초등학생의 외모 인식 및 만족도와 자아개념, 정신건강과의 관계 Relationships between Elementary School Student's Appearance Recognition and Satisfaction on Self-Concept and Mental Health원문보기
사회가 산업화되고 서구화됨에 따라 외모를 중요시하고 날씬한 몸매를 아름다움의 기준으로 하는 사회·문화적인 경향이 두드러지고 있다. 이에 '얼짱', '몸짱'이라는 신드롬과 외모 지상주의, 외모 차별주의 현상이 나타나고 있는데 관련 증거는 주간지, 여성(주부)위주의 월간지와 신문, 방송, TV에서 자주 흥미 기사거리로 다루고 있는데서 쉽게 발견되며, 성형외과가 호황을 누리고 있는 현실이 이를 반영하고 있다. 또한 초등학생들 사이에서도 외모에 대한 관심이 증가하고 있다. 이 연구는 초등학생의 외모에 대하여 중요하게 생각하는 정도와 관심도인 외모 인식 정도 및 만족도를 알아보고 자아개념과 정신건강과의 관계를 살펴봄으로써 외모에 대해 건전한 인식을 갖게 하고, 긍정적인 자아개념을 가지고 건강하게 살아갈 수 있도록 하는 교육적, 사회적인 프로그램을 개발하는데 기초 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강의 정도는 어떠한가? 둘째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강은 성, 학년, 지역에 따라 차이가 있는가? 셋째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도는 자아개념, 정신건강과 어떤 관계가 있는가? 넷째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도는 자아개념과 정신건강에 어떤 영향을 끼치는가? 이 연구는 서울특별시, 강원도 춘천시, 홍천군에 소재하는 초등학교 4, 5, 6학년을 대상으로 하였다. 표집 방법은 서울특별시에 소재하는 초등학교 2개교, 강원도 춘천시에 소재하는 초등학교 2개교, 강원도 홍천군에 소재하는 초등학교 4개교를 임의 표집하였으며, 표집 인원은 총 800명이었다. 그 중에서 자료수집에 필요한 응답을 충실하게 하지 못한 대상자 80명을 제외하였다. 따라서 실제로 통계적 부분에 사용한 대상자는 720명이었다. 이 연구에 사용한 측정도구는 외모 인식(중요도, 관심도) 및 만족도 검사지, 자아개념(신체적, 능력적, 가정적, 사회적, 성격적)검사지, 정신건강(대인 예민성, 우울, 적대감, 불안)검사지를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 ...
사회가 산업화되고 서구화됨에 따라 외모를 중요시하고 날씬한 몸매를 아름다움의 기준으로 하는 사회·문화적인 경향이 두드러지고 있다. 이에 '얼짱', '몸짱'이라는 신드롬과 외모 지상주의, 외모 차별주의 현상이 나타나고 있는데 관련 증거는 주간지, 여성(주부)위주의 월간지와 신문, 방송, TV에서 자주 흥미 기사거리로 다루고 있는데서 쉽게 발견되며, 성형외과가 호황을 누리고 있는 현실이 이를 반영하고 있다. 또한 초등학생들 사이에서도 외모에 대한 관심이 증가하고 있다. 이 연구는 초등학생의 외모에 대하여 중요하게 생각하는 정도와 관심도인 외모 인식 정도 및 만족도를 알아보고 자아개념과 정신건강과의 관계를 살펴봄으로써 외모에 대해 건전한 인식을 갖게 하고, 긍정적인 자아개념을 가지고 건강하게 살아갈 수 있도록 하는 교육적, 사회적인 프로그램을 개발하는데 기초 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강의 정도는 어떠한가? 둘째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강은 성, 학년, 지역에 따라 차이가 있는가? 셋째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도는 자아개념, 정신건강과 어떤 관계가 있는가? 넷째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도는 자아개념과 정신건강에 어떤 영향을 끼치는가? 이 연구는 서울특별시, 강원도 춘천시, 홍천군에 소재하는 초등학교 4, 5, 6학년을 대상으로 하였다. 표집 방법은 서울특별시에 소재하는 초등학교 2개교, 강원도 춘천시에 소재하는 초등학교 2개교, 강원도 홍천군에 소재하는 초등학교 4개교를 임의 표집하였으며, 표집 인원은 총 800명이었다. 그 중에서 자료수집에 필요한 응답을 충실하게 하지 못한 대상자 80명을 제외하였다. 따라서 실제로 통계적 부분에 사용한 대상자는 720명이었다. 이 연구에 사용한 측정도구는 외모 인식(중요도, 관심도) 및 만족도 검사지, 자아개념(신체적, 능력적, 가정적, 사회적, 성격적)검사지, 정신건강(대인 예민성, 우울, 적대감, 불안)검사지를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 SPSSWIN 12.0 프로그램을 사용하였으며 사용한 통계방법은 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강 정도를 알아보기 위하여 평균과 표준편차를 산출하였으며, 성별, 학년별, 지역별 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강의 차이를 알아보기 위하여 t-검증과 일원변량분석을 실시하였고, 일원변량분석결과 유의미한 차이가 있는 경우, 집단 간 차이를 검증하기 위하여 Duncan의 사후검증을 실시하였다. 그리고 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강과의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였으며, 이에 대한 영향력을 검증하기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구 분석을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체적인 외모 인식도의 평균이 2.48점으로 나타났으며, 하위 영역별로는 외모 관심도가 2.71점, 외모 중요도가 2.25점으로 3점 이하의 평균점을 보였다. 외모 만족도는 3.03점의 평균점을 보여 보통 수준의 만족도를 보이는 것으로 나타났다. 초등학생의 자아개념의 평균은 전체적으로는 3.35점을 보여 보통 수준 이상인 것으로 나타났다. 정신건강의 평균은 전체적으로는 2.26점의 낮은 평균점을 보여 비교적 양호한 수준인 것으로 나타났다. 하위 영역에서는 대인 예민성면에서 정신건강이 좋지 않게 조사되었다. 둘째, 성별, 학년별, 지역별에 따른 외모 인식 및 만족도 차이를 알아본 결과 성별에 따른 차이는 전체적인 외모 인식의 경우, 여학생(M=2.55)이 남학생(M=2.41)에 비해 높은 것으로 나타났다(t=-3.331, p<.01). 만족도는 남학생(M=3.01)과 여학생(M=3.04) 간에 차이를 보이지 않았다. 학년에 따른 외모 인식 및 만족도 차이는 전체적으로 학년이 높을수록 외모에 대한 중요도와 관심도가 높게 나타나 높은 인식을 보이는 것으로 나타났다(F=19.083, p<.001). 외모에 대한 만족도는 학년별로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 지역에 따른 외모 인식 및 만족도 차이는 전체적인 외모에 대한 인식의 경우, 시지역(M=2.58) 학생이 서울특별시(M=2.44)와 군지역(M=2.48) 학생에 비해 높게 나타났으나 유의미한 차이를 보이지 않았고, 외모에 대한 만족도의 경우, 서울특별시(M=3.05)와 시지역(M=3.09) 학생이 군지역(M=2.94) 학생에 비해 높은 것으로 나타났다(F=6.567, p<.01). 