집단상담에서 촉진자 역할 지각에 따른 집단 참여 효과의 차이 : 감수성 훈련을 중심으로 (The) differences of group counseling effects by participants' perceptions on the facilitator's role : in sensitivity training cases원문보기
이 연구의 목적은 감수성 훈련에 참가한 집단원이 지각한 감수성 훈련 촉진자의 역할이 감수성 훈련의 효과와 어떠한 관련성이 있는지 확인해 보는 것이다. 구체적으로 참가자의 촉진자에 대한 역할 지각(지도자, 수용자, 지적자, 교육자)에 따라 집단 상담의 효과가 어떻게 달라지는지를 확인해 보았다.이 연구는 2006년 1월에 3박 4일의 합숙으로 감수성 집단 상담에 참여한 27명을 대상으로 촉진자의 역할 지각에 대한 검사와 집단참가의 효과성에 대한 검...
이 연구의 목적은 감수성 훈련에 참가한 집단원이 지각한 감수성 훈련 촉진자의 역할이 감수성 훈련의 효과와 어떠한 관련성이 있는지 확인해 보는 것이다. 구체적으로 참가자의 촉진자에 대한 역할 지각(지도자, 수용자, 지적자, 교육자)에 따라 집단 상담의 효과가 어떻게 달라지는지를 확인해 보았다.이 연구는 2006년 1월에 3박 4일의 합숙으로 감수성 집단 상담에 참여한 27명을 대상으로 촉진자의 역할 지각에 대한 검사와 집단참가의 효과성에 대한 검사를 실시하였다.연구결과 집단상담 촉진자에 대한 지각과 집단상담 참여 효과와는 의미 있는 관련성이 있는 것으로 나타났다. 집단상담의 촉진자를 개인의 감정과 존재를 받아주는 수용자로 인식을 했을 경우 대인관계 개선과 자아성장에 효과가 있는 것으로 나타났으며, 촉진자를 부정적인 패턴을 지적하여 주고 피드백을 해주는 지적자로 지각을 할 경우 개인문제해결에 많은 도움을 주는 것으로 나타났다. 그리고 이러한 지적자는 의사소통 개선에도 도움을 주는 것으로 나타났다. 촉진자를 정신적인 리더 혹은 지도자로 인식을 할 경우에는 대인관계 개선과 자아성장에 효과가 있는 것으로 나타났으며, 개인문제 해결과도 상관관계를 보였다.집단상담 참여자의 나이와 참여 횟수에 따른 촉진자의 역할 지각의 차이를 살펴 본 결과, 1회 이상 참여한 집단에서만 집단에 비해 집단상담 촉진자를 지적자로 지각하는 성향이 의미 있게 높았다.본 연구의 의의는 체계적인 연구가 부족한 집단상담 촉진자에 대한 연구를 시도하였다는 점과 집단 상담 촉진자의 역할을 구분하고 이를 집단 참여 효과와 의 연관성을 확인해 보았다는 점이다. 본 연구는 앞으로 집단 촉진자의 역할에 대한 연구 및 훈련에 도움이 되는 정보를 제공해 줄 수 있을 것이라 기대된다.
