본 연구는 유아교육기관에서 실시되고 있는 교통안전교육의 필요성에 대한 태도, 횟수, 시간, 교육시기, 수업방법, 내용, 자료의 보유 실태, 외부자원의 형태, 교사연수 경험 등을 조사하여 전반적인 실태와 교통안전교육에 관한 유아교육기관 교사의 요구도를 조사하여 보다 실질적이고 효과적인 교통안전교육을 모색하는데 연구목적이 있다. 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교육기관 교사의 교통안전에 대한 지식정도는 어떠한가? 1-1. 유아교육기관 교사의 교통안전에 대한 지식정도는 교육기관, 교사의 경력 및 학력에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관에서 실시하고 있는 교통안전교육의 실태는 어떠한가? 3. 유아교육기관 교사들이 요구하는 교통안전교육은 어떠한가? 본 연구에서는 서울시에 위치한 유치원과 어린이집 교사 221명을 대상으로 선행연구들을 참고한 설문지를 사용하였다. ...
본 연구는 유아교육기관에서 실시되고 있는 교통안전교육의 필요성에 대한 태도, 횟수, 시간, 교육시기, 수업방법, 내용, 자료의 보유 실태, 외부자원의 형태, 교사연수 경험 등을 조사하여 전반적인 실태와 교통안전교육에 관한 유아교육기관 교사의 요구도를 조사하여 보다 실질적이고 효과적인 교통안전교육을 모색하는데 연구목적이 있다. 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교육기관 교사의 교통안전에 대한 지식정도는 어떠한가? 1-1. 유아교육기관 교사의 교통안전에 대한 지식정도는 교육기관, 교사의 경력 및 학력에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관에서 실시하고 있는 교통안전교육의 실태는 어떠한가? 3. 유아교육기관 교사들이 요구하는 교통안전교육은 어떠한가? 본 연구에서는 서울시에 위치한 유치원과 어린이집 교사 221명을 대상으로 선행연구들을 참고한 설문지를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 12.0 for Windows를 이용하여 빈도와 백분율, 평균, 표준편차, t검증과 ANOVA 검증을 적용하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 교통안전에 대한 교사들의 지식 정도는 100점 만점에 평균 74.50, 표준편차는 9.74로 나타났으며, 교통안전에 대한 교사들의 지식은 교육기관, 경력, 학력별로 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교육기관의 교통안전교육 실태에서 교통안전교육의 필요성에 대한 태도는 '매우 중요시한다(66.0%), 교통안전교육의 횟수는 '1달에 1~2회 정도'(40.0%), 연간 교통안전교육 시간은 '10시간미만'(43.4%), 교통안전교육의 교육 시기는 '수업 시간에'(58.5%), 교통안전교육의 수업방법은 '유아 참여 활동'(42.5%), 교통안전교육의 내용은 '길을 건널 때의 안전'(69.8%), 교통안전교육 자료의 보유 실태는 '그림 자료'(82.1%), 교통안전교육에 활용하는 외부자원의 형태는 '교통안전교육 실습장 견학'(65.6%), 교통안전교육과 관련된 교사연수 경험은 '없다'(59.4%)가 가장 많이 응답한 것으로 나타났다. 셋째, 교통안전교육에 관한 유아교육기관 교사의 요구도 에서 교사가 본 교통안전교육의 적절한 횟수는 1달에 1~2회 정도(42.9%), 교사가 본 적절한 교통안전교육 시간은 10~19시간 정도(39.2%), 교사가 본 적절한 교통안전교육 시기는 수업 시간에(50.9%), 교사가 본 가장 효과적인 교통안전교육의 수업방법은 유아 참여 활동(55.7%), 교사가 본 가장 중요한 교통안전교육의 내용은 길을 건널 때의 안전(73.6%), 교사가 본 가장 유용한 교통안전교육의 교수 매체는 모의 시설물(74.5%), 교사가 본 가장 유용한 교통안전교육과 관련된 외부자원의 형태는 교통안전교육 실습장 견학(77.8%), 교사가 필요로 하는 교통안전교육에 대한 교사 연수 프로그램은 아동을 대상으로 하는 교통안전교육프로그램 workshop(86.3%)의 응답이 가장 많은 것으로 나타났다. 