경제문제는 인간의 삶에 무엇보다도 중요하다. 선진국 반열에 접어든 우리나라
도 경기침체, 노사분규, 고용, 부동산 문제, 기업 부실문제 등 각종 경제문제가
일어나고 있다. 따라서 경제교육이 중요함을 선진국 국민들 잘사는 사람들이 더
빨리 합리적인 교육을 받아 왔다.
경제교육은 경제적 이론과 경제현상을 알리는 것도 중요하지만 우리나라의 경
제현실을 정확하게 전달하여 국민들로 하여금 우리의 산업은 어떤 점이 강점이
고 앞으로 어떤 산업을 일으켜야 할 것인가를 알고 방향을 제시해주는 것이 무
엇보다도 중요하다. 또한 이러한 경제적 실적...
경제문제는 인간의 삶에 무엇보다도 중요하다. 선진국 반열에 접어든 우리나라
도 경기침체, 노사분규, 고용, 부동산 문제, 기업 부실문제 등 각종 경제문제가
일어나고 있다. 따라서 경제교육이 중요함을 선진국 국민들 잘사는 사람들이 더
빨리 합리적인 교육을 받아 왔다.
경제교육은 경제적 이론과 경제현상을 알리는 것도 중요하지만 우리나라의 경
제현실을 정확하게 전달하여 국민들로 하여금 우리의 산업은 어떤 점이 강점이
고 앞으로 어떤 산업을 일으켜야 할 것인가를 알고 방향을 제시해주는 것이 무
엇보다도 중요하다. 또한 이러한 경제적 실적과 자랑스러운 업적을 지속적으로
발전시키기 위해서는 경제에 대한, 경제학에 대한, 일반인들의 일반적 경제지식
에 대한 소양이 필수적이다. 우리나라 국민들은 부동산 투자에는 열성적이지만
금융투자에는 실력이 부족하거나 주관적 판단보다는 소문에 편승하여 많은 낭패
를 보는 현실이다. 즉 금융지식이 매우 취약하다는 의미이다.
국가의 현실을 제대로 인식하지 못하기 때문에 무엇이 우리를 살찌우게 했는지,
어떤 문제를 개선해야 하는지를 모르는 채로 앞만 보고 달리는 우리의 현실을
불평만 하는 사회현상으로 치닫고 있다.
이러한 현실은 합리적인 경제교육을 통하여 해결할 수 있고 발전하는 경제대열
에 낙오가 되는 사람들을 이끌어 가는 이념적 교육으로 훈련을 해야 한다.
우리나라에서는 매년 64만명의 고등학생들이 경제에 대한 기초지식을 충분히 이
해하지 못한 채 사회에 진출하고 있다. 경제에 대한 충분한 지식과 경험을 갖지
못하고 있는 이들은 치열하게 생존경쟁이 벌어지고 있는 자본주의 세계에 노출
되면서 심각한 문제에 직면하는 경우가 많다. 이들 가운데 많은 사람들은 실제로
소비와 경제생활을 합리적으로 영위하는데 실패한다. 또 많은 사람들은 신용관리
마저 제대로 하지 못해 신용불량자라는 낙인이 찍히고 가정마저 파괴되는 사회
문제가 초래되고 있다.
이러한 문제의 책임은 본인에게 있다하겠지만 학교에서 이들에게 경제교육을
제대로 시키지 못한 데에도 큰 책임이 있다고 할 수 있다. 교육과정에 경제과목
이 있고 교과서에 경제관련 내용이 포함되어 있지만 갈수록 경제교육에 투자하
는 시간이나 노력이 감소하고 있는 것이 현실이다. 학교에서의 경제교육이 지금
보다 강화 될 필요가 있다는 데에는 모두가 동의하고 있지만 막상 어떻게 강화
될 것인지에 대해서는 자신 있게 대답하기 어렵다.
다양한 방법을 통해 살아있는 경제교육을 시작해야 된다. 이를 위해서는 다양하고 풍부하며 이용하기 쉬운 경제교육프로그램들을 개발해야 한다.
학생들에게 단순히 경제 개념의 정의를 정리하고 전달하는 것은 진정한 의미의
경제교육이 아니다. 경제교육의 목표는 선택하는 방법을 가르쳐주고 그에 따른
결과를 이해할 수 있게 하고 그 결과를 받아들일 줄 아는 책임감을 심어주는 기
본경제개념을 이용해서 개인적·사회적 문제를 분석할 수 있게 해주는데 있다.
미국, 영국의 경제교육은 실용주의 그 자체라고 할 수 있다. 교육 분야도 그 영
향을 받아 실용주의 문화가 반영되었다. 미국, 영국 청소년 경제교육도 그 문화
를 바탕으로 한다. 우리나라도 선진국의 교육방향을 접목하여 적절한 이론과 체
험식 교육을 병행하여 학생들에게 경제수업에 대한 흥미도, 참여도, 이해도, 활용
도에 긍정적인 영향과 경제습관 형성을 길러야 할 필요가 있다.
본 연구에서는 선진국의 경제교육 흐름과 특성을 살려 단계별 교육을 활용한
경제교육 프로그램 구성에 맞는 수업지도안을 준비하고 사회교과서에 나오는 어
려운 경제기본개념을 좀 더 쉽게 이해할 수 있도록 하였다. 경제개념 및 수업내
용은 이론식 수업현장에서만 국한되어 있지 않고 현장체험 및 체험학습을 통해
실제 학생들의 생활과도 자연스럽게 연결시켜 주고 학생들이 경제개념을 쉽게
이해할 수 있게 하였다.
본 연구의 목적은 학교경제교육의 문제를 인식하고, 경제수업 및 경제개념학습
을 보다 재미있고 쉽게 이해하도록 도울 수 있는 교수학습방법 중의 하나로 단
계별 경제교육학습을 활용한 경제교육프로그램을 보급하고 그 효과를 검증하였
다. 이에 본 연구에서는 학교 정규 시간 내에 소화할 수 있는 프로그램을 현장수
업에 적용하여본 결과 학습태도, 학업성취도가 바람직한 방향으로 변화되었다.
경제문제는 인간의 삶에 무엇보다도 중요하다. 선진국 반열에 접어든 우리나라
도 경기침체, 노사분규, 고용, 부동산 문제, 기업 부실문제 등 각종 경제문제가
일어나고 있다. 따라서 경제교육이 중요함을 선진국 국민들 잘사는 사람들이 더
빨리 합리적인 교육을 받아 왔다.
경제교육은 경제적 이론과 경제현상을 알리는 것도 중요하지만 우리나라의 경
제현실을 정확하게 전달하여 국민들로 하여금 우리의 산업은 어떤 점이 강점이
고 앞으로 어떤 산업을 일으켜야 할 것인가를 알고 방향을 제시해주는 것이 무
엇보다도 중요하다. 또한 이러한 경제적 실적과 자랑스러운 업적을 지속적으로
발전시키기 위해서는 경제에 대한, 경제학에 대한, 일반인들의 일반적 경제지식
에 대한 소양이 필수적이다. 우리나라 국민들은 부동산 투자에는 열성적이지만
금융투자에는 실력이 부족하거나 주관적 판단보다는 소문에 편승하여 많은 낭패
를 보는 현실이다. 즉 금융지식이 매우 취약하다는 의미이다.
국가의 현실을 제대로 인식하지 못하기 때문에 무엇이 우리를 살찌우게 했는지,
어떤 문제를 개선해야 하는지를 모르는 채로 앞만 보고 달리는 우리의 현실을
불평만 하는 사회현상으로 치닫고 있다.
이러한 현실은 합리적인 경제교육을 통하여 해결할 수 있고 발전하는 경제대열
에 낙오가 되는 사람들을 이끌어 가는 이념적 교육으로 훈련을 해야 한다.
우리나라에서는 매년 64만명의 고등학생들이 경제에 대한 기초지식을 충분히 이
해하지 못한 채 사회에 진출하고 있다. 경제에 대한 충분한 지식과 경험을 갖지
못하고 있는 이들은 치열하게 생존경쟁이 벌어지고 있는 자본주의 세계에 노출
되면서 심각한 문제에 직면하는 경우가 많다. 이들 가운데 많은 사람들은 실제로
소비와 경제생활을 합리적으로 영위하는데 실패한다. 또 많은 사람들은 신용관리
마저 제대로 하지 못해 신용불량자라는 낙인이 찍히고 가정마저 파괴되는 사회
문제가 초래되고 있다.
이러한 문제의 책임은 본인에게 있다하겠지만 학교에서 이들에게 경제교육을
제대로 시키지 못한 데에도 큰 책임이 있다고 할 수 있다. 교육과정에 경제과목
이 있고 교과서에 경제관련 내용이 포함되어 있지만 갈수록 경제교육에 투자하
는 시간이나 노력이 감소하고 있는 것이 현실이다. 학교에서의 경제교육이 지금
보다 강화 될 필요가 있다는 데에는 모두가 동의하고 있지만 막상 어떻게 강화
될 것인지에 대해서는 자신 있게 대답하기 어렵다.