셋째, 성별, 학년별, 지역별에 따른 자아개념의 차이를 알아본 결과 성별에 따른 자아개념은 전체적으로는 남학생(M=3.32)과 여학생(M=3.38)간에 유의미한 차이를 보이지 않았으나, 하위 영역에서는 신체적 자아개념과 성격적 자아개념에서 여학생이 남학생보다 높게 나타났다. 학년에 따른 자아개념의 차이는 전체적으로는 4학년(M=3.35)과 5학년(M=3.36), 6학년(M=3.34)간에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 지역에 따른 자아개념의 차이 분석결과 전체적으로는 서울특별시(M=3.40)와 시지역(M=3.38)의 학생이 군지역(M=3.27)의 학생에 비해 사회적 자아개념, 성격적 자아개념이 높은 것으로 나타났다(p<.05). 넷째, 성별, 학년별, 지역별에 따른 정신건강의 차이를 알아본 결과 성별에 따른 차이 분석결과는 전체적으로는 남학생(M=2.23)과 여학생(M=2.29) 간에 유의미한 차이를 보이지 않았으나, 하위 영역에서 대인 예민성에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보여 여학생(M=2.66)이 남학생(M=2.46)에 비해 정신건강이 좋지 않은 것으로 나타났다(t=-3.408, p<.01). 학년에 따른 정신건강 차이 분석결과 전체적으로는 5학년(M=2.30)과 6학년(M=2.33)이 4학년(M=2.16)에 비해 대인 예민성, 우울, 적대감, 불안 등이 높은 것으로 나타났다(F=4.320, p<.05). 하위 영역에서 특히 대인 예민성(F=10.958, p<.001)과 적대감(F=3.691, p<.05)에서 정신 건강에 좋지 않은 것으로 나타났다. 지역에 따른 정신건강 차이 분석결과 전체적으로는 군지역(M=2.39) 학생이 서울특별시(M=2.21)와 시지역(M=2.18) 학생에 비해 대인 예민성이나 우울 등이 높아 정신건강이 좋지 않은 것으로 나타났다(F=6.885, p<.01). 다섯째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도와 자아개념과의 관계에 대한 상관관계를 분석한 결과 전체적인 자아개념과 외모 만족도가 가장 높은 상관관계를 갖는 것으로 나타났는데, 외모에 대한 만족도가 높을수록(r=.539, p<.01) 자아개념이 높아지고, 외모에 대한 인식과는 높지 않은 상관관계를 갖고 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도와 정신건강과의 관계에 대한 상관관계 분석결과는 외모 인식도와는 유의한 정적인 상관관계를 갖는 반면, 외모 만족도와는 모두 유의한 부적인 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 즉 외모를 중요하게 여기고, 관심을 많이 가질수록 대인 예민성 및 우울, 적대감, 불안 등이 높아지는 반면, 외모에 대한 만족도가 높을수록 정신건강에 좋은 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 일곱째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도가 자아개념에 끼치는 영향에 대한 회귀분석결과는 전체적으로 유의미했으며, 외모 관심도와 만족도는 정적인 영향을 끼치는 것으로 나타나 외모에 대한 만족도가 높을수록(β=.537, t=17.413, p<.001), 외모에 대한 관심이 많을수록(β=.196, t=5.504, p<.001) 자아개념이 높아지는 것으로 나타났다. 마지막으로 초등학생의 외모 인식 및 만족도가 정신건강에 끼치는 영향에 대한 회귀분석 결과 전체적인 정신건강에 끼치는 영향은 유의미했으며, 외모 중요도와 관심도는 유의한 정적인 영향을, 만족도는 유의한 부적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 이는 외모에 대한 만족도가 높을수록(β=-.375, t=-11.749, p<.000) 대인 예민성, 우울 등이 낮아지는 반면, 외모를 중요시하고(β=.276, t=7.502, p<.001) 관심을 많이 가질수록(β=.118, t=3.196, p<.01) 대인 예민성, 우울 등이 높아지는 것으로 나타나 정신건강에 좋지 않은 영향을 끼치는 것으로 났다. 이 연구는 외모에 대한 관심이 증가하고 있는 현 상황에서 초등학생을 대상으로 외모 인식과 만족도 정도를 살펴보았고, 자아개념, 정신건강과의 관계에 대한 연구를 했다는 점에서 현장에 끼치는 시사점이 크다고 본다. 특히 이 요인들간의 관계를 연구함에 있어 초등학생의 배경변인인 성별, 학년별, 지역별 차이를 분석하였고, 그 결과 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강 정도의 차이와 영향을 끼치는 요인에 차이가 있다는 점을 밝히게 되었다. 이러한 연구는 외모를 바라보는 건전한 인식과 긍정적인 신체상을 형성할 수 있는 교육적인 환경 조성이 요구되므로 학교를 중심으로 가정, 사회가 구체적이고 다양한 프로그램 개발이 필요함을 제시했다는 점에서 그 가치를 찾을 수 있다고 본다.
사회가 산업화되고 서구화됨에 따라 외모를 중요시하고 날씬한 몸매를 아름다움의 기준으로 하는 사회·문화적인 경향이 두드러지고 있다. 이에 '얼짱', '몸짱'이라는 신드롬과 외모 지상주의, 외모 차별주의 현상이 나타나고 있는데 관련 증거는 주간지, 여성(주부)위주의 월간지와 신문, 방송, TV에서 자주 흥미 기사거리로 다루고 있는데서 쉽게 발견되며, 성형외과가 호황을 누리고 있는 현실이 이를 반영하고 있다. 또한 초등학생들 사이에서도 외모에 대한 관심이 증가하고 있다. 이 연구는 초등학생의 외모에 대하여 중요하게 생각하는 정도와 관심도인 외모 인식 정도 및 만족도를 알아보고 자아개념과 정신건강과의 관계를 살펴봄으로써 외모에 대해 건전한 인식을 갖게 하고, 긍정적인 자아개념을 가지고 건강하게 살아갈 수 있도록 하는 교육적, 사회적인 프로그램을 개발하는데 기초 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강의 정도는 어떠한가? 둘째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강은 성, 학년, 지역에 따라 차이가 있는가? 셋째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도는 자아개념, 정신건강과 어떤 관계가 있는가? 넷째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도는 자아개념과 정신건강에 어떤 영향을 끼치는가? 이 연구는 서울특별시, 강원도 춘천시, 홍천군에 소재하는 초등학교 4, 5, 6학년을 대상으로 하였다. 표집 방법은 서울특별시에 소재하는 초등학교 2개교, 강원도 춘천시에 소재하는 초등학교 2개교, 강원도 홍천군에 소재하는 초등학교 4개교를 임의 표집하였으며, 표집 인원은 총 800명이었다. 그 중에서 자료수집에 필요한 응답을 충실하게 하지 못한 대상자 80명을 제외하였다. 따라서 실제로 통계적 부분에 사용한 대상자는 720명이었다. 이 연구에 사용한 측정도구는 외모 인식(중요도, 관심도) 및 만족도 검사지, 자아개념(신체적, 능력적, 가정적, 사회적, 성격적)검사지, 정신건강(대인 예민성, 우울, 적대감, 불안)검사지를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 SPSS WIN 12.0 프로그램을 사용하였으며 사용한 통계방법은 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강 정도를 알아보기 위하여 평균과 표준편차를 산출하였으며, 성별, 학년별, 지역별 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강의 차이를 알아보기 위하여 t-검증과 일원변량분석을 실시하였고, 일원변량분석결과 유의미한 차이가 있는 경우, 집단 간 차이를 검증하기 위하여 Duncan의 사후검증을 실시하였다. 