본 연구는 부모교육 프로그램을 실시하여 초등학교 학부모들의 부모효능감과 양육스트레스에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구가설을 설정하였다. 가설 Ⅰ : 부모교육 프로그램은 부모효능감을 증진시킬 것이다. 가설 Ⅱ : 부모교육 프로그램은 부모의 양육스트레스를 감소시킬 것이다. <Ⅱ-1> 부모교육 프로그램은 부모의 고통을 감소시킬 것이다. <Ⅱ-2> 부모교육 프로그램은 부모-자녀의 역기능적인 상호작용을 감소시킬 것이다. <Ⅱ-3> 부모교육 프로그램은 아동의 까다로운 기질을 감소시킬 것이다. 위의 연구가설을 검증하기 위하여 부산광역시 M초등학교 학부모 16명을 실험집단으로 하였고, 그와 동일집단으로 검증된 초등학생을 자녀로 둔 학부모 18명을 통제집단으로 하였다. 부모교육프로그램은 ...
본 연구는 부모교육 프로그램을 실시하여 초등학교 학부모들의 부모효능감과 양육스트레스에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구가설을 설정하였다. 가설 Ⅰ : 부모교육 프로그램은 부모효능감을 증진시킬 것이다. 가설 Ⅱ : 부모교육 프로그램은 부모의 양육스트레스를 감소시킬 것이다. <Ⅱ-1> 부모교육 프로그램은 부모의 고통을 감소시킬 것이다. <Ⅱ-2> 부모교육 프로그램은 부모-자녀의 역기능적인 상호작용을 감소시킬 것이다. <Ⅱ-3> 부모교육 프로그램은 아동의 까다로운 기질을 감소시킬 것이다. 위의 연구가설을 검증하기 위하여 부산광역시 M초등학교 학부모 16명을 실험집단으로 하였고, 그와 동일집단으로 검증된 초등학생을 자녀로 둔 학부모 18명을 통제집단으로 하였다. 부모교육프로그램은 MBTI 지표활동과 P.E.T. 활동, 아버지 교육활동을 통합구성하여 적용하였다. 부모교육프로그램은 실험집단에만 12회, 일주일에 2씩, 1회기에 2시간씩 실시하였으며, 총 6주의 시간이 소요되었다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 검사도구는 우희정(1993)의 부모역할효능감 척도와 Abindin(1990)의 부모스트레스지수/단축형(PSI/SF)이다. 자료분석의 방법은 실험·통제 두 집단에 대하여 각 척도에 대한 사전·사후 차이 검증을 SPSSWIN 14.0 프로그램을 이용한 t검증을 실시하여 분석 및 비교하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모교육 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단간의 부모효능감 검사 사후 검증결과 실험집단이 부모효능감에서 유의미하게 향상되었다. 둘째, 부모교육 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단간의 양육스트레스 검사 사후 검증 결과 두 집단간에는 양육스트레스 영역 중 부모의 고통, 부모·자녀의 역기능적인 상호작용, 아동의 까다로운 기질 영역에서 모두 유의미한 차이가 나타났다. 이상의 연구결과에서 내린 결론은 부모교육 프로그램은 초등학교 학부모들의 부모효능감 향상과 양육스트레스 감소에 나타난 바와 같이 효과가 있다.
본 연구는 부모교육 프로그램을 실시하여 초등학교 학부모들의 부모효능감과 양육스트레스에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구가설을 설정하였다. 가설 Ⅰ : 부모교육 프로그램은 부모효능감을 증진시킬 것이다. 가설 Ⅱ : 부모교육 프로그램은 부모의 양육스트레스를 감소시킬 것이다. <Ⅱ-1> 부모교육 프로그램은 부모의 고통을 감소시킬 것이다. <Ⅱ-2> 부모교육 프로그램은 부모-자녀의 역기능적인 상호작용을 감소시킬 것이다. <Ⅱ-3> 부모교육 프로그램은 아동의 까다로운 기질을 감소시킬 것이다. 위의 연구가설을 검증하기 위하여 부산광역시 M초등학교 학부모 16명을 실험집단으로 하였고, 그와 동일집단으로 검증된 초등학생을 자녀로 둔 학부모 18명을 통제집단으로 하였다. 부모교육프로그램은 MBTI 지표활동과 P.E.T. 활동, 아버지 교육활동을 통합구성하여 적용하였다. 부모교육프로그램은 실험집단에만 12회, 일주일에 2씩, 1회기에 2시간씩 실시하였으며, 총 6주의 시간이 소요되었다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 검사도구는 우희정(1993)의 부모역할효능감 척도와 Abindin(1990)의 부모스트레스지수/단축형(PSI/SF)이다. 자료분석의 방법은 실험·통제 두 집단에 대하여 각 척도에 대한 사전·사후 차이 검증을 SPSSWIN 14.0 프로그램을 이용한 t검증을 실시하여 분석 및 비교하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모교육 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단간의 부모효능감 검사 사후 검증결과 실험집단이 부모효능감에서 유의미하게 향상되었다. 둘째, 부모교육 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단간의 양육스트레스 검사 사후 검증 결과 두 집단간에는 양육스트레스 영역 중 부모의 고통, 부모·자녀의 역기능적인 상호작용, 아동의 까다로운 기질 영역에서 모두 유의미한 차이가 나타났다. 이상의 연구결과에서 내린 결론은 부모교육 프로그램은 초등학교 학부모들의 부모효능감 향상과 양육스트레스 감소에 나타난 바와 같이 효과가 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of the parent education program on Parenting Efficacy and Maternal Parenting Stress. For that purpose, the following hypotheses were set: Hypothesis Ⅰ : Parent who experience Parent Education Program will show increase in Parent Efficacy. Hypothes...