다양한 방법을 통해 살아있는 경제교육을 시작해야 된다. 이를 위해서는 다양하고 풍부하며 이용하기 쉬운 경제교육프로그램들을 개발해야 한다.
학생들에게 단순히 경제 개념의 정의를 정리하고 전달하는 것은 진정한 의미의
경제교육이 아니다. 경제교육의 목표는 선택하는 방법을 가르쳐주고 그에 따른
결과를 이해할 수 있게 하고 그 결과를 받아들일 줄 아는 책임감을 심어주는 기
본경제개념을 이용해서 개인적·사회적 문제를 분석할 수 있게 해주는데 있다.
미국, 영국의 경제교육은 실용주의 그 자체라고 할 수 있다. 교육 분야도 그 영
향을 받아 실용주의 문화가 반영되었다. 미국, 영국 청소년 경제교육도 그 문화
를 바탕으로 한다. 우리나라도 선진국의 교육방향을 접목하여 적절한 이론과 체
험식 교육을 병행하여 학생들에게 경제수업에 대한 흥미도, 참여도, 이해도, 활용
도에 긍정적인 영향과 경제습관 형성을 길러야 할 필요가 있다.
본 연구에서는 선진국의 경제교육 흐름과 특성을 살려 단계별 교육을 활용한
경제교육 프로그램 구성에 맞는 수업지도안을 준비하고 사회교과서에 나오는 어
려운 경제기본개념을 좀 더 쉽게 이해할 수 있도록 하였다. 경제개념 및 수업내
용은 이론식 수업현장에서만 국한되어 있지 않고 현장체험 및 체험학습을 통해
실제 학생들의 생활과도 자연스럽게 연결시켜 주고 학생들이 경제개념을 쉽게
이해할 수 있게 하였다.
본 연구의 목적은 학교경제교육의 문제를 인식하고, 경제수업 및 경제개념학습
을 보다 재미있고 쉽게 이해하도록 도울 수 있는 교수학습방법 중의 하나로 단
계별 경제교육학습을 활용한 경제교육프로그램을 보급하고 그 효과를 검증하였
다. 이에 본 연구에서는 학교 정규 시간 내에 소화할 수 있는 프로그램을 현장수
업에 적용하여본 결과 학습태도, 학업성취도가 바람직한 방향으로 변화되었다.
Economy is more important than anything else in individual life.
Even Korea, which already joinsthe ranks of developed countries,
happens a variety of economic problems such as economic
recession, labour dispute, employment, real estate matters and
financially-distressed company issues. People livin...
Economy is more important than anything else in individual life.
Even Korea, which already joinsthe ranks of developed countries,
happens a variety of economic problems such as economic
recession, labour dispute, employment, real estate matters and
financially-distressed company issues. People living in the
developed countries and the rich became conscious of the
importance of economic education earlier and rational economic
education has been implement.
Economic education is vital in terms of letting people know
about the theory of economy and economic phenomenon. Also, nation’s economic status can be precisely conveyed through
economic education so that people can have good knowledge on
the strengths of industries in the country. Even economic
education needs to play a role to suggest a direction with a
knowledge on which industry would be raised in the future.
Furthermore, it is necessary for people to have general economic
knowledge in order to consistently develop economic performances
and distinguished achievements.
Korean people are normally keen to real estate investment but
lack of ability in financial investment or get on the bandwagon so
they tend to fail in financial investment. Namely, this means that
they are very vulnerable to financial knowledge. This fact causes
negative social atmosphere and lots of individual complaints to
society since people do not know proper economic knowledge on
which industry has made Korean economy soar and what
economic problems should be improved and are just forced to
work hard. This phenomenon can be resolved through economic
education and it can relieve those who fall behind the line.
In Korea, approximately 640 thousand high-school students enter
into the society with lack of understanding basic knowledge of
economy every year. They often face serious problems by
experiencing capitalism society where there is the intense struggle
for existence. Many of them fail to manage their consumption and
economic life rationally in practice. Also, others cannot even perform their credit management, whereupon they are stigmatized
as a delinquent borrower and social problems such as family
breakdown are brought about. Society put blame on them
regarding these problems. However, society or school cannot be
free of them because it is an undeniable fact that there is not
proper economic education during their time at school. Although
the regular school curriculum includes contents of economy and
there exists economy as a subject, the time and effort into
economic education are getting lesser and lesser in reality. All
agree with the intense of economic education at school, yet it is
too hard to answer how economic education can be strengthened.
