전통음악 장단 지도의 효율적 방안 연구 : 초등학교 3~6학년 교육과정 중심으로 (A)study on an efficient plan for guiding time in Korean traditional music : focusing on the curricula from grade 3 to grade 6 in a primary school원문보기
전통음악의 구성 요소는 장단을 포함하여 시김새, 가락, 형식 등이 있다. 이 중에서도 장단을 전통음악을 구성하는 첫 번째 요소라고 할 수 있다. 제7차 음악과 교육 과정에서도 전통음악에 대한 중요성을 깨닫고 음악교과서에 전통음악 장단 지도 관련 제재곡이 많이 편성되었다. 그러나 교육 현장에서의 장단 지도는 제대로 정착되지 않고 있으며, 그 이유는 첫째는 장단의 개념 이해 정립이 부족과 둘째는 장단 표현 능력의 부족이다. 연구 방법은 경기도 화성시 석천초등학교 장구반 학생 34명을 대상으로 실태를 조사 ․ 분석하고, 초등학교 3~6학년 음악 교과서에 선정되어있는 전통음악 장단 지도곡 중 12/8박자의 장단인 중중모리장단, 굿거리장단, 자진모리장단 중심으로 장단 지도를 전개 하였다, 연구의 실제에서 장단 지도를 전통음악 그 테두리 안에서만 지도하지 않고 상호 관련 있는 서양음악 요소와 함께 전개하였다. 장단의 개념 이해를 돕기 위해 서양의 박의 개념과 연계하여 지도하였고, 장단 표현 능력의 체계적 지도를 위해서 리듬판과 장단판을 활용한 지도, 제재곡의 리듬 이용한 지도, 전통음악 리듬 분석을 통한 지도를 리듬 지도와 병행하여 기본박, 기본형, 변형 등의 단계를 두어 지도 하였다. 또한 장단 지도를 위한 다양한 자료 제작하고 활용하였다. 연구 후 장단 학습에 자신감이 부족하고 전통음악은 어렵다고 생각한 대부분의 학생들이 장단 관련 개념의 이해가 정립되었으며, 장단 학습에 대한 흥미와 장단 표현력이 향상되어 전통음악에 대한 거부감이 크게 저하되었다. 이것은 리듬을 병행한 장단 지도가 상호 보완적으로 학생의 장단 학습에 도움이 되었기 때문이다. 따라서 전통음악 장단 지도의 효율적 방안 연구에서 리듬 지도와 병행한 장단 지도가 매우 효과적임을 알 수 있었다. Korean traditional music consists of ornament, melody and form including time. Time among them can be said to be the first component of the music. The 7th curriculum for the department of music which recognized the importance of the music formed in a music textbook many materials related to guiding time in the music. However, the guidance of time in an educational field has not properly been settled. The first reason for it is the lack of understanding and establishing the concept of time. The second is the lack of ability to express time. The methods of research included surveying and analyzing the actual conditions from the subject of thirty-four students in the class of Janggu at Sukchun Elementary School, Hwasung City, Gyunggi-do, Korea and keeping guiding time centering on Jungjungmori, Gutgori, and Jajinmori, twelve-eighths time, among the pieces for guiding time in the music which had been selected in the music textbooks for the elementary school students from Grade 3 to Grade 6. In the reality of the research, the guidance was not developed only within the limit of the music, but with the elements of Western music interrelated to it. To help them to understand the concept of time, I gave them guidance in connection with the concept of Western beat. To guide them systematically in ability to express time, I paralleled with rhythmic guidance the one of using a rhythmic board and a time board, the one of using the rhythm of material, and the one through analyzing the rhythm of the music, guiding them with the stages of basic beat, basic form and transformation. Also, I produced and used various materials for guiding time. The study helped most of the students who thought that they lacked self-confidence in learning time and that it was difficult to learn the music to establish the understanding of the concept related to time, improve interest in learning time and ability to express it, and greatly ...
