본 연구는 청소년복지를 위한 청소년수련시설, 활성화 방안에 관한 연구이다.
건전 청소년육성을 위한 청소년수련활동의 목적을 충족하고자 하는 청소년수련시설의 관리와 운영에 대하여 조사 연구하고 운영의 실태와 문제점을 분석하였으며 운영의 활성화를 위한 효율적인 개선의 방안을 찿고, 특히 자연권청소년시설의 실태와 문제점, 원인을 연구 분석하여 운영에 활성화 방안을 찿고자 하였다.
자연권수련시설은 수련활동을 위한 시설과 설비, 프로그램등을 갖추고 청소년지도자에 의해서 체계적이고 조직적인 활동을 실시하는 시설로 청소년수련원, 청소년야영장, 유스호스텔로 분류한다. 설립주체별로 국가, 지방자치단체, 교육청, 민간수련시설이 있다.
운영의 실태와 문제점을 분석결과 시설관리의 어려움, 특성화 프로그램의 개발과 청소년지도자의 문제, 학교와 단체의 유치와 관리, 청소년 인구 감소등에 따른 재정난 가중, 정책과 제도의 형평성, 전달체계 미흡, 인력관리 미흡, 관리운영의 전문성 결여, 주5일근무등 환경변화 대처 미흡, 운영재원 부족, 가동율 감소 등이 시설운영에 어려움을 영향을 주는 요인이다.
국가와 지방재정의 적자가 보장되는 공공수련시설과 달리 민간수련시설은 대부분 운영자체가 어려운 실정이다. 이러한 자연권수련시설은 설립목적과 취지에 맞는 건실한 운영이 되도록 하기 위한 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다.
첫째 자연권수련시설의 거시체계 활성화로
수련시설 전달체계의 합리화 및 법과 제도 정비와 수련시설의 합리적인 운영기준을 마련하고 수련시설의 설치에 대한 보다 세밀한 무기준에 대한 설정과 민간의 참여를 촉진 시킬 수 있는 방안이 모색되어야 한다. 민간이 운영하는 자연권수련시설의 경우에도 적자에 대한 운영비 및 인건비등에 대한 재정적인 지원규정을 확대해 나가며, 청소년위원회 정책과 교육인적자원부의 상호보완적인 정책의 호완성이 고려되고, 중앙과 지방행정기관과의 지원, 협조체제가 효율적으로 운영될 수 있는 전달체계가 확립되어야 한다.
둘째 자연권수련시설의 ...
본 연구는 청소년복지를 위한 청소년수련시설, 활성화 방안에 관한 연구이다.
건전 청소년육성을 위한 청소년수련활동의 목적을 충족하고자 하는 청소년수련시설의 관리와 운영에 대하여 조사 연구하고 운영의 실태와 문제점을 분석하였으며 운영의 활성화를 위한 효율적인 개선의 방안을 찿고, 특히 자연권청소년시설의 실태와 문제점, 원인을 연구 분석하여 운영에 활성화 방안을 찿고자 하였다.
자연권수련시설은 수련활동을 위한 시설과 설비, 프로그램등을 갖추고 청소년지도자에 의해서 체계적이고 조직적인 활동을 실시하는 시설로 청소년수련원, 청소년야영장, 유스호스텔로 분류한다. 설립주체별로 국가, 지방자치단체, 교육청, 민간수련시설이 있다.
운영의 실태와 문제점을 분석결과 시설관리의 어려움, 특성화 프로그램의 개발과 청소년지도자의 문제, 학교와 단체의 유치와 관리, 청소년 인구 감소등에 따른 재정난 가중, 정책과 제도의 형평성, 전달체계 미흡, 인력관리 미흡, 관리운영의 전문성 결여, 주5일근무등 환경변화 대처 미흡, 운영재원 부족, 가동율 감소 등이 시설운영에 어려움을 영향을 주는 요인이다.
