여러 가지 경제문제에 대한 의사결정에는 국민들의 경제학적 소양이 매우 중요한 구실을 한다. 따라서 경제적 합리성과 효율성 제고를 위해서는 국민들에 대한 경제교육이 필수적이다. 특히 청소년기는 의시의 틀이 잡혀지는 시기로 이 시기 경제교육은 일반 시민을 대상으로 하는 것보다 더욱 가치가 있으며 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 현재 고등학교에서 사회과 교육의 하나로 실시되고 있는 경제교육을 분석하여 그 문제점을 살펴보고 그를 토대로 개선방안을 모색해 보았다. 그 결과 경제교육의 문제점으로 첫째, 어려운 이론 중심으로 구성되어 있으...
여러 가지 경제문제에 대한 의사결정에는 국민들의 경제학적 소양이 매우 중요한 구실을 한다. 따라서 경제적 합리성과 효율성 제고를 위해서는 국민들에 대한 경제교육이 필수적이다. 특히 청소년기는 의시의 틀이 잡혀지는 시기로 이 시기 경제교육은 일반 시민을 대상으로 하는 것보다 더욱 가치가 있으며 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 현재 고등학교에서 사회과 교육의 하나로 실시되고 있는 경제교육을 분석하여 그 문제점을 살펴보고 그를 토대로 개선방안을 모색해 보았다. 그 결과 경제교육의 문제점으로 첫째, 어려운 이론 중심으로 구성되어 있으며 둘째, 입시위주의 획일적인 교육으로 경제교육의 비중이 낮고 셋째, 소비,금융 교육내용이 빈약하다. 그리고 넷째, 교사 양성 및 연수의 기회가 부족하고 다섯째, 수업 방법이 교사 중심으로 이루어지고 있으며 여섯째, 학습 보충 자료를 거의 활용하지 못하고 있고 일곱째, 내용에 있어서도 여러 가지 보완해야 할 점들이 있고 여덟째, 금융교육의 정착을 위한 민간연계 금융교육이 부족하다는 것 등으로 들 수 있다. 따라서 이에 대한 개선 방안으로 첫째, 이론 중심에서 실생활 중심의 경제 교육 강화 둘째, 경제 교육의 비중 강화 셋째, 소비, 금융 교육의 강화 넷째, 교사 양성 및 연수 강화 다섯째, 학습자 중심의 교육으로 전화 여섯째, 다양한 학습 보조 자료의 개발 및 활용 일곱째, 단원별 교육 내용의 보완 여덟째, 금융교육 정착을 위한 민간연계 금융 교육 실시 등이 있다. 경제교육이 학교에서 가장 중요하다고 단정지어 말할 수 없다. 그러나 오늘날 부도의 여파를 이기지 못하여 무너져 가는 많은 대기업 집단들과 그리고 그로 인한 많은 중소기업들의 고통에 대하여 아무런 해답도 주지 못하는 부실한 청소년 경제교육의 현실을 더 이상 방치할 수 없다. 이제는 청소년 경제교육의 중요성을 심각하게 받아들여 미래의 경제 주체인 청소년들이 경제현상에 대해 폭넓게 이해하고 현실의 경제, 사회 변동에 대응할 수 있는 사고력과 경제적 시민의식을 함양할 수 있도록 경제교육을 확대, 개선시켜 나가야만 한다.
여러 가지 경제문제에 대한 의사결정에는 국민들의 경제학적 소양이 매우 중요한 구실을 한다. 따라서 경제적 합리성과 효율성 제고를 위해서는 국민들에 대한 경제교육이 필수적이다. 특히 청소년기는 의시의 틀이 잡혀지는 시기로 이 시기 경제교육은 일반 시민을 대상으로 하는 것보다 더욱 가치가 있으며 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 현재 고등학교에서 사회과 교육의 하나로 실시되고 있는 경제교육을 분석하여 그 문제점을 살펴보고 그를 토대로 개선방안을 모색해 보았다. 그 결과 경제교육의 문제점으로 첫째, 어려운 이론 중심으로 구성되어 있으며 둘째, 입시위주의 획일적인 교육으로 경제교육의 비중이 낮고 셋째, 소비,금융 교육내용이 빈약하다. 그리고 넷째, 교사 양성 및 연수의 기회가 부족하고 다섯째, 수업 방법이 교사 중심으로 이루어지고 있으며 여섯째, 학습 보충 자료를 거의 활용하지 못하고 있고 일곱째, 내용에 있어서도 여러 가지 보완해야 할 점들이 있고 여덟째, 금융교육의 정착을 위한 민간연계 금융교육이 부족하다는 것 등으로 들 수 있다. 따라서 이에 대한 개선 방안으로 첫째, 이론 중심에서 실생활 중심의 경제 교육 강화 둘째, 경제 교육의 비중 강화 셋째, 소비, 금융 교육의 강화 넷째, 교사 양성 및 연수 강화 다섯째, 학습자 중심의 교육으로 전화 여섯째, 다양한 학습 보조 자료의 개발 및 활용 일곱째, 단원별 교육 내용의 보완 여덟째, 금융교육 정착을 위한 민간연계 금융 교육 실시 등이 있다. 경제교육이 학교에서 가장 중요하다고 단정지어 말할 수 없다. 그러나 오늘날 부도의 여파를 이기지 못하여 무너져 가는 많은 대기업 집단들과 그리고 그로 인한 많은 중소기업들의 고통에 대하여 아무런 해답도 주지 못하는 부실한 청소년 경제교육의 현실을 더 이상 방치할 수 없다. 이제는 청소년 경제교육의 중요성을 심각하게 받아들여 미래의 경제 주체인 청소년들이 경제현상에 대해 폭넓게 이해하고 현실의 경제, 사회 변동에 대응할 수 있는 사고력과 경제적 시민의식을 함양할 수 있도록 경제교육을 확대, 개선시켜 나가야만 한다.
