연구(action research)를 통하여 경도 발달장애 청소년이 현장에서 직접 참여 가능한 ‘여가 태권도 프로그램’을 개발․ 적용하고, 프로그램에 참여하였던 구성원으로부터 개발․적용된 프로그램의 효과를 검증하여 발달장애 청소년을 위한 태권도 프로그램의 일반화된 지침서를 제시하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 연구자는 예비연구, 1차 프로그램 개발, 2차 프로그램 개발 및 프로그램 효과 검증의 단계를 1년 6개월 간 현장에서 진행하였다.$$a$$a연구의 과정은 문헌분석 및 문서자료 분석, 연구관련자 회의를 통하여 프로그램 및 연구설계 모형을 개발하였으며, 예비연구를 통하여 1차 프로그램을 개발하였다. 개발된 1차 프로그램은 실행을 통하여 문제점을 수정 및 보완하였으며, 이를 바탕으로 2차 프로그램을 개발하였다. 2차 프로그램의 개발과 실행을 통한 분석결과 및 반성을 토대로 발달장애 청소년을 위한 태권도 프로그램의 현장지도자들을 위한 지침서를 개발하였으며, 구성원 확인 절차와 신체적 자기개념 검사, 체력 및 체격검사 등을 통하여 프로그램의 실행 및 효과에 대한 검증 절차를 실시하였다.$$a$$a이러한 연구과정을 통하여 구성된 여가 태권도 프로그램은 실행연구를 통하여 효과가 검증된 프로그램으로 실제 교육의 현장에서 직접 적용할 수 있도록 설계하였으며, 발달장애 청소년의 신체적, 인지적, 정서적 발달을 꾀할 수 있는 교육 목적을 가지는 프로그램이다. 특히 본 프로그램은 방과 후 여가 시간에 참여하여 여가 활동을 지향하는 태권도 프로그램이라는 특징이 있다.$$a$$a이와 같이 본 연구를 통하여 개발된 여가 태권도 프로그램이 현장에서 직접 사용할 수 있는 일반화된 프로그램이 되기 위해서는 다음 사항에 유의하여야 한다. 첫째, 본 프로그램에 효과적으로 참여할 수 있는 대상은 경도 발달장애 청소년이며, 신체적 영역이나 감각적인 영역에 장애를 가지지 않은 학생이다. 둘째, 교육효과를 최대화하기 위한 적절한 교육인원은 10명 내외이다. 셋째, 보조교사를 미리 선발하고, 지도자와 보조교사는 프로그램의 시작 전 학부모, 관련교사와 함께 개별화 교육계획을 수립하여 사전에 참여자에 대한 충분한 지식을 가지고 있어야 한다. 넷째, 참여자의 부적절한 행동이 발생했을 시는 즉각적인 피드백이 필요하며, 사회적 칭찬과 같은 정적강화를 적극적으로 사용해야 한다. 다섯째, 보조교육의 효과를 극대화하고, 참여자의 사회성 발달을 도모하기 위하여 모든 프로그램에서 그룹별 활동을 지향한다. 여섯째, 보조기구를 적극적으로 활용하여 참여자의 흥미를 유발하고 수업에 집중할 수 있도록 유도한다. 일곱째, 가정연계 프로그램을 적극 활용하여 교육의 효과를 극대화하고 학부모로부터 지속적인 피드백을 받으며, 수업을 진행해야 한다. 여덟째, 음악과 이야기를 사용한 품새 교육과 같은 다양한 교수방법을 적극 활용하여 참여자의 흥미를 유발할 수 있도록 한다. 아홉째, 암기교육을 강조하여 참여자의 인지발달을 도모하고, 실제 생활에서 효과가 나타날 수 있도록 유도한다. 마지막으로, 발표회와 승급식과 같은 프로그램을 통하여 참여자에게 동기를 부여하고 참여자가 자신감을 가질 수 있도록 배려해야 한다.$$a$$a장기간의 실행연구를 통하여 개발된 본 프로그램은 경도 발달장애 청소년의 여가활동을 위한 태권도 프로그램으로 현장에서 장애학생을 지도하는 교사들에게 유익한 자료가 될 것으로 기대한다.$$a$$a
The purposes of this research is to develop and apply ''The leisure and recreational Taekwondo program'' through the long period of action research so that youths with mild developmental disabilities can participate. Also, participants of this program are aimed at verifying the developed and applied...
