본 논문은 우리나라에서 본격적인 지방자치제도가 실시된 이후 주민의 삶의 질을 높이기 위한 복지서비스 전달체계에 관한 연구로서 복지수요에 적절히 대응하면서도 복지정책의 효율적 집행을 보장하는 합리적인 복지서비스 전달체계의 개선방안을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 사회복지의 계획과 실천과정에서 가장 중요한 요소 중의 하나는 사회복지서비스를 어떠한 경로나 방법을 통하여 서비스대상자에게 전달하느냐하는 전달체계의 문제이다. 즉 사회복지서비스 전달체계는...
본 논문은 우리나라에서 본격적인 지방자치제도가 실시된 이후 주민의 삶의 질을 높이기 위한 복지서비스 전달체계에 관한 연구로서 복지수요에 적절히 대응하면서도 복지정책의 효율적 집행을 보장하는 합리적인 복지서비스 전달체계의 개선방안을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 사회복지의 계획과 실천과정에서 가장 중요한 요소 중의 하나는 사회복지서비스를 어떠한 경로나 방법을 통하여 서비스대상자에게 전달하느냐하는 전달체계의 문제이다. 즉 사회복지서비스 전달체계는 주민의 복지수요와 삶의 질의 향상을 위한 제반요건과 자원을 투입하여 서비스 제공기관에서의 전환과정을 거쳐 보호대상자들과 복지서비스를 필요로 하는 모든 사람들에게 효율적으로 전달하는 협동적인 서비스의 체계이다.
현재 이루어지고 있는 사회복지 부문의 전체적 획일성을 지향하는 중앙정부의 기능 집중 현상에 대해 지역의 특유한 조건과 주민요구 등 지역 특수성에 기인한 지방정부의 실질적인 지역복지 확충방안이 필연적으로 요구되며 지역사회복지 대상자도 국민기초생활보호대상자 등의 제한적 수혜대상이 아닌 모든 주민에게 골고루 혜택이 돌아가는 종합적 지역복지 행정이 요구된다.
그러나 실제 사회복지를 활성화하는 부분에 지방정부의 재정적 취약성, 중앙정부에 집중된 복지정책과 기능으로 단순집행기능만을 지방에서 담당하고 있기 때문에 복지행정의 질을 높이기 위해 사회복지 행정체계를 구축할 필요성이 제기될 것이다.
본 연구에서는 위와 같은 시범사회복지사무소의 사례를 중심으로 행정체계의 복지서비스의 운영주체별로 분류하여 현황을 살펴보고 다양화되는 주민욕구를 사전에 예측하고 효율적으로 대처할 수 있도록 문제점을 도출하여 개선방안을 모색하였다.
제도와 운영 측면에서 구분하여 분석하였으며 먼저 제도 측면에서의 개선방안으로 복지사무의 기능을 중앙정부기능에서 대민 직접적인 서비스 업무는 지방으로 과감히 이양하여 지방정부의 기능을 강화하고 복지관련 입법의 미비점을 해소하기 위해 복지관련 조례 등을 제정하여 복지사회 행정환경을 마련하고 복지예산을 확보하여 시설확충과 복지서비스의 질 개선에 효율적으로 안배하여야 할 것이다.
다음으로 운영 측면에서는 복지서비스의 전달체계를 최소화하고 신속하고 정확한 복지업무 수행이 이루어지도록 하고 복지인력의 충원과 전문성 제고, 정책수립시 참여하여 복지수요에 적절한 정책이 계획될 수 있도록 조치하고 주민참여의 활성화를 기하기 위해 민주주의 3요소인 안정, 배분, 참여를 전제로 한, 조직·집단의 목표성취를 위한 참여의식을 고취시켜, 자발적인 참여를 유도하여 갈등문제를 해소하고 나아가서 주민공동체 형성이 이루어지도록 해야 할 것이다. 또한 주민이 지방행정의 정책결정에 직접 활용토록 하여 사회구성원으로서 사회복지에 충실을 기하고자 자주적인 지역복지의식을 조성해야 할 것이다.
결론적으로 사회복지행정의 제도적 측면과 운영 측면의 문제점을 적극적으로 개선하고 사회복지사무소 실정에 맞는 복지사업을 추진하도록 민간부문의 역할을 강화하여 복지관련 민간단체와 수혜자와의 네트워크 형성과 지역주민의 실질적 참여가 보장되도록 자원봉사자들과 같은 인적자원의 참여를 적극 유도하여 공적전달체계와 연계하여 민관의 복지서비스 공급을 종합적 체계에서 효율화해야 할 것이다.