전통음악의 구성 요소는 장단을 포함하여 시김새, 가락, 형식 등이 있다. 이 중에서도 장단을 전통음악을 구성하는 첫 번째 요소라고 할 수 있다. 제7차 음악과 교육 과정에서도 전통음악에 대한 중요성을 깨닫고 음악교과서에 전통음악 장단 지도 관련 제재곡이 많이 편성되었다. 그러나 교육 현장에서의 장단 지도는 제대로 정착되지 않고 있으며, 그 이유는 첫째는 장단의 개념 이해 정립이 부족과 둘째는 장단 표현 능력의 부족이다. 연구 방법은 경기도 화성시 석천초등학교 장구반 학생 34명을 대상으로 실태를 조사 ․ 분석하고, 초등학교 3~6학년 음악 교과서에 선정되어있는 전통음악 장단 지도곡 중 12/8박자의 장단인 중중모리장단, 굿거리장단, 자진모리장단 중심으로 장단 지도를 전개 하였다, 연구의 실제에서 장단 지도를 전통음악 그 테두리 안에서만 지도하지 않고 상호 관련 있는 서양음악 요소와 함께 전개하였다. 장단의 개념 이해를 돕기 위해 서양의 박의 개념과 연계하여 지도하였고, 장단 표현 능력의 체계적 지도를 위해서 리듬판과 장단판을 활용한 지도, 제재곡의 리듬 이용한 지도, 전통음악 리듬 분석을 통한 지도를 리듬 지도와 병행하여 기본박, 기본형, 변형 등의 단계를 두어 지도 하였다. 또한 장단 지도를 위한 다양한 자료 제작하고 활용하였다. 연구 후 장단 학습에 자신감이 부족하고 전통음악은 어렵다고 생각한 대부분의 학생들이 장단 관련 개념의 이해가 정립되었으며, 장단 학습에 대한 흥미와 장단 표현력이 향상되어 전통음악에 대한 거부감이 크게 저하되었다. 이것은 리듬을 병행한 장단 지도가 상호 보완적으로 학생의 장단 학습에 도움이 되었기 때문이다. 따라서 전통음악 장단 지도의 효율적 방안 연구에서 리듬 지도와 병행한 장단 지도가 매우 효과적임을 알 수 있었다. Korean traditional music consists of ornament, melody and form including time. Time among them can be said to be the first component of the music. The 7th curriculum for the department of music which recognized the importance of the music formed in a music textbook many materials related to guiding time in the music. However, the guidance of time in an educational field has not properly been settled. The first reason for it is the lack of understanding and establishing the concept of time. The second is the lack of ability to express time. The methods of research included surveying and analyzing the actual conditions from the subject of thirty-four students in the class of Janggu at Sukchun Elementary School, Hwasung City, Gyunggi-do, Korea and keeping guiding time centering on Jungjungmori, Gutgori, and Jajinmori, twelve-eighths time, among the pieces for guiding time in the music which had been selected in the music textbooks for the elementary school students from Grade 3 to Grade 6. In the reality of the research, the guidance was not developed only within the limit of the music, but with the elements of Western music interrelated to it. To help them to understand the concept of time, I gave them guidance in connection with the concept of Western beat. To guide them systematically in ability to express time, I paralleled with rhythmic guidance the one of using a rhythmic board and a time board, the one of using the rhythm of material, and the one through analyzing the rhythm of the music, guiding them with the stages of basic beat, basic form and transformation. Also, I produced and used various materials for guiding time. The study helped most of the students who thought that they lacked self-confidence in learning time and that it was difficult to learn the music to establish the understanding of the concept related to time, improve interest in learning time and ability to express it, and greatly reduce a sense of rejection against the music. It was because time guidance in parallel with rhythm guidance complemented students' learning time. Thus, a study on an efficient plan for guiding time in Korean traditional music showed that the guidance was very effective.
