사회적 갈등 상황에 대한 또래 토의활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향 (The) effects of peer discussion actions on pro-social behavior about social conflict situation in young children's원문보기
본 연구는 유아들의 사회적 갈등상황에 대한 또래 토의 활동이 유아들의 친사회적 행동에 어떠한 반응과 영향을 주는 지를 연구하는데 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 사회적 갈등 상황에 대한 또래의 토의활동이 유아의 친 사회적 행동에 영향을 미칠 것인가? 둘째, 사회적 갈등 상황에 대한 또래의 토의활동을 통하여 유아의 반응은 어떤 변화를 보이는가? 이상의 문제를 알아보기 위하여 만5세 유아 각18명씩 총36명을 선정하여 갈등 상황에 대한 토의를 하는 실험집단과 갈등상황에 대한 토의를 하지 않는 통제집단으로 나누었다. 친사회적 행동을 측정하기 위한 검사도구로는 Mcginnis와 Goldstin(1990)의 기술 상황척도 (Skill Situation ...
본 연구는 유아들의 사회적 갈등상황에 대한 또래 토의 활동이 유아들의 친사회적 행동에 어떠한 반응과 영향을 주는 지를 연구하는데 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 사회적 갈등 상황에 대한 또래의 토의활동이 유아의 친 사회적 행동에 영향을 미칠 것인가? 둘째, 사회적 갈등 상황에 대한 또래의 토의활동을 통하여 유아의 반응은 어떤 변화를 보이는가? 이상의 문제를 알아보기 위하여 만5세 유아 각18명씩 총36명을 선정하여 갈등 상황에 대한 토의를 하는 실험집단과 갈등상황에 대한 토의를 하지 않는 통제집단으로 나누었다. 친사회적 행동을 측정하기 위한 검사도구로는 Mcginnis와 Goldstin(1990)의 기술 상황척도 (Skill Situation Measure)를 이원영(1993)이 번안, 발췌, 수정하여 '유아의 친 사회적 행동 검사도구'로 제작한 것을 사용하였다. 유아의 친 사회적 행동측정은 개인 정서조절, 대인관계 형성능력, 유치원 적응 능력으로 구분하였고, 이 3가지 범주를 설명한 갈등상황 이야기에 유아가 언어적으로 반응한 바를 친 사회적 반응, 공격적 반응, 무관련 반응, 무반응으로 나누어 친 사회적 반응에는 1점, 나머지 공격적, 무관련 반응, 무반응 0점을 주었다. 각 영역의 총점은 각 5점씩이다. 본 연구의 문제를 양적 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단의 친사회적 사전검사와 사후검사의 평균과 표준편차를 산출하였으며, t-test를 이용하여 집단 간의 차이를 비교하였다. 그리고 실험집단의 변화반응은 질적으로 분석을 하였다. 본 연구에서 실험집단의 갈등상황에 대한 토의활동은 3주에 걸쳐 1주일에 세 번씩 약 30분간 6명의 유아로 이루어진 소그룹으로 행해졌으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 갈등상황에 대한 토의는 실험집단 유아의 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 유치원 적응능력을 의의 있게 향상시켰다. 둘째, 갈등상황에 대한 토의과정에 나타난 유아의 반응을 분석한 결과 회를 거듭 할수록 친 사회적 행동 뿐 아니라 갈등상황의 이해 및 표상능력, 타인의 감정과 입장을 배려하는 가운데 갈등해결전략을 선택, 계획 및 수행능력, 갈등해결 전략을 일반화하는 능력 그리고 토의 기술에 있어서 긍정적인 효과를 가져왔다.
본 연구는 유아들의 사회적 갈등상황에 대한 또래 토의 활동이 유아들의 친사회적 행동에 어떠한 반응과 영향을 주는 지를 연구하는데 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 사회적 갈등 상황에 대한 또래의 토의활동이 유아의 친 사회적 행동에 영향을 미칠 것인가? 둘째, 사회적 갈등 상황에 대한 또래의 토의활동을 통하여 유아의 반응은 어떤 변화를 보이는가? 이상의 문제를 알아보기 위하여 만5세 유아 각18명씩 총36명을 선정하여 갈등 상황에 대한 토의를 하는 실험집단과 갈등상황에 대한 토의를 하지 않는 통제집단으로 나누었다. 친사회적 행동을 측정하기 위한 검사도구로는 Mcginnis와 Goldstin(1990)의 기술 상황척도 (Skill Situation Measure)를 이원영(1993)이 번안, 발췌, 수정하여 '유아의 친 사회적 행동 검사도구'로 제작한 것을 사용하였다. 유아의 친 사회적 행동측정은 개인 정서조절, 대인관계 형성능력, 유치원 적응 능력으로 구분하였고, 이 3가지 범주를 설명한 갈등상황 이야기에 유아가 언어적으로 반응한 바를 친 사회적 반응, 공격적 반응, 무관련 반응, 무반응으로 나누어 친 사회적 반응에는 1점, 나머지 공격적, 무관련 반응, 무반응 0점을 주었다. 각 영역의 총점은 각 5점씩이다. 본 연구의 문제를 양적 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단의 친사회적 사전검사와 사후검사의 평균과 표준편차를 산출하였으며, t-test를 이용하여 집단 간의 차이를 비교하였다. 그리고 실험집단의 변화반응은 질적으로 분석을 하였다. 본 연구에서 실험집단의 갈등상황에 대한 토의활동은 3주에 걸쳐 1주일에 세 번씩 약 30분간 6명의 유아로 이루어진 소그룹으로 행해졌으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 갈등상황에 대한 토의는 실험집단 유아의 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 유치원 적응능력을 의의 있게 향상시켰다. 둘째, 갈등상황에 대한 토의과정에 나타난 유아의 반응을 분석한 결과 회를 거듭 할수록 친 사회적 행동 뿐 아니라 갈등상황의 이해 및 표상능력, 타인의 감정과 입장을 배려하는 가운데 갈등해결전략을 선택, 계획 및 수행능력, 갈등해결 전략을 일반화하는 능력 그리고 토의 기술에 있어서 긍정적인 효과를 가져왔다.
The purpose of this study was to investigate the responses and the effects of peer discussion actions on pro-social behavior about social conflict situation of an infant. According to these purpose, followed research problem was established. First, is the activity for discussion of peer in the socia...
The purpose of this study was to investigate the responses and the effects of peer discussion actions on pro-social behavior about social conflict situation of an infant. According to these purpose, followed research problem was established. First, is the activity for discussion of peer in the social conflict situation effect on pro-social behavior of an infant? Second, what kind of change is shown through the activity for discussion of peer in The social conflict situation? To solve this problem, the subjects were 36 infants(18 experimental infants and 18 control infants) in five years of age. The experimental group was the group having been discussing on conflict situation and the control group was not discussed about that. The examination instrument to measure pro-social behavior was skill situation measure developed by Mcginnis & Goldstin(1990). This questionnaire used this study was the examination instrument of infant pro-social behavior translated and corrected by Lee(1993). The pro-social behavior measurement of an infant was composed of ability of emotional self-control, the ability of interpersonal relationship, and adaptation ability of kindergarten. To test of this research problem quantitatively, an average and a standard deviation between experimental group and control group was calculated, and the difference between two groups was showed by t-test. And the response of control group was analyzed quantitatively. The discussion activity on conflict situation was accomplished in three times per a week during three weeks, one time was about thirty minutes. The group was composed of six infants, the conclusions were as follows; First, ability of emotional self-control, the ability of interpersonal relationship, and adaptation ability of kindergarten were improved by the discussion of conflict situation. Second, the analyzing results of an infant response showed discussion process on conflict situation was showed that the effects were brought satisfactory results not only in pro-social behavior, but also in selection, planning, and achievement ability of conflict solutions, and the ability of generalization to conflict solution strategies.
The purpose of this study was to investigate the responses and the effects of peer discussion actions on pro-social behavior about social conflict situation of an infant. According to these purpose, followed research problem was established. First, is the activity for discussion of peer in the social conflