태권도장 마케팅믹스 요인이 만족, 신뢰, 고객애호도에 미치는 영향 Effects of Marketing mix factor of Taekwodo Gymnasium On Customer Satisfaction, Customer Reliability and Customer Loyalty원문보기
본 연구는 태권도장 마케팅 믹스 요인 만족이 신뢰와 고객애호도에 미치는 영향을 규명하여 경쟁환경에 놓여진 태권도장의 경영효율화 향상과 경쟁우위를 확보하기 위한 실증적인 자료를 제공하여 경영성과를 극대화하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적달성을 위해 2010년 현재 G 광역시에 소재하고 있는 태권도장 수련생을 대상으로, 편의표본추출법(convenience sampling method)에 의해, 5개의 각 구별로 각각 2개 태권도장, 50부씩 총 500명을 대상으로 실시하였다. 설문지는 가정통신문을 이용해 각 가정에 배포 후 태권도장을 이용하고 있는 초등학생이 학부모의 지도하에 기입하는 자기평가기입법(self-administration method)을 이용하였으며, 표집 대상의 실제 사용된 자료는 회수된 자료 중에서 불성실하게 응답했다고 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 44부를 자료를 제외한 총 456명의 자료를 이용하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 마케팅믹스 요인의 ...
본 연구는 태권도장 마케팅 믹스 요인 만족이 신뢰와 고객애호도에 미치는 영향을 규명하여 경쟁환경에 놓여진 태권도장의 경영효율화 향상과 경쟁우위를 확보하기 위한 실증적인 자료를 제공하여 경영성과를 극대화하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적달성을 위해 2010년 현재 G 광역시에 소재하고 있는 태권도장 수련생을 대상으로, 편의표본추출법(convenience sampling method)에 의해, 5개의 각 구별로 각각 2개 태권도장, 50부씩 총 500명을 대상으로 실시하였다. 설문지는 가정통신문을 이용해 각 가정에 배포 후 태권도장을 이용하고 있는 초등학생이 학부모의 지도하에 기입하는 자기평가기입법(self-administration method)을 이용하였으며, 표집 대상의 실제 사용된 자료는 회수된 자료 중에서 불성실하게 응답했다고 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 44부를 자료를 제외한 총 456명의 자료를 이용하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 마케팅믹스 요인의 차이분석을 실시한 결과, 학년에 따라서는 제품, 지도자, 시설, 가격 요인에 단(품)에 따라서는 촉진요인에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 태권도장 마케팅믹스 요인이 만족에 미치는 영향을 분석한 결과, 지도자, 촉진, 가격 만족이 높을수록 태권도장의 전반적 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도장 마케팅믹스 요인이 신뢰에 미치는 영향을 분석한 결과, 지도자, 시설, 가격의 만족이 높을수록 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태권도장 마케팅믹스 요인이 고객애호도에 미치는 영향을 분석한 결과, 지도자, 가격의 만족이 높을수록 행동적인지도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 제품, 시설, 촉진의 만족이 높을수록 태도적애호도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 태권도장 마케팅 믹스 요인 만족이 신뢰와 고객애호도에 미치는 영향을 규명하여 경쟁환경에 놓여진 태권도장의 경영효율화 향상과 경쟁우위를 확보하기 위한 실증적인 자료를 제공하여 경영성과를 극대화하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적달성을 위해 2010년 현재 G 광역시에 소재하고 있는 태권도장 수련생을 대상으로, 편의표본추출법(convenience sampling method)에 의해, 5개의 각 구별로 각각 2개 태권도장, 50부씩 총 500명을 대상으로 실시하였다. 설문지는 가정통신문을 이용해 각 가정에 배포 후 태권도장을 이용하고 있는 초등학생이 학부모의 지도하에 기입하는 자기평가기입법(self-administration method)을 이용하였으며, 표집 대상의 실제 사용된 자료는 회수된 자료 중에서 불성실하게 응답했다고 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 44부를 자료를 제외한 총 456명의 자료를 이용하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 마케팅믹스 요인의 차이분석을 실시한 결과, 학년에 따라서는 제품, 지도자, 시설, 가격 요인에 단(품)에 따라서는 촉진요인에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 태권도장 마케팅믹스 요인이 만족에 미치는 영향을 분석한 결과, 지도자, 촉진, 가격 만족이 높을수록 태권도장의 전반적 만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도장 마케팅믹스 요인이 신뢰에 미치는 영향을 분석한 결과, 지도자, 시설, 가격의 만족이 높을수록 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 태권도장 마케팅믹스 요인이 고객애호도에 미치는 영향을 분석한 결과, 지도자, 가격의 만족이 높을수록 행동적인지도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 제품, 시설, 촉진의 만족이 높을수록 태도적애호도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine the effects of marketing mix factor on customer satisfaction, customer reliability, and customer loyalty in taekwondo halls and provide empirical materials to improve efficient management and secure competitive superiority in taekwondo halls which are under co...