전통음악의 구성 요소는 장단을 포함하여 시김새, 가락, 형식 등이 있다. 이 중에서도 장단을 전통음악을 구성하는 첫 번째 요소라고 할 수 있다. 제7차 음악과 교육 과정에서도 전통음악에 대한 중요성을 깨닫고 음악교과서에 전통음악 장단 지도 관련 제재곡이 많이 편성되었다. 그러나 교육 현장에서의 장단 지도는 제대로 정착되지 않고 있으며, 그 이유는 첫째는 장단의 개념 이해 정립이 부족과 둘째는 장단 표현 능력의 부족이다. 연구 방법은 경기도 화성시 석천초등학교 장구반 학생 34명을 대상으로 실태를 조사 ․ 분석하고, 초등학교 3~6학년 음악 교과서에 선정되어있는 전통음악 장단 지도곡 중 12/8박자의 장단인 중중모리장단, 굿거리장단, 자진모리장단 중심으로 장단 지도를 전개 하였다, 연구의 실제에서 장단 지도를 전통음악 그 테두리 안에서만 지도하지 않고 상호 관련 있는 서양음악 요소와 함께 전개하였다. 장단의 개념 이해를 돕기 위해 서양의 박의 개념과 연계하여 지도하였고, 장단 표현 능력의 체계적 지도를 위해서 리듬판과 장단판을 활용한 지도, 제재곡의 리듬 이용한 지도, 전통음악 리듬 분석을 통한 지도를 리듬 지도와 병행하여 기본박, 기본형, 변형 등의 단계를 두어 지도 하였다. 또한 장단 지도를 위한 다양한 자료 제작하고 활용하였다. 연구 후 장단 학습에 자신감이 부족하고 전통음악은 어렵다고 생각한 대부분의 학생들이 장단 관련 개념의 이해가 정립되었으며, 장단 학습에 대한 흥미와 장단 표현력이 향상되어 전통음악에 대한 거부감이 크게 저하되었다. 이것은 리듬을 병행한 장단 지도가 상호 보완적으로 학생의 장단 학습에 도움이 되었기 때문이다. 따라서 전통음악 장단 지도의 효율적 방안 연구에서 리듬 지도와 병행한 장단 지도가 매우 효과적임을 알 수 있었다. Korean traditional music consists of ornament, melody and form including time. Time among them can be said to be the first component of the music. The 7th curriculum for the department of music which recognized the importance of the music formed in a music textbook many materials related to guiding time in the music. However, the guidance of time in an educational field has not properly been settled. The first reason for it is the lack of understanding and establishing the concept of time. The second is the lack of ability to express time. The methods of research included surveying and analyzing the actual conditions from the subject of thirty-four students in the class of Janggu at Sukchun Elementary School, Hwasung City, Gyunggi-do, Korea and keeping guiding time centering on Jungjungmori, Gutgori, and Jajinmori, twelve-eighths time, among the pieces for guiding time in the music which had been selected in the music textbooks for the elementary school students from Grade 3 to Grade 6. In the reality of the research, the guidance was not developed only within the limit of the music, but with the elements of Western music interrelated to it. To help them to understand the concept of time, I gave them guidance in connection with the concept of Western beat. To guide them systematically in ability to express time, I paralleled with rhythmic guidance the one of using a rhythmic board and a time board, the one of using the rhythm of material, and the one through analyzing the rhythm of the music, guiding them with the stages of basic beat, basic form and transformation. Also, I produced and used various materials for guiding time. The study helped most of the students who thought that they lacked self-confidence in learning time and that it was difficult to learn the music to establish the understanding of the concept related to time, improve interest in learning time and ability to express it, and greatly reduce a sense of rejection against the music. It was because time guidance in parallel with rhythm guidance complemented students' learning time. Thus, a study on an efficient plan for guiding time in Korean traditional music showed that the guidance was very effective.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.