언어와 사고 발달이 충분히 이루어지지 않은 아동기에 있어 시각과 촉각을 통해 지적, 정서적, 신체적, 창의적인 발달을 도모할 수 있는 미술교육은 아동 교육중 가장 중요하고 교육이다 창의성 미술교육은 사회구조의 다양화와 복잡함 속에서 사회적, 문화적으로 높은 창의성을 길러주며, 풍부한 상상력은 문제 해결능력을 키워준다. 창의성신장을 위한 미술교육은 자신의 세계에 대한 느낌이나 생각을 표현하고 이해하며 조형활동, 감상활동, 이해활동을 통하여 예술가적인 품성을 기르는 교육이며, 미적 경험을 통하여 자기와 세계를 이해하고 표현하는 창조적이며 적극적인 사고를 갖게 한다. 아동들은 조형 학습을 통하여 스스로의 표현에 따른 경험을 얻게하고 예술적인 감상능력을 기르며 더 나아가서는 아동의 정서와 사회성 발달, 지적발달, 창의성 발달을 바탕으로한 인간형성 즉 자아형성을 돕는 중요한 역할을 담당한다. 자아형성기의 아동들의 현실지각능력은 외부환경에 의한 사회적 학습에 의해 이루어진다. 여기에는 현대사회의 일부가 되어 버린 ...
언어와 사고 발달이 충분히 이루어지지 않은 아동기에 있어 시각과 촉각을 통해 지적, 정서적, 신체적, 창의적인 발달을 도모할 수 있는 미술교육은 아동 교육중 가장 중요하고 교육이다 창의성 미술교육은 사회구조의 다양화와 복잡함 속에서 사회적, 문화적으로 높은 창의성을 길러주며, 풍부한 상상력은 문제 해결능력을 키워준다. 창의성신장을 위한 미술교육은 자신의 세계에 대한 느낌이나 생각을 표현하고 이해하며 조형활동, 감상활동, 이해활동을 통하여 예술가적인 품성을 기르는 교육이며, 미적 경험을 통하여 자기와 세계를 이해하고 표현하는 창조적이며 적극적인 사고를 갖게 한다. 아동들은 조형 학습을 통하여 스스로의 표현에 따른 경험을 얻게하고 예술적인 감상능력을 기르며 더 나아가서는 아동의 정서와 사회성 발달, 지적발달, 창의성 발달을 바탕으로한 인간형성 즉 자아형성을 돕는 중요한 역할을 담당한다. 자아형성기의 아동들의 현실지각능력은 외부환경에 의한 사회적 학습에 의해 이루어진다. 여기에는 현대사회의 일부가 되어 버린 TV 나 비디오 등과 같은 영상매체가 가장 강력한 영향력을 미치고있으며, 특히 만화·애니메이션은 아동들의 행동양식 및 정서의식을 지배하는 단계로까지 발전해왔다 21세기 영상 문화의 세대에 아동들은 문자보다 영상언어에 더 익숙해있다. 아동의 일상생활은 학교교육과 과외 교습등으로 실제 현장 경험의 기회가 점점 줄어들어가는 추세여서, 특히 도시 아이들의 경우 전파 영상매체, 컴퓨터, 만화, 애니메이션 등이 학교생활 외에 접할 수 있는 가장 중요한 경험의 근원이 되고, 그들 생활의 일부가 되었다. 이렇게 현대 아동들은 문자·상징의 세계(언어적)에서 보다는 시각 및 청각의 세계(감각적)에서 자라기 때문에 만화·애니메이션을 통해 보다 쉽고 자연스럽게 반응한다. 아동들이 만화·애니메이션을 좋아하는 이유는 여러 가지 있겠지만, 자신의 감정을 쉽게 이입할 수 있는 단순한 캐릭터 등장, 상상력을 자극하는 다양한 그림 그리고 이야기가 있기 때문이다. 아동들은 매일 애니메이션을 보고 또래 친구들과 이야기를 공유하는 등 자신의 세계와 밀접하게 관련시킨다. 또한, 아동 미술에서 만화·애니메이션의 영향이 나타나는 것도 아동의 특성과 아동 미술의 발달 단계가 애니메이션의 특성과 밀접하게 연관되어있음을 알 수 있다. 21세기는 변화와 새로움으로 압축되는 전환의 시대이다. 문화는 세계와 국가를 움직이는 힘으로 곧 국력을 의미한다. 영상중심의 예술은 문화의 꽃이며, 21세기의 시각언어는 과거와 근본적으로 다른 사고를 요구한다. 