본 논문은 우리나라에서 본격적인 지방자치제도가 실시된 이후 주민의 삶의 질을 높이기 위한 복지서비스 전달체계에 관한 연구로서 복지수요에 적절히 대응하면서도 복지정책의 효율적 집행을 보장하는 합리적인 복지서비스 전달체계의 개선방안을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 사회복지의 계획과 실천과정에서 가장 중요한 요소 중의 하나는 사회복지서비스를 어떠한 경로나 방법을 통하여 서비스대상자에게 전달하느냐하는 전달체계의 문제이다. 즉 사회복지서비스 전달체계는 주민의 복지수요와 삶의 질의 향상을 위한 제반요건과 자원을 투입하여 서비스 제공기관에서의 전환과정을 거쳐 보호대상자들과 복지서비스를 필요로 하는 모든 사람들에게 효율적으로 전달하는 협동적인 서비스의 체계이다.
현재 이루어지고 있는 사회복지 부문의 전체적 획일성을 지향하는 중앙정부의 기능 집중 현상에 대해 지역의 특유한 조건과 주민요구 등 지역 특수성에 기인한 지방정부의 실질적인 지역복지 확충방안이 필연적으로 요구되며 지역사회복지 대상자도 국민기초생활보호대상자 등의 제한적 수혜대상이 아닌 모든 주민에게 골고루 혜택이 돌아가는 종합적 지역복지 행정이 요구된다.
그러나 실제 사회복지를 활성화하는 부분에 지방정부의 재정적 취약성, 중앙정부에 집중된 복지정책과 기능으로 단순집행기능만을 지방에서 담당하고 있기 때문에 복지행정의 질을 높이기 위해 사회복지 행정체계를 구축할 필요성이 제기될 것이다.
본 연구에서는 위와 같은 시범사회복지사무소의 사례를 중심으로 행정체계의 복지서비스의 운영주체별로 분류하여 현황을 살펴보고 다양화되는 주민욕구를 사전에 예측하고 효율적으로 대처할 수 있도록 문제점을 도출하여 개선방안을 모색하였다.
제도와 운영 측면에서 구분하여 분석하였으며 먼저 제도 측면에서의 개선방안으로 복지사무의 기능을 중앙정부기능에서 대민 직접적인 서비스 업무는 지방으로 과감히 이양하여 지방정부의 기능을 강화하고 복지관련 입법의 미비점을 해소하기 위해 복지관련 조례 등을 제정하여 복지사회 행정환경을 마련하고 복지예산을 확보하여 시설확충과 복지서비스의 질 개선에 효율적으로 안배하여야 할 것이다.
다음으로 운영 측면에서는 복지서비스의 전달체계를 최소화하고 신속하고 정확한 복지업무 수행이 이루어지도록 하고 복지인력의 충원과 전문성 제고, 정책수립시 참여하여 복지수요에 적절한 정책이 계획될 수 있도록 조치하고 주민참여의 활성화를 기하기 위해 민주주의 3요소인 안정, 배분, 참여를 전제로 한, 조직·집단의 목표성취를 위한 참여의식을 고취시켜, 자발적인 참여를 유도하여 갈등문제를 해소하고 나아가서 주민공동체 형성이 이루어지도록 해야 할 것이다. 또한 주민이 지방행정의 정책결정에 직접 활용토록 하여 사회구성원으로서 사회복지에 충실을 기하고자 자주적인 지역복지의식을 조성해야 할 것이다.
결론적으로 사회복지행정의 제도적 측면과 운영 측면의 문제점을 적극적으로 개선하고 사회복지사무소 실정에 맞는 복지사업을 추진하도록 민간부문의 역할을 강화하여 복지관련 민간단체와 수혜자와의 네트워크 형성과 지역주민의 실질적 참여가 보장되도록 자원봉사자들과 같은 인적자원의 참여를 적극 유도하여 공적전달체계와 연계하여 민관의 복지서비스 공급을 종합적 체계에서 효율화해야 할 것이다.
This study is about the welfare service delivery system to enhance the quality of residents' life after the autonomy system introduced in Korea. The purpose of this study is to offer the measures of improvements on the existing welfare service delivery system to respond to welfare demands and guaran...
This study is about the welfare service delivery system to enhance the quality of residents' life after the autonomy system introduced in Korea. The purpose of this study is to offer the measures of improvements on the existing welfare service delivery system to respond to welfare demands and guarantee the efficient implementation of welfare policy. One of the most important factors in the planning and executing of social welfare is how the social welfare services are delivered to the objectives of service. The social welfare service delivery system is a cooperative service process designed to deliver social welfare services efficiently by inputting all conditions and resources and having a conversion process in service providing institution to improve the quality of life and meet the welfare demands of people who need it.
