본 논문은 제1주제와 제2주제의 순서가 재현부에서 뒤바뀌어 등장하는 18세기 변형된 소나타 형식의 작품들에 쉔커식 분석이론을 적용하여 공통적인 특징을 도출하였다. 분석에 앞서 쉔커의 음악의 걸작과 자유작법에 소개된 소나타 형식에 관한 논문들과, 쉔커의 형식 이론을 다룬 저술들에 나타난 전형적 소나타 형식의 조건들을 검토하였다. 또한 1990년대 포스트 쉔케리안들에 의해 전개된 소나타 형식에 대한 논의를 비교 · 연구하여 쉔커의 소나타 형식이론의 증보와 확장의 방향을 모색해보았으며, 작품 분석에의 적용 가능성을 점검하였다.“뒤바뀐 ...
본 논문은 제1주제와 제2주제의 순서가 재현부에서 뒤바뀌어 등장하는 18세기 변형된 소나타 형식의 작품들에 쉔커식 분석이론을 적용하여 공통적인 특징을 도출하였다. 분석에 앞서 쉔커의 음악의 걸작과 자유작법에 소개된 소나타 형식에 관한 논문들과, 쉔커의 형식 이론을 다룬 저술들에 나타난 전형적 소나타 형식의 조건들을 검토하였다. 또한 1990년대 포스트 쉔케리안들에 의해 전개된 소나타 형식에 대한 논의를 비교 · 연구하여 쉔커의 소나타 형식이론의 증보와 확장의 방향을 모색해보았으며, 작품 분석에의 적용 가능성을 점검하였다.“뒤바뀐 재현부”를 갖는 소나타 형식의 작품으로 18세기 슈타미츠의《8성부 신포니아 E♭장조》, 모차르트의《피아노 소나타 K. 311》, 클레멘티의《피아노 소나타 Op. 39, no. 3》를 선별, 쉔커식 분석 방법을 통해 구조적 · 주제적 특징을 심도 있게 조망하였다. 그 결과 “뒤바뀐 재현부”를 갖는 소나타들에 나타나는 두 개의 주제는 구조적으로 단일주제적인 특징이 있음을 발견할 수 있었다. 작곡가들은 뒤바뀐 주제적 절차로 인해 야기될 수 있는 구조적 문제점을 최소화하기 위해 제1주제와 제2주제의 성부진행 골격에 상당한 유사성을 부여했으며, 이는 형식적 일탈에도 불구하고 쉔커의 소나타 형식이론이 유연히 적용될 수 있게 해주었다. “뒤바뀐 소나타 형식”에서 두 개의 주제는 리듬, 화성, 선율 등 전경층적 관점에서는 서로 큰 연관이 없어 보이지만, 쉔커식 분석이론을 통해 본 심연구조에는 주제 간의 구조적 유사성을 공유하는 “구조적-ⅸ- 단일주제적 특징”이 드러난다.
본 논문은 제1주제와 제2주제의 순서가 재현부에서 뒤바뀌어 등장하는 18세기 변형된 소나타 형식의 작품들에 쉔커식 분석이론을 적용하여 공통적인 특징을 도출하였다. 분석에 앞서 쉔커의 음악의 걸작과 자유작법에 소개된 소나타 형식에 관한 논문들과, 쉔커의 형식 이론을 다룬 저술들에 나타난 전형적 소나타 형식의 조건들을 검토하였다. 또한 1990년대 포스트 쉔케리안들에 의해 전개된 소나타 형식에 대한 논의를 비교 · 연구하여 쉔커의 소나타 형식이론의 증보와 확장의 방향을 모색해보았으며, 작품 분석에의 적용 가능성을 점검하였다.“뒤바뀐 재현부”를 갖는 소나타 형식의 작품으로 18세기 슈타미츠의《8성부 신포니아 E♭장조》, 모차르트의《피아노 소나타 K. 311》, 클레멘티의《피아노 소나타 Op. 39, no. 3》를 선별, 쉔커식 분석 방법을 통해 구조적 · 주제적 특징을 심도 있게 조망하였다. 그 결과 “뒤바뀐 재현부”를 갖는 소나타들에 나타나는 두 개의 주제는 구조적으로 단일주제적인 특징이 있음을 발견할 수 있었다. 작곡가들은 뒤바뀐 주제적 절차로 인해 야기될 수 있는 구조적 문제점을 최소화하기 위해 제1주제와 제2주제의 성부진행 골격에 상당한 유사성을 부여했으며, 이는 형식적 일탈에도 불구하고 쉔커의 소나타 형식이론이 유연히 적용될 수 있게 해주었다. “뒤바뀐 소나타 형식”에서 두 개의 주제는 리듬, 화성, 선율 등 전경층적 관점에서는 서로 큰 연관이 없어 보이지만, 쉔커식 분석이론을 통해 본 심연구조에는 주제 간의 구조적 유사성을 공유하는 “구조적-ⅸ- 단일주제적 특징”이 드러난다.
Schenker's account for the sonata form, designed for the normative one in the eighteenth century, does not fit into some transformed sonata-form works. Post-Schenkerians have made a ceaseless effort in order to expand the applicable possibility of Schenker's sonata-form theory. Among sonata forms th...
Schenker's account for the sonata form, designed for the normative one in the eighteenth century, does not fit into some transformed sonata-form works. Post-Schenkerians have made a ceaseless effort in order to expand the applicable possibility of Schenker's sonata-form theory. Among sonata forms that deviate from the stereotypical formal scheme, this paper has focused upon a specific type of sonata form with a reversed recapitulation, in which the second theme precedes the primary theme.A close examination of the sonata form movements by Stamitz, Mozart, and Clementi through a Schenkerian perspective reveals that both of the primary and second themes within sonata-form movements examined share what I call “the structural monothematic characteristics,” which mean that their Kopftone of the primary and secondary themes are same and thus their Ursatze coincide with each other. One might assume that the composers have kept in mind a single harmonic-contrapuntal structure for both of the themes at their pre-compositional stage and yet have extracted two distinctive themes. The structural monothematic characteristics guarantee the analytic possibility of applying Schenker's sonata form theory to the irregular sonata-form works with a “reversed recapitulation.”
Schenker's account for the sonata form, designed for the normative one in the eighteenth century, does not fit into some transformed sonata-form works. Post-Schenkerians have made a ceaseless effort in order to expand the applicable possibility of Schenker's sonata-form theory. Among sonata forms that deviate from the stereotypical formal scheme, this paper has focused upon a specific type of sonata form with a reversed recapitulation, in which the second theme precedes the primary theme.A close examination of the sonata form movements by Stamitz, Mozart, and Clementi through a Schenkerian perspective reveals that both of the primary and second themes within sonata-form movements examined share what I call “the structural monothematic characteristics,” which mean that their Kopftone of the primary and secondary themes are same and thus their Ursatze coincide with each other. One might assume that the composers have kept in mind a single harmonic-contrapuntal structure for both of the themes at their pre-compositional stage and yet have extracted two distinctive themes. The structural monothematic characteristics guarantee the analytic possibility of applying Schenker's sonata form theory to the irregular sonata-form works with a “reversed recapitulation.”
주제어
#Schenker, Heinrich
#뒤바뀐 소나타 형식
#뒤바뀐 재현부
#자유작법
#쉔커의 소나타 형식이론
#쉔커식 형식이론
#전형적 소나타 형식
#구조적인 단일주제적 특징
#reversed sonata form
#reversed recapitulation
#free composition
#Schenker's theory of sonata form
#Schenkerian form theory
#normative/typical sonata form
#structural monothematic characteristics
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.