이 연구의 목적은 감수성 훈련에 참가한 집단원이 지각한 감수성 훈련 촉진자의 역할이 감수성 훈련의 효과와 어떠한 관련성이 있는지 확인해 보는 것이다. 구체적으로 참가자의 촉진자에 대한 역할 지각(지도자, 수용자, 지적자, 교육자)에 따라 집단 상담의 효과가 어떻게 달라지는지를 확인해 보았다.이 연구는 2006년 1월에 3박 4일의 합숙으로 감수성 집단 상담에 참여한 27명을 대상으로 촉진자의 역할 지각에 대한 검사와 집단참가의 효과성에 대한 검사를 실시하였다.연구결과 집단상담 촉진자에 대한 지각과 집단상담 참여 효과와는 의미 있는 관련성이 있는 것으로 나타났다. 집단상담의 촉진자를 개인의 감정과 존재를 받아주는 수용자로 인식을 했을 경우 대인관계 개선과 자아성장에 효과가 있는 것으로 나타났으며, 촉진자를 부정적인 패턴을 지적하여 주고 피드백을 해주는 지적자로 지각을 할 경우 개인문제해결에 많은 도움을 주는 것으로 나타났다. 그리고 이러한 지적자는 의사소통 개선에도 도움을 주는 것으로 나타났다. 촉진자를 정신적인 리더 혹은 지도자로 인식을 할 경우에는 대인관계 개선과 자아성장에 효과가 있는 것으로 나타났으며, 개인문제 해결과도 상관관계를 보였다.집단상담 참여자의 나이와 참여 횟수에 따른 촉진자의 역할 지각의 차이를 살펴 본 결과, 1회 이상 참여한 집단에서만 집단에 비해 집단상담 촉진자를 지적자로 지각하는 성향이 의미 있게 높았다.본 연구의 의의는 체계적인 연구가 부족한 집단상담 촉진자에 대한 연구를 시도하였다는 점과 집단 상담 촉진자의 역할을 구분하고 이를 집단 참여 효과와 의 연관성을 확인해 보았다는 점이다. 본 연구는 앞으로 집단 촉진자의 역할에 대한 연구 및 훈련에 도움이 되는 정보를 제공해 줄 수 있을 것이라 기대된다.
The purpose of this research includes to identify how a facilitator's role is related to the training effectiveness, and to try to understand the relationship between facilitator's role setting and the effectiveness of group counseling from the educational perspective.This research conducted F-test ...
The purpose of this research includes to identify how a facilitator's role is related to the training effectiveness, and to try to understand the relationship between facilitator's role setting and the effectiveness of group counseling from the educational perspective.This research conducted F-test on facilitator's role perceptions and group counseling effectiveness for 27 participants in sensitivity group couseling session.As a result, a participant's perception on the facilitator's role turned out to be related with group counseling effectiveness. When the facilitator's role was perceived as Empathic Acceptor, it turned out to be effective in Improvement of Human Relationship and Promotion Real-self. When the facilitator's role was perceived as Feedbacker and Indicator, it turned out to be effective in personal problem solving. And, Feedbacker and Indicator is also helpful in improving communication. When the facilitator's role was perceived as Spiritual Leader, it turned out to be effective in Improvement of Human Relationship and Promotion Real-self and showed positive correlation with personal problem solving.In terms of participant's age and attendance, perception on facilitator role was significant only from a group of more than 1 time attendance record.This research is meaningful in a sense that this is an attempt to study on group facilitator and facilitating effect, to study on group counseling effectiveness by classifying group facilitator's competency. I expect that this study would provide useful information for following future studies on the roles of group facilitators and group facilitator training.
The purpose of this research includes to identify how a facilitator's role is related to the training effectiveness, and to try to understand the relationship between facilitator's role setting and the effectiveness of group counseling from the educational perspective.This research conducted F-test on facilitator's role perceptions and group counseling effectiveness for 27 participants in sensitivity group couseling session.As a result, a participant's perception on the facilitator's role turned out to be related with group counseling effectiveness. When the facilitator's role was perceived as Empathic Acceptor, it turned out to be effective in Improvement of Human Relationship and Promotion Real-self. When the facilitator's role was perceived as Feedbacker and Indicator, it turned out to be effective in personal problem solving. And, Feedbacker and Indicator is also helpful in improving communication. When the facilitator's role was perceived as Spiritual Leader, it turned out to be effective in Improvement of Human Relationship and Promotion Real-self and showed positive correlation with personal problem solving.In terms of participant's age and attendance, perception on facilitator role was significant only from a group of more than 1 time attendance record.This research is meaningful in a sense that this is an attempt to study on group facilitator and facilitating effect, to study on group counseling effectiveness by classifying group facilitator's competency. I expect that this study would provide useful information for following future studies on the roles of group facilitators and group facilitator training.
주제어
#감수성훈련
#촉진자 역할 지각
#집단상담 효과
#sensitivity training
#facilitator's role
#group counseling effects
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.