국가와 지방재정의 적자가 보장되는 공공수련시설과 달리 민간수련시설은 대부분 운영자체가 어려운 실정이다. 이러한 자연권수련시설은 설립목적과 취지에 맞는 건실한 운영이 되도록 하기 위한 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다.
첫째 자연권수련시설의 거시체계 활성화로
수련시설 전달체계의 합리화 및 법과 제도 정비와 수련시설의 합리적인 운영기준을 마련하고 수련시설의 설치에 대한 보다 세밀한 무기준에 대한 설정과 민간의 참여를 촉진 시킬 수 있는 방안이 모색되어야 한다. 민간이 운영하는 자연권수련시설의 경우에도 적자에 대한 운영비 및 인건비등에 대한 재정적인 지원규정을 확대해 나가며, 청소년위원회 정책과 교육인적자원부의 상호보완적인 정책의 호완성이 고려되고, 중앙과 지방행정기관과의 지원, 협조체제가 효율적으로 운영될 수 있는 전달체계가 확립되어야 한다.
둘째 자연권수련시설의 중간체계 활성화로
민간위탁시설도 최소한의 공공성확보와 재정적 인적지원이 따르는 형태의 위탁제도개선과 시설관리 전문화로 수용인원 적정규모, 수준확보, 객실의 수용규모 적절, 관리의 전문성, 위치 등이 좋아야 한다. 재정의 적자를 해결하기 위한 제도적 개선 마련과 강제적인 규제와 감시. 감독체계를 수립하고 자치단체 행정력 강화와 청소년단체등을 육성해 나가야 한다.
셋째 자연권수련시설의 미시체계 활성화로
특성화된 프로그램 개발 보급과 야외 모험 수련체험 공간확보, 인력관리의 효율화로 청소년지도자의 충분한배치, 직원들의 근무여건 향상 외부인력을 적극적으로 유치 활용하여야 한다. 주5일근무(수업)제 전면 및 단계적 시행에 따른 운영시스템 개선과 지식 정보화시대에 대응한 창의성, 잠재력 개발등 다양한 활동기회 보장과 홍보활동을 위한 개선으로 학교 및 청소년단체의 지속적인 관리와 청소년 수련시설 안전성 확보다.
건전한 청소년육성의 목적을 달성하기 위해 독자성과 정체성을 갖고 지역사회 청소년육성의 거점으로서 위상 정립과 협력 및 파트너십 형성, 청소년들을 위한 종합적인 서비스를 제공하는 관점으로 기능전환 모색과 자연권 수련시설의 지역적 특성을 살리고 역할과 기능을 재정립하여 행복한 청소년세상을 펼쳐 나가는 효율적이고 종합적인 수련시설의 운영 활성화 방안을 추진해 나가야 할 것이다.
본 연구는 청소년복지를 위한 청소년수련시설, 활성화 방안에 관한 연구이다.
건전 청소년육성을 위한 청소년수련활동의 목적을 충족하고자 하는 청소년수련시설의 관리와 운영에 대하여 조사 연구하고 운영의 실태와 문제점을 분석하였으며 운영의 활성화를 위한 효율적인 개선의 방안을 찿고, 특히 자연권청소년시설의 실태와 문제점, 원인을 연구 분석하여 운영에 활성화 방안을 찿고자 하였다.
자연권수련시설은 수련활동을 위한 시설과 설비, 프로그램등을 갖추고 청소년지도자에 의해서 체계적이고 조직적인 활동을 실시하는 시설로 청소년수련원, 청소년야영장, 유스호스텔로 분류한다. 설립주체별로 국가, 지방자치단체, 교육청, 민간수련시설이 있다.
운영의 실태와 문제점을 분석결과 시설관리의 어려움, 특성화 프로그램의 개발과 청소년지도자의 문제, 학교와 단체의 유치와 관리, 청소년 인구 감소등에 따른 재정난 가중, 정책과 제도의 형평성, 전달체계 미흡, 인력관리 미흡, 관리운영의 전문성 결여, 주5일근무등 환경변화 대처 미흡, 운영재원 부족, 가동율 감소 등이 시설운영에 어려움을 영향을 주는 요인이다.
