본 연구는 다중 감각운동 프로그램이 ADHD 아동의 주의집중력에 미치는 효과를 알아보기 위해 정밀주의력검사(ATA)를 이용하여 분석하고 연구의 결과를 감각운동과 주의집중 발달 프로그램 개발의 기초자료로 제공하고자 하는데 목적이 있다. 연구 대상은 인천광역시에 위치한 K지역 아동센터에서 1차 선별검사를 통해 지역사회 서비스 기관을 이용 중인 ADHD 아동 6명으로 구성하으며, 다중 감각운동 프로그램 중재 전·후의 정밀주의력검사(ATA)를 진행하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 다중 감각운동 프로그램이 ADHD 아동의 주의집중력에 미치는 효과를 알아보기 위해 정밀주의력검사(ATA)를 이용하여 분석하고 연구의 결과를 감각운동과 주의집중 발달 프로그램 개발의 기초자료로 제공하고자 하는데 목적이 있다. 연구 대상은 인천광역시에 위치한 K지역 아동센터에서 1차 선별검사를 통해 지역사회 서비스 기관을 이용 중인 ADHD 아동 6명으로 구성하으며, 다중 감각운동 프로그램 중재 전·후의 정밀주의력검사(ATA)를 진행하였다. 자료처리는 SPSS(18.0 window) 통계프로그램을 사용하여 평균과 표준편차를 산출하고 이를 대응표본 t-test(paired samle test)를 실시 하였다. 본 연구의 제시된 연구결과를 결론은 다음과 같다. 첫째, 다중 감각운동 프로그램은 ADHD 아동의 정밀주의력검사의 시각영역 주의력을 향상 시키는데 효과적이다. 둘째, 다중 감각 운동 프로그램은 ADHD 아동의 정밀주의력검사의 충동성을 감소시키는데 효과적이다. 셋째, 다중 감각운동 프로그램은 ADHD 아동의 정밀주의력검사의 정반응시간에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 다중 감각운동 프로그램은 ADHD 아동의 정밀주의력검사의 정반응표준편차에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이상의 결론을 종합해보면 다중 감각운동 프로그램이 ADHD 아동의 주의력의 반응속도와 일관성, 유동성에는 영향을 미치지 않았으나, 주의력과 충동성의 변화에는 영향을 미친 것을 알 수 있었고 이러한 결과는 ADHD 아동의 주의집중력에도 긍정적인 효과를 미치는 것으로 생각된다. 특히, 다중 감각운동 프로그램은 ADHD 아동뿐만 아니라 다양한 장애영역에서 아동들이 과제활동에 대한 흥미를 유발하고 동기부여를 쉽게 할 수 있다는 장점과 활동 수행과제가 어렵지 않고 프로그램의 변경 및 수정이 가능하다는 점에서 폭넓게 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 다중 감각운동 프로그램이 ADHD 아동의 주의집중력에 미치는 효과를 알아보기 위해 정밀주의력검사(ATA)를 이용하여 분석하고 연구의 결과를 감각운동과 주의집중 발달 프로그램 개발의 기초자료로 제공하고자 하는데 목적이 있다. 연구 대상은 인천광역시에 위치한 K지역 아동센터에서 1차 선별검사를 통해 지역사회 서비스 기관을 이용 중인 ADHD 아동 6명으로 구성하으며, 다중 감각운동 프로그램 중재 전·후의 정밀주의력검사(ATA)를 진행하였다. 자료처리는 SPSS(18.0 window) 통계프로그램을 사용하여 평균과 표준편차를 산출하고 이를 대응표본 t-test(paired samle test)를 실시 하였다. 본 연구의 제시된 연구결과를 결론은 다음과 같다. 첫째, 다중 감각운동 프로그램은 ADHD 아동의 정밀주의력검사의 시각영역 주의력을 향상 시키는데 효과적이다. 둘째, 다중 감각 운동 프로그램은 ADHD 아동의 정밀주의력검사의 충동성을 감소시키는데 효과적이다. 셋째, 다중 감각운동 프로그램은 ADHD 아동의 정밀주의력검사의 정반응시간에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 다중 감각운동 프로그램은 ADHD 아동의 정밀주의력검사의 정반응표준편차에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이상의 결론을 종합해보면 다중 감각운동 프로그램이 ADHD 아동의 주의력의 반응속도와 일관성, 유동성에는 영향을 미치지 않았으나, 주의력과 충동성의 변화에는 영향을 미친 것을 알 수 있었고 이러한 결과는 ADHD 아동의 주의집중력에도 긍정적인 효과를 미치는 것으로 생각된다. 특히, 다중 감각운동 프로그램은 ADHD 아동뿐만 아니라 다양한 장애영역에서 아동들이 과제활동에 대한 흥미를 유발하고 동기부여를 쉽게 할 수 있다는 장점과 활동 수행과제가 어렵지 않고 프로그램의 변경 및 수정이 가능하다는 점에서 폭넓게 활용될 수 있을 것이다.
