시대의 변천에 따라 학부모의 학교운영에 대한 참여가 교육의 효과와 목적에 중요한 의미를 갖는다. 오늘날 학교교육에 있어서 학교 구성원인 학부모의 참여는 계속 강조되고 있으나 실제로 학부모의 학교운영 참여는 극히 일부분이라 할 수 있다. 또한 그 일부분의 적극적인 참여자도 명확한 목적의식과 참여자의 기대에 의한 교육의 효과를 증대시킨다는 측면에서 제대로 인식된 참여를 하고 있는지 살펴 볼 필요가 있다. 본 연구는 학부모 학교운영 참여를 통하여 교육의 효율성과 수월성을 확보하고 단위학교의 자율적 운영체제 확립을 통한 학교자치를 이루는 학부모의 학교운영 참여의 활성화 방안을 모색 하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구에서는 학부모 학교운영 참여의 개념을 정립하고 참여의 의의, 참여 제도의 변천과 동향, 참여 현황과 쟁점 등을 고찰하였다. 이를 위한 연구방법으로는 문헌연구와 사례조사 및 학교 참여 관계자들의 면담을 실시하였다. 학부모 학교운영 참여의 실태와 쟁점을 바탕으로 하여 학부모 학교운영 참여의 활성화 방안을 모색하였으며 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 학부모 학교운영 참여는 학교운영의 민주화 실현, 학교운영의 효과성 증진, 학교체제의 유지를 위한 학부모 학교운영 참여의 정당성과 역할의 중요성을 인식하여야 한다. 학부모는 학교교육의 주체이며 동반자로서 학교운영에 참여해야 한다. 학부모가 학교교육의 주체가 되어 교육권과 ...
시대의 변천에 따라 학부모의 학교운영에 대한 참여가 교육의 효과와 목적에 중요한 의미를 갖는다. 오늘날 학교교육에 있어서 학교 구성원인 학부모의 참여는 계속 강조되고 있으나 실제로 학부모의 학교운영 참여는 극히 일부분이라 할 수 있다. 또한 그 일부분의 적극적인 참여자도 명확한 목적의식과 참여자의 기대에 의한 교육의 효과를 증대시킨다는 측면에서 제대로 인식된 참여를 하고 있는지 살펴 볼 필요가 있다. 본 연구는 학부모 학교운영 참여를 통하여 교육의 효율성과 수월성을 확보하고 단위학교의 자율적 운영체제 확립을 통한 학교자치를 이루는 학부모의 학교운영 참여의 활성화 방안을 모색 하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구에서는 학부모 학교운영 참여의 개념을 정립하고 참여의 의의, 참여 제도의 변천과 동향, 참여 현황과 쟁점 등을 고찰하였다. 이를 위한 연구방법으로는 문헌연구와 사례조사 및 학교 참여 관계자들의 면담을 실시하였다. 학부모 학교운영 참여의 실태와 쟁점을 바탕으로 하여 학부모 학교운영 참여의 활성화 방안을 모색하였으며 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 학부모 학교운영 참여는 학교운영의 민주화 실현, 학교운영의 효과성 증진, 학교체제의 유지를 위한 학부모 학교운영 참여의 정당성과 역할의 중요성을 인식하여야 한다. 학부모는 학교교육의 주체이며 동반자로서 학교운영에 참여해야 한다. 학부모가 학교교육의 주체가 되어 교육권과 책무성을 확립하도록 교육의 주체자들은 학부모 학교운영 참여에 대한 인식을 제고해야 한다. 학부모는 이제 학교의 재정적 후원자로서만의 역할에 만족하지 않고 교육의 동반자로서 참여하기를 원한다. 따라서 학교와 교사들은 학부모들을 교육의 동반자로서 인정하려는 자세가 필요하며 상호간의 협력에 의해 학교교육 발전이 촉진될 수 있다는 인식의 공유가 필요하다 둘째, 해방 후 한국의 학부모회는 학교후원회, 사친회, 기성회, 육성회, 학교운영위원회로 변천해 왔다. 