Economic education should be resumed in a variety of practical
ways. To do so, various and plentiful economic education
programmes with ease should be developed. Simply defining and
conveying a concept of economy do not mean proper economic
education. The objectives of economic education are not only to
teach way to choose but also to understand the result of their
selection and inculcate a sense of responsibility. Consequently there
will be an ability to analyze individual and social problems by
applying basic concept of economy through economic education. It
can be said that education of America and Britain is pragmatism
itself. Economic education for adolescent is based on the culture of
pragmatism in those two countries. Korean economic education
needs to reflect other advanced countries’perspective on economic education and run parallel with theoretical and experiencing
education so that interest, participant, understanding andapplying
of learning toward economy class can be raised. From this,
students can develop their proper economic habit. In the study,
the curriculum, which reflected their flow and featured and applied
phased-economic education programme, are made and is
concentrated on helping difficult economic concept to become easy
to comprehend. The contents of economy lecture contain not only
theoretical approach but also field study in order that students
can apply the concept of economy to their real life.
The aim of the study is to identify the problem of economic
education at school and verify the effect of the economic education
programme applied to the phased-economic education which can
help students to understand the concept of economy easily and
interestingly. The curriculum was carried out during the time of
regular school class and applied to students with the result that
this study concludes that this curriculum allows students’ learning
attitude and academic achievement to turn into desirable direction.
Economy is more important than anything else in individual life.
Even Korea, which already joinsthe ranks of developed countries,
happens a variety of economic problems such as economic
recession, labour dispute, employment, real estate matters and
financially-distressed company issues. People living in the
developed countries and the rich became conscious of the
importance of economic education earlier and rational economic
education has been implement.
Economic education is vital in terms of letting people know
about the theory of economy and economic phenomenon. Also, nation’s economic status can be precisely conveyed through
economic education so that people can have good knowledge on
the strengths of industries in the country. Even economic
education needs to play a role to suggest a direction with a
knowledge on which industry would be raised in the future.
Furthermore, it is necessary for people to have general economic
knowledge in order to consistently develop economic performances
and distinguished achievements.
Korean people are normally keen to real estate investment but
lack of ability in financial investment or get on the bandwagon so
they tend to fail in financial investment. Namely, this means that
they are very vulnerable to financial knowledge. This fact causes
negative social atmosphere and lots of individual complaints to
society since people do not know proper economic knowledge on
which industry has made Korean economy soar and what
economic problems should be improved and are just forced to
work hard. This phenomenon can be resolved through economic
education and it can relieve those who fall behind the line.
In Korea, approximately 640 thousand high-school students enter
into the society with lack of understanding basic knowledge of
economy every year. They often face serious problems by
experiencing capitalism society where there is the intense struggle
for existence. Many of them fail to manage their consumption and
economic life rationally in practice. Also, others cannot even perform their credit management, whereupon they are stigmatized
as a delinquent borrower and social problems such as family
breakdown are brought about. Society put blame on them
regarding these problems. However, society or school cannot be
free of them because it is an undeniable fact that there is not
proper economic education during their time at school. Although
the regular school curriculum includes contents of economy and
there exists economy as a subject, the time and effort into
economic education are getting lesser and lesser in reality. All
agree with the intense of economic education at school, yet it is
too hard to answer how economic education can be strengthened.
Economic education should be resumed in a variety of practical
ways. To do so, various and plentiful economic education
programmes with ease should be developed. Simply defining and
conveying a concept of economy do not mean proper economic
education. The objectives of economic education are not only to
teach way to choose but also to understand the result of their
selection and inculcate a sense of responsibility. Consequently there
will be an ability to analyze individual and social problems by
applying basic concept of economy through economic education. It
can be said that education of America and Britain is pragmatism
itself. Economic education for adolescent is based on the culture of
pragmatism in those two countries. Korean economic education
needs to reflect other advanced countries’perspective on economic education and run parallel with theoretical and experiencing
education so that interest, participant, understanding andapplying
of learning toward economy class can be raised. From this,
students can develop their proper economic habit. In the study,
the curriculum, which reflected their flow and featured and applied
phased-economic education programme, are made and is
concentrated on helping difficult economic concept to become easy
to comprehend. The contents of economy lecture contain not only
theoretical approach but also field study in order that students
can apply the concept of economy to their real life.
The aim of the study is to identify the problem of economic
education at school and verify the effect of the economic education
programme applied to the phased-economic education which can
help students to understand the concept of economy easily and
interestingly. The curriculum was carried out during the time of
regular school class and applied to students with the result that
this study concludes that this curriculum allows students’ learning
attitude and academic achievement to turn into desirable direction.
주제어
#경제 교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.