The purpose of this study was to examine the effects of the parent education program on Parenting Efficacy and Maternal Parenting Stress. For that purpose, the following hypotheses were set: Hypothesis Ⅰ : Parent who experience Parent Education Program will show increase in Parent Efficacy. Hypothesis Ⅱ : Parent who experience Parent Education Program will show decrease in Maternal Parenting Stress. Ⅱ-1 : Parent who experience Parent Education Program will show decrease in Parental Distress. Ⅱ-2 : Parent who experience Parent Education Program will show decrease in Parent-Child Dysfunctional Interaction. Ⅲ-3 : Parent who experience Parent Education Program will show decrease in Difficult Child in parent's mind. To verify the effectiveness of the program, the researcher selected the experimental and control groups from mothers of students who 4th-grade at M elementary school located in Busan had been examined same. The members of experimental group were 16. There were 18 in control group. The Parent Education Program including the index activities in MBTI, P.E.T., fathers group education was only applied to the experiment group two times a week. Each session lasted for two hour and the entire application peiod was six weeks. The Indexes of Parenting Self-Efficacy Scale(PSES) by Uh H Jung(1993) and Parenting Stress Index/Short Form(PSI/SF) by Abidin(1990) were used to verify the dffects of the program. In analyzing the data, both the experiment and control group were pre-tested and post-tested for each index item. The data were then t-tested using SPSSWIN 14.0. The research results were as follows: First, the experimental group and the control group of the Parent Program was post-tested after applying the Parent Education Program designed to help develop Parent Efficacy to the experimental group. And the results show that the experimental group was significantly improved in Parent Efficacy. Second, the experimental group and the control group of the Parent Program was post-tested after applying the Parent Education Program designed to help develop Maternal Parenting Stress to the experimental group. And the results show that the experimental group was significantly decreased the sections of Parental Distress, Parent-Child Dysfunctional Interaction, Difficult Child in parent's mind in Maternal Parenting Stress. Thus it was concluded that the Parent Educational Program was effective in improving the Parent Efficacy and decreasing the Maternal Parenting Stress of the mothers.
The purpose of this study was to examine the effects of the parent education program on Parenting Efficacy and Maternal Parenting Stress. For that purpose, the following hypotheses were set: Hypothesis Ⅰ : Parent who experience Parent Education Program will show increase in Parent Efficacy. Hypothesis Ⅱ : Parent who experience Parent Education Program will show decrease in Maternal Parenting Stress. Ⅱ-1 : Parent who experience Parent Education Program will show decrease in Parental Distress. Ⅱ-2 : Parent who experience Parent Education Program will show decrease in Parent-Child Dysfunctional Interaction. Ⅲ-3 : Parent who experience Parent Education Program will show decrease in Difficult Child in parent's mind. To verify the effectiveness of the program, the researcher selected the experimental and control groups from mothers of students who 4th-grade at M elementary school located in Busan had been examined same. The members of experimental group were 16. There were 18 in control group. The Parent Education Program including the index activities in MBTI, P.E.T., fathers group education was only applied to the experiment group two times a week. Each session lasted for two hour and the entire application peiod was six weeks. The Indexes of Parenting Self-Efficacy Scale(PSES) by Uh H Jung(1993) and Parenting Stress Index/Short Form(PSI/SF) by Abidin(1990) were used to verify the dffects of the program. In analyzing the data, both the experiment and control group were pre-tested and post-tested for each index item. The data were then t-tested using SPSSWIN 14.0. The research results were as follows: First, the experimental group and the control group of the Parent Program was post-tested after applying the Parent Education Program designed to help develop Parent Efficacy to the experimental group. And the results show that the experimental group was significantly improved in Parent Efficacy. Second, the experimental group and the control group of the Parent Program was post-tested after applying the Parent Education Program designed to help develop Maternal Parenting Stress to the experimental group. And the results show that the experimental group was significantly decreased the sections of Parental Distress, Parent-Child Dysfunctional Interaction, Difficult Child in parent's mind in Maternal Parenting Stress. Thus it was concluded that the Parent Educational Program was effective in improving the Parent Efficacy and decreasing the Maternal Parenting Stress of the mothers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.