본 연구는 초등학교 교사의 업무부담 실태를 파악하여 교사 업무부담 경감방법을 제시하고 그 기초 자료를 제공하는데 목적이 있으며, 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 초등학교 교사들의 업무부담에 대한 인식은 어떠한가?
둘째, 초등학교 교사들이 업무처리 과정상 교육활동을 소홀히 한 경험은 어느 정도인가?
셋째, 초등학교 교사들이 생각하는 업무부담 발생 요인은 무엇인가?
넷째, 초등학교 교사들은 현재 시행중인 업무경감 조치에 대하여 어떻게 생각하는가?
다섯째, 초등학교 교사들이 생각하는 업무부담 경감방법은 무엇인가?
이러한 연구문제들을 해결하기 위해 문헌연구와 조사연구를 병행하였다.
문헌연구를 통해 ...
본 연구는 초등학교 교사의 업무부담 실태를 파악하여 교사 업무부담 경감방법을 제시하고 그 기초 자료를 제공하는데 목적이 있으며, 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 초등학교 교사들의 업무부담에 대한 인식은 어떠한가?
둘째, 초등학교 교사들이 업무처리 과정상 교육활동을 소홀히 한 경험은 어느 정도인가?
셋째, 초등학교 교사들이 생각하는 업무부담 발생 요인은 무엇인가?
넷째, 초등학교 교사들은 현재 시행중인 업무경감 조치에 대하여 어떻게 생각하는가?
다섯째, 초등학교 교사들이 생각하는 업무부담 경감방법은 무엇인가?
이러한 연구문제들을 해결하기 위해 문헌연구와 조사연구를 병행하였다.
문헌연구를 통해 교사의 역할, 업무 및 잡무, 직무스트레스, 부산광역 시교육청의 교원관련 업무경감 추진 내용, 선행 연구물들을 탐색하였고, 조사연구를 통하여 초등학교 교사의 업무부담 실태에 대한 의견을 수렴하여 조사 영역별로 분석하였다.
본 연구의 조사방법으로 설문지를 측정도구로 사용하였으며, 조사 대상은 부산광역시교육청 관내 초등학교 76개교에 재직중인 교사 647명이었다. 활용 가능한 538명의 설문지를 연구문제의 영역에 따라 전체 반응은 평균과 표준편차를, 배경변인간의 차이는 t검증과 F검증을 활용하여 분석하였다.
이상과 같은 연구방법을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다.
업무처리의 부담은 수업결손 등 교육의 질을 떨어뜨리는 중요한 요인이 되므로 이러한 부담은 교육현장에서 시급히 해결해야 할 문제라고 인식하고 있었다.
업무처리 과정에서 대다수의 교사들이 학습지도, 생활지도, 교재연구, 학급경영을 소홀히 한 경험을 많이 겪어 정상적인 교육활동에 지장을 초래한다고 응답하였다.
업무부담 발생요인으로 많은 양의 공문과 감사자료의 촉박한 제출 요구 등이 주 요인이 되고 있고, '타 기관 협조 공문 요구', '온라인의 발달로 문서의 양 증가', '각종 위원회의 잦은 개최'도 업무부담 발생의 요인이 된다고 응답하였다.
현재 시행중인 부산광역시교육청의 교원 관련 업무경감 조치에 대한 의견으로는 온라인자료집계시스템의 운영 및 업무보조인력의 배치로 업무부담이 많이 줄어들었다고 응답했고, 특히 소규모 학교일수록 긍정적인 반응을 보였다.
초등학교 교사의 업무부담을 줄이는 방법으로는 공문 및 감사자료 요구를 줄이거나 이러한 공문서 처리 업무를 교사가 담당하지 않도록 하는획기적인 방안을 마련함과 동시에 온라인자료집계시스템의 확대 운영 및 공문서를 처리할 업무보조인력을 증원 배치해야 할 것으로 나타났다.
본 연구는 초등학교 교사의 업무부담 실태를 파악하여 교사 업무부담 경감방법을 제시하고 그 기초 자료를 제공하는데 목적이 있으며, 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 초등학교 교사들의 업무부담에 대한 인식은 어떠한가?
둘째, 초등학교 교사들이 업무처리 과정상 교육활동을 소홀히 한 경험은 어느 정도인가?
셋째, 초등학교 교사들이 생각하는 업무부담 발생 요인은 무엇인가?
넷째, 초등학교 교사들은 현재 시행중인 업무경감 조치에 대하여 어떻게 생각하는가?
다섯째, 초등학교 교사들이 생각하는 업무부담 경감방법은 무엇인가?
이러한 연구문제들을 해결하기 위해 문헌연구와 조사연구를 병행하였다.
문헌연구를 통해 교사의 역할, 업무 및 잡무, 직무스트레스, 부산광역 시교육청의 교원관련 업무경감 추진 내용, 선행 연구물들을 탐색하였고, 조사연구를 통하여 초등학교 교사의 업무부담 실태에 대한 의견을 수렴하여 조사 영역별로 분석하였다.
본 연구의 조사방법으로 설문지를 측정도구로 사용하였으며, 조사 대상은 부산광역시교육청 관내 초등학교 76개교에 재직중인 교사 647명이었다. 활용 가능한 538명의 설문지를 연구문제의 영역에 따라 전체 반응은 평균과 표준편차를, 배경변인간의 차이는 t검증과 F검증을 활용하여 분석하였다.
이상과 같은 연구방법을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다.
업무처리의 부담은 수업결손 등 교육의 질을 떨어뜨리는 중요한 요인이 되므로 이러한 부담은 교육현장에서 시급히 해결해야 할 문제라고 인식하고 있었다.
