태권도장 경영전략에 따른 관원 만족도 및 재구매의 차이 (An) Investigation of Taekwondo Academy Trainee's Satisfaction and Repurchase Intention Based on Management Strategies원문보기
본 연구는 태권도장의 경영전략이 관원만족도에 미치는 영향, 태권도장의 경영전략이 재구매에 미치는 영향 그리고 관원만족도가 재구매에 미치는 관계를 규명하기 위하여 실시되었다. 이를 위해 본 연구에서는 2004년 광주 지역에 등록되어 있는 태권도장 관원을 대상으로 류충완(1999) 임미현(2000) 최영진(2002)의 설문지을 수정 보완하여 조사 도구로 사용하였다. 수거한 300부의 설문지 중 불성실하게 응답한 7부를 제외한 총 293부를 자료 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료처리는 WINSPSS Ver. 12.0을 이용하여, ...
본 연구는 태권도장의 경영전략이 관원만족도에 미치는 영향, 태권도장의 경영전략이 재구매에 미치는 영향 그리고 관원만족도가 재구매에 미치는 관계를 규명하기 위하여 실시되었다. 이를 위해 본 연구에서는 2004년 광주 지역에 등록되어 있는 태권도장 관원을 대상으로 류충완(1999) 임미현(2000) 최영진(2002)의 설문지을 수정 보완하여 조사 도구로 사용하였다. 수거한 300부의 설문지 중 불성실하게 응답한 7부를 제외한 총 293부를 자료 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료처리는 WINSPSS Ver. 12.0을 이용하여, 빈도분석(frequency analysis), 일원변량분석(One-way ANOVA) 그리고 회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 경영전략에 따른 관원 만족도의 차이를 살펴보면, 시설(크기, 도장위치), 프로그램(운동시간 편성기준, 품새횟수, 겨루기 횟수), 운영(게임 수업 횟수, 태권도 협회주관-참가여부, 타도장과 정보교환 여부, 부모님과 상담방법), 홍보(홍보대행방법, 광고매체)요인에서 관원만족도의 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 경영전략에 따른 재구매 차이를 살펴보면, 시설(크기, 도장위치, 건물층수), 운영(게임수업횟수, 태권도 협회 주관 참가여부, 타도장과 정보교환 여부, 부모님과 상담방법), 홍보(홍보대행방법, 광고매체)요인에서 재구매 의도의 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 관원 만족도가 재구매에 미치는 영향을 살펴보면, 관원만족도의 3개 하부요인인 지도자, 프로그램, 시설 모두가 관원생들의 재구매의도에 유의한 영향력을 미치고 있었다. 마지막으로 연구의 결과 중 통계적으로 유의한 차이 또는 관계가 있는 변인을 중심으로 심도 있는 논의를 실시하였고, 효율적인 태권도장 운영에 필요한 현장적 전략과 차후연구 제언을 제시하고 있다.
본 연구는 태권도장의 경영전략이 관원만족도에 미치는 영향, 태권도장의 경영전략이 재구매에 미치는 영향 그리고 관원만족도가 재구매에 미치는 관계를 규명하기 위하여 실시되었다. 이를 위해 본 연구에서는 2004년 광주 지역에 등록되어 있는 태권도장 관원을 대상으로 류충완(1999) 임미현(2000) 최영진(2002)의 설문지을 수정 보완하여 조사 도구로 사용하였다. 수거한 300부의 설문지 중 불성실하게 응답한 7부를 제외한 총 293부를 자료 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료처리는 WINSPSS Ver. 12.0을 이용하여, 빈도분석(frequency analysis), 일원변량분석(One-way ANOVA) 그리고 회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 경영전략에 따른 관원 만족도의 차이를 살펴보면, 시설(크기, 도장위치), 프로그램(운동시간 편성기준, 품새횟수, 겨루기 횟수), 운영(게임 수업 횟수, 태권도 협회주관-참가여부, 타도장과 정보교환 여부, 부모님과 상담방법), 홍보(홍보대행방법, 광고매체)요인에서 관원만족도의 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 경영전략에 따른 재구매 차이를 살펴보면, 시설(크기, 도장위치, 건물층수), 운영(게임수업횟수, 태권도 협회 주관 참가여부, 타도장과 정보교환 여부, 부모님과 상담방법), 홍보(홍보대행방법, 광고매체)요인에서 재구매 의도의 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 관원 만족도가 재구매에 미치는 영향을 살펴보면, 관원만족도의 3개 하부요인인 지도자, 프로그램, 시설 모두가 관원생들의 재구매의도에 유의한 영향력을 미치고 있었다. 마지막으로 연구의 결과 중 통계적으로 유의한 차이 또는 관계가 있는 변인을 중심으로 심도 있는 논의를 실시하였고, 효율적인 태권도장 운영에 필요한 현장적 전략과 차후연구 제언을 제시하고 있다.