종전의 획일적인 사고 혹은 주입식 교육체계에서 개인의 독창성, 창의성을 통한 자기다운 모습의 발현과 질적 생활, 그리고 정신적 성장에 관심이 모여지는 시대이다. 만화·애니메이션은 기존의 오락의 한계를 넘어 정치, 경제, 철학 등의 모든 영역에서 선전, 홍보, 학습등의 쟝르로 자리를 확고히 구축하고 있으며 인간의 생활 깊숙이 들어와 영향력을 행사한다. 영상매체가 대중화되어 어른뿐 아니라 어린이들의 세계에도 깊숙이 다가와 있어 영상문화가 강조되는 시점에서 영상교육을 받는 이와 받지 않는 이의 차별성이 드러날 것이다. 환상과 상상력을 풍부하게 해주는 만화·애니메이션 작품속에서 자신의 감정과 사고를 투사하여 현실생활에서도 간접경험을 하게 해주며 정서적인 문제들을 해결하는데 도움을 준다. 따라서 영상매체를 어떻게 활용할 것이냐에 따라 그 가치가 달라질 수 있으며, 이제 만화·애니메이션은 중요한 예술의 한 쟝르로서 아동들에게 상상력, 자극, 다양한 지식, 가치관, 문화유산의 전달 등 유익하고 중요한 기능을 담당할 것이다. 이러한 현실에서, 미술교육이 만화·애니메이션이라는 시각적 표현매체의 도입은 현대미술과 시각적 이미지에 대한 이해를 높일뿐 아니라, 새로운 조형 언어의 탐색으로 예술적 표현 영역의 확대를 체험하며, 영상 정보 사회에서 능동적으로 대처하기 위한 사람을 미술 교육에서 기를 수 있다는데 의의가 있다. 본 연구는 궁극적으로 만화·애니메이션 교육에 적합한 교육 과정을 개발하는 것을 목표로 만화·애니메이션에 대한 일반적인 이해, 창의적 교육의 측면으로 만화·애니메이션 연구, 창의적 수업을 유도할 수 있는 수업모형 개발을 거쳐, 수업의 효과를 분석하였다. 교육자는 교과서 내용에만 얽매이지 말고 시대의 요구와 아동들의 흥미를 고려하여야 한다. 교과서에 나온 전통적인 가치에만 치중하지 말고 교사 스스로 아동들을 고려하여 교육과정을 재구성할 수 있는 새로운 인식이 필요하다. 따라서 아동들의 의식을 지배하고 있는 만화·애니메이션과 교육 학습의 연관성을 연구, 분석하여 평가하는 일은 매우 가치있는 일이다.
언어와 사고 발달이 충분히 이루어지지 않은 아동기에 있어 시각과 촉각을 통해 지적, 정서적, 신체적, 창의적인 발달을 도모할 수 있는 미술교육은 아동 교육중 가장 중요하고 교육이다 창의성 미술교육은 사회구조의 다양화와 복잡함 속에서 사회적, 문화적으로 높은 창의성을 길러주며, 풍부한 상상력은 문제 해결능력을 키워준다. 창의성신장을 위한 미술교육은 자신의 세계에 대한 느낌이나 생각을 표현하고 이해하며 조형활동, 감상활동, 이해활동을 통하여 예술가적인 품성을 기르는 교육이며, 미적 경험을 통하여 자기와 세계를 이해하고 표현하는 창조적이며 적극적인 사고를 갖게 한다. 아동들은 조형 학습을 통하여 스스로의 표현에 따른 경험을 얻게하고 예술적인 감상능력을 기르며 더 나아가서는 아동의 정서와 사회성 발달, 지적발달, 창의성 발달을 바탕으로한 인간형성 즉 자아형성을 돕는 중요한 역할을 담당한다. 자아형성기의 아동들의 현실지각능력은 외부환경에 의한 사회적 학습에 의해 이루어진다. 여기에는 현대사회의 일부가 되어 버린 TV 나 비디오 등과 같은 영상매체가 가장 강력한 영향력을 미치고있으며, 특히 만화·애니메이션은 아동들의 행동양식 및 정서의식을 지배하는 단계로까지 발전해왔다 21세기 영상 문화의 세대에 아동들은 문자보다 영상언어에 더 익숙해있다. 아동의 일상생활은 학교교육과 과외 교습등으로 실제 현장 경험의 기회가 점점 줄어들어가는 추세여서, 특히 도시 아이들의 경우 전파 영상매체, 컴퓨터, 만화, 애니메이션 등이 학교생활 외에 접할 수 있는 가장 중요한 경험의 근원이 되고, 그들 생활의 일부가 되었다. 