유아음악교육은 유아들로 하여금 음악을 느끼고, 즐길 수 있도록 심미감을 키워주고 정서적, 인지적, 신체적 발달에도 많은 영향을 주어 중요한 성장기에 놓여 있는 유아들을 능동적이고 적극적인 학습자이자 사회인으로 키우는데 중요한 역할을 한다. 따라서 유아음악교육의 목적은 특별한 재능을 가진 예술가나 음악가를 키우는 것이 아닌 전 교육과정의 목표들과 연관을 두고 창의적, 자주적인 전인교육에 그 목적이 있는 것이다. 이 논문은 음악적 능력 발달의 가장 적절한 시기인 유아기의 유일한 교육기관인 유치원에서 이용되는 음악지도서들 중 노래 부르기 영역을 비교, 분석하여 각 교재가 얼마나 아동의 발달 영역에 맞게 곡을 구성해 놓았는지를 살펴봄으로서 앞으로 있을 교재 계발 및 선정에 도움을 주고자 한다. 유아음악교육의 중요성, 유아기 음악 발달 특성, 유아의 노래 지도, ...
유아음악교육은 유아들로 하여금 음악을 느끼고, 즐길 수 있도록 심미감을 키워주고 정서적, 인지적, 신체적 발달에도 많은 영향을 주어 중요한 성장기에 놓여 있는 유아들을 능동적이고 적극적인 학습자이자 사회인으로 키우는데 중요한 역할을 한다. 따라서 유아음악교육의 목적은 특별한 재능을 가진 예술가나 음악가를 키우는 것이 아닌 전 교육과정의 목표들과 연관을 두고 창의적, 자주적인 전인교육에 그 목적이 있는 것이다. 이 논문은 음악적 능력 발달의 가장 적절한 시기인 유아기의 유일한 교육기관인 유치원에서 이용되는 음악지도서들 중 노래 부르기 영역을 비교, 분석하여 각 교재가 얼마나 아동의 발달 영역에 맞게 곡을 구성해 놓았는지를 살펴봄으로서 앞으로 있을 교재 계발 및 선정에 도움을 주고자 한다. 유아음악교육의 중요성, 유아기 음악 발달 특성, 유아의 노래 지도, 음악교육 이론가들의 노래 부르기 지도 영역, 제6차 유치원 교육과정의 이론적 규명을 전제로 하고 ‘유치원 교육 활동 지도 자료’ ‘유아음악교육 2000’ ‘유아음악교육’(심성경 외 5명)의 세 지도서를 연구 대상으로 하였으며 각 교재에 제시되어 있는 목표 영역, 활동 방법, 노래의 가사 내용, 형식, 조성, 음역, 박자, 리듬, 준비물 등 총 아홉 가지로 분류하여 내용을 비교, 분석하였다. 그 결과 목표영역은 세 지도서 모두 인지 영역이 30% 이상으로 가장 높은 비율을 보였다. 가사 내용은 6차 음악교육과정에 따라 ‘나와 유치원’ ‘계절’ ‘동물’ ‘가족과 이웃’ ‘교통기관’ ‘도구와 기계’ ‘건강한 몸과 마음’ ‘우리나라와 다른 나라’ ‘지구와 환경’ ‘특별한 날들’로 나뉘는데 ‘유아음악교육’(심성경 외 5명)만은 ‘특별한 날들’이 포함되어 있지 않다. 형식은 아동의 발단 단계를 고려하여 짧은 8~16마디의 곡이 가장 많이 수록되어져 있고 조성에 있어서는 국악, 전래 동요를 통한 단조곡의 수록으로 다양한 조성을 보여 주고 있다. 박자는 세 지도서 모두 4/4박자가 가장 높은 비율을 보여주는데 ‘유아음악교육’(심성경 외 5명)은 3/4박자 곡이 22.2%로 두 번째 비율을 차지하며 각각 16.2%, 14.7%로 3/4박자가 세 번째로 높은 비율을 보인 ‘유치원 교육 활동 지도 자료’, ‘유아음악교육 2000’과는 달리 박자에 있어 새롭고 다양한 변화를 보여주고 있다. 준비물로는 ‘유치원 교육 활동 지도 자료’, ‘유아음악교육 2000’이 ‘그림 및 사진 자료’가 약 50%로 가장 많이 쓰였으나 ‘유아음악교육’(심성경 외 5명)은 ‘노랫말 판’이 45.8%로 가장 많이 사용되었다. 유아음악 지도서는 유아 스스로 적극적인 노래 부르기를 유도해 낼 수 있도록 더욱더 다양한 활동내용과 방법, 새로운 곡들의 선곡과 발전된 최신기기의 적극적인 사용 등이 요구되며 음악이 지식 전달을 위한 단순한 전달자나 도구가 되지 않도록 음악 자체에 대한 이해와 연구도 병행 되어져야 할 것이다.