학교운영위원회가 도입되기 전까지 학부모회는 이름만 달리할 뿐, 교육주체로서의 역할을 제대로 하지 못하고 단순히 학교의 부족한 재정을 보충해 주는 재정부담자에 지나지 않았다. 학교운영위원회의 도입으로 학부모들이 학교운영에 주체로서 참여할 수 있는 제도적 장치가 마련되었다. 오늘날 학부모의 학교운영 참여는 교육발전을 위해서도 바람직한 시대적 흐름이다. 정치적 이유면에서 민주주의, 특히 풀뿌리 민주주의의 진작, 경제적 이유면에서 시장 지향적 개념의 교육에의 도입, 소비자의 교육 선택권 강화, 교육 수준 향상 요구 증대, 교육의 평등성과 형평성 요구 증대, 사회적 문제 해결의 방편으로서의 교육에 대한 기대, 자원의 보고로서의 학부모의 역할과 존재의 재발견 등으로 더욱 확대되는 추세이다. 그러므로 학부모의 건전한 교육 참여 방안이 지속적으로 연구·개발될 필요가 있다. 셋째, 학부모의 학교운영 참여 실태를 살펴보면 교사와 학부모간에는 여전히 거리가 존재하고 있으며, 학부모의 인식 및 참여가 저조한 것으로 나타났다. 이를 극복하기 위해서는 상호존중, 신뢰하는 사회적 풍토 조정이 시급하며, 학부모의 전문성, 대표성, 책임과 의무의식의 정립이 선결되어야 한다. 학교는 학부모에 대하여 개방적인 자세와 공교육의 활성화를 통하여 학교교육을 신뢰하도록 노력하여야 하며, 학부모 또한 학교 참여를 위한 전문성·대표성을 강화하고 자율적으로 참여하여, 학교교육에 스스로 책임과 의무를 다하는 풍토의 조성이 요구된다. 넷째, 학부모의 학교운영 참여 활성화를 위한 기본 방향으로는 학부모의 학교운영 참여에 대한 인식의 제고, 학부모 학교운영 참여의 명료화, 서로 믿고 존중하는 학교풍토가 조성되어야 한다. 활성화 방안으로는 학부모의 학교운영 참여 기회 확대, 학교운영위원회에서의 학부모위원의 위상 제고, 건전 학부모 단체의 지원 육성, 학부모 참여를 위한 다양한 연수 프로그램 개발, 학부모 학교 참여 활성화를 위한 기본 여건 등 활성화를 위한 인프라가 구축이 되어야 하며, 이를 위해 교육 주체자 모두의 노력이 필요하다.
시대의 변천에 따라 학부모의 학교운영에 대한 참여가 교육의 효과와 목적에 중요한 의미를 갖는다. 오늘날 학교교육에 있어서 학교 구성원인 학부모의 참여는 계속 강조되고 있으나 실제로 학부모의 학교운영 참여는 극히 일부분이라 할 수 있다. 또한 그 일부분의 적극적인 참여자도 명확한 목적의식과 참여자의 기대에 의한 교육의 효과를 증대시킨다는 측면에서 제대로 인식된 참여를 하고 있는지 살펴 볼 필요가 있다. 본 연구는 학부모 학교운영 참여를 통하여 교육의 효율성과 수월성을 확보하고 단위학교의 자율적 운영체제 확립을 통한 학교자치를 이루는 학부모의 학교운영 참여의 활성화 방안을 모색 하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구에서는 학부모 학교운영 참여의 개념을 정립하고 참여의 의의, 참여 제도의 변천과 동향, 참여 현황과 쟁점 등을 고찰하였다. 이를 위한 연구방법으로는 문헌연구와 사례조사 및 학교 참여 관계자들의 면담을 실시하였다. 학부모 학교운영 참여의 실태와 쟁점을 바탕으로 하여 학부모 학교운영 참여의 활성화 방안을 모색하였으며 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 학부모 학교운영 참여는 학교운영의 민주화 실현, 학교운영의 효과성 증진, 학교체제의 유지를 위한 학부모 학교운영 참여의 정당성과 역할의 중요성을 인식하여야 한다. 