본 연구는 아버지-아들의 관계에 초점을 맞추어 아들의 발달단계에 따라 아들이 지각하는 아버지의 역할, 아버지-아들의 의사소통의 기능, 내용과 질에 차이가 있는지를 살펴보는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 부산 B구와 H구에 거주하는 초등학교 5학년, 중학교 2학년, 인문계 고등학교 2학년 남학생 600명으로 설문조사를 실시하였다. 설문에 사용된 척도는 Canfield(1995)의 아버지 역할 수행 척도(Fathering Practices Scale:FPS)와 의사소통 기능, 내용과 질은 이기숙(1988)의 연구에서 사용한 척도를 사용하였다. 분석은 ...
본 연구는 아버지-아들의 관계에 초점을 맞추어 아들의 발달단계에 따라 아들이 지각하는 아버지의 역할, 아버지-아들의 의사소통의 기능, 내용과 질에 차이가 있는지를 살펴보는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 부산 B구와 H구에 거주하는 초등학교 5학년, 중학교 2학년, 인문계 고등학교 2학년 남학생 600명으로 설문조사를 실시하였다. 설문에 사용된 척도는 Canfield(1995)의 아버지 역할 수행 척도(Fathering Practices Scale:FPS)와 의사소통 기능, 내용과 질은 이기숙(1988)의 연구에서 사용한 척도를 사용하였다. 분석은 SPSS 10.0을 이용하여 ANOVA 분석, 교차표(X2) 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아들의 발달단계에 따라 아버지의 역할에 차이가 있는 것으로 나타났다. 전반적으로 아들이 성장할수록, 아버지가 역할을 잘 수행하지 않는다고 지각하고 있다. 둘째, 아들의 발달단계에 따라 아버지-아들의 의사소통 기능에 차이가 있는 것으로 나타났다. 아들이 성장할수록, 아버지와의 의사소통 기능이 원활하게 이루어지지 않는 것으로 지각하고 있다. 채널방향성은 초등학생과 고등학생은 상호방향적인 형태를, 중학생은 아버지가 주로 송신하거나 상호방향적인 형태를 주로 취한다. 셋째, 아버지-아들의 의사소통 내용 중 나의 일상, 아버지의 일상, 집안 행사, 오락 및 여가활동, 생활철학, 종교, 성교육, 친척 및 가족관계, 일상의 감정교환, 연예가 소식과 관련되어서 아들의 발달단계에 따라 차이를 보였다. 넷째, 아들의 발달단계에 따라 아버지-아들의 의사소통의 질에 차이가 있는 것으로 나타났다. 아들이 성장할수록, 아버지와 아들의 의사소통의 질적 수준이 낮아지는 결과가 나타났다. 다섯째, 아들의 발달단계와 인구사회적 특성에 따른 아버지-아들의 관계는 아들의 형제수, 아버지의 종교, 거주형태에 따라 차이를 보였다. 위 결과를 통해, 아들의 발달단계에 따라 아버지-아들의 관계는 변화하고 있음을 알 수 있다. 좀 더 체계적인 연구를 위해 아버지-아들의 관계에 대한 종단적인 연구가 필요하다. 또한, 두세대를 함께 대상으로 하여 관계의 차이와 관계의 변화에 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 살펴보는 작업이 추후 연구에서 다루어져야 할 것이다.