Against the phenomenon of functions being centralized upon Federal Government moving toward whole uniformity in social welfare field, local governments' substantial and expansive measures of local welfare based on local distinctiveness such as specific local conditions and people's needs are needed first, and their benefits should be returned to all residents, not to limited beneficiaries such as protected recipients of People's Basic-living Guaranteeing System - synthetic local welfare administration.
However actually in activating social welfare, local governments are in charge of simple administrations because of financial frailty and policies and functions being centralized to federal government. So social welfare administration system needs to be established to promote the quality of welfare administration.
This study is trying to find solutions to the problems, through Model Social Welfare Office, derived by classifying the welfare service administrative system and checking the present conditions, to predict people's various needs and to cope with them.
An analysis of welfare system from an institutional perspective indicates the needs for the improvements: As far as welfare functions are concerned, the public welfare services must be resolutely transferred from the central government to local government, their functions must be reinforced, such welfare-related regulations must be enacted to cover insufficiencies in welfare legislation, a new community welfare society environment must be built, welfare budgets must be secured and fairly distributed to the qualitative amelioration of welfare services, along with the expansion of the related facilities.
An analysis of the welfare system from an operational perspective reveals the needs for the improvements: Transmission stages for welfare services must be minimized, and specialized so that the rapid and precise welfare work performance can be realized, residents should take part in the making of the welfare policy, solve complications, as soon as possible, and instill autonomous community welfare consciousness.
In conclusion, the following measures are required to positively eradicate problems arising from the institutional and operational perspectives in community social welfare administration: The reinforcement of the role of the private sector so as to facilitate community welfare projects fit for the Demo Social Welfare Office, the active inducement of the human resources such as volunteers so that citizens' substantial participation into welfare administration can be secured along with launching a network with beneficiaries, and the promotion of the efficiencies in the integrated welfare service supply system by civilians in combination with the public transmission system.
Furthermore, instilling the citizens' consciousness for the self support and community spirit, reinforcing the organizations in charge of public welfare services to introduce community welfare programs, and then building a firm base for community welfare adminstration, need to precede for the above measures to work more effectively.
This study is about the welfare service delivery system to enhance the quality of residents' life after the autonomy system introduced in Korea. The purpose of this study is to offer the measures of improvements on the existing welfare service delivery system to respond to welfare demands and guarantee the efficient implementation of welfare policy. One of the most important factors in the planning and executing of social welfare is how the social welfare services are delivered to the objectives of service. The social welfare service delivery system is a cooperative service process designed to deliver social welfare services efficiently by inputting all conditions and resources and having a conversion process in service providing institution to improve the quality of life and meet the welfare demands of people who need it.
Against the phenomenon of functions being centralized upon Federal Government moving toward whole uniformity in social welfare field, local governments' substantial and expansive measures of local welfare based on local distinctiveness such as specific local conditions and people's needs are needed first, and their benefits should be returned to all residents, not to limited beneficiaries such as protected recipients of People's Basic-living Guaranteeing System - synthetic local welfare administration.
However actually in activating social welfare, local governments are in charge of simple administrations because of financial frailty and policies and functions being centralized to federal government. So social welfare administration system needs to be established to promote the quality of welfare administration.
This study is trying to find solutions to the problems, through Model Social Welfare Office, derived by classifying the welfare service administrative system and checking the present conditions, to predict people's various needs and to cope with them.
An analysis of welfare system from an institutional perspective indicates the needs for the improvements: As far as welfare functions are concerned, the public welfare services must be resolutely transferred from the central government to local government, their functions must be reinforced, such welfare-related regulations must be enacted to cover insufficiencies in welfare legislation, a new community welfare society environment must be built, welfare budgets must be secured and fairly distributed to the qualitative amelioration of welfare services, along with the expansion of the related facilities.
An analysis of the welfare system from an operational perspective reveals the needs for the improvements: Transmission stages for welfare services must be minimized, and specialized so that the rapid and precise welfare work performance can be realized, residents should take part in the making of the welfare policy, solve complications, as soon as possible, and instill autonomous community welfare consciousness.
In conclusion, the following measures are required to positively eradicate problems arising from the institutional and operational perspectives in community social welfare administration: The reinforcement of the role of the private sector so as to facilitate community welfare projects fit for the Demo Social Welfare Office, the active inducement of the human resources such as volunteers so that citizens' substantial participation into welfare administration can be secured along with launching a network with beneficiaries, and the promotion of the efficiencies in the integrated welfare service supply system by civilians in combination with the public transmission system.
Furthermore, instilling the citizens' consciousness for the self support and community spirit, reinforcing the organizations in charge of public welfare services to introduce community welfare programs, and then building a firm base for community welfare adminstration, need to precede for the above measures to work more effectively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.