이렇게 현대 아동들은 문자·상징의 세계(언어적)에서 보다는 시각 및 청각의 세계(감각적)에서 자라기 때문에 만화·애니메이션을 통해 보다 쉽고 자연스럽게 반응한다. 아동들이 만화·애니메이션을 좋아하는 이유는 여러 가지 있겠지만, 자신의 감정을 쉽게 이입할 수 있는 단순한 캐릭터 등장, 상상력을 자극하는 다양한 그림 그리고 이야기가 있기 때문이다. 아동들은 매일 애니메이션을 보고 또래 친구들과 이야기를 공유하는 등 자신의 세계와 밀접하게 관련시킨다. 또한, 아동 미술에서 만화·애니메이션의 영향이 나타나는 것도 아동의 특성과 아동 미술의 발달 단계가 애니메이션의 특성과 밀접하게 연관되어있음을 알 수 있다. 21세기는 변화와 새로움으로 압축되는 전환의 시대이다. 문화는 세계와 국가를 움직이는 힘으로 곧 국력을 의미한다. 영상중심의 예술은 문화의 꽃이며, 21세기의 시각언어는 과거와 근본적으로 다른 사고를 요구한다. 종전의 획일적인 사고 혹은 주입식 교육체계에서 개인의 독창성, 창의성을 통한 자기다운 모습의 발현과 질적 생활, 그리고 정신적 성장에 관심이 모여지는 시대이다. 만화·애니메이션은 기존의 오락의 한계를 넘어 정치, 경제, 철학 등의 모든 영역에서 선전, 홍보, 학습등의 쟝르로 자리를 확고히 구축하고 있으며 인간의 생활 깊숙이 들어와 영향력을 행사한다. 영상매체가 대중화되어 어른뿐 아니라 어린이들의 세계에도 깊숙이 다가와 있어 영상문화가 강조되는 시점에서 영상교육을 받는 이와 받지 않는 이의 차별성이 드러날 것이다. 환상과 상상력을 풍부하게 해주는 만화·애니메이션 작품속에서 자신의 감정과 사고를 투사하여 현실생활에서도 간접경험을 하게 해주며 정서적인 문제들을 해결하는데 도움을 준다. 따라서 영상매체를 어떻게 활용할 것이냐에 따라 그 가치가 달라질 수 있으며, 이제 만화·애니메이션은 중요한 예술의 한 쟝르로서 아동들에게 상상력, 자극, 다양한 지식, 가치관, 문화유산의 전달 등 유익하고 중요한 기능을 담당할 것이다. 이러한 현실에서, 미술교육이 만화·애니메이션이라는 시각적 표현매체의 도입은 현대미술과 시각적 이미지에 대한 이해를 높일뿐 아니라, 새로운 조형 언어의 탐색으로 예술적 표현 영역의 확대를 체험하며, 영상 정보 사회에서 능동적으로 대처하기 위한 사람을 미술 교육에서 기를 수 있다는데 의의가 있다. 본 연구는 궁극적으로 만화·애니메이션 교육에 적합한 교육 과정을 개발하는 것을 목표로 만화·애니메이션에 대한 일반적인 이해, 창의적 교육의 측면으로 만화·애니메이션 연구, 창의적 수업을 유도할 수 있는 수업모형 개발을 거쳐, 수업의 효과를 분석하였다. 교육자는 교과서 내용에만 얽매이지 말고 시대의 요구와 아동들의 흥미를 고려하여야 한다. 교과서에 나온 전통적인 가치에만 치중하지 말고 교사 스스로 아동들을 고려하여 교육과정을 재구성할 수 있는 새로운 인식이 필요하다. 따라서 아동들의 의식을 지배하고 있는 만화·애니메이션과 교육 학습의 연관성을 연구, 분석하여 평가하는 일은 매우 가치있는 일이다.
Art education in childhood with im-matured language, thinking capabilities, is the most important education as stimulating development of intelligent, emotional and physical creativeness . Art education focused on creativeness help trainee develope creativeness which is increasing ability of solving...