학부모는 학교교육의 주체이며 동반자로서 학교운영에 참여해야 한다. 학부모가 학교교육의 주체가 되어 교육권과 책무성을 확립하도록 교육의 주체자들은 학부모 학교운영 참여에 대한 인식을 제고해야 한다. 학부모는 이제 학교의 재정적 후원자로서만의 역할에 만족하지 않고 교육의 동반자로서 참여하기를 원한다. 따라서 학교와 교사들은 학부모들을 교육의 동반자로서 인정하려는 자세가 필요하며 상호간의 협력에 의해 학교교육 발전이 촉진될 수 있다는 인식의 공유가 필요하다 둘째, 해방 후 한국의 학부모회는 학교후원회, 사친회, 기성회, 육성회, 학교운영위원회로 변천해 왔다. 학교운영위원회가 도입되기 전까지 학부모회는 이름만 달리할 뿐, 교육주체로서의 역할을 제대로 하지 못하고 단순히 학교의 부족한 재정을 보충해 주는 재정부담자에 지나지 않았다. 학교운영위원회의 도입으로 학부모들이 학교운영에 주체로서 참여할 수 있는 제도적 장치가 마련되었다. 오늘날 학부모의 학교운영 참여는 교육발전을 위해서도 바람직한 시대적 흐름이다. 정치적 이유면에서 민주주의, 특히 풀뿌리 민주주의의 진작, 경제적 이유면에서 시장 지향적 개념의 교육에의 도입, 소비자의 교육 선택권 강화, 교육 수준 향상 요구 증대, 교육의 평등성과 형평성 요구 증대, 사회적 문제 해결의 방편으로서의 교육에 대한 기대, 자원의 보고로서의 학부모의 역할과 존재의 재발견 등으로 더욱 확대되는 추세이다. 그러므로 학부모의 건전한 교육 참여 방안이 지속적으로 연구·개발될 필요가 있다. 셋째, 학부모의 학교운영 참여 실태를 살펴보면 교사와 학부모간에는 여전히 거리가 존재하고 있으며, 학부모의 인식 및 참여가 저조한 것으로 나타났다. 이를 극복하기 위해서는 상호존중, 신뢰하는 사회적 풍토 조정이 시급하며, 학부모의 전문성, 대표성, 책임과 의무의식의 정립이 선결되어야 한다. 학교는 학부모에 대하여 개방적인 자세와 공교육의 활성화를 통하여 학교교육을 신뢰하도록 노력하여야 하며, 학부모 또한 학교 참여를 위한 전문성·대표성을 강화하고 자율적으로 참여하여, 학교교육에 스스로 책임과 의무를 다하는 풍토의 조성이 요구된다. 넷째, 학부모의 학교운영 참여 활성화를 위한 기본 방향으로는 학부모의 학교운영 참여에 대한 인식의 제고, 학부모 학교운영 참여의 명료화, 서로 믿고 존중하는 학교풍토가 조성되어야 한다. 활성화 방안으로는 학부모의 학교운영 참여 기회 확대, 학교운영위원회에서의 학부모위원의 위상 제고, 건전 학부모 단체의 지원 육성, 학부모 참여를 위한 다양한 연수 프로그램 개발, 학부모 학교 참여 활성화를 위한 기본 여건 등 활성화를 위한 인프라가 구축이 되어야 하며, 이를 위해 교육 주체자 모두의 노력이 필요하다.
The parents' participation in the school education considered to bring out more effectiveness and purpose of education with the changes of the times. The purpose of this study was to encourage parent involvement in school management to ensure the efficiency and excellence of school education. It's s...