넷째, 교통안전교육의 횟수는 실제 실시되고 있는 횟수가 1달에 1~2회 정도와 1년에 5회 이하가 전체의 74.0%를 차지한 것과는 다르게 유아교사들이 요구하는 적절한 횟수로서 1달에 1~2회 정도와 1주일에 1~2회 정도가 78.8%를 차지해 좀 더 교통안전교육의 실시 횟수를 늘릴 필요가 있음을 시사해 주었으며, 교통안전교육 시간은 실태 조사에서는 10시간미만이 43.4%를 차지해 가장 높았으나, 유아교사가 바라본 적절한 연간 교통안전 교육 시간으로 10~19시간 정도에 39.2%로 가장 높게 응답해 더 많은 교육 시간이 필요한 것으로 유아 교사들이 느끼고 있음을 보여주었다. 교통안전교육 시기는 실제 실시하고 있는 시기로 가장 높게 응답했던 '수업 시간에'가 58.5%에서 적절한 교육 실시시기에 대한 응답에서는 50.9%로 낮아진 반면, '등·하원 지도시가 33.5%에서 47.7%로 높아진 것으로 나타났으며, 교통안전교육의 수업방법은 실태조사에서는 유아 참여 활동이 42.5%를 차지했으나, 유아교사들이 바라본 가장 효과적인 교통안전교육의 수업방법으로 55.7%를 차지해 가장 높은 응답을 얻었다. 다른 한편 모의 시설 활용은 실제 실시하고 있는 교통안전 교육방법에서는 8.5%를 차지했으나, 유아교사들이 바라본 가장 효과적인 교통안전교육의 수업방법에서는 33.5%를 차지해 적극적인 설비 확충과 활용이 필요함을 보여준다. 그러나 강의의 경우, 15.5%에서 0%로 응답해 교통안전 교육의 수업 방법으로 적절하지 않음을 시사해 주었다. 또한 교통안전교육의 내용은 실태조사와 요구도의 결과가 크게 차이가 나지 않는 것으로 나타났지만, 주차장 근처나 차도에서의 안전에 대한 결과는 실태조사에서 2.8%의 응답을 얻었던 것에 비해 요구도에서는 7.5%로 높아졌다. 이것은 '주차장 근처나 차도에서의 안전'에 대한 실제 지도가 유아교육기관에서 어려운 반면, 현재 생활에서 중요할 것으로 교사들이 인식한 것으로 생각되며, 교통안전교육의 교수 매체는 가장 낮은 보유 실태를 보였던 모의 시설물이 가장 유용한 교수 매체로 인식하고 있는 것으로 파악되었다. 이것은 교수 매체의 적절한 지원이 필요할 것으로 평가된다. 교통안전교육과 관련된 외부자원의 형태는 교통안전교육 실습장 견학이 실제 주로 활용되고 있는 방법 일뿐만 아니라 가장 유용한 자원 형태로 인식되고 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 유아교육기관에서 실시되고 있는 교통안전교육의 필요성에 대한 태도, 횟수, 시간, 교육시기, 수업방법, 내용, 자료의 보유 실태, 외부자원의 형태, 교사연수 경험 등을 조사하여 전반적인 실태와 교통안전교육에 관한 유아교육기관 교사의 요구도를 조사하여 보다 실질적이고 효과적인 교통안전교육을 모색하는데 연구목적이 있다. 본 연구의 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교육기관 교사의 교통안전에 대한 지식정도는 어떠한가? 1-1. 유아교육기관 교사의 교통안전에 대한 지식정도는 교육기관, 교사의 경력 및 학력에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교육기관에서 실시하고 있는 교통안전교육의 실태는 어떠한가? 3. 유아교육기관 교사들이 요구하는 교통안전교육은 어떠한가? 본 연구에서는 서울시에 위치한 유치원과 어린이집 교사 221명을 대상으로 선행연구들을 참고한 설문지를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 12.0 for Windows를 이용하여 빈도와 백분율, 평균, 표준편차, t검증과 ANOVA 검증을 적용하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 교통안전에 대한 교사들의 지식 정도는 100점 만점에 평균 74.50, 표준편차는 9.74로 나타났으며, 교통안전에 대한 교사들의 지식은 교육기관, 경력, 학력별로 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교육기관의 교통안전교육 실태에서 교통안전교육의 필요성에 대한 태도는 '매우 중요시한다(66.0%), 교통안전교육의 횟수는 '1달에 1~2회 정도'(40.0%), 연간 교통안전교육 시간은 '10시간미만'(43.4%), 교통안전교육의 교육 시기는 '수업 시간에'(58.5%), 교통안전교육의 수업방법은 '유아 참여 활동'(42.5%), 교통안전교육의 내용은 '길을 건널 때의 안전'(69.8%), 교통안전교육 자료의 보유 실태는 '그림 자료'(82.1%), 교통안전교육에 활용하는 외부자원의 형태는 '교통안전교육 실습장 견학'(65.6%), 교통안전교육과 관련된 교사연수 경험은 '없다'(59.4%)가 가장 많이 응답한 것으로 나타났다. 