The goal of this research is study the effect of multiple sensory exercise program on the attentiveness of children with ADHD using Advances Test of Attention (ATA) and use the research results as basic data for developing sensory exercise and attention concentration development programs. For this r...
The goal of this research is study the effect of multiple sensory exercise program on the attentiveness of children with ADHD using Advances Test of Attention (ATA) and use the research results as basic data for developing sensory exercise and attention concentration development programs. For this research, 6 children with ADHD at K-district child center located in Incheon city who were using local community service centers were selected after preliminary screening test. Advances Test of Attention was conducted on them before/after providing them with multiple sensory exercise programs. SPSS (18.0 Window) statistical program was used to calculate means and standard deviations of the test results and t-test (paired sample test) was performed. The results of this research are as follows. First, multiple sensory exercise program for ADHD children was effective for enhancing the vision criteria in ATA. Second, multiple sensory exercise program was effective for reducing impulsiveness criteria in ATA. Third, no significant difference resulting from multiple sensory exercise program was found in ADHD children’s response time in ATA. Fourth, no significant difference resulting from multiple sensory exercise program was found in the standard deviation of ADHD children’s response time in ATA. In conclusion, although multiple sensory exercise program did not affect the response time, consistence and flexibility of ADHD children’s attentive concentration, it did affect their attentive concentration and impulsiveness. Also, such results are believed to have a positive effect on children’s attentive concentration. In particular, multiple sensory exercise program can be widely used because of its advantages in being easily able to motivate not only ADHD children but also children with other disabilities and induce their interest as well as the ease of tasks and modifiability of program.
The goal of this research is study the effect of multiple sensory exercise program on the attentiveness of children with ADHD using Advances Test of Attention (ATA) and use the research results as basic data for developing sensory exercise and attention concentration development programs. For this research, 6 children with ADHD at K-district child center located in Incheon city who were using local community service centers were selected after preliminary screening test. Advances Test of Attention was conducted on them before/after providing them with multiple sensory exercise programs. SPSS (18.0 Window) statistical program was used to calculate means and standard deviations of the test results and t-test (paired sample test) was performed. The results of this research are as follows. First, multiple sensory exercise program for ADHD children was effective for enhancing the vision criteria in ATA. Second, multiple sensory exercise program was effective for reducing impulsiveness criteria in ATA. Third, no significant difference resulting from multiple sensory exercise program was found in ADHD children’s response time in ATA. Fourth, no significant difference resulting from multiple sensory exercise program was found in the standard deviation of ADHD children’s response time in ATA. In conclusion, although multiple sensory exercise program did not affect the response time, consistence and flexibility of ADHD children’s attentive concentration, it did affect their attentive concentration and impulsiveness. Also, such results are believed to have a positive effect on children’s attentive concentration. In particular, multiple sensory exercise program can be widely used because of its advantages in being easily able to motivate not only ADHD children but also children with other disabilities and induce their interest as well as the ease of tasks and modifiability of program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.