그리고 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강과의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였으며, 이에 대한 영향력을 검증하기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구 분석을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체적인 외모 인식도의 평균이 2.48점으로 나타났으며, 하위 영역별로는 외모 관심도가 2.71점, 외모 중요도가 2.25점으로 3점 이하의 평균점을 보였다. 외모 만족도는 3.03점의 평균점을 보여 보통 수준의 만족도를 보이는 것으로 나타났다. 초등학생의 자아개념의 평균은 전체적으로는 3.35점을 보여 보통 수준 이상인 것으로 나타났다. 정신건강의 평균은 전체적으로는 2.26점의 낮은 평균점을 보여 비교적 양호한 수준인 것으로 나타났다. 하위 영역에서는 대인 예민성면에서 정신건강이 좋지 않게 조사되었다. 둘째, 성별, 학년별, 지역별에 따른 외모 인식 및 만족도 차이를 알아본 결과 성별에 따른 차이는 전체적인 외모 인식의 경우, 여학생(M=2.55)이 남학생(M=2.41)에 비해 높은 것으로 나타났다(t=-3.331, p<.01). 만족도는 남학생(M=3.01)과 여학생(M=3.04) 간에 차이를 보이지 않았다. 학년에 따른 외모 인식 및 만족도 차이는 전체적으로 학년이 높을수록 외모에 대한 중요도와 관심도가 높게 나타나 높은 인식을 보이는 것으로 나타났다(F=19.083, p<.001). 외모에 대한 만족도는 학년별로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 지역에 따른 외모 인식 및 만족도 차이는 전체적인 외모에 대한 인식의 경우, 시지역(M=2.58) 학생이 서울특별시(M=2.44)와 군지역(M=2.48) 학생에 비해 높게 나타났으나 유의미한 차이를 보이지 않았고, 외모에 대한 만족도의 경우, 서울특별시(M=3.05)와 시지역(M=3.09) 학생이 군지역(M=2.94) 학생에 비해 높은 것으로 나타났다(F=6.567, p<.01). 셋째, 성별, 학년별, 지역별에 따른 자아개념의 차이를 알아본 결과 성별에 따른 자아개념은 전체적으로는 남학생(M=3.32)과 여학생(M=3.38)간에 유의미한 차이를 보이지 않았으나, 하위 영역에서는 신체적 자아개념과 성격적 자아개념에서 여학생이 남학생보다 높게 나타났다. 학년에 따른 자아개념의 차이는 전체적으로는 4학년(M=3.35)과 5학년(M=3.36), 6학년(M=3.34)간에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 지역에 따른 자아개념의 차이 분석결과 전체적으로는 서울특별시(M=3.40)와 시지역(M=3.38)의 학생이 군지역(M=3.27)의 학생에 비해 사회적 자아개념, 성격적 자아개념이 높은 것으로 나타났다(p<.05). 넷째, 성별, 학년별, 지역별에 따른 정신건강의 차이를 알아본 결과 성별에 따른 차이 분석결과는 전체적으로는 남학생(M=2.23)과 여학생(M=2.29) 간에 유의미한 차이를 보이지 않았으나, 하위 영역에서 대인 예민성에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보여 여학생(M=2.66)이 남학생(M=2.46)에 비해 정신건강이 좋지 않은 것으로 나타났다(t=-3.408, p<.01). 학년에 따른 정신건강 차이 분석결과 전체적으로는 5학년(M=2.30)과 6학년(M=2.33)이 4학년(M=2.16)에 비해 대인 예민성, 우울, 적대감, 불안 등이 높은 것으로 나타났다(F=4.320, p<.05). 하위 영역에서 특히 대인 예민성(F=10.958, p<.001)과 적대감(F=3.691, p<.05)에서 정신 건강에 좋지 않은 것으로 나타났다. 지역에 따른 정신건강 차이 분석결과 전체적으로는 군지역(M=2.39) 학생이 서울특별시(M=2.21)와 시지역(M=2.18) 학생에 비해 대인 예민성이나 우울 등이 높아 정신건강이 좋지 않은 것으로 나타났다(F=6.885, p<.01). 다섯째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도와 자아개념과의 관계에 대한 상관관계를 분석한 결과 전체적인 자아개념과 외모 만족도가 가장 높은 상관관계를 갖는 것으로 나타났는데, 외모에 대한 만족도가 높을수록(r=.539, p<.01) 자아개념이 높아지고, 외모에 대한 인식과는 높지 않은 상관관계를 갖고 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도와 정신건강과의 관계에 대한 상관관계 분석결과는 외모 인식도와는 유의한 정적인 상관관계를 갖는 반면, 외모 만족도와는 모두 유의한 부적인 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 즉 외모를 중요하게 여기고, 관심을 많이 가질수록 대인 예민성 및 우울, 적대감, 불안 등이 높아지는 반면, 외모에 대한 만족도가 높을수록 정신건강에 좋은 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 일곱째, 초등학생의 외모 인식 및 만족도가 자아개념에 끼치는 영향에 대한 회귀분석결과는 전체적으로 유의미했으며, 외모 관심도와 만족도는 정적인 영향을 끼치는 것으로 나타나 외모에 대한 만족도가 높을수록(β=.537, t=17.413, p<.001), 외모에 대한 관심이 많을수록(β=.196, t=5.504, p<.001) 자아개념이 높아지는 것으로 나타났다. 마지막으로 초등학생의 외모 인식 및 만족도가 정신건강에 끼치는 영향에 대한 회귀분석 결과 전체적인 정신건강에 끼치는 영향은 유의미했으며, 외모 중요도와 관심도는 유의한 정적인 영향을, 만족도는 유의한 부적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 이는 외모에 대한 만족도가 높을수록(β=-.375, t=-11.749, p<.000) 대인 예민성, 우울 등이 낮아지는 반면, 외모를 중요시하고(β=.276, t=7.502, p<.001) 관심을 많이 가질수록(β=.118, t=3.196, p<.01) 대인 예민성, 우울 등이 높아지는 것으로 나타나 정신건강에 좋지 않은 영향을 끼치는 것으로 났다. 이 연구는 외모에 대한 관심이 증가하고 있는 현 상황에서 초등학생을 대상으로 외모 인식과 만족도 정도를 살펴보았고, 자아개념, 정신건강과의 관계에 대한 연구를 했다는 점에서 현장에 끼치는 시사점이 크다고 본다. 특히 이 요인들간의 관계를 연구함에 있어 초등학생의 배경변인인 성별, 학년별, 지역별 차이를 분석하였고, 그 결과 외모 인식 및 만족도, 자아개념, 정신건강 정도의 차이와 영향을 끼치는 요인에 차이가 있다는 점을 밝히게 되었다. 이러한 연구는 외모를 바라보는 건전한 인식과 긍정적인 신체상을 형성할 수 있는 교육적인 환경 조성이 요구되므로 학교를 중심으로 가정, 사회가 구체적이고 다양한 프로그램 개발이 필요함을 제시했다는 점에서 그 가치를 찾을 수 있다고 본다.