The purpose of this study is to examine the effects of marketing mix factor on customer satisfaction, customer reliability, and customer loyalty in taekwondo halls and provide empirical materials to improve efficient management and secure competitive superiority in taekwondo halls which are under competitive condition to maximize their management results. In other to achieve this purpose, taekwondo trainees were selected as population. They were required to use 10 taekwondo halls located in G Metropolitan City with two each in five districts as of 2010. 500 subjects were sampled by the convenience sampling method. Questionnaires were distributed to each home via 'Communication to Parents' and completed by elementary students using taekwondo halls using the self-administration method under the instruction of parents. 44 responses were excluded because of their poor response or omission of some contents and a total of 456 responses were used for the final analysis. Finally, the following conclusions were drawn. First, a difference in marketing mix factor in relation to demographic characteristic was analyzed. As a result, statistically significant difference was found in product, coach, facilities, and price factors in relation to a school year and in facilitation factor in relation to dan(pum). Second, the effects of marketing mix factor on satisfaction in taekwondo halls were analyzed. Higher satisfaction at coach, facilitation, and price was related with more positive effect on overall customer satisfaction at taekwondo hall. Third, the effects of marketing mix factor on customer royalty in taekwondo halls were analyzed. Higher satisfaction at coach and price was related with more positive effect on customer reliability at taekwondo hall. Finally the effects of marketing mix factor on customer reliability in taekwondo halls were analyzed. While higher satisfaction at coach and price was related with more positive effect on behavior recognition, higher satisfaction at product, facility, and facilitation was related with more positive effect on attitudinal royalty.
The purpose of this study is to examine the effects of marketing mix factor on customer satisfaction, customer reliability, and customer loyalty in taekwondo halls and provide empirical materials to improve efficient management and secure competitive superiority in taekwondo halls which are under competitive condition to maximize their management results. In other to achieve this purpose, taekwondo trainees were selected as population. They were required to use 10 taekwondo halls located in G Metropolitan City with two each in five districts as of 2010. 500 subjects were sampled by the convenience sampling method. Questionnaires were distributed to each home via 'Communication to Parents' and completed by elementary students using taekwondo halls using the self-administration method under the instruction of parents. 44 responses were excluded because of their poor response or omission of some contents and a total of 456 responses were used for the final analysis. Finally, the following conclusions were drawn. First, a difference in marketing mix factor in relation to demographic characteristic was analyzed. As a result, statistically significant difference was found in product, coach, facilities, and price factors in relation to a school year and in facilitation factor in relation to dan(pum). Second, the effects of marketing mix factor on satisfaction in taekwondo halls were analyzed. Higher satisfaction at coach, facilitation, and price was related with more positive effect on overall customer satisfaction at taekwondo hall. Third, the effects of marketing mix factor on customer royalty in taekwondo halls were analyzed. Higher satisfaction at coach and price was related with more positive effect on customer reliability at taekwondo hall. Finally the effects of marketing mix factor on customer reliability in taekwondo halls were analyzed. While higher satisfaction at coach and price was related with more positive effect on behavior recognition, higher satisfaction at product, facility, and facilitation was related with more positive effect on attitudinal royalty.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.