셋째, 교통안전교육에 관한 유아교육기관 교사의 요구도 에서 교사가 본 교통안전교육의 적절한 횟수는 1달에 1~2회 정도(42.9%), 교사가 본 적절한 교통안전교육 시간은 10~19시간 정도(39.2%), 교사가 본 적절한 교통안전교육 시기는 수업 시간에(50.9%), 교사가 본 가장 효과적인 교통안전교육의 수업방법은 유아 참여 활동(55.7%), 교사가 본 가장 중요한 교통안전교육의 내용은 길을 건널 때의 안전(73.6%), 교사가 본 가장 유용한 교통안전교육의 교수 매체는 모의 시설물(74.5%), 교사가 본 가장 유용한 교통안전교육과 관련된 외부자원의 형태는 교통안전교육 실습장 견학(77.8%), 교사가 필요로 하는 교통안전교육에 대한 교사 연수 프로그램은 아동을 대상으로 하는 교통안전교육프로그램 workshop(86.3%)의 응답이 가장 많은 것으로 나타났다. 넷째, 교통안전교육의 횟수는 실제 실시되고 있는 횟수가 1달에 1~2회 정도와 1년에 5회 이하가 전체의 74.0%를 차지한 것과는 다르게 유아교사들이 요구하는 적절한 횟수로서 1달에 1~2회 정도와 1주일에 1~2회 정도가 78.8%를 차지해 좀 더 교통안전교육의 실시 횟수를 늘릴 필요가 있음을 시사해 주었으며, 교통안전교육 시간은 실태 조사에서는 10시간미만이 43.4%를 차지해 가장 높았으나, 유아교사가 바라본 적절한 연간 교통안전 교육 시간으로 10~19시간 정도에 39.2%로 가장 높게 응답해 더 많은 교육 시간이 필요한 것으로 유아 교사들이 느끼고 있음을 보여주었다. 교통안전교육 시기는 실제 실시하고 있는 시기로 가장 높게 응답했던 '수업 시간에'가 58.5%에서 적절한 교육 실시시기에 대한 응답에서는 50.9%로 낮아진 반면, '등·하원 지도시가 33.5%에서 47.7%로 높아진 것으로 나타났으며, 교통안전교육의 수업방법은 실태조사에서는 유아 참여 활동이 42.5%를 차지했으나, 유아교사들이 바라본 가장 효과적인 교통안전교육의 수업방법으로 55.7%를 차지해 가장 높은 응답을 얻었다. 다른 한편 모의 시설 활용은 실제 실시하고 있는 교통안전 교육방법에서는 8.5%를 차지했으나, 유아교사들이 바라본 가장 효과적인 교통안전교육의 수업방법에서는 33.5%를 차지해 적극적인 설비 확충과 활용이 필요함을 보여준다. 그러나 강의의 경우, 15.5%에서 0%로 응답해 교통안전 교육의 수업 방법으로 적절하지 않음을 시사해 주었다. 또한 교통안전교육의 내용은 실태조사와 요구도의 결과가 크게 차이가 나지 않는 것으로 나타났지만, 주차장 근처나 차도에서의 안전에 대한 결과는 실태조사에서 2.8%의 응답을 얻었던 것에 비해 요구도에서는 7.5%로 높아졌다. 이것은 '주차장 근처나 차도에서의 안전'에 대한 실제 지도가 유아교육기관에서 어려운 반면, 현재 생활에서 중요할 것으로 교사들이 인식한 것으로 생각되며, 교통안전교육의 교수 매체는 가장 낮은 보유 실태를 보였던 모의 시설물이 가장 유용한 교수 매체로 인식하고 있는 것으로 파악되었다. 이것은 교수 매체의 적절한 지원이 필요할 것으로 평가된다. 교통안전교육과 관련된 외부자원의 형태는 교통안전교육 실습장 견학이 실제 주로 활용되고 있는 방법 일뿐만 아니라 가장 유용한 자원 형태로 인식되고 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to explore ways toward a better practical and effective traffic safety education from the analysis of the teachers' demands for and the actual conditions of traffic safety education in early childhood education centers. It was done by investigating teachers' attitude on ...