As the society becomes industrialized and westernized, the social and cultural trend started to value the appearance and take the slim body as the standard of beauty. Hereupon, a new syndrome such as 'Eoljjang(good-looking)' and 'Momjjang(nice body) appeared along with the lookism, and its evidence ...
As the society becomes industrialized and westernized, the social and cultural trend started to value the appearance and take the slim body as the standard of beauty. Hereupon, a new syndrome such as 'Eoljjang(good-looking)' and 'Momjjang(nice body) appeared along with the lookism, and its evidence can be easily seen in weekly magazines, magazines for women, newspapers and TV as an interesting issue. Also, the boom of plastic surgery also reflects the fact. Even the elementary school students' interest in the appearance is increasing. The study has a purpose of providing the basic data to develop education and social programs that can help the children to live a healthy life with positive recognition on appearance and positive self-concept. The study examined the elementary school students' appearance recognition and self-concept as well as the relationship between self-concept and mental health. Based on the purpose of the study, the following problems were made. First, how are the elementary school students' appearance recognition, satisfaction, self-concept, and mental health? Second, is there any difference in ' the elementary school students' appearance recognition, satisfaction, self-concept, and mental health by gender, grade and region? Third, what relationship do the elementary school students' appearance recognition and satisfaction have with their self-concept and mental health? Fourth, what effects do the elementary school students' appearance recognition and satisfaction have on their self-concept and mental health? The study was done with students in 4th, 5th, and 6th grade of elementary schools located in Chuncheon and Hongcheon, Gangwon-do. As for the sampling method, the study randomly sampled 300 students from 2 elementary schools in Seoul, 2 elementary schools in Gangwon-do and 4 elementary schools in Hongcheon. Out of these students, 80 students that responded ineffectively were excluded. Therefore, total of 720 students were used for the final statistical analysis. As for the analysis tools, the study used a test for appearance recognition(importance and interest) and satisfaction, a test for self-concept(physical, ability, family, social, personal), and a test for mental health(personal sensitivity, depression, antagonism, anxiety). The SPPS WIN 12.0 Program was used to analyze the collected data, and for the statistical methods, an average and standard deviation of each element was produced, and in order to find out differences in the students' appearance recognition, satisfaction, self-concept and mental health by gender, grade, and region, the study carried out a t-test and ANOVA. When the ANOVA showed a significant difference, the Duncan's post-hoc was used to verify the differences among the groups. Also, a correlation analysis was done to look into the relationship of the appearance recognition and satisfaction with self-concept and mental health. Then, a multi-regression analysis was done to verify the effects. Through these analyses, the following results were produced. First, the average of the appearance recognition was 2.48 points and for its sub-elements that showed an average score below 3, the appearance interest showed an average score of 2.71 and the appearance importance showed an average score of 2.25. The appearance satisfaction showed an average score of 3.03 showing that the students have a normal level of appearance satisfaction. The average of the students self-concept was 3.35, which is above the normal score. The average of the mental health showed a generally