음악 교과서에 수록된 동요 분석 : 초등학교 3, 4학년을 중심으로 Analysis of children's songs included in musical textbooks : centering around 3rd and 4th grade students of elementary schools원문보기
어린이가 노래를 부른다는 것은 가장 자연스럽고 보편적인 표현 방법이며, 동요를 부르게 하는 것은 미성숙한 단계에 있는 어린이들에게 선율과 가사를 통해 예술성을 경험시키고 어린이들의 정신세계 형성에 중요한 역할을 한다는 점에서 교육적으로 큰 의미가 있다. 따라서, 본 연구는 현시대의 창작동요와 전래동요를 교과서 제재곡의 특징을 분석하여, 어린이들의 보다 바람직한 동요 가창 수업이 이루어 지도록 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 시대의 변화에 따라 달라진 동요의 변천사에 대한 분석 과정을 통해 1920년대부터 현재에 이르기까지 창작동요의 조성, 박자, 곡의 형식, 가사의 내용이 다양해졌으며, 음역 또한 넓어졌음을 알 수 있었다. 또한 현재 초등학교에서 사용하고 있는 3·4 학년 음악교과서내의 한국 동요의 분석을 통해 창작동요는 음악적인 측면 즉 박자, 빠르기, 조성, 형식, 음역 등에서 자유롭게 악곡이 창작되고 있으며 박자는 2/4가 가장 많았고, 박자는 보동빠르기, 조성은 다장조, 형식은 두도막 형식, 음역은 1옥타브이내가 가장 많았다. 이를 통해 교과서의 제재 곡들도 음악적인 측면에서 다양한 곡들을 제시하면 아동의 흥미를 유발할 수 있음을 알았다. 본 연구를 통해 학교 ...
어린이가 노래를 부른다는 것은 가장 자연스럽고 보편적인 표현 방법이며, 동요를 부르게 하는 것은 미성숙한 단계에 있는 어린이들에게 선율과 가사를 통해 예술성을 경험시키고 어린이들의 정신세계 형성에 중요한 역할을 한다는 점에서 교육적으로 큰 의미가 있다. 따라서, 본 연구는 현시대의 창작동요와 전래동요를 교과서 제재곡의 특징을 분석하여, 어린이들의 보다 바람직한 동요 가창 수업이 이루어 지도록 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 시대의 변화에 따라 달라진 동요의 변천사에 대한 분석 과정을 통해 1920년대부터 현재에 이르기까지 창작동요의 조성, 박자, 곡의 형식, 가사의 내용이 다양해졌으며, 음역 또한 넓어졌음을 알 수 있었다. 또한 현재 초등학교에서 사용하고 있는 3·4 학년 음악교과서내의 한국 동요의 분석을 통해 창작동요는 음악적인 측면 즉 박자, 빠르기, 조성, 형식, 음역 등에서 자유롭게 악곡이 창작되고 있으며 박자는 2/4가 가장 많았고, 박자는 보동빠르기, 조성은 다장조, 형식은 두도막 형식, 음역은 1옥타브이내가 가장 많았다. 이를 통해 교과서의 제재 곡들도 음악적인 측면에서 다양한 곡들을 제시하면 아동의 흥미를 유발할 수 있음을 알았다. 본 연구를 통해 학교 음악교육에 있어 작사, 작곡, 교육의 방법 면에선 다양한 형태의 창작과 지도방법이 필요하고, 교과서내의 동요곡은 교육목표와 교육과정에 따라 교육해야 하며, 어린이들에게 동요에 대한 관심을 갖도록 유도하기 위해서는 동요창작자나 동요교육자 모두의 노력이 요구됨을 알 수 있었다.
어린이가 노래를 부른다는 것은 가장 자연스럽고 보편적인 표현 방법이며, 동요를 부르게 하는 것은 미성숙한 단계에 있는 어린이들에게 선율과 가사를 통해 예술성을 경험시키고 어린이들의 정신세계 형성에 중요한 역할을 한다는 점에서 교육적으로 큰 의미가 있다. 따라서, 본 연구는 현시대의 창작동요와 전래동요를 교과서 제재곡의 특징을 분석하여, 어린이들의 보다 바람직한 동요 가창 수업이 이루어 지도록 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 시대의 변화에 따라 달라진 동요의 변천사에 대한 분석 과정을 통해 1920년대부터 현재에 이르기까지 창작동요의 조성, 박자, 곡의 형식, 가사의 내용이 다양해졌으며, 음역 또한 넓어졌음을 알 수 있었다. 또한 현재 초등학교에서 사용하고 있는 3·4 학년 음악교과서내의 한국 동요의 분석을 통해 창작동요는 음악적인 측면 즉 박자, 빠르기, 조성, 형식, 음역 등에서 자유롭게 악곡이 창작되고 있으며 박자는 2/4가 가장 많았고, 박자는 보동빠르기, 조성은 다장조, 형식은 두도막 형식, 음역은 1옥타브이내가 가장 많았다. 이를 통해 교과서의 제재 곡들도 음악적인 측면에서 다양한 곡들을 제시하면 아동의 흥미를 유발할 수 있음을 알았다. 본 연구를 통해 학교 음악교육에 있어 작사, 작곡, 교육의 방법 면에선 다양한 형태의 창작과 지도방법이 필요하고, 교과서내의 동요곡은 교육목표와 교육과정에 따라 교육해야 하며, 어린이들에게 동요에 대한 관심을 갖도록 유도하기 위해서는 동요창작자나 동요교육자 모두의 노력이 요구됨을 알 수 있었다.