The parents' participation in the school education considered to bring out more effectiveness and purpose of education with the changes of the times. The purpose of this study was to encourage parent involvement in school management to ensure the efficiency and excellence of school education. It's specifically meant to seek ways to urge parents to take part in school management in a bid to improve school autonomy. After parent involvement in school management was defined, its significance was discussed. The transition of parent involvement system was reviewed, and how parents actually participated in school management and what disputes there were in relation to that were investigated. After literature review and case study were conducted, people concerned were interviewed. In which way parent involvement in school management could be boosted was discussed after looking into its state and relevant issues. The findings of the study were as follows: First, the oughtness and importance of parent involvement in school management should be recognized as a way to have every school run in a democratic and efficient manner. Parents should take part in school management as the subjects and partners of school education. Every party concerned should change their mind-set to let parents serve as the subjects of school education who should guarantee students' right to be educated and school accountability. Schools and teachers should approve them as their partners, and admit that mutual collaboration would expedite the development of school education. Second, after the liberation of the nation in 1945, Korean parent associations had evolved in different names like school support associations, parent-teacher associations and school governing committees. Before school governing committees were introduced, parent associations just acted as fund raisers who made up for insufficient school finance without serving as the subjects of education. The introduction of school governing committees formally allowed parents to be involved in school management. Parent involvement in school management was an ideal and unavoidable phenomenon, and this trend was more widespread, as parents played their roles successfully. It's needed to keep on studying how to boost the sound involvement of parents in school management. Third, regarding the actual state of parent involvement in school management, there was still a distance between teachers and parents. Parents didn't find it necessary for themselves to be involved in school management, and not many parents actually participated in it, either. To remedy the situation, teachers and parents should respect each other, and a trustworthy social climate should urgently be created. Parents should improve their expertise, representativeness and sense of responsibility. Schools should be open to parents and let them put confidence in school education to enhance public education. Parents should be urged to be voluntarily involved in school management and to fulfill all their responsibilities and duties. Fourth, concerning the right directions for parent involvement in school management, parents should change their way of looking at it, and that should formally be guaranteed. A trustworthy school climate should be generated, and it's needed to give parents more such chances, to raise their position in school governing committees, to aid good parent groups, to develop a wide variety of parent training programs, and to create every other condition for parent involvement. To make them happen, all the parties concerned should make concerted efforts.
The parents' participation in the school education considered to bring out more effectiveness and purpose of education with the changes of the times. The purpose of this study was to encourage parent involvement in school management to ensure the efficiency and excellence of school education. It's specifically meant to seek ways to urge parents to take part in school management in a bid to improve school autonomy. After parent involvement in school management was defined, its significance was discussed. The transition of parent involvement system was reviewed, and how parents actually participated in school management and what disputes there were in relation to that were investigated. After literature review and case study were conducted, people concerned were interviewed. In which way parent involvement in school management could be boosted was discussed after looking into its state and relevant issues. The findings of the study were as follows: First, the oughtness and importance of parent involvement in school management should be recognized as a way to have every school run in a democratic and efficient manner. Parents should take part in school management as the subjects and partners of school education. Every party concerned should change their mind-set to let parents serve as the subjects of school education who should guarantee students' right to be educated and school accountability. Schools and teachers should approve them as their partners, and admit that mutual collaboration would expedite the development of school education. Second, after the liberation of the nation in 1945, Korean parent associations had evolved in different names like school support associations, parent-teacher associations and school governing committees. Before school governing committees were introduced, parent associations just acted as fund raisers who made up for insufficient school finance without serving as the subjects of education. The introduction of school governing committees formally allowed parents to be involved in school management. Parent involvement in school management was an ideal and unavoidable phenomenon, and this trend was more widespread, as parents played their roles successfully. It's needed to keep on studying how to boost the sound involvement of parents in school management. Third, regarding the actual state of parent involvement in school management, there was still a distance between teachers and parents. Parents didn't find it necessary for themselves to be involved in school management, and not many parents actually participated in it, either. To remedy the situation, teachers and parents should respect each other, and a trustworthy social climate should urgently be created. Parents should improve their expertise, representativeness and sense of responsibility. Schools should be open to parents and let them put confidence in school education to enhance public education. Parents should be urged to be voluntarily involved in school management and to fulfill all their responsibilities and duties. Fourth, concerning the right directions for parent involvement in school management, parents should change their way of looking at it, and that should formally be guaranteed. A trustworthy school climate should be generated, and it's needed to give parents more such chances, to raise their position in school governing committees, to aid good parent groups, to develop a wide variety of parent training programs, and to create every other condition for parent involvement. To make them happen, all the parties concerned should make concerted efforts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.