The purpose of this study is to explore ways toward a better practical and effective traffic safety education from the analysis of the teachers' demands for and the actual conditions of traffic safety education in early childhood education centers. It was done by investigating teachers' attitude on the necessity of traffic safety education, the frequency, hour, time, method, and contents of traffic safety education, and the retaining materials, external resource types, and teachers' study and training experience in traffic safety education. The following subjects were presented in order to achieve the purpose above. 1. What are the levels of traffic safety knowledge of teachers who are engaging in early childhood education centers? 1-1. How are they differently depending on variables such as the teacher' center types, employment careers, and education backgrounds? 2. How are the actual conditions of traffic safety education executed in early childhood education centers ? 3. What are traffic safety education for which teachers in early childhood education centers demand? In order to study the above subjects, questionnaire data from a sample of 221 teachers engaging in Kindergartens and daycare centers in Seoul were used. The data was analyzed by frequency , percentage, means, standard deviation, t-tests, and ANOVA-tests. The results were as follows: First, the teachers' knowledge of traffic safety was evaluated as follows: the means was 74.50, and the standard deviation was 9.74. It didn't depend on the teachers' center types, employment careers, and education backgrounds. Second, the actual conditions of traffic safety education were summarized as follows with items which got the most large portion of responses : 'very important'(66.0%) for teachers' attitude on the necessity of traffic safety education, '1 to 2 times a month'(40.0%) for the execution frequency of traffic safety education, 'less than 10 hours'(43.3%) for annual traffic safety education hour, 'at school hour'(58.5%) for traffic safety education time, 'infant participation activity'(42.5%) for traffic safety education method, 'when crossing'(69.8%) for traffic safety education contents, 'pictures'(82.1%) for traffic safety education materials, 'a field trip to the traffic safety education practice centers'(65.6%) for external resource types used in traffic safety education, 'not'(59.4%) for teachers' study and training experience related to traffic safety education. Third, teachers' needs of traffic safety education are as follows: '1 to 2 times a moth'(42.9%) for the execution frequency of traffic safety education, '10 - 19 hour'(39.2%) for the appropriate annual traffic safety education hour , 'at school hour'(50.9%) for the appropriate traffic safety education time, 'infant participation activity'(55.7%) regarding the most effective traffic safety education method, 'when crossing'(73.6%) for the most important traffic safety education contents, 'a mock facility'(74.5%) for the most useful instruction medium in traffic safety education , ' a field trip to traffic safety education practice centers'(77.8%) for the most useful external resource type used in traffic safety education , ' a traffic safety education workshop for children'(86.3%) for the most useful study and training program for which teachers have need. Fourth, There are differences between the actual conditions and teachers' demands. For the execution frequency of traffic safety education, teachers think that it should be performed 1 to 2 times a month or a week instead of 1 to 2 times a month or 5 times a year. It indicates that it need to increase. Teachers think of the appropriate annual traffic safety education hour as 10~19 hours instead of less than 10 hours in the actual condition. It also indicates that it need to increase. Regarding the appropriate traffic safety education time, 'at school time' is considered as the most appropriate time in both actual condition and teachers' demand, but the second 'when instruction on children's way to school/home' in the teachers' demand become important relatively. Concerning traffic safety education methods, 'mock facilities' become more important in teachers' demand than in the actual condition. It indicates that it need to invest in such equipments more and use them positively. But, Lecture become less important in teachers' demand than in the actual condition. Also, traffic safety education contents in teachers' demand are not different from them in the actual conditions. The importance of ' safety near parking lots or roads' in traffic safety education contents became higher in teachers' demand(7.5%) than in the actual conditions(2.8%). while It is not easy to instruct children on ' safety near parking lots or roads' in kindergartens or daycare centers, teachers recognize it is important in real life. Regarding The traffic safety instruction medium, while mock facilities is the last thing that is possesed by kindergartens or daycare centers, teachers recoginize it to be the most useful medium for the traffic safety education. so, it need to support instruction media. Finally, Concerning external resource types related to traffic safety education, ' a field trip to the traffic safety education practice centers' is the most useful external resource type both in teachers' demand and in the actual condition.