low score of 2.26, showing that it is relatively fair. In the investigation on the sub-elements, the personal sensitivity showed a low score. Second, the study looked into the difference in the appearance recognition and satisfaction by gender, grade and region. In result, the female students showed a higher recognition level for the appearance than the male students. As for the satisfaction, there was no difference between male students and female students. The students in the higher grade showed a higher level of importance and interest in the appearance. The satisfaction on the appearance showed no significant difference by grade. As for the difference in the appearance recognition and satisfaction by region, students in cities showed a higher level of recognition than students in Seoul and students in districts but the differences was not significant. Students in Seoul and citiesshowed a higher level of satisfaction on the appearance than students in district. Third, the study looked into the difference in the students' self concept by gender, grade and region. The result showed that the male students and the female students showed no significant difference in the self-concept but in the sub-elements of the self-concept, the female students showed a high level of physical self-concept and personal self-concept than the male students. There was no significant difference in the self-concept of 4th graders, 5th graders and 6th graders. As a result of the study on difference in the self-concept by region, students in Seoul and students in cities(M=3.38) showed a higher level of social self-concept and personal self-concept than students in districts. Fourth, the study examined the difference in the students' mental health by gender, grade and region. In result, the male students) and female students showed no significant difference in their mental health but in the sub-elements of the mental health, the students showed a statistically significant difference in sensitivity, showing that the female students had mental health worse than the male students. In the analysis on the difference in the mental health by grade, students in the 5th grade and 6th grade showed a higher level of personal sensitivity, depression, antagonism and anxiety than student in the 4th grade. In the sub-elements of the mental health, the students seemed to have bad mental health for personal sensitivity and antagonism. As for the difference in the mental health by region, students in districts showed a higher level of personal sensitivity and depression than students in Seoul and cities, showing that they have bad mental health. Fifth, a correlation analysis was done on the relationship of the elementary school students' appearance recognition and satisfaction with their self-concept, and the result showed that the self-concept had the highest correlation with the appearance satisfaction. When their satisfaction with the appearance increases, their self-concept increases and the self-concept did not show a high correlation with the appearance recognition. Sixth, the study carried out a correlation analysis on the relationship of the elementary school students' appearance recognition and satisfaction with their mental health. In result, the appearance recognition and the mental health had a positive correlation but the appearance satisfaction and the mental health showed a negative correlation. In other worlds, when the students have put more importance and interest in the appearance, their personal sensitivity, depression, antagonism and anxiety increase but on the other hand, when the students are highly satisfied with the appearance, it has good influences on their mental health. Seventh, the result of the regression analysis on the effects of the