본 연구는 아버지-아들의 관계에 초점을 맞추어 아들의 발달단계에 따라 아들이 지각하는 아버지의 역할, 아버지-아들의 의사소통의 기능, 내용과 질에 차이가 있는지를 살펴보는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 부산 B구와 H구에 거주하는 초등학교 5학년, 중학교 2학년, 인문계 고등학교 2학년 남학생 600명으로 설문조사를 실시하였다. 설문에 사용된 척도는 Canfield(1995)의 아버지 역할 수행 척도(Fathering Practices Scale:FPS)와 의사소통 기능, 내용과 질은 이기숙(1988)의 연구에서 사용한 척도를 사용하였다. 분석은 SPSS 10.0을 이용하여 ANOVA 분석, 교차표(X2) 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아들의 발달단계에 따라 아버지의 역할에 차이가 있는 것으로 나타났다. 전반적으로 아들이 성장할수록, 아버지가 역할을 잘 수행하지 않는다고 지각하고 있다. 둘째, 아들의 발달단계에 따라 아버지-아들의 의사소통 기능에 차이가 있는 것으로 나타났다. 아들이 성장할수록, 아버지와의 의사소통 기능이 원활하게 이루어지지 않는 것으로 지각하고 있다. 채널방향성은 초등학생과 고등학생은 상호방향적인 형태를, 중학생은 아버지가 주로 송신하거나 상호방향적인 형태를 주로 취한다. 셋째, 아버지-아들의 의사소통 내용 중 나의 일상, 아버지의 일상, 집안 행사, 오락 및 여가활동, 생활철학, 종교, 성교육, 친척 및 가족관계, 일상의 감정교환, 연예가 소식과 관련되어서 아들의 발달단계에 따라 차이를 보였다. 넷째, 아들의 발달단계에 따라 아버지-아들의 의사소통의 질에 차이가 있는 것으로 나타났다. 아들이 성장할수록, 아버지와 아들의 의사소통의 질적 수준이 낮아지는 결과가 나타났다. 다섯째, 아들의 발달단계와 인구사회적 특성에 따른 아버지-아들의 관계는 아들의 형제수, 아버지의 종교, 거주형태에 따라 차이를 보였다. 위 결과를 통해, 아들의 발달단계에 따라 아버지-아들의 관계는 변화하고 있음을 알 수 있다. 좀 더 체계적인 연구를 위해 아버지-아들의 관계에 대한 종단적인 연구가 필요하다. 또한, 두세대를 함께 대상으로 하여 관계의 차이와 관계의 변화에 영향을 미치는 요인이 무엇인지를 살펴보는 작업이 추후 연구에서 다루어져야 할 것이다.
This study examined the relationships between father-son through developmental stages focusing on father's role and the communication between father-son. The purpose of this research would be the basic resource to make much better relationship. The researcher conducted the survey study among 600 mal...
This study examined the relationships between father-son through developmental stages focusing on father's role and the communication between father-son. The purpose of this research would be the basic resource to make much better relationship. The researcher conducted the survey study among 600 male students including the 5th grade elementary students, the 2nd grade middle school students and the 2nd grade high school students residing new town areas of Pusan. The results of the study are as follows. First, there were found some differences in father's role through son's developmental stages. Father of elementary students played higher levels of parental role than those of middle and high schools. Second, it showed that there are some differences in communication function, content, fun between father-son through son's development stages, also it was revealed that there is the quality differences in father-son communication through son's developmental stages. Elementary students showed higher levels of father-son communication quality than those of middle and high schools. Third, it showed that there are some difference in son development & people social quality ; son's brother of number, religion of father, family structure. In conclusion, the results of this study showed that the relationship between father and son has been changing through son's development stages. If fathers can recognize the development stages of their sons, they would be required suitable changes and adaption whenever their sons' development stages are going up.
This study examined the relationships between father-son through developmental stages focusing on father's role and the communication between father-son. The purpose of this research would be the basic resource to make much better relationship. The researcher conducted the survey study among 600 male students including the 5th grade elementary students, the 2nd grade middle school students and the 2nd grade high school students residing new town areas of Pusan. The results of the study are as follows. First, there were found some differences in father's role through son's developmental stages. Father of elementary students played higher levels of parental role than those of middle and high schools. Second, it showed that there are some differences in communication function, content, fun between father-son through son's development stages, also it was revealed that there is the quality differences in father-son communication through son's developmental stages. Elementary students showed higher levels of father-son communication quality than those of middle and high schools. Third, it showed that there are some difference in son development & people social quality ; son's brother of number, religion of father, family structure. In conclusion, the results of this study showed that the relationship between father and son has been changing through son's development stages. If fathers can recognize the development stages of their sons, they would be required suitable changes and adaption whenever their sons' development stages are going up.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.