Economy background of civilians has a great effect on making a decision of numerous economy problems. Accordingly, economy education is necessary to reconsider rationality and efficiency of economy. As it is time that adolescence establishes frame of mind, economy education for adolescence is more v...
Economy background of civilians has a great effect on making a decision of numerous economy problems. Accordingly, economy education is necessary to reconsider rationality and efficiency of economy. As it is time that adolescence establishes frame of mind, economy education for adolescence is more valuable and Important than that for general citizen. In this study, 1 looked Into the problems, based on them, to search for several methods for improvement, as analyzing economy education currently practiced as one of social education in the high school. As a result, there are a few problems on economy education : first, it Is focused on a difficult theory. Second, economy education is on the 1ow level owing to monolithic education for the college preparatory course. Third, it contains the poor contents in consumption and finance education. And fourth, it has a skimp chance to raise and train teachers. Fifth, it is focused on teachers In their teaching methods. Sixth, additional materials aren't often used for it. Seventh, numerous corrections are required in its contexts. Finally, finance education for a link with civilian for building finance education is too deficient. Therefore, to solve these problems, there are a few methods for improvement : first, enhancement of economy education focused on real-life, not on a theory, second, increase in economy education, third, improvement of consumption and finance education, fourth, highly improved level of raising and training teachers, fifth, changes into education focused on learners, sixth, development and utilization of a variety of additional teaching materials, seventh, supplement on the contexts of the chapters, finally, practicing of finance education for a link with civilian to establish finance education. It can't be sure that economy education is the most important in a schoo1. However, we can't keep going the present economy education anymore, which can't give any solution to a lot of large firms collapsed due to the flom of bankruptcy. and many small and medium sized companies suffered from their subsequent effects. Now we should seriously accept importance of economy education for adolescence to expand and improve it, so that young people as a master of the future have to understand economy in a wide manner and raise their thinking and sense of citizenship that cope with change in economy and society.
Economy background of civilians has a great effect on making a decision of numerous economy problems. Accordingly, economy education is necessary to reconsider rationality and efficiency of economy. As it is time that adolescence establishes frame of mind, economy education for adolescence is more valuable and Important than that for general citizen. In this study, 1 looked Into the problems, based on them, to search for several methods for improvement, as analyzing economy education currently practiced as one of social education in the high school. As a result, there are a few problems on economy education : first, it Is focused on a difficult theory. Second, economy education is on the 1ow level owing to monolithic education for the college preparatory course. Third, it contains the poor contents in consumption and finance education. And fourth, it has a skimp chance to raise and train teachers. Fifth, it is focused on teachers In their teaching methods. Sixth, additional materials aren't often used for it. Seventh, numerous corrections are required in its contexts. Finally, finance education for a link with civilian for building finance education is too deficient. Therefore, to solve these problems, there are a few methods for improvement : first, enhancement of economy education focused on real-life, not on a theory, second, increase in economy education, third, improvement of consumption and finance education, fourth, highly improved level of raising and training teachers, fifth, changes into education focused on learners, sixth, development and utilization of a variety of additional teaching materials, seventh, supplement on the contexts of the chapters, finally, practicing of finance education for a link with civilian to establish finance education. It can't be sure that economy education is the most important in a schoo1. However, we can't keep going the present economy education anymore, which can't give any solution to a lot of large firms collapsed due to the flom of bankruptcy. and many small and medium sized companies suffered from their subsequent effects. Now we should seriously accept importance of economy education for adolescence to expand and improve it, so that young people as a master of the future have to understand economy in a wide manner and raise their thinking and sense of citizenship that cope with change in economy and society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.