elementary school students' appearance recognition and satisfaction on their self-concept was generally significant, and the appearance recognition and satisfaction had positive effects, showing that a higher level of satisfaction with the appearance and interest in the appearance increase the self-concept. Lastly, the study carried out a regression analysis on the effects of the elementary school students' appearance recognition and satisfaction on their mental health. The result showed that the effects of the student' appearance recognition and satisfaction on their mental health were significant. The appearance importance and interest showed significantly positive effects and the satisfaction showed significantly negative effects. This shows that when the students have a higher level of satisfaction with the appearance, the students' personal sensitivity and depression decrease. When they put more importance and interest in the appearance, their personal sensitivity and depression increase, showing negative effects on the mental health. The study examined the elementary school students' appearance recognition and satisfaction along with their relationship with the self-concept and mental health at the point where people's interests in the appearance are increasing. This shows that the study means big suggestions for such situation. Especially by examining the relationship among different elements, the study analyzed the difference in the elements by gender, grade and region, which are the background variables of the elementary school students. The result showed that there were differences in the appearance recognition, satisfaction, self-concept and mental health. The study's value can be seen in the point that it suggested the following. An education environment that can form proper recognition on the appearance and positive physical image is required so the school should develop different programs along with parents and society for such environment.
As the society becomes industrialized and westernized, the social and cultural trend started to value the appearance and take the slim body as the standard of beauty. Hereupon, a new syndrome such as 'Eoljjang(good-looking)' and 'Momjjang(nice body) appeared along with the lookism, and its evidence can be easily seen in weekly magazines, magazines for women, newspapers and TV as an interesting issue. Also, the boom of plastic surgery also reflects the fact. Even the elementary school students' interest in the appearance is increasing. The study has a purpose of providing the basic data to develop education and social programs that can help the children to live a healthy life with positive recognition on appearance and positive self-concept. The study examined the elementary school students' appearance recognition and self-concept as well as the relationship between self-concept and mental health. Based on the purpose of the study, the following problems were made. First, how are the elementary school students' appearance recognition, satisfaction, self-concept, and mental health? Second, is there any difference in ' the elementary school students' appearance recognition, satisfaction, self-concept, and mental health by gender, grade and region? Third, what relationship do the elementary school students' appearance recognition and satisfaction have with their self-concept and mental health? Fourth, what effects do the elementary school students' appearance recognition and satisfaction have on their self-concept and mental health? The study was done with students in 4th, 5th, and 6th grade of elementary schools located in Chuncheon and Hongcheon, Gangwon-do. As for the sampling method, the study randomly sampled 300 students from 2 elementary schools in Seoul, 2 elementary schools