The purpose of this study is to explore ways toward a better practical and effective traffic safety education from the analysis of the teachers' demands for and the actual conditions of traffic safety education in early childhood education centers. It was done by investigating teachers' attitude on the necessity of traffic safety education, the frequency, hour, time, method, and contents of traffic safety education, and the retaining materials, external resource types, and teachers' study and training experience in traffic safety education. The following subjects were presented in order to achieve the purpose above. 1. What are the levels of traffic safety knowledge of teachers who are engaging in early childhood education centers? 1-1. How are they differently depending on variables such as the teacher' center types, employment careers, and education backgrounds? 2. How are the actual conditions of traffic safety education executed in early childhood education centers ? 3. What are traffic safety education for which teachers in early childhood education centers demand? In order to study the above subjects, questionnaire data from a sample of 221 teachers engaging in Kindergartens and daycare centers in Seoul were used. The data was analyzed by frequency , percentage, means, standard deviation, t-tests, and ANOVA-tests. The results were as follows: First, the teachers' knowledge of traffic safety was evaluated as follows: the means was 74.50, and the standard deviation was 9.74. It didn't depend on the teachers' center types, employment careers, and education backgrounds. Second, the actual conditions of traffic safety education were summarized as follows with items which got the most large portion of responses : 'very important'(66.0%) for teachers' attitude on the necessity of traffic safety education, '1 to 2 times a month'(40.0%) for the execution frequency of traffic safety education, 'less than 10 hours'(43.3%) for annual traffic safety education hour, 'at school hour'(58.5%) for traffic safety education time, 'infant participation activity'(42.5%) for traffic safety education method, 'when crossing'(69.8%) for traffic safety education contents, 'pictures'(82.1%) for traffic safety education materials, 'a field trip to the traffic safety education practice centers'(65.6%) for external resource types used in traffic safety education, 'not'(59.4%) for teachers' study and training experience related to traffic safety education. Third, teachers' needs of traffic safety education are as follows: '1 to 2 times a moth'(42.9%) for the execution frequency of traffic safety education, '10 - 19 hour'(39.2%) for the appropriate annual traffic safety education hour , 'at school hour'(50.9%) for the appropriate traffic safety education time, 'infant participation activity'(55.7%) regarding the most effective traffic safety education method, 'when crossing'(73.6%) for the most important traffic safety education contents, 'a mock facility'(74.5%) for the most useful instruction medium in traffic safety education , ' a field trip to traffic safety education practice centers'(77.8%) for the most useful external resource type used in traffic safety education , ' a traffic safety education workshop for children'(86.3%) for the most useful study and training program for which teachers have need. Fourth, There are differences between the actual conditions and teachers' demands. For the execution frequency of traffic safety education, teachers think that it should be performed 1 to 2 times a month or a week instead of 1 to 2 times a month or 5 times a year. It indicates that it need to increase. Teachers think of the appropriate annual traffic safety education hour as 10~19 hours instead of less than 10 hours in the actual condition. It also indicates that it need to increase. Regarding the appropriate traffic safety education time, 'at school time' is considered as the most appropriate time in both actual condition and teachers' demand, but the second 'when instruction on children's way to school/home' in the teachers' demand become important relatively. Concerning traffic safety education methods, 'mock facilities' become more important in teachers' demand than in the actual condition. It indicates that it need to invest in such equipments more and use them positively. But, Lecture become less important in teachers' demand than in the actual condition. Also, traffic safety education contents in teachers' demand are not different from them in the actual conditions. The importance of ' safety near parking lots or roads' in traffic safety education contents became higher in teachers' demand(7.5%) than in the actual conditions(2.8%). while It is not easy to instruct children on ' safety near parking lots or roads' in kindergartens or daycare centers, teachers recognize it is important in real life. Regarding The traffic safety instruction medium, while mock facilities is the last thing that is possesed by kindergartens or daycare centers, teachers recoginize it to be the most useful medium for the traffic safety education. so, it need to support instruction media. Finally, Concerning external resource types related to traffic safety education, ' a field trip to the traffic safety education practice centers' is the most useful external resource type both in teachers' demand and in the actual condition.
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