본 연구는 부모교육 프로그램의 이수정도에 따라 부모효능감과 양육스트레스에 차이가 있는지, 부모교육프로그램에 참여하고 있는 동안의 부모효능감 및 양육스트레스와 쉬고 있는 동안의 부모효능감 및 양육스트레스 사이에 차이가 있는지를 검증하였다.
본 연구는 서울, 경기도 일대의 구리, 인천, 수원, 성남, 용인지역에서 KACE(Korea Association for Community Education)의 부모교육 프로그램을 받고 있거나 받아 본 경험이 있는 초등학교, 중학교 학부모들 411명을 대상으로 실시하였다. 현재 부모교육프로그램에 참여하고 있는 학부모들은 교육현장에서 설문지를 사용하여 진행하였다. 부모교육을 이수하고 난 뒤 공백기간을 갖고 있는 학부모들에게는 직접방문과 이메일고 설문에 응할 수 있도록 진행하였다. 검사도구로는 부모효능감과 양육스트레스 검사를 사용하였으며 통계처리는 SPSS/WIN 12.0프로그램을 사용하여 분석하였다.
부모교육 프로그램의 효과에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 일회성 특강 이수 수업 그룹과 정규 프로그램 이수 그룹의 부모효능감과 양육스트레스의 차이는 없는 것으로 나타났다.
둘째, 부모교육 프로그램에 계속 참여중인 부모와 이수하고 난 뒤의 공백 기간에 있는 부모 간에 부모효능감과 양육스트레스의 차이가 있는 것으로 나타났다. 부모교육 프로그램을 마친지 6개월이 지나면 부모효능감은 낮아지고 양육스트레스는 1년 이상이 되면 높아진다.
셋째, 부모 ...
본 연구는 부모교육 프로그램의 이수정도에 따라 부모효능감과 양육스트레스에 차이가 있는지, 부모교육프로그램에 참여하고 있는 동안의 부모효능감 및 양육스트레스와 쉬고 있는 동안의 부모효능감 및 양육스트레스 사이에 차이가 있는지를 검증하였다.
본 연구는 서울, 경기도 일대의 구리, 인천, 수원, 성남, 용인지역에서 KACE(Korea Association for Community Education)의 부모교육 프로그램을 받고 있거나 받아 본 경험이 있는 초등학교, 중학교 학부모들 411명을 대상으로 실시하였다. 현재 부모교육프로그램에 참여하고 있는 학부모들은 교육현장에서 설문지를 사용하여 진행하였다. 부모교육을 이수하고 난 뒤 공백기간을 갖고 있는 학부모들에게는 직접방문과 이메일고 설문에 응할 수 있도록 진행하였다. 검사도구로는 부모효능감과 양육스트레스 검사를 사용하였으며 통계처리는 SPSS/WIN 12.0프로그램을 사용하여 분석하였다.
부모교육 프로그램의 효과에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 일회성 특강 이수 수업 그룹과 정규 프로그램 이수 그룹의 부모효능감과 양육스트레스의 차이는 없는 것으로 나타났다.
둘째, 부모교육 프로그램에 계속 참여중인 부모와 이수하고 난 뒤의 공백 기간에 있는 부모 간에 부모효능감과 양육스트레스의 차이가 있는 것으로 나타났다. 부모교육 프로그램을 마친지 6개월이 지나면 부모효능감은 낮아지고 양육스트레스는 1년 이상이 되면 높아진다.
셋째, 부모 효능감과 양육스트레스는 상호관련성이 있는 것으로 확인되었다.
이상의 결과를 통해, 부모교육 프로그램은 부모효능감과 양육스트레스에 영향을 끼치며 부모교육 프로그램을 지속적으로 받는 것이 효과적이라고 볼 수 있다. 또한 부모교육을 통해 부모효능감을 높이면 양육스트레스는 감소한다는 것을 알 수 있다.
본 연구는 부모교육 프로그램의 이수정도에 따라 부모효능감과 양육스트레스에 차이가 있는지, 부모교육프로그램에 참여하고 있는 동안의 부모효능감 및 양육스트레스와 쉬고 있는 동안의 부모효능감 및 양육스트레스 사이에 차이가 있는지를 검증하였다.