유아음악교육은 유아들로 하여금 음악을 느끼고, 즐길 수 있도록 심미감을 키워주고 정서적, 인지적, 신체적 발달에도 많은 영향을 주어 중요한 성장기에 놓여 있는 유아들을 능동적이고 적극적인 학습자이자 사회인으로 키우는데 중요한 역할을 한다. 따라서 유아음악교육의 목적은 특별한 재능을 가진 예술가나 음악가를 키우는 것이 아닌 전 교육과정의 목표들과 연관을 두고 창의적, 자주적인 전인교육에 그 목적이 있는 것이다. 이 논문은 음악적 능력 발달의 가장 적절한 시기인 유아기의 유일한 교육기관인 유치원에서 이용되는 음악지도서들 중 노래 부르기 영역을 비교, 분석하여 각 교재가 얼마나 아동의 발달 영역에 맞게 곡을 구성해 놓았는지를 살펴봄으로서 앞으로 있을 교재 계발 및 선정에 도움을 주고자 한다. 유아음악교육의 중요성, 유아기 음악 발달 특성, 유아의 노래 지도, 음악교육 이론가들의 노래 부르기 지도 영역, 제6차 유치원 교육과정의 이론적 규명을 전제로 하고 ‘유치원 교육 활동 지도 자료’ ‘유아음악교육 2000’ ‘유아음악교육’(심성경 외 5명)의 세 지도서를 연구 대상으로 하였으며 각 교재에 제시되어 있는 목표 영역, 활동 방법, 노래의 가사 내용, 형식, 조성, 음역, 박자, 리듬, 준비물 등 총 아홉 가지로 분류하여 내용을 비교, 분석하였다. 그 결과 목표영역은 세 지도서 모두 인지 영역이 30% 이상으로 가장 높은 비율을 보였다. 가사 내용은 6차 음악교육과정에 따라 ‘나와 유치원’ ‘계절’ ‘동물’ ‘가족과 이웃’ ‘교통기관’ ‘도구와 기계’ ‘건강한 몸과 마음’ ‘우리나라와 다른 나라’ ‘지구와 환경’ ‘특별한 날들’로 나뉘는데 ‘유아음악교육’(심성경 외 5명)만은 ‘특별한 날들’이 포함되어 있지 않다. 형식은 아동의 발단 단계를 고려하여 짧은 8~16마디의 곡이 가장 많이 수록되어져 있고 조성에 있어서는 국악, 전래 동요를 통한 단조곡의 수록으로 다양한 조성을 보여 주고 있다. 박자는 세 지도서 모두 4/4박자가 가장 높은 비율을 보여주는데 ‘유아음악교육’(심성경 외 5명)은 3/4박자 곡이 22.2%로 두 번째 비율을 차지하며 각각 16.2%, 14.7%로 3/4박자가 세 번째로 높은 비율을 보인 ‘유치원 교육 활동 지도 자료’, ‘유아음악교육 2000’과는 달리 박자에 있어 새롭고 다양한 변화를 보여주고 있다. 준비물로는 ‘유치원 교육 활동 지도 자료’, ‘유아음악교육 2000’이 ‘그림 및 사진 자료’가 약 50%로 가장 많이 쓰였으나 ‘유아음악교육’(심성경 외 5명)은 ‘노랫말 판’이 45.8%로 가장 많이 사용되었다. 유아음악 지도서는 유아 스스로 적극적인 노래 부르기를 유도해 낼 수 있도록 더욱더 다양한 활동내용과 방법, 새로운 곡들의 선곡과 발전된 최신기기의 적극적인 사용 등이 요구되며 음악이 지식 전달을 위한 단순한 전달자나 도구가 되지 않도록 음악 자체에 대한 이해와 연구도 병행 되어져야 할 것이다.
Music education for infants plays a significant role in developing infants' learning capability and social adaptability as it affects their emotional, cognitive and physical development and it also helps infants to enjoy music and to grow in aesthetic sensibility. Therefore, the primary purpose of m...