It is the most natural and common way of expression for children to sing and it is educationally significant to have children to sing children's songs in that it exposes children in immature stage of growth to art through melodies and words of songs and it also plays an important roles in forming th...
It is the most natural and common way of expression for children to sing and it is educationally significant to have children to sing children's songs in that it exposes children in immature stage of growth to art through melodies and words of songs and it also plays an important roles in forming the mental world of children. The purpose of this study is to help materialize the desirable singing lessons for the children by analyzing the created songs of children of the modern times and children's songs handed down from generation to generation as the characteristics of melodies posted in the textbooks. On the other hand, I attempted to study the development process of children's songs which have varied with the changes of the times, and Korean children's songs carried in the musical textbooks for 3rd and 4th grade students of elementary schools at the present times. The created songs for children since the 1920 have undergone various forms in various aspects. First of all, composition of children's songs has become diversified and as for time, children's songs mostly of two-four time and four-four time have changed to songs of three-four time, six-eight time, twelve-eight time and nine-eight time. In terms of forms of melody, compared against the old mainstream of children's songs of rhythm of 7.5 tune, nowadays, various forms of tunes have surfaced and use of chape over 6 degrees and Syncopation has become universal and the range has also very widened. Compared to numerous old melodies based on nature as its material, nowadays, everything you may gain in life is now used as the material of the words of children's songs. As noted in the above, children's songs have changed with age and cultural changes and in order to meet such changes, teaching of children's songs to children should also change. As for the melodies of children's songs within the textbooks in music education of school. the melodies shall be taught in conformity with the educational goals and process and in order to encourage the attention of children to children's songs, the efforts of the authors of songs and teachers of children's songs are both required. Writing of songs, writing of music and method for teaching could not be summarized in one word but various forms of writings of songs and music and teaching methods are required. What is the most important is encouraging children to take interest in and affection for children's songs and children's songs shall be the songs all family members should get together to sing and enjoy. In social aspects, televisions are quite influential on children's songs and therefore, careful research and efforts by broadcasting staff and teachers of children's songs are required.
It is the most natural and common way of expression for children to sing and it is educationally significant to have children to sing children's songs in that it exposes children in immature stage of growth to art through melodies and words of songs and it also plays an important roles in forming the mental world of children. The purpose of this study is to help materialize the desirable singing lessons for the children by analyzing the created songs of children of the modern times and children's songs handed down from generation to generation as the characteristics of melodies posted in the textbooks. On the other hand, I attempted to study the development process of children's songs which have varied with the changes of the times, and Korean children's songs carried in the musical textbooks for 3rd and 4th grade students of elementary schools at the present times. The created songs for children since the 1920 have undergone various forms in various aspects. First of all, composition of children's songs has become diversified and as for time, children's songs mostly of two-four time and four-four time have changed to songs of three-four time, six-eight time, twelve-eight time and nine-eight time. In terms of forms of melody, compared against the old mainstream of children's songs of rhythm of 7.5 tune, nowadays, various forms of tunes have surfaced and use of chape over 6 degrees and Syncopation has become universal and the range has also very widened. Compared to numerous old melodies based on nature as its material, nowadays, everything you may gain in life is now used as the material of the words of children's songs. As noted in the above, children's songs have changed with age and cultural changes and in order to meet such changes, teaching of children's songs to children should also change. As for the melodies of children's songs within the textbooks in music education of school. the melodies shall be taught in conformity with the educational goals and process and in order to encourage the attention of children to children's songs, the efforts of the authors of songs and teachers of children's songs are both required. Writing of songs, writing of music and method for teaching could not be summarized in one word but various forms of writings of songs and music and teaching methods are required. What is the most important is encouraging children to take interest in and affection for children's songs and children's songs shall be the songs all family members should get together to sing and enjoy. In social aspects, televisions are quite influential on children's songs and therefore, careful research and efforts by broadcasting staff and teachers of children's songs are required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.