in Gangwon-do and 4 elementary schools in Hongcheon. Out of these students, 80 students that responded ineffectively were excluded. Therefore, total of 720 students were used for the final statistical analysis. As for the analysis tools, the study used a test for appearance recognition(importance and interest) and satisfaction, a test for self-concept(physical, ability, family, social, personal), and a test for mental health(personal sensitivity, depression, antagonism, anxiety). The SPPS WIN 12.0 Program was used to analyze the collected data, and for the statistical methods, an average and standard deviation of each element was produced, and in order to find out differences in the students' appearance recognition, satisfaction, self-concept and mental health by gender, grade, and region, the study carried out a t-test and ANOVA. When the ANOVA showed a significant difference, the Duncan's post-hoc was used to verify the differences among the groups. Also, a correlation analysis was done to look into the relationship of the appearance recognition and satisfaction with self-concept and mental health. Then, a multi-regression analysis was done to verify the effects. Through these analyses, the following results were produced. First, the average of the appearance recognition was 2.48 points and for its sub-elements that showed an average score below 3, the appearance interest showed an average score of 2.71 and the appearance importance showed an average score of 2.25. The appearance satisfaction showed an average score of 3.03 showing that the students have a normal level of appearance satisfaction. The average of the students self-concept was 3.35, which is above the normal score. The average of the mental health showed a generally low score of 2.26, showing that it is relatively fair. In the investigation on the sub-elements, the personal sensitivity showed a low score. Second, the study looked into the difference in the appearance recognition and satisfaction by gender, grade and region. In result, the female students showed a higher recognition level for the appearance than the male students. As for the satisfaction, there was no difference between male students and female students. The students in the higher grade showed a higher level of importance and interest in the appearance. The satisfaction on the appearance showed no significant difference by grade. As for the difference in the appearance recognition and satisfaction by region, students in cities showed a higher level of recognition than students in Seoul and students in districts but the differences was not significant. Students in Seoul and citiesshowed a higher level of satisfaction on the appearance than students in district. Third, the study looked into the difference in the students' self concept by gender, grade and region. The result showed that the male students and the female students showed no significant difference in the self-concept but in the sub-elements of the self-concept, the female students showed a high level of physical self-concept and personal self-concept than the male students. There was no significant difference in the self-concept of 4th graders, 5th graders and 6th graders. As a result of the study on difference in the self-concept by region, students in Seoul and students in cities(M=3.38) showed a higher level of social self-concept and personal self-concept than students in districts. Fourth, the study examined the difference in the students' mental health by gender, grade and region. In result, the male students) and female students showed no significant difference in their mental health but in the sub-elements of the mental health, the students showed a statistically significant difference in sensitivity, showing that the female