이 연구에서는 유아체육지도자와 학부모의 유아체육 인지도의 차이를 알아보기 위해서 유아교육기관의 유아체육에 대한 운영실태, 인식, 교육과정 및 발전방향 등을 경기도 및 서울지역 유아교육기관을 중심으로 전체 167명 중 교사 73명과 학부모 94명을 대상으로 하여 조사함으로써 유아체육의 문제점을 해결하고, 유아체육의 효율적인 운영과 올바른 방향을 제시하고자 조사한 결과는 다음과 같다. 1. 유아체육의 운영실태 유아교육기관의 유아체육을 지도하는 교사는 체육전공자가 86.3%로 대부분이며, 관련 자격증도 생활체육지도자 자격증이 53.4%...
이 연구에서는 유아체육지도자와 학부모의 유아체육 인지도의 차이를 알아보기 위해서 유아교육기관의 유아체육에 대한 운영실태, 인식, 교육과정 및 발전방향 등을 경기도 및 서울지역 유아교육기관을 중심으로 전체 167명 중 교사 73명과 학부모 94명을 대상으로 하여 조사함으로써 유아체육의 문제점을 해결하고, 유아체육의 효율적인 운영과 올바른 방향을 제시하고자 조사한 결과는 다음과 같다. 1. 유아체육의 운영실태 유아교육기관의 유아체육을 지도하는 교사는 체육전공자가 86.3%로 대부분이며, 관련 자격증도 생활체육지도자 자격증이 53.4%로 가장 많았다. 유아체육시간의 유아인원은 평균 24명으로 한 학급 정도를 운영하고 있으며, 주당 평균 수업 시간과 횟수는 3.12회와 48.17분으로 나타났다. 한편, 유아체육 프로그램은 자체 개발한 프로그램으로 실시하는 것으로 나타났다. 2. 유아체육의 인식 유아체육의 이해와 필요성은 전체적으로 대부분 이해하고 있으나, 교사와 학부모간에 유의한 차이가 나타났다. 유아체육의 필요성의 이유로 교사는 지덕체의 조화로운 발달을 위해, 학부모는 신체적인 발달을 위해 필요하다고 나타났다. 또한 유아체육의 만족도에서는 전체적으로 대부분이 만족하고 있었다. 유아체육의 수업 유형은 교사는 게임, 학부모는 놀이를 선호하는 것으로 나타났다. 교사와 학부모는 대부분 필요성을 인식하고 있으나 올바른 유아체육 교육내용에 대한 인식은 부족한 것으로 사료된다. 3. 유아체육의 교육과정 유아체육의 교육 목표를 어디에 두고 있는가는 교사는 건강한 생활습관 신장, 기본적인 운동능력 함양, 건강한 생활습관 신장, 신체인식 순으로 나타났고, 학부모는 기본적인 운동능력 함양, 기초체력 증진, 건강한 생활습관 신장, 신체인식의 순으로 나타나 교사와 학부모간에 차이가 있음을 알 수 있었다. 유아체육의 우선 시 되어야 할 교육내용은 교사와 학부모 모두 신체를 인식하고 움직이기, 신체활동에 참여하기의 순으로 나타났다. 창의적 교육과 기본동작을 소홀히 하고 있는 유아체육은 유아교사와 분담하고 협의하여 서로 전문성을 극대화 할 수 있는 방향으로 수업내용을 구성하는 것이 요구된다. 유아체육의 프로그램 우선 순위는 전체적으로 건강유지에 향상에 중점을 둔 프로그램이 37.1%, 유아교육 내용과 연계된 체육 프로그램이 36.5%로 비슷하게 나타났으며 그 다음 놀이를 기본으로 한 게임위주의 프로그램으로 나타났다. 프로그램 구성의 중요도는 전체적으로 신체의 발달이 41.9%로 가장 많았으며, 그 다음으로 연령, 안정성, 신체의 조화 순으로 이는 유아체육 프로그램의 구성을 연령 발달에 두고 작성한다는 것을 알 수 있다. 유아체육과정에 체육의 편성정도는 기본적인 내용만 편성되어 있다고 나타났으며, 유아체육의 효과적인 교육육을 위한 수업인원 많은 인원보다 적은 인원으로 이루어지는 수업을 교사나 학부모 모두 선호하고 있는 것으로 나타났다. 유아체육 전담교사의 필요성은 체육 전문지도자의 체계적인 수업을 위해서가 47.3%로 전담교사의 양성기관도 97%가 필요하다고 하였으며, 교사와 학부모간에 유의한 차이가 나타났다. 4. 유아체육의 발전방향 유아체육 발전을 위해서는 전체적으로 유아체육 지도자의 양성, 시설 및 용구 확충, 체육 프로그램의 개발, 전문지 발간 및 홍보활동 전개 순으로 나타났다. 대학의 체육학부 유아체육 교과 확대 운영의 필요성은 전체적으로 필요하다가 86.2%였으며, 또한 유아체육 지도자를 위한 지도자의 연수교육의 필요성도 전체적으로 필요하다가 91.0%로 나타났다. 교사와 학부모간의 유의한 차이가 나타났으며, 교사들이 더 절실히 필요하다고 생각하는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 유아교육기관에 유아체육의 중요성과 필요성을 현장교사 뿐만 아니라 교육학자, 체육학자, 일반인에게 재인식 시켜야 한다. 지덕체 조화로운 발달에 따른 유아체육 프로그램의 개발이 절실히 요구된다. 유아체육 전담교사 양성교육기관의 신설이나 체육학 전공내에 유아체육에 대한 교과과정의 편성이 절실히 요구되어진다. 발달적 체육프로그램에 기초하여 유아체육이 평생체육 차원으로 이어지기 위해서 다양한 프로그램 개발이 요구되며, 지도자를 양성할 수 있는 기관이 확충되어야 할 것이다.
이 연구에서는 유아체육지도자와 학부모의 유아체육 인지도의 차이를 알아보기 위해서 유아교육기관의 유아체육에 대한 운영실태, 인식, 교육과정 및 발전방향 등을 경기도 및 서울지역 유아교육기관을 중심으로 전체 167명 중 교사 73명과 학부모 94명을 대상으로 하여 조사함으로써 유아체육의 문제점을 해결하고, 유아체육의 효율적인 운영과 올바른 방향을 제시하고자 조사한 결과는 다음과 같다. 1. 유아체육의 운영실태 유아교육기관의 유아체육을 지도하는 교사는 체육전공자가 86.3%로 대부분이며, 관련 자격증도 생활체육지도자 자격증이 53.4%로 가장 많았다. 유아체육시간의 유아인원은 평균 24명으로 한 학급 정도를 운영하고 있으며, 주당 평균 수업 시간과 횟수는 3.12회와 48.17분으로 나타났다. 한편, 유아체육 프로그램은 자체 개발한 프로그램으로 실시하는 것으로 나타났다. 2. 유아체육의 인식 유아체육의 이해와 필요성은 전체적으로 대부분 이해하고 있으나, 교사와 학부모간에 유의한 차이가 나타났다. 유아체육의 필요성의 이유로 교사는 지덕체의 조화로운 발달을 위해, 학부모는 신체적인 발달을 위해 필요하다고 나타났다. 또한 유아체육의 만족도에서는 전체적으로 대부분이 만족하고 있었다. 유아체육의 수업 유형은 교사는 게임, 학부모는 놀이를 선호하는 것으로 나타났다. 교사와 학부모는 대부분 필요성을 인식하고 있으나 올바른 유아체육 교육내용에 대한 인식은 부족한 것으로 사료된다. 3. 