고린도전서에 나타난 식탁교제의 사회학적 의미 : 고린도전서 11장 17-34절을 중심으로 (The) sociological meanings for table fellowship in I Corinthians : focused on I Corinthians 11:17-34원문보기
이 논문은 고린도전서 11장 17-34절의 식탁교제에 나타난 바울의 의도가 무엇인가에 대한 연구이다. 이 논문에서는 고린도 시의 사회적 종교적 상황과 그레코-로만 세계에서의 식탁교제와 관련된 관습을 토대로 바울이 고린도 공동체에 권면한 내용이 어떤 의미를 지니고 있는지 규명하려고 한다.고린도 공동체는 갈등을 경험하고 있었다. 이 갈등은 내부 그룹들 간에 그리고, 외부 그룹들 간에 복합적으로 나타났다. 내부 그룹들 간의 갈등은 강한 자들과 약한 자들과의 갈등이었다. 강한 자들은 자신의 경제적인 지위로 예배 처소를 제공하고 식탁교제의 음식을 제공하는 등 고린도 공동체에게 많은 공헌을 하고 있었다. 하지만 이런 공헌에도 불구하고 약한 자들은 그들과 이질감을 가지고 있었다. 왜냐하면 고린도 공동체의 식탁교제는 강한 자들만의 식탁교제가 되었던 것이다.식탁교제에는 먼저 헬레니즘의 영향력을 받은 “강한 자들”은 “우리가 다 지식이 있다”, “우상은 아무것도 아니다”라고 주장함으로써 공동체 내의 약한 자들과 갈등을 일으키고 있었다. 우상제물을 먹는 이들의 자유로운 태도는 그들로서는 사회적인 지위를 유지하기 위한 것이었지만 약한 자들에게는 그러한 태도가 거리낌으로 받아들여졌고 양심을 더럽히는 행위로 이해되어졌다. 한편, 약한 자들은 외부의 방랑하는 카리스마 지도자들의 영향으로 종교적 절대성을 그들의 삶을 통해 드러내고자 하였다. 이들 약한 자들은 반면 고린도 교회에서의 또 다른 갈등은 여성 예언자들에 의한 것이었다. 이들은 공적인 예배 장소에서 방언을 함으로써 자신들이 받은 성령의 은사를 통해 공동체내에서 영적 우위를 드러내고자 하였던 것이다. 고린도 교회에서의 이러한 갈등은 공동식사의 상황에서 첨예하가 드러났다. 주의 만찬을 나누는 과정에서 강한 자들과 약한 자들과 구별되었던 것이다. 강한 자들은 약한 자들이 오기 전에 그들의 만찬을 먹음으로 배부르고, 가난한 약한 자들은 주리는 상황이 발생한 것이다. 그리고 여성예언자들은 공동식사에서 무질서를 일으킴으로써 고린도 교회의 갈등은 분파로 형성되기에 이르렀다.이에 바울은 두 번에 걸쳐 “칭찬하지 않는다”라고 말함으로써 이들을 노골적으로 비난한다(11:17, 2). 바울이 이들을 칭찬하지 않는 이유는 공동체의 모임이 공동체에 유익이 되지 않고 오히려 해로움이 되었기 때문이었다. 그래서 바울은 그가 ...
이 논문은 고린도전서 11장 17-34절의 식탁교제에 나타난 바울의 의도가 무엇인가에 대한 연구이다. 이 논문에서는 고린도 시의 사회적 종교적 상황과 그레코-로만 세계에서의 식탁교제와 관련된 관습을 토대로 바울이 고린도 공동체에 권면한 내용이 어떤 의미를 지니고 있는지 규명하려고 한다.고린도 공동체는 갈등을 경험하고 있었다. 이 갈등은 내부 그룹들 간에 그리고, 외부 그룹들 간에 복합적으로 나타났다. 내부 그룹들 간의 갈등은 강한 자들과 약한 자들과의 갈등이었다. 강한 자들은 자신의 경제적인 지위로 예배 처소를 제공하고 식탁교제의 음식을 제공하는 등 고린도 공동체에게 많은 공헌을 하고 있었다. 하지만 이런 공헌에도 불구하고 약한 자들은 그들과 이질감을 가지고 있었다. 왜냐하면 고린도 공동체의 식탁교제는 강한 자들만의 식탁교제가 되었던 것이다.식탁교제에는 먼저 헬레니즘의 영향력을 받은 “강한 자들”은 “우리가 다 지식이 있다”, “우상은 아무것도 아니다”라고 주장함으로써 공동체 내의 약한 자들과 갈등을 일으키고 있었다. 우상제물을 먹는 이들의 자유로운 태도는 그들로서는 사회적인 지위를 유지하기 위한 것이었지만 약한 자들에게는 그러한 태도가 거리낌으로 받아들여졌고 양심을 더럽히는 행위로 이해되어졌다. 한편, 약한 자들은 외부의 방랑하는 카리스마 지도자들의 영향으로 종교적 절대성을 그들의 삶을 통해 드러내고자 하였다. 이들 약한 자들은 반면 고린도 교회에서의 또 다른 갈등은 여성 예언자들에 의한 것이었다. 이들은 공적인 예배 장소에서 방언을 함으로써 자신들이 받은 성령의 은사를 통해 공동체내에서 영적 우위를 드러내고자 하였던 것이다. 고린도 교회에서의 이러한 갈등은 공동식사의 상황에서 첨예하가 드러났다. 주의 만찬을 나누는 과정에서 강한 자들과 약한 자들과 구별되었던 것이다. 강한 자들은 약한 자들이 오기 전에 그들의 만찬을 먹음으로 배부르고, 가난한 약한 자들은 주리는 상황이 발생한 것이다. 그리고 여성예언자들은 공동식사에서 무질서를 일으킴으로써 고린도 교회의 갈등은 분파로 형성되기에 이르렀다.이에 바울은 두 번에 걸쳐 “칭찬하지 않는다”라고 말함으로써 이들을 노골적으로 비난한다(11:17, 2). 바울이 이들을 칭찬하지 않는 이유는 공동체의 모임이 공동체에 유익이 되지 않고 오히려 해로움이 되었기 때문이었다. 그래서 바울은 그가 전해 받은 ‘주의 만찬’ 전승을 강조함으로써 한 몸으로써의 공동체 결속을 주장한다. 먼저 그는 식탁교제의 절차를 수정을 통해 유대적인 절차에서와 그레코-로만 세계의 식탁교제 절차를 수정한다.바울은 고린도 공동체의 주의 만찬은 주의 죽으심과 부활을 기념하여 거행하는 것이었다. 하지만 바울은 여기서 고린도 공동체의 결속을 더 강조하고자 한다. 그래서 그는 고린도 공동체에서 행하고 있는 식탁교제와 주의 만찬을 분리하였다. 때문에서 바울은 각자가 준비해온 음식, 또는 그곳에서 만든 음식을 늦게 오는 사람과 모두 함께 먹고 식탁교제를 나눈 다음 주의 만찬을 하도록 권면한다.이를 위해 바울은 유대교의 공동식사 절차와 그레코-로만 세계의 일반적인 식탁절차가 아닌 새로운 공동식사 절차를 제안한다. 이것은 고린도전서에 나타난 주의 만찬 절차가 빵에 대한 의식→보통식사→잔에 대한 의식으로 나타나는 것에서도 알 수 있다. 바울은 고린도 공동체에서의 식탁교제 절차 수정을 통해 그리스도 공동체의 내적 결속, 일체, 동일성을 강조하였다. 이것이 바울이 식사 절차에서 의식에 해당되지 않는 보통식사를 포함시킨 이유이다.바울이 식탁교제절차 수정을 통해 고린도 공동체 내에서 이루고자 하는 것은 ‘그리스도의 몸에 대한 회고’가 아니라 ‘하나’되는 공동체에 대한 강조였다. 바울의 이러한 고린도 공동체의 결속에 대한 강조는 “한” “몸”과 “떡이 하나”라는 언급에서도 잘 나타난다. 바울은 더 나아가서 공동체의 “하나 됨” 뿐만 아니라 그 하나 됨의 근거로서 한 떡에의 “참여”에 대해서 말한다. 바울이 “한 몸”에의 “참여”를 강조하는 것은 고린도 공동체가 “한 몸”에 참여하는 그리스도교 공동체로서 정체성을 회복하기를 권면하기 위한 것이었다.바울에 의하면 고린도 공동체는 주 예수와 공동체와의 계약 관계를 유지하기 위해 약한 자들과 강한 자들, 모든 고린도 공동체의 구성원들이 참여하는 주의 만찬(빵과 잔의 의식 및 보통식사)의 행할 필요가 있다. 이것을 통해 바울이 의도하는 것은 공동체의 내부 결속을 도모하는 것이다. 이것을 통해 바울은 공동체 내의 약한 자들을 보호하고, 내부의 결속을 도모하고자 한다.바울에 의한 이러한 식탁교제 절차 수정은 고린도 내에서의 약한 자들과 강한 자들들의 결속을 통해 고린도 공동체 구성원들로하여금 그리스도인으로서의 정체성을 회복하도록 함으로써 공동체의 거룩성을 유지하고자 한 의도로 여겨진다. 즉 고린도 교회의 식탁교제 절차 수정을 통해 바울은 고린도 공동체 구성원들에게 그리스도의 오심을 열렬히 탄원하면서도 현재에서의 그리스도와의 영적 교제를 통해 종말론적 선취의 기쁨과 의무를 소유한 그리스도인으로서 살아가갈 것을 권면하고 있는 것이다.
이 논문은 고린도전서 11장 17-34절의 식탁교제에 나타난 바울의 의도가 무엇인가에 대한 연구이다. 이 논문에서는 고린도 시의 사회적 종교적 상황과 그레코-로만 세계에서의 식탁교제와 관련된 관습을 토대로 바울이 고린도 공동체에 권면한 내용이 어떤 의미를 지니고 있는지 규명하려고 한다.고린도 공동체는 갈등을 경험하고 있었다. 이 갈등은 내부 그룹들 간에 그리고, 외부 그룹들 간에 복합적으로 나타났다. 내부 그룹들 간의 갈등은 강한 자들과 약한 자들과의 갈등이었다. 강한 자들은 자신의 경제적인 지위로 예배 처소를 제공하고 식탁교제의 음식을 제공하는 등 고린도 공동체에게 많은 공헌을 하고 있었다. 하지만 이런 공헌에도 불구하고 약한 자들은 그들과 이질감을 가지고 있었다. 왜냐하면 고린도 공동체의 식탁교제는 강한 자들만의 식탁교제가 되었던 것이다.식탁교제에는 먼저 헬레니즘의 영향력을 받은 “강한 자들”은 “우리가 다 지식이 있다”, “우상은 아무것도 아니다”라고 주장함으로써 공동체 내의 약한 자들과 갈등을 일으키고 있었다. 우상제물을 먹는 이들의 자유로운 태도는 그들로서는 사회적인 지위를 유지하기 위한 것이었지만 약한 자들에게는 그러한 태도가 거리낌으로 받아들여졌고 양심을 더럽히는 행위로 이해되어졌다. 한편, 약한 자들은 외부의 방랑하는 카리스마 지도자들의 영향으로 종교적 절대성을 그들의 삶을 통해 드러내고자 하였다. 이들 약한 자들은 반면 고린도 교회에서의 또 다른 갈등은 여성 예언자들에 의한 것이었다. 이들은 공적인 예배 장소에서 방언을 함으로써 자신들이 받은 성령의 은사를 통해 공동체내에서 영적 우위를 드러내고자 하였던 것이다. 고린도 교회에서의 이러한 갈등은 공동식사의 상황에서 첨예하가 드러났다. 주의 만찬을 나누는 과정에서 강한 자들과 약한 자들과 구별되었던 것이다. 강한 자들은 약한 자들이 오기 전에 그들의 만찬을 먹음으로 배부르고, 가난한 약한 자들은 주리는 상황이 발생한 것이다. 그리고 여성예언자들은 공동식사에서 무질서를 일으킴으로써 고린도 교회의 갈등은 분파로 형성되기에 이르렀다.이에 바울은 두 번에 걸쳐 “칭찬하지 않는다”라고 말함으로써 이들을 노골적으로 비난한다(11:17, 2). 바울이 이들을 칭찬하지 않는 이유는 공동체의 모임이 공동체에 유익이 되지 않고 오히려 해로움이 되었기 때문이었다. 그래서 바울은 그가 전해 받은 ‘주의 만찬’ 전승을 강조함으로써 한 몸으로써의 공동체 결속을 주장한다. 먼저 그는 식탁교제의 절차를 수정을 통해 유대적인 절차에서와 그레코-로만 세계의 식탁교제 절차를 수정한다.바울은 고린도 공동체의 주의 만찬은 주의 죽으심과 부활을 기념하여 거행하는 것이었다. 하지만 바울은 여기서 고린도 공동체의 결속을 더 강조하고자 한다. 그래서 그는 고린도 공동체에서 행하고 있는 식탁교제와 주의 만찬을 분리하였다. 때문에서 바울은 각자가 준비해온 음식, 또는 그곳에서 만든 음식을 늦게 오는 사람과 모두 함께 먹고 식탁교제를 나눈 다음 주의 만찬을 하도록 권면한다.이를 위해 바울은 유대교의 공동식사 절차와 그레코-로만 세계의 일반적인 식탁절차가 아닌 새로운 공동식사 절차를 제안한다. 이것은 고린도전서에 나타난 주의 만찬 절차가 빵에 대한 의식→보통식사→잔에 대한 의식으로 나타나는 것에서도 알 수 있다. 바울은 고린도 공동체에서의 식탁교제 절차 수정을 통해 그리스도 공동체의 내적 결속, 일체, 동일성을 강조하였다. 이것이 바울이 식사 절차에서 의식에 해당되지 않는 보통식사를 포함시킨 이유이다.바울이 식탁교제절차 수정을 통해 고린도 공동체 내에서 이루고자 하는 것은 ‘그리스도의 몸에 대한 회고’가 아니라 ‘하나’되는 공동체에 대한 강조였다. 바울의 이러한 고린도 공동체의 결속에 대한 강조는 “한” “몸”과 “떡이 하나”라는 언급에서도 잘 나타난다. 바울은 더 나아가서 공동체의 “하나 됨” 뿐만 아니라 그 하나 됨의 근거로서 한 떡에의 “참여”에 대해서 말한다. 바울이 “한 몸”에의 “참여”를 강조하는 것은 고린도 공동체가 “한 몸”에 참여하는 그리스도교 공동체로서 정체성을 회복하기를 권면하기 위한 것이었다.바울에 의하면 고린도 공동체는 주 예수와 공동체와의 계약 관계를 유지하기 위해 약한 자들과 강한 자들, 모든 고린도 공동체의 구성원들이 참여하는 주의 만찬(빵과 잔의 의식 및 보통식사)의 행할 필요가 있다. 이것을 통해 바울이 의도하는 것은 공동체의 내부 결속을 도모하는 것이다. 이것을 통해 바울은 공동체 내의 약한 자들을 보호하고, 내부의 결속을 도모하고자 한다.바울에 의한 이러한 식탁교제 절차 수정은 고린도 내에서의 약한 자들과 강한 자들들의 결속을 통해 고린도 공동체 구성원들로하여금 그리스도인으로서의 정체성을 회복하도록 함으로써 공동체의 거룩성을 유지하고자 한 의도로 여겨진다. 즉 고린도 교회의 식탁교제 절차 수정을 통해 바울은 고린도 공동체 구성원들에게 그리스도의 오심을 열렬히 탄원하면서도 현재에서의 그리스도와의 영적 교제를 통해 종말론적 선취의 기쁨과 의무를 소유한 그리스도인으로서 살아가갈 것을 권면하고 있는 것이다.
The purpose of this thesis is to study Paul's intent on the table fellowship in 1 Corinthians 11:17-34. The study tries to figure out the meanings indicated by Paul's exhortation for the Corinthian community through the social and religious situation of Corinth and the custom related to table fellow...
The purpose of this thesis is to study Paul's intent on the table fellowship in 1 Corinthians 11:17-34. The study tries to figure out the meanings indicated by Paul's exhortation for the Corinthian community through the social and religious situation of Corinth and the custom related to table fellowship in Greco-Roman world.The Corinthian community was suffering conflict caused by the internal and external dissensions. The internal factor was conflict with the strong and the weak. They provided the Corinthian community with place for worship and food for table fellowship through their wealth and social standing. Despite of their great contribution to the community, the weak felt alienated with them because of their closed table fellowship.Those with 'knowledge', who had been influenced by Hellenism, insisted 'We all possess knowledge' and 'An idol is nothing at all in the world'. This attitude occurred conflict with the weak. The freedom to eat food sacrificed to idols exercised by ones with knowledge helped to maintain their social position, but it made the weak have a sense of loss and qualm.Another cause of the internal squabble was about 'tongues' and experience of the Holy Spirit. Spiritualist enhanced their status in the community through speaking in tongues and prophesying in the table fellowship. This also became a source of the conflict.The external factor appeared in the process of expanding wandering charismatic leaders' influence over the weak. Wandering charismatic leaders were especially connected with the weak through Jewish purification law and baptism. The influences of Jewish purification law and baptism led the weak to challenge to the strong. The conflict was sharpened in the table fellowship. The rich and the poor were separated in the Lord's Supper, and the matter of food brought about a squabble with those who were influenced by Hellenism. Moreover, the conflict with spiritualist, who obtained priority in the process of the table fellowship, took over.Paul condemned them twice, saying 'I have no praise for you', because the gathering of community exerted vicious influences not virtuous ones. (11:17, 2) Therefore, Paul emphasized the community as the body of Christ, which inherited the Lord's Supper. Paul modified Greco-Roman table manner and Jewish one.The Lord's Supper in the light of Jewish tradition celebrated His death and resurrection. Paul separated the agape from the Eucharist unlike Jewish feast and the Last Supper. He considered that it is suitable for true meaning of the Lord's Supper to perform Eucharist after eating prepared foods together and sharing intimacy.He also modified general table manner in Greco-Roman world. To emphasize internal unity, solidarity, and oneness, Paul included the common supper, which didn't correspond with the traditional table manner, into the table fellowship. As a result, the process of the Lord's Supper became 'the ritual for the bread → the common supper → the ritual for the cup' as described 1 Corinthians.Paul's table fellowship modified from Jewish feast emphasized not 'the recollection of the body of Christ' but 'the unity of the community'. Paul treated the problem of the community's recovery in this context. The emphasis of 'the unity of the community' can be explained by mention of 'one loaf' and 'one body'. Paul based 'the unity of the community' on the participation in 'the body of Christ'. In other words, he emphasized not only 'the unity of the community' but also 'the participation in 'one loaf' as the foundation of 'the unity'. He considered internal unity of the community through the rehabilitation of the community's identification by 'the participation in one loaf'.He thought that the Lord's Supper should be performed in the participation of all the faithful brothers including the weak to maintain the relationship between Christ and the community. Through this measure, he sought the effective ways to control the internal conflictual factors of the Corinthian Church through protection of the weak and to strengthen solidarity with wandering charismatic leader.After all, Paul expected another effect in addition to restraint of the conflictual factors through the table fellowship. He wanted to preserve the divinity of the community by sharing divine wisdom of the strong and spiritual gifts of spiritualist. In other words, the table fellowship of the Corinthian community contained Paul's intent to entreat the Advent of Christ and to obtain joy and obligation of the eschatological priority through the spiritual intimacy with the present Christ.
The purpose of this thesis is to study Paul's intent on the table fellowship in 1 Corinthians 11:17-34. The study tries to figure out the meanings indicated by Paul's exhortation for the Corinthian community through the social and religious situation of Corinth and the custom related to table fellowship in Greco-Roman world.The Corinthian community was suffering conflict caused by the internal and external dissensions. The internal factor was conflict with the strong and the weak. They provided the Corinthian community with place for worship and food for table fellowship through their wealth and social standing. Despite of their great contribution to the community, the weak felt alienated with them because of their closed table fellowship.Those with 'knowledge', who had been influenced by Hellenism, insisted 'We all possess knowledge' and 'An idol is nothing at all in the world'. This attitude occurred conflict with the weak. The freedom to eat food sacrificed to idols exercised by ones with knowledge helped to maintain their social position, but it made the weak have a sense of loss and qualm.Another cause of the internal squabble was about 'tongues' and experience of the Holy Spirit. Spiritualist enhanced their status in the community through speaking in tongues and prophesying in the table fellowship. This also became a source of the conflict.The external factor appeared in the process of expanding wandering charismatic leaders' influence over the weak. Wandering charismatic leaders were especially connected with the weak through Jewish purification law and baptism. The influences of Jewish purification law and baptism led the weak to challenge to the strong. The conflict was sharpened in the table fellowship. The rich and the poor were separated in the Lord's Supper, and the matter of food brought about a squabble with those who were influenced by Hellenism. Moreover, the conflict with spiritualist, who obtained priority in the process of the table fellowship, took over.Paul condemned them twice, saying 'I have no praise for you', because the gathering of community exerted vicious influences not virtuous ones. (11:17, 2) Therefore, Paul emphasized the community as the body of Christ, which inherited the Lord's Supper. Paul modified Greco-Roman table manner and Jewish one.The Lord's Supper in the light of Jewish tradition celebrated His death and resurrection. Paul separated the agape from the Eucharist unlike Jewish feast and the Last Supper. He considered that it is suitable for true meaning of the Lord's Supper to perform Eucharist after eating prepared foods together and sharing intimacy.He also modified general table manner in Greco-Roman world. To emphasize internal unity, solidarity, and oneness, Paul included the common supper, which didn't correspond with the traditional table manner, into the table fellowship. As a result, the process of the Lord's Supper became 'the ritual for the bread → the common supper → the ritual for the cup' as described 1 Corinthians.Paul's table fellowship modified from Jewish feast emphasized not 'the recollection of the body of Christ' but 'the unity of the community'. Paul treated the problem of the community's recovery in this context. The emphasis of 'the unity of the community' can be explained by mention of 'one loaf' and 'one body'. Paul based 'the unity of the community' on the participation in 'the body of Christ'. In other words, he emphasized not only 'the unity of the community' but also 'the participation in 'one loaf' as the foundation of 'the unity'. He considered internal unity of the community through the rehabilitation of the community's identification by 'the participation in one loaf'.He thought that the Lord's Supper should be performed in the participation of all the faithful brothers including the weak to maintain the relationship between Christ and the community. Through this measure, he sought the effective ways to control the internal conflictual factors of the Corinthian Church through protection of the weak and to strengthen solidarity with wandering charismatic leader.After all, Paul expected another effect in addition to restraint of the conflictual factors through the table fellowship. He wanted to preserve the divinity of the community by sharing divine wisdom of the strong and spiritual gifts of spiritualist. In other words, the table fellowship of the Corinthian community contained Paul's intent to entreat the Advent of Christ and to obtain joy and obligation of the eschatological priority through the spiritual intimacy with the present Christ.
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#고린도 공동체
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#Greco-Roman world
#idol food
#purification law for food
#the weak
#the strong
학위논문 정보
저자
손한선
학위수여기관
연세대학교 연합신학대학원
학위구분
국내석사
학과
신약학전공
지도교수
서중석
발행연도
2006
총페이지
v, 92장
키워드
고린도 공동체,
식탁교제,
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식탁교제 절차,
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약한 자,
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