The purposes of this research is to develop and apply ''The leisure and recreational Taekwondo program'' through the long period of action research so that youths with mild developmental disabilities can participate. Also, participants of this program are aimed at verifying the developed and applied program''s effects so that a generalized guide of Taekwondo program for youths with disabilities can be presented. In order to achieve these purposes, the researcher made progress of developments of primary and secondary programs including a phase of program effect verification for a year and six months.$$a$$aThe process of the investigation includes the development of study plan through documents analysis and meetings of people concerned with the study. The primary program is developed via a propaedeutic, and its problems are revised and complemented after an operation. Based on secondary program''s analyzed results and reflection through developments and operations, a guide for a field coach of the taekwondo program is developed. The certification of constituent, test of physical self-description, examination of physical strength, and health inspection are executed.$$a$$aThrough these processes, leisure and recreational taekwondo program''s effect is verified through practical study, and it''s designed to be applied in actual educational field. This program educationally aims at youths with developmental disability''s physical, cognitive, and affective development. It has a special feature that this taekwondo program is aimed at leisure.$$a$$aIn this manner the following should be kept in mind for the developed leisure and recreational taekwondo program to become a generalized program which can be used in actual field. First of all, whom can be effectively participated in this program are youths with mild developmental disabilities, and they are not be disabled in physical and emotional field. Secondly, in order to maximize the educational effect, educational personnel should be ten or so. Thirdly, assistant teacher has to be picked in advance. The coach and the assistance teacher should establish education plan with parents and related teacher so that they can have full information. Fourthly, there needs to be immediate feedback when a participant improperly behaves. Such as encourgement should be effectively used as feedback. Fifthly, in order to maximize the effect of assistance education and promote a participant''s development of sociality, every program should aim at group activity. Sixthly, auxiliary tools should be used positively to arouse interest of a participant and for him to be concentrated on the lesson. Seventhly, family related program would maximize the educational effect. Lessons should be progressed with continuous feedback of parents. Eighthly, various teaching methods such as form training using music and stories should be used to stimulate a participant''s interest. Ninthly, the program should emphasize memorizing education to promote the participant''s intelligence development, and to induce it to bring effect in actual life. Lastly, programs such as presentation and promotion can motivate the participant and implant self-confidence in him.$$a$$aThis taekwondo program for leisure activity which is developed via long period of action research is expected to become an instructive data for teachers instructing students with disabilities in the fields.$$a$$a
The purposes of this research is to develop and apply ''The leisure and recreational Taekwondo program'' through the long period of action research so that youths with mild developmental disabilities can participate. Also, participants of this program are aimed at verifying the developed and applied program''s effects so that a generalized guide of Taekwondo program for youths with disabilities can be presented. In order to achieve these purposes, the researcher made progress of developments of primary and secondary programs including a phase of program effect verification for a year and six months.$$a$$aThe process of the investigation includes the development of study plan through documents analysis and meetings of people concerned with the study. The primary program is developed via a propaedeutic, and its problems are revised and complemented after an operation. Based on secondary program''s analyzed results and reflection through developments and operations, a guide for a field coach of the taekwondo program is developed. The certification of constituent, test of physical self-description, examination of physical strength, and health inspection are executed.$$a$$aThrough these processes, leisure and recreational taekwondo program''s effect is verified through practical study, and it''s designed to be applied in actual educational field. This program educationally aims at youths with developmental disability''s physical, cognitive, and affective development. It has a special feature that this taekwondo program is aimed at leisure.$$a$$aIn this manner the following should be kept in mind for the developed leisure and recreational taekwondo program to become a generalized program which can be used in actual field. First of all, whom can be effectively participated in this program are youths with mild developmental disabilities, and they are not be disabled in physical and emotional field. Secondly, in order to maximize the educational effect, educational personnel should be ten or so. Thirdly, assistant teacher has to be picked in advance. The coach and the assistance teacher should establish education plan with parents and related teacher so that they can have full information. Fourthly, there needs to be immediate feedback when a participant improperly behaves. Such as encourgement should be effectively used as feedback. Fifthly, in order to maximize the effect of assistance education and promote a participant''s development of sociality, every program should aim at group activity. Sixthly, auxiliary tools should be used positively to arouse interest of a participant and for him to be concentrated on the lesson. Seventhly, family related program would maximize the educational effect. Lessons should be progressed with continuous feedback of parents. Eighthly, various teaching methods such as form training using music and stories should be used to stimulate a participant''s interest. Ninthly, the program should emphasize memorizing education to promote the participant''s intelligence development, and to induce it to bring effect in actual life. Lastly, programs such as presentation and promotion can motivate the participant and implant self-confidence in him.$$a$$aThis taekwondo program for leisure activity which is developed via long period of action research is expected to become an instructive data for teachers instructing students with disabilities in the fields.$$a$$a
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.