대학생의 부정평가 두려움이 대인관계의 유능성 및 관계의 질에 미치는 영향 : 비합리적 신념의 매개효과 The Effects of Fear of Negative Evaluation on Interpersonal Competence and Quality of Relationships in College Students; Focusing on the Mediating Effects of irrational beliefs원문보기
본 연구는 대학생의 부정평가 두려움이 대인관계 유능성 및 관계의 질에 미치는 영향에서 비합리적 신념이 매개변인으로서 유의한 지 알아보았다. 자기보고식 설문 조사로 대구·경북 소재의 대학생 382명의 설문 자료를 수집하였다. 측정 도구로는 부정평가 두려움 척도, 대인관계 유능성 척도, 관계의 질 척도, 비합리적 신념 척도를 사용하였다. 하위변인 간 상관 및 척도 간 상관관계(부정평가 두려움, 대인관계 유능성, 관계의 질, 비합리적 신념) 분석 및 비합리적 신념의 매개 효과성 대한 결과는 첫째, 부정평가 두려움과 비합리적 신념간의 정적 상관을 나타냈으며 이 두 가지 변인은 대인관계 유능성과 관계의 질 간의 부적 상관을 나타내었다. 둘째, 비합리적 신념의 매개효과를 분석한 결과 ...
본 연구는 대학생의 부정평가 두려움이 대인관계 유능성 및 관계의 질에 미치는 영향에서 비합리적 신념이 매개변인으로서 유의한 지 알아보았다. 자기보고식 설문 조사로 대구·경북 소재의 대학생 382명의 설문 자료를 수집하였다. 측정 도구로는 부정평가 두려움 척도, 대인관계 유능성 척도, 관계의 질 척도, 비합리적 신념 척도를 사용하였다. 하위변인 간 상관 및 척도 간 상관관계(부정평가 두려움, 대인관계 유능성, 관계의 질, 비합리적 신념) 분석 및 비합리적 신념의 매개 효과성 대한 결과는 첫째, 부정평가 두려움과 비합리적 신념간의 정적 상관을 나타냈으며 이 두 가지 변인은 대인관계 유능성과 관계의 질 간의 부적 상관을 나타내었다. 둘째, 비합리적 신념의 매개효과를 분석한 결과 부분 매개모형의 적합도가 완전 매개모형보다 좀 더 우수하여 부분 매개모형을 선택하였으며, 부정평가 두려움이 대인관계 유능성 및 부모관계의 질로 이어지는 경로에서 유의한 매개효과를 확인할 수 있었다. 인지적 요인인 부정평가 두려움과 역기능적인 비합리적 신념이 대학생의 대인관계 유능성과 관계의 질에 영향을 주는 주요한 변인임을 검증함으로써 연구의 의의가 있다. 대인관계를 형성하는데 어려움을 겪고 깊은 관계를 형성하지 못함으로써 불안 또는 우울을 가지는 대학생들에게 보다 합리적인 사고방식을 효과적으로 개입시키고 부정평가 두려움을 낮추어 대인관계를 원활하게 유지하고 형성할 수 있는 프로그램의 개발 및 적용이 필요함을 시사한다.
주요어: 부정평가 두려움, 대인관계 유능성, 관계의 질, 비합리적 신념
본 연구는 대학생의 부정평가 두려움이 대인관계 유능성 및 관계의 질에 미치는 영향에서 비합리적 신념이 매개변인으로서 유의한 지 알아보았다. 자기보고식 설문 조사로 대구·경북 소재의 대학생 382명의 설문 자료를 수집하였다. 측정 도구로는 부정평가 두려움 척도, 대인관계 유능성 척도, 관계의 질 척도, 비합리적 신념 척도를 사용하였다. 하위변인 간 상관 및 척도 간 상관관계(부정평가 두려움, 대인관계 유능성, 관계의 질, 비합리적 신념) 분석 및 비합리적 신념의 매개 효과성 대한 결과는 첫째, 부정평가 두려움과 비합리적 신념간의 정적 상관을 나타냈으며 이 두 가지 변인은 대인관계 유능성과 관계의 질 간의 부적 상관을 나타내었다. 둘째, 비합리적 신념의 매개효과를 분석한 결과 부분 매개모형의 적합도가 완전 매개모형보다 좀 더 우수하여 부분 매개모형을 선택하였으며, 부정평가 두려움이 대인관계 유능성 및 부모관계의 질로 이어지는 경로에서 유의한 매개효과를 확인할 수 있었다. 인지적 요인인 부정평가 두려움과 역기능적인 비합리적 신념이 대학생의 대인관계 유능성과 관계의 질에 영향을 주는 주요한 변인임을 검증함으로써 연구의 의의가 있다. 대인관계를 형성하는데 어려움을 겪고 깊은 관계를 형성하지 못함으로써 불안 또는 우울을 가지는 대학생들에게 보다 합리적인 사고방식을 효과적으로 개입시키고 부정평가 두려움을 낮추어 대인관계를 원활하게 유지하고 형성할 수 있는 프로그램의 개발 및 적용이 필요함을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate the mediating effects of irrational beliefs in the relationship between fear of negative evaluation, interpersonal competence and quality of relationships. The subjects were 382 college students located in Daegu and Gyeong-buk province. The questionnaires...
The purpose of this study was to investigate the mediating effects of irrational beliefs in the relationship between fear of negative evaluation, interpersonal competence and quality of relationships. The subjects were 382 college students located in Daegu and Gyeong-buk province. The questionnaires were composed of the scales of fear of negative evaluation, interpersonal competence, quality of relationships, and irrational beliefs. The results are as follows. First, fear of negative evaluation and irrational beliefs had positive correlation each other, and these had negative correlation with interpersonal competence and quality of relationships. Second, the mediating effect of irrational beliefs was identified in the relationship between fear of negative evaluation, interpersonal competence, and quality of parent-child relationship. This study has an implication that cognitive factors such as fear of negative evaluation and irrational beliefs are important to affect interpersonal competence and quality of relationships. This results would be used for a based information to develop and apply a program to help college students lower fear of negative evaluation, improve more rational thinking, and maintain a good interpersonal relationships for them who suffer from anxiety or depression by having problem with interpersonal relationships.
Key words: fear of negative evaluation, interpersonal competence, quality of relationship, irrational beliefs.
The purpose of this study was to investigate the mediating effects of irrational beliefs in the relationship between fear of negative evaluation, interpersonal competence and quality of relationships. The subjects were 382 college students located in Daegu and Gyeong-buk province. The questionnaires were composed of the scales of fear of negative evaluation, interpersonal competence, quality of relationships, and irrational beliefs. The results are as follows. First, fear of negative evaluation and irrational beliefs had positive correlation each other, and these had negative correlation with interpersonal competence and quality of relationships. Second, the mediating effect of irrational beliefs was identified in the relationship between fear of negative evaluation, interpersonal competence, and quality of parent-child relationship. This study has an implication that cognitive factors such as fear of negative evaluation and irrational beliefs are important to affect interpersonal competence and quality of relationships. This results would be used for a based information to develop and apply a program to help college students lower fear of negative evaluation, improve more rational thinking, and maintain a good interpersonal relationships for them who suffer from anxiety or depression by having problem with interpersonal relationships.
Key words: fear of negative evaluation, interpersonal competence, quality of relationship, irrational beliefs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.