본 연구는 서울, 경기도 일대의 구리, 인천, 수원, 성남, 용인지역에서 KACE(Korea Association for Community Education)의 부모교육 프로그램을 받고 있거나 받아 본 경험이 있는 초등학교, 중학교 학부모들 411명을 대상으로 실시하였다. 현재 부모교육프로그램에 참여하고 있는 학부모들은 교육현장에서 설문지를 사용하여 진행하였다. 부모교육을 이수하고 난 뒤 공백기간을 갖고 있는 학부모들에게는 직접방문과 이메일고 설문에 응할 수 있도록 진행하였다. 검사도구로는 부모효능감과 양육스트레스 검사를 사용하였으며 통계처리는 SPSS/WIN 12.0프로그램을 사용하여 분석하였다.
부모교육 프로그램의 효과에 대한 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 일회성 특강 이수 수업 그룹과 정규 프로그램 이수 그룹의 부모효능감과 양육스트레스의 차이는 없는 것으로 나타났다.
둘째, 부모교육 프로그램에 계속 참여중인 부모와 이수하고 난 뒤의 공백 기간에 있는 부모 간에 부모효능감과 양육스트레스의 차이가 있는 것으로 나타났다. 부모교육 프로그램을 마친지 6개월이 지나면 부모효능감은 낮아지고 양육스트레스는 1년 이상이 되면 높아진다.
셋째, 부모 효능감과 양육스트레스는 상호관련성이 있는 것으로 확인되었다.
이상의 결과를 통해, 부모교육 프로그램은 부모효능감과 양육스트레스에 영향을 끼치며 부모교육 프로그램을 지속적으로 받는 것이 효과적이라고 볼 수 있다. 또한 부모교육을 통해 부모효능감을 높이면 양육스트레스는 감소한다는 것을 알 수 있다.
The research verifies whether the completion of parent education program has an effect on parenting efficacy and parenting stress, and whether current status(either participating or not participating in the program) has an effect on parenting efficacy and parenting stress.
This research was based u...
The research verifies whether the completion of parent education program has an effect on parenting efficacy and parenting stress, and whether current status(either participating or not participating in the program) has an effect on parenting efficacy and parenting stress.
This research was based upon the survey on 411 parents who had children receiving primary/secondary education, and were participants of KACE(Korea Association for Community Education) parent education program in Seoul-Kyunggi area, including Guri, Incheon, Suwon, Sungnam, and Yongin. Parents currently enrolling the program were asked to fulfill a questionnaire during the program, while parents who had already completed the program and were having a hiatus were asked to fulfill a questionnaire via either visiting a program center, or an e-mail. The parenting efficacy and the parenting stress tests were used as testing methods and SPSS/WIN 12.0 was used to analyze statistical data.
The research outcomes of the parent education program efficacy can be briefed as follows.
First, there was no difference in parenting efficacy and parenting stress between groups who had taken a one-time special course and who had taken a regular curriculum.
Second, there was difference in parenting efficacy and parenting stress between groups who had continuously taken parent education programs and who had had hiatus after the program; parenting efficacy decreases six months after, and parenting stress increases a year after completion of the program.?
Third, correlation between parenting efficacy and parenting stress existed.
According to these outcomes, parent education program influences parenting efficacy and parenting stress, and continuous participation in the program generates positive effect. Also, the higher parenting efficacy through parent education, the lesser parenting stress.
The research verifies whether the completion of parent education program has an effect on parenting efficacy and parenting stress, and whether current status(either participating or not participating in the program) has an effect on parenting efficacy and parenting stress.
This research was based upon the survey on 411 parents who had children receiving primary/secondary education, and were participants of KACE(Korea Association for Community Education) parent education program in Seoul-Kyunggi area, including Guri, Incheon, Suwon, Sungnam, and Yongin. Parents currently enrolling the program were asked to fulfill a questionnaire during the program, while parents who had already completed the program and were having a hiatus were asked to fulfill a questionnaire via either visiting a program center, or an e-mail. The parenting efficacy and the parenting stress tests were used as testing methods and SPSS/WIN 12.0 was used to analyze statistical data.
The research outcomes of the parent education program efficacy can be briefed as follows.
First, there was no difference in parenting efficacy and parenting stress between groups who had taken a one-time special course and who had taken a regular curriculum.
Second, there was difference in parenting efficacy and parenting stress between groups who had continuously taken parent education programs and who had had hiatus after the program; parenting efficacy decreases six months after, and parenting stress increases a year after completion of the program.?
Third, correlation between parenting efficacy and parenting stress existed.
According to these outcomes, parent education program influences parenting efficacy and parenting stress, and continuous participation in the program generates positive effect. Also, the higher parenting efficacy through parent education, the lesser parenting stress.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.