업무처리 과정에서 대다수의 교사들이 학습지도, 생활지도, 교재연구, 학급경영을 소홀히 한 경험을 많이 겪어 정상적인 교육활동에 지장을 초래한다고 응답하였다.
업무부담 발생요인으로 많은 양의 공문과 감사자료의 촉박한 제출 요구 등이 주 요인이 되고 있고, '타 기관 협조 공문 요구', '온라인의 발달로 문서의 양 증가', '각종 위원회의 잦은 개최'도 업무부담 발생의 요인이 된다고 응답하였다.
현재 시행중인 부산광역시교육청의 교원 관련 업무경감 조치에 대한 의견으로는 온라인자료집계시스템의 운영 및 업무보조인력의 배치로 업무부담이 많이 줄어들었다고 응답했고, 특히 소규모 학교일수록 긍정적인 반응을 보였다.
초등학교 교사의 업무부담을 줄이는 방법으로는 공문 및 감사자료 요구를 줄이거나 이러한 공문서 처리 업무를 교사가 담당하지 않도록 하는획기적인 방안을 마련함과 동시에 온라인자료집계시스템의 확대 운영 및 공문서를 처리할 업무보조인력을 증원 배치해야 할 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate elementary school teachers' burdens for tasks in order to present a method to relieve teachers from the burdens and provide basic data; for this purpose, the following concrete questions were set.
First, what do elementary school teachers think of burdens...
The purpose of this study was to investigate elementary school teachers' burdens for tasks in order to present a method to relieve teachers from the burdens and provide basic data; for this purpose, the following concrete questions were set.
First, what do elementary school teachers think of burdens for tasks?
Second, how much do elementary school teachers have negative experiences in the process of task management?
Third, what factors do elementary school teachers think cause burdens for tasks?
Fourth, what do elementary school teachers think of the current measures to reduce their tasks?
Fifth, what methods do elementary school teachers think are adequate for reducing their tasks?
To answer these questions, the review of literature and the research were implemented at the same time.
Teachers' roles, tasks, miscellaneous duties, and job stress, the process of relieving teachers from tasks by the Busan Metropolitan City Office of Education(BMCOE), and prior papers were examined through the review of literature; opinions about elementary school teachers' actual burdens for tasks were collected to analyze depending relevant areas through the research.
A questionnaire was used as a measuring tool with 647 teachers from 76 elementary schools within the jurisdiction of BMCOE. Available 538 copies were analyzed, depending on the areas, using the mean and standard deviation for general responses and t-test and F-test for differences between background variables.
This analysis obtained the following results.
Since the burdens for task management are important factors deteriorating the quality of education, such as absence from instruction, they were recognized as problems awaiting an urgent solution in educational practices.
The majority of teachers had a lot of experiences in neglecting learning guidance, living guidance, studies of teaching materials, and classroom management, which made it difficult to provide normal educational activities.
Main factors causing the burdens for tasks included a great amount of official documents and the pressing demand for submission of audit reports, along with 'the demand for cooperative documentation by other institutions,' 'the increase in the amount of documentation due to the development of online,' and 'many kinds of committees frequently held.'
As for the current measures to relieve teachers from tasks by BMCOE, respondents thought that the burdens for tasks were greatly reduced due to the operation of the online data totalization system and the placement of task assistants; the smaller a school they worked at, the more positive responses they showed.
To reduce elementary school teachers' burdens for tasks, it is necessary to present an epoch-making scheme to reduce the demand for official documents and audit reports or to exempt teachers from the official document management and to provide the increased operation of the online data totalization system and the placement of more task assistants to deal with official documents.
The purpose of this study was to investigate elementary school teachers' burdens for tasks in order to present a method to relieve teachers from the burdens and provide basic data; for this purpose, the following concrete questions were set.
First, what do elementary school teachers think of burdens for tasks?
Second, how much do elementary school teachers have negative experiences in the process of task management?
Third, what factors do elementary school teachers think cause burdens for tasks?
Fourth, what do elementary school teachers think of the current measures to reduce their tasks?
Fifth, what methods do elementary school teachers think are adequate for reducing their tasks?
To answer these questions, the review of literature and the research were implemented at the same time.
Teachers' roles, tasks, miscellaneous duties, and job stress, the process of relieving teachers from tasks by the Busan Metropolitan City Office of Education(BMCOE), and prior papers were examined through the review of literature; opinions about elementary school teachers' actual burdens for tasks were collected to analyze depending relevant areas through the research.
A questionnaire was used as a measuring tool with 647 teachers from 76 elementary schools within the jurisdiction of BMCOE. Available 538 copies were analyzed, depending on the areas, using the mean and standard deviation for general responses and t-test and F-test for differences between background variables.
This analysis obtained the following results.
Since the burdens for task management are important factors deteriorating the quality of education, such as absence from instruction, they were recognized as problems awaiting an urgent solution in educational practices.
The majority of teachers had a lot of experiences in neglecting learning guidance, living guidance, studies of teaching materials, and classroom management, which made it difficult to provide normal educational activities.
Main factors causing the burdens for tasks included a great amount of official documents and the pressing demand for submission of audit reports, along with 'the demand for cooperative documentation by other institutions,' 'the increase in the amount of documentation due to the development of online,' and 'many kinds of committees frequently held.'
As for the current measures to relieve teachers from tasks by BMCOE, respondents thought that the burdens for tasks were greatly reduced due to the operation of the online data totalization system and the placement of task assistants; the smaller a school they worked at, the more positive responses they showed.
To reduce elementary school teachers' burdens for tasks, it is necessary to present an epoch-making scheme to reduce the demand for official documents and audit reports or to exempt teachers from the official document management and to provide the increased operation of the online data totalization system and the placement of more task assistants to deal with official documents.
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