students had mental health worse than the male students. In the analysis on the difference in the mental health by grade, students in the 5th grade and 6th grade showed a higher level of personal sensitivity, depression, antagonism and anxiety than student in the 4th grade. In the sub-elements of the mental health, the students seemed to have bad mental health for personal sensitivity and antagonism. As for the difference in the mental health by region, students in districts showed a higher level of personal sensitivity and depression than students in Seoul and cities, showing that they have bad mental health. Fifth, a correlation analysis was done on the relationship of the elementary school students' appearance recognition and satisfaction with their self-concept, and the result showed that the self-concept had the highest correlation with the appearance satisfaction. When their satisfaction with the appearance increases, their self-concept increases and the self-concept did not show a high correlation with the appearance recognition. Sixth, the study carried out a correlation analysis on the relationship of the elementary school students' appearance recognition and satisfaction with their mental health. In result, the appearance recognition and the mental health had a positive correlation but the appearance satisfaction and the mental health showed a negative correlation. In other worlds, when the students have put more importance and interest in the appearance, their personal sensitivity, depression, antagonism and anxiety increase but on the other hand, when the students are highly satisfied with the appearance, it has good influences on their mental health. Seventh, the result of the regression analysis on the effects of the elementary school students' appearance recognition and satisfaction on their self-concept was generally significant, and the appearance recognition and satisfaction had positive effects, showing that a higher level of satisfaction with the appearance and interest in the appearance increase the self-concept. Lastly, the study carried out a regression analysis on the effects of the elementary school students' appearance recognition and satisfaction on their mental health. The result showed that the effects of the student' appearance recognition and satisfaction on their mental health were significant. The appearance importance and interest showed significantly positive effects and the satisfaction showed significantly negative effects. This shows that when the students have a higher level of satisfaction with the appearance, the students' personal sensitivity and depression decrease. When they put more importance and interest in the appearance, their personal sensitivity and depression increase, showing negative effects on the mental health. The study examined the elementary school students' appearance recognition and satisfaction along with their relationship with the self-concept and mental health at the point where people's interests in the appearance are increasing. This shows that the study means big suggestions for such situation. Especially by examining the relationship among different elements, the study analyzed the difference in the elements by gender, grade and region, which are the background variables of the elementary school students. The result showed that there were differences in the appearance recognition, satisfaction, self-concept and mental health. The study's value can be seen in the point that it suggested the following. An education environment that can form proper recognition on the appearance and positive physical image is required so the school should develop different programs along with parents and society for such environment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.