유아체육의 교육과정 유아체육의 교육 목표를 어디에 두고 있는가는 교사는 건강한 생활습관 신장, 기본적인 운동능력 함양, 건강한 생활습관 신장, 신체인식 순으로 나타났고, 학부모는 기본적인 운동능력 함양, 기초체력 증진, 건강한 생활습관 신장, 신체인식의 순으로 나타나 교사와 학부모간에 차이가 있음을 알 수 있었다. 유아체육의 우선 시 되어야 할 교육내용은 교사와 학부모 모두 신체를 인식하고 움직이기, 신체활동에 참여하기의 순으로 나타났다. 창의적 교육과 기본동작을 소홀히 하고 있는 유아체육은 유아교사와 분담하고 협의하여 서로 전문성을 극대화 할 수 있는 방향으로 수업내용을 구성하는 것이 요구된다. 유아체육의 프로그램 우선 순위는 전체적으로 건강유지에 향상에 중점을 둔 프로그램이 37.1%, 유아교육 내용과 연계된 체육 프로그램이 36.5%로 비슷하게 나타났으며 그 다음 놀이를 기본으로 한 게임위주의 프로그램으로 나타났다. 프로그램 구성의 중요도는 전체적으로 신체의 발달이 41.9%로 가장 많았으며, 그 다음으로 연령, 안정성, 신체의 조화 순으로 이는 유아체육 프로그램의 구성을 연령 발달에 두고 작성한다는 것을 알 수 있다. 유아체육과정에 체육의 편성정도는 기본적인 내용만 편성되어 있다고 나타났으며, 유아체육의 효과적인 교육육을 위한 수업인원 많은 인원보다 적은 인원으로 이루어지는 수업을 교사나 학부모 모두 선호하고 있는 것으로 나타났다. 유아체육 전담교사의 필요성은 체육 전문지도자의 체계적인 수업을 위해서가 47.3%로 전담교사의 양성기관도 97%가 필요하다고 하였으며, 교사와 학부모간에 유의한 차이가 나타났다. 4. 유아체육의 발전방향 유아체육 발전을 위해서는 전체적으로 유아체육 지도자의 양성, 시설 및 용구 확충, 체육 프로그램의 개발, 전문지 발간 및 홍보활동 전개 순으로 나타났다. 대학의 체육학부 유아체육 교과 확대 운영의 필요성은 전체적으로 필요하다가 86.2%였으며, 또한 유아체육 지도자를 위한 지도자의 연수교육의 필요성도 전체적으로 필요하다가 91.0%로 나타났다. 교사와 학부모간의 유의한 차이가 나타났으며, 교사들이 더 절실히 필요하다고 생각하는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 유아교육기관에 유아체육의 중요성과 필요성을 현장교사 뿐만 아니라 교육학자, 체육학자, 일반인에게 재인식 시켜야 한다. 지덕체 조화로운 발달에 따른 유아체육 프로그램의 개발이 절실히 요구된다. 유아체육 전담교사 양성교육기관의 신설이나 체육학 전공내에 유아체육에 대한 교과과정의 편성이 절실히 요구되어진다. 발달적 체육프로그램에 기초하여 유아체육이 평생체육 차원으로 이어지기 위해서 다양한 프로그램 개발이 요구되며, 지도자를 양성할 수 있는 기관이 확충되어야 할 것이다.
To inquire difference in recognition between children instructor of physical exercise and parents of students, this study researched management situation, recognition, training course and development direction about children physical exercise of children educational institution. It research total 16...
To inquire difference in recognition between children instructor of physical exercise and parents of students, this study researched management situation, recognition, training course and development direction about children physical exercise of children educational institution. It research total 167persons (73persons of teacher and 94persons of parents of student) centering around children educational institution in Gyungki province and Seoul, and solve the problems of physical exercise and manage efficiently it and want to suggest the right direction of it. The conclusions of them are as followings. 1. management situation of children physical exercise. Most of teacher coaching children physical exercise at children educational institution are majored at physical education at 86.3%. The rate of life physical exercise instructor in related certificate of qualification is 53.4%. The numbers of children at children physical exercise are average 24persons and manage one class. Average lesson time is 48.17minutes and the number of time is 3.12 per weak. The other side, the program of children physical exercise is executed by itself manufactured one. 2. Recognition about children physical exercise Most people comprehended understanding and necessary about children physical exercise. But difference which deserves attention between children instructor of physical exercise and parents of students appeared. The one put on importance at harmonious development of knowledge, virtue and body. The other one consider it necessary for physical development. Also most people satisfied in satisfaction of children physical exercise. Teachers prefer to doing game and the parent like playing in lesson pattern of children physical exercise. Most teachers and parents recognized the necessary of it but did not know well instruction contents. 3. The instruction course of children physical exercise The teachers put the instruction goal on extention a good living practice, basic exercise ability, physical recognition be in order.. The parents put the target expansion on basic exercise ability, basic body strength, good living practice and physical recognition be in order. There is recognition difference between parents and teachers. They consider the importance course of children physical as recognizing and move the body, participating in body action be in order.. Children physical exercise paying no attention on creative instruction and basic action is needed to organize the lesson contents into the direction of maximize the mutual speciality. The priority order of program at children physical exercise placed on health support program as 37.1% and physical program connected with contents of children education as 36.5% and playing centered game program. On the whole, physical development take 41.9% in the priority of program construction. And the next, order of age, stability, the physical harmony, it shows the construction of children physical program put in the age development. Composition rate of physical exercise in the course of children physical exercise is limited to basic contents and the both teachers and parents prefer the small class to big class for efficient education. The necessity of full time teacher of children physical exercise appeared 47.3% for systematic lesson and the 97% conceived that the institution for training a full time teacher is needed. There is different opinion between teachers and parents in these point. 4. development direction of children physical exercise For development of children physical exercise, coach training for children physical exercise, expansion of equipment and instruments, the development of physical exercise program, publication of technical journal and publicity activities be in order is needed. The 86.2% considered that course expansion operation of children physical exercise in physical education department of university is needed. Also 91% show that over all training for children physical exercise coach is needed. There is opinion difference between parents and teachers on these issues and teachers think that these are more urgent. Consequently the importance and necessity of children physical exercise at children institution have to be recognized to not only instructor but also people. The program of children physical exercise is sincerely required in accordance with harmonious development of knowledge, virtue and style. Also establishment of training institution for children physical exercise coach and course expansion operation of children physical exercise in physical education are required. To children physical exercise based on development physical exercise is connected to lifelong education, diversity program development is required and have to be expanded the institution for coach.
To inquire difference in recognition between children instructor of physical exercise and parents of students, this study researched management situation, recognition, training course and development direction about children physical exercise of children educational institution. It research total 167persons (73persons of teacher and 94persons of parents of student) centering around children educational institution in Gyungki province and Seoul, and solve the problems of physical exercise and manage efficiently it and want to suggest the right direction of it. The conclusions of them are as followings. 1. management situation of children physical exercise. Most of teacher coaching children physical exercise at children educational institution are majored at physical education at 86.3%. The rate of life physical exercise instructor in related certificate of qualification is 53.4%. The numbers of children at children physical exercise are average 24persons and manage one class. Average lesson time is 48.17minutes and the number of time is 3.12 per weak. The other side, the program of children physical exercise is executed by itself manufactured one. 2. Recognition about children physical exercise Most people comprehended understanding and necessary about children physical exercise. But difference which deserves attention between children instructor of physical exercise and parents of students appeared. The one put on importance at harmonious development of knowledge, virtue and body. The other one consider it necessary for physical development. Also most people satisfied in satisfaction of children physical exercise. Teachers prefer to doing game and the parent like playing in lesson pattern of children physical exercise. Most teachers and parents recognized the necessary of it but did not know well instruction contents. 3. The instruction course of children physical exercise The teachers put the instruction goal on extention a good living practice, basic exercise ability, physical recognition be in order.. The parents put the target expansion on basic exercise ability, basic body strength, good living practice and physical recognition be in order. There is recognition difference between parents and teachers. They consider the importance course of children physical as recognizing and move the body, participating in body action be in order.. Children physical exercise paying no attention on creative instruction and basic action is needed to organize the lesson contents into the direction of maximize the mutual speciality. The priority order of program at children physical exercise placed on health support program as 37.1% and physical program connected with contents of children education as 36.5% and playing centered game program. On the whole, physical development take 41.9% in the priority of program construction. And the next, order of age, stability, the physical harmony, it shows the construction of children physical program put in the age development. Composition rate of physical exercise in the course of children physical exercise is limited to basic contents and the both teachers and parents prefer the small class to big class for efficient education. The necessity of full time teacher of children physical exercise appeared 47.3% for systematic lesson and the 97% conceived that the institution for training a full time teacher is needed. There is different opinion between teachers and parents in these point. 4. development direction of children physical exercise For development of children physical exercise, coach training for children physical exercise, expansion of equipment and instruments, the development of physical exercise program, publication of technical journal and publicity activities be in order is needed. The 86.2% considered that course expansion operation of children physical exercise in physical education department of university is needed. Also 91% show that over all training for children physical exercise coach is needed. There is opinion difference between parents and teachers on these issues and teachers think that these are more urgent. Consequently the importance and necessity of children physical exercise at children institution have to be recognized to not only instructor but also people. The program of children physical exercise is sincerely required in accordance with harmonious development of knowledge, virtue and style. Also establishment of training institution for children physical exercise coach and course expansion operation of children physical exercise in physical education are required. To children physical exercise based on development physical exercise is connected to lifelong education, diversity program development is required and have to be expanded the institution for coach.
주제어
#유아체육 학부모 유아체육지도자
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.