This study has been enforced to investigate the influences for the satisfaction standard of members and re-purchase due to the business strategies of the Taekwondo Academy and the relationship between the satisfaction degree of them and the re-purchase. In this study, the subject of investigation wa...
This study has been enforced to investigate the influences for the satisfaction standard of members and re-purchase due to the business strategies of the Taekwondo Academy and the relationship between the satisfaction degree of them and the re-purchase. In this study, the subject of investigation was the members of its registered in Gwangju in 2004 and questionnaires of Ryu, Chung Wan(1999), Im, Mi Hyun(2000) and Choi, Young Jin(2002) were adjusted, supplemented and used as a research tool. Excluding seven sheets of paper answered insincerely, the two hundreds and ninety three questionnaires of which three hundreds had been collected was used to analyze datum. In order to process data of this study, WIN SPSS Ver. 12.0 was used and Frequency Analysis, One-way ANOVA, and Regression Analysis were carried out and then the following results have been derived; First, in the differences of the satisfaction standard of members by business strategies, the significant differences in the members' satisfaction have been appeared due to the facilities - size and location of the hall, program - formation standard of exercise time and frequency of Pumsae and Georugi, operation - number of game class, whether the participation to events which was managed by the Taekwondo Association or not, whether the information exchange with other halls or not, and counsel methods with members' parents, and public information-agency method of public information and advertising media. Second, in the differences of the re-purchase by business strategies, the significant differences in the intention of re-purchase have been appeared due to the facilities-size, location of the hall and the number of floors of the building, operation-number of game class, whether the participation to events which was managed by the Taekwondo Association or not, whether the information exchange with other halls or not, and counsel methods with members' parents, and public information - agency method of public information and advertising media. Third, in the influences for the re-purchase due to the members' satisfaction standard, it has been appeared that three sub-factors (i.e. coach, program and facilities) influence significantly on the intention of re-purchase of the members. Finally, the statistically significant differences of the results or related causes of change were discussed deeply and Field Strategies required and suggestion for future study are presented to operate Taekwondo Academy efficiently.
This study has been enforced to investigate the influences for the satisfaction standard of members and re-purchase due to the business strategies of the Taekwondo Academy and the relationship between the satisfaction degree of them and the re-purchase. In this study, the subject of investigation was the members of its registered in Gwangju in 2004 and questionnaires of Ryu, Chung Wan(1999), Im, Mi Hyun(2000) and Choi, Young Jin(2002) were adjusted, supplemented and used as a research tool. Excluding seven sheets of paper answered insincerely, the two hundreds and ninety three questionnaires of which three hundreds had been collected was used to analyze datum. In order to process data of this study, WIN SPSS Ver. 12.0 was used and Frequency Analysis, One-way ANOVA, and Regression Analysis were carried out and then the following results have been derived; First, in the differences of the satisfaction standard of members by business strategies, the significant differences in the members' satisfaction have been appeared due to the facilities - size and location of the hall, program - formation standard of exercise time and frequency of Pumsae and Georugi, operation - number of game class, whether the participation to events which was managed by the Taekwondo Association or not, whether the information exchange with other halls or not, and counsel methods with members' parents, and public information-agency method of public information and advertising media. Second, in the differences of the re-purchase by business strategies, the significant differences in the intention of re-purchase have been appeared due to the facilities-size, location of the hall and the number of floors of the building, operation-number of game class, whether the participation to events which was managed by the Taekwondo Association or not, whether the information exchange with other halls or not, and counsel methods with members' parents, and public information - agency method of public information and advertising media. Third, in the influences for the re-purchase due to the members' satisfaction standard, it has been appeared that three sub-factors (i.e. coach, program and facilities) influence significantly on the intention of re-purchase of the members. Finally, the statistically significant differences of the results or related causes of change were discussed deeply and Field Strategies required and suggestion for future study are presented to operate Taekwondo Academy efficiently.
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