국가와 지방재정의 적자가 보장되는 공공수련시설과 달리 민간수련시설은 대부분 운영자체가 어려운 실정이다. 이러한 자연권수련시설은 설립목적과 취지에 맞는 건실한 운영이 되도록 하기 위한 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다.
첫째 자연권수련시설의 거시체계 활성화로
수련시설 전달체계의 합리화 및 법과 제도 정비와 수련시설의 합리적인 운영기준을 마련하고 수련시설의 설치에 대한 보다 세밀한 무기준에 대한 설정과 민간의 참여를 촉진 시킬 수 있는 방안이 모색되어야 한다. 민간이 운영하는 자연권수련시설의 경우에도 적자에 대한 운영비 및 인건비등에 대한 재정적인 지원규정을 확대해 나가며, 청소년위원회 정책과 교육인적자원부의 상호보완적인 정책의 호완성이 고려되고, 중앙과 지방행정기관과의 지원, 협조체제가 효율적으로 운영될 수 있는 전달체계가 확립되어야 한다.
둘째 자연권수련시설의 중간체계 활성화로
민간위탁시설도 최소한의 공공성확보와 재정적 인적지원이 따르는 형태의 위탁제도개선과 시설관리 전문화로 수용인원 적정규모, 수준확보, 객실의 수용규모 적절, 관리의 전문성, 위치 등이 좋아야 한다. 재정의 적자를 해결하기 위한 제도적 개선 마련과 강제적인 규제와 감시. 감독체계를 수립하고 자치단체 행정력 강화와 청소년단체등을 육성해 나가야 한다.
셋째 자연권수련시설의 미시체계 활성화로
특성화된 프로그램 개발 보급과 야외 모험 수련체험 공간확보, 인력관리의 효율화로 청소년지도자의 충분한배치, 직원들의 근무여건 향상 외부인력을 적극적으로 유치 활용하여야 한다. 주5일근무(수업)제 전면 및 단계적 시행에 따른 운영시스템 개선과 지식 정보화시대에 대응한 창의성, 잠재력 개발등 다양한 활동기회 보장과 홍보활동을 위한 개선으로 학교 및 청소년단체의 지속적인 관리와 청소년 수련시설 안전성 확보다.
건전한 청소년육성의 목적을 달성하기 위해 독자성과 정체성을 갖고 지역사회 청소년육성의 거점으로서 위상 정립과 협력 및 파트너십 형성, 청소년들을 위한 종합적인 서비스를 제공하는 관점으로 기능전환 모색과 자연권 수련시설의 지역적 특성을 살리고 역할과 기능을 재정립하여 행복한 청소년세상을 펼쳐 나가는 효율적이고 종합적인 수련시설의 운영 활성화 방안을 추진해 나가야 할 것이다.
This study speculates management of young people training facilities which are designed to meet purposes of training activities of young people, and analyses current status and problems of the management. Based on the results, it prepares effective methods to improve management and specifically, it ...
This study speculates management of young people training facilities which are designed to meet purposes of training activities of young people, and analyses current status and problems of the management. Based on the results, it prepares effective methods to improve management and specifically, it analyses current status and problems of training facilities for young people in natural zone and finds out activations plans of their management.
The training facilities for young people in natural zone prepare facilities and programs for training according to organized activities plans led by instructors. They are categorized into young people training center, young people camp and youth hostel. Subjects of foundation include the government, municipal governments, the local offices of education and private training facilities.
When this study identifies current status and problems of their management, it finds some factors that affect management of facilities as follows: difficulty of facility management and development of specialized programs, problems of instructors, problems on schools and organizations, financial problems according to decrease of young population, problems on equality of policy and systems, poor communication, poor management of human resources, environmental changes and financial support,
Private facilities have financial problems unlike public ones which are financially supported by the federal and local governments. Activation plans for proper management of such facilities are presented as follows:
First, we have to activate macro- system of training facilities for young people in natural zone. For the purpose, we have to prepare reasonable communication systems, laws and regulations on them and management standards, which can facilitate participation of private sectors. The training facilities for young people in natural zone managed by private sectors have to expand regulations on financial supports, consider compatibility of complementary policies between councils for young people and the Ministry of Education and Human Resources, supports from the federal and local administration offices, abd reasonable communication systems for effective cooperation between each sector.
Second, mediatory systems of training facilities in natural zone should be actively prepared. Private facilities should secure improved commission systems and professional facility management plans on proper capacity, upgraded facilities, professional management and appropriate locations through securement of minimum publicity and financial support and supply of human resources. To dal with financial deficit, they have to prepare institutional improvement, compulsory restrictions, inspection and supervision systems to reinforce administrative power and cultivate groups of young people.
Third, through micro-system of training facilities for young people in natural zone, they have to develop specialized programs, secure space for field adventure and effective management of human resources which contribute to attraction of external resources. Now, we work for five days a week and have long weekend. So they have to prepare improve management systems to secure creativity and potential of future development. They have to be continuously managed through guaranty of various opportunities of activities and improved promotion programs.
To achieve the purpose of healthy young people cultivation, the facilities should have established status and identify and provide comprehensive services for young students. They should have regional characteristics and improved functions and prepare effective and comprehensive activation plans for happy environment for young people.
This study speculates management of young people training facilities which are designed to meet purposes of training activities of young people, and analyses current status and problems of the management. Based on the results, it prepares effective methods to improve management and specifically, it analyses current status and problems of training facilities for young people in natural zone and finds out activations plans of their management.
The training facilities for young people in natural zone prepare facilities and programs for training according to organized activities plans led by instructors. They are categorized into young people training center, young people camp and youth hostel. Subjects of foundation include the government, municipal governments, the local offices of education and private training facilities.
When this study identifies current status and problems of their management, it finds some factors that affect management of facilities as follows: difficulty of facility management and development of specialized programs, problems of instructors, problems on schools and organizations, financial problems according to decrease of young population, problems on equality of policy and systems, poor communication, poor management of human resources, environmental changes and financial support,
Private facilities have financial problems unlike public ones which are financially supported by the federal and local governments. Activation plans for proper management of such facilities are presented as follows:
First, we have to activate macro- system of training facilities for young people in natural zone. For the purpose, we have to prepare reasonable communication systems, laws and regulations on them and management standards, which can facilitate participation of private sectors. The training facilities for young people in natural zone managed by private sectors have to expand regulations on financial supports, consider compatibility of complementary policies between councils for young people and the Ministry of Education and Human Resources, supports from the federal and local administration offices, abd reasonable communication systems for effective cooperation between each sector.
Second, mediatory systems of training facilities in natural zone should be actively prepared. Private facilities should secure improved commission systems and professional facility management plans on proper capacity, upgraded facilities, professional management and appropriate locations through securement of minimum publicity and financial support and supply of human resources. To dal with financial deficit, they have to prepare institutional improvement, compulsory restrictions, inspection and supervision systems to reinforce administrative power and cultivate groups of young people.
Third, through micro-system of training facilities for young people in natural zone, they have to develop specialized programs, secure space for field adventure and effective management of human resources which contribute to attraction of external resources. Now, we work for five days a week and have long weekend. So they have to prepare improve management systems to secure creativity and potential of future development. They have to be continuously managed through guaranty of various opportunities of activities and improved promotion programs.
To achieve the purpose of healthy young people cultivation, the facilities should have established status and identify and provide comprehensive services for young students. They should have regional characteristics and improved functions and prepare effective and comprehensive activation plans for happy environment for young people.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.