Art education in childhood with im-matured language, thinking capabilities, is the most important education as stimulating development of intelligent, emotional and physical creativeness . Art education focused on creativeness help trainee develope creativeness which is increasing ability of solving unpredicted problem faced in modern society. Art education for creativeness based on understanding on children's own inner-world and make them to express 'what they are' through art activities, It is accumulated art experience let trainee have positive attitude to show their feelings and opinions to public, and also appreciation of art of others so that have great role in positive self-formation, in the specific period of childhood, through intelligent, emotional and physical creativeness. Perception of children is used to earn by social learning through surrounded environment, media like TV, Video. Especially, these days, cartoon·animation's role on influencing attitude and sentiment of children can's be overestimated. Children in the 21st century, digital media generation is more familiar with visual language than letter The daily routine of children is full composed of school and additional institution education, so there is no room for real experience, especially to children in city. It is natural that more and more TV, computer based visual materials, and cartoon·animation is replacing the real experience and be the resource of information and indirect experience, In this way, children in modern society raised in emotional; visual and auditory world, not in literal, symbolical world, easily respond to cartoon·animation· There is most clear reasons out of many reasons why children like carton·animation, the first is simple character having empathy with themselves, the second is funny, various illustration and story, As children are exposed to so cartoon·animation· day by day and developing relationship with friends through sharing the information related cartoon·animation. It is natural that the importance of cartoon·animation is emerging in art education for children. The 21st century, converting age seeking the change and what never exist, Culture, acquired the ability to affect to nation and world widely, is national power. Particularly, visual art is on center of culture. To participate in the 21st century's visual culture, we needs another thinking system put the value on individual originality, creativeness out of uniformed thinking system to practice what they believe, well-being in physical and mental. Cartoon·animation have been penetrated into our daily life and have great role as effective tool on propaganda, public relations, lesson escaped limited area in early state of entertainment. When visual culture would be come into blossom, the adapting capability culturalneeds between who get the visual art education and who don't would be show apparent different level. the advantage of cartoon·animation give to persons who participate in processing of creation indirect experience with children's fantasy, and imagination so they have potential solution to figure out impossible, insufficient emotional, practical problem. And now we reach to one question "How we can educate more effectively with cartoon·animation· as one part of visual art ?" The meaning of cartoon·animation education as expended area of visual art would help trainee not only understanding the modern art and visual image, but also adapting to new art language and preparing un-explored visual culture. The objective of study is to develope the cartoon·animation· training program, and this paper is consisted of 3 parts; basic understanding of cartoon·animation, training model inducing effective art lesson and the effectiveness of cartoon·animation training. For effective art education, teacher have to considerate the needs and interesting of children, not traditional values in textbooks. So Teacher needs competency to re-construct the art education process according to the children's needs and interest. It is valuable that study and analysis and evaluate the relations between cartoon·animation and art education
Art education in childhood with im-matured language, thinking capabilities, is the most important education as stimulating development of intelligent, emotional and physical creativeness . Art education focused on creativeness help trainee develope creativeness which is increasing ability of solving unpredicted problem faced in modern society. Art education for creativeness based on understanding on children's own inner-world and make them to express 'what they are' through art activities, It is accumulated art experience let trainee have positive attitude to show their feelings and opinions to public, and also appreciation of art of others so that have great role in positive self-formation, in the specific period of childhood, through intelligent, emotional and physical creativeness. Perception of children is used to earn by social learning through surrounded environment, media like TV, Video. Especially, these days, cartoon·animation's role on influencing attitude and sentiment of children can's be overestimated. Children in the 21st century, digital media generation is more familiar with visual language than letter The daily routine of children is full composed of school and additional institution education, so there is no room for real experience, especially to children in city. It is natural that more and more TV, computer based visual materials, and cartoon·animation is replacing the real experience and be the resource of information and indirect experience, In this way, children in modern society raised in emotional; visual and auditory world, not in literal, symbolical world, easily respond to cartoon·animation· There is most clear reasons out of many reasons why children like carton·animation, the first is simple character having empathy with themselves, the second is funny, various illustration and story, As children are exposed to so cartoon·animation· day by day and developing relationship with friends through sharing the information related cartoon·animation. It is natural that the importance of cartoon·animation is emerging in art education for children. The 21st century, converting age seeking the change and what never exist, Culture, acquired the ability to affect to nation and world widely, is national power. Particularly, visual art is on center of culture. To participate in the 21st century's visual culture, we needs another thinking system put the value on individual originality, creativeness out of uniformed thinking system to practice what they believe, well-being in physical and mental. Cartoon·animation have been penetrated into our daily life and have great role as effective tool on propaganda, public relations, lesson escaped limited area in early state of entertainment. When visual culture would be come into blossom, the adapting capability culturalneeds between who get the visual art education and who don't would be show apparent different level. the advantage of cartoon·animation give to persons who participate in processing of creation indirect experience with children's fantasy, and imagination so they have potential solution to figure out impossible, insufficient emotional, practical problem. And now we reach to one question "How we can educate more effectively with cartoon·animation· as one part of visual art ?" The meaning of cartoon·animation education as expended area of visual art would help trainee not only understanding the modern art and visual image, but also adapting to new art language and preparing un-explored visual culture. The objective of study is to develope the cartoon·animation· training program, and this paper is consisted of 3 parts; basic understanding of cartoon·animation, training model inducing effective art lesson and the effectiveness of cartoon·animation training. For effective art education, teacher have to considerate the needs and interesting of children, not traditional values in textbooks. So Teacher needs competency to re-construct the art education process according to the children's needs and interest. It is valuable that study and analysis and evaluate the relations between cartoon·animation and art education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.