Music education for infants plays a significant role in developing infants' learning capability and social adaptability as it affects their emotional, cognitive and physical development and it also helps infants to enjoy music and to grow in aesthetic sensibility. Therefore, the primary purpose of music education for infants is not educating the talented to become professional artists or musicians but educating a whole person in infants by making connections with other education areas. This study is to look into how properly infant music guides currently used in kindergartens organize the songs according to infants' developmental areas and to come up with some criteria for teachers in selecting appropriate music guidebooks and some suggestions to pursue better quality of those guides. In order to do this, this study has done comparative analysis on different music guidebooks which are widely used in kindergartens in Korea. As for the theoretical basis, the importance of infant music education, qualities of musical development, principles of teaching infants' singing, some teaching methods of music education theorists, the 6th national curriculum of kindergarten education have been carefully reviewed and discussed. Three well known music guides were selected and they were compared and analyzed in terms of nine aspects: target areas, activities, words of the songs, forms, tonality, range, time, rhythm and materials to be prepared The result shows that cognitive area occupies more than 30% in all the studied music guides, the highest percentage among all the areas. When it comes to words of the songs, two guides strictly conforms to the 6th national music education curriculum by including every theme presented in the curriculum: kindergarten and I, seasons, animals, family and neighbors, transportations, tools and machines, healthy body and mind, my country and foreign countries, earth and environment, special days. However, the third music guide, Infant Music Education, doesn't include 'special days.' Most songs in three guides are in short forms with 8-16 bars due to developmental stage of target learners. There are some Korean traditional songs in minor key, which makes these guides enriched in tonality. Quadruple time is dominant in all three guides. It is interesting to note that songs in triple time make the second highest percentage in Infant Music Education while they are the third place in percentage in the other two music guides. In Teaching Material for Kindergarten Education, triple time makes 16.2% and in Infant Music Education 2000, it makes 14.7%. It seems that Infant Music Education attempts to introduce more dynamic arrangement of songs with regard to time. Regarding the materials to be prepared, Teaching Material for Kindergarten Education and Infant Music Education 2000 utilize pictures and drawings up to about 50% while Infant Music Education uses words board up to 45.8%. It appears that music guides for infants should be improved by presenting diverse contents and methods so that young infants may be more attached to singing naturally. To accomplish this goal, it may take a lot of new challenges such as developing new methods, using advanced technology and equipments and studying music education itself more seriously.
Music education for infants plays a significant role in developing infants' learning capability and social adaptability as it affects their emotional, cognitive and physical development and it also helps infants to enjoy music and to grow in aesthetic sensibility. Therefore, the primary purpose of music education for infants is not educating the talented to become professional artists or musicians but educating a whole person in infants by making connections with other education areas. This study is to look into how properly infant music guides currently used in kindergartens organize the songs according to infants' developmental areas and to come up with some criteria for teachers in selecting appropriate music guidebooks and some suggestions to pursue better quality of those guides. In order to do this, this study has done comparative analysis on different music guidebooks which are widely used in kindergartens in Korea. As for the theoretical basis, the importance of infant music education, qualities of musical development, principles of teaching infants' singing, some teaching methods of music education theorists, the 6th national curriculum of kindergarten education have been carefully reviewed and discussed. Three well known music guides were selected and they were compared and analyzed in terms of nine aspects: target areas, activities, words of the songs, forms, tonality, range, time, rhythm and materials to be prepared The result shows that cognitive area occupies more than 30% in all the studied music guides, the highest percentage among all the areas. When it comes to words of the songs, two guides strictly conforms to the 6th national music education curriculum by including every theme presented in the curriculum: kindergarten and I, seasons, animals, family and neighbors, transportations, tools and machines, healthy body and mind, my country and foreign countries, earth and environment, special days. However, the third music guide, Infant Music Education, doesn't include 'special days.' Most songs in three guides are in short forms with 8-16 bars due to developmental stage of target learners. There are some Korean traditional songs in minor key, which makes these guides enriched in tonality. Quadruple time is dominant in all three guides. It is interesting to note that songs in triple time make the second highest percentage in Infant Music Education while they are the third place in percentage in the other two music guides. In Teaching Material for Kindergarten Education, triple time makes 16.2% and in Infant Music Education 2000, it makes 14.7%. It seems that Infant Music Education attempts to introduce more dynamic arrangement of songs with regard to time. Regarding the materials to be prepared, Teaching Material for Kindergarten Education and Infant Music Education 2000 utilize pictures and drawings up to about 50% while Infant Music Education uses words board up to 45.8%. It appears that music guides for infants should be improved by presenting diverse contents and methods so that young infants may be more attached to singing naturally. To accomplish this goal, it may take a lot of new challenges such as developing new methods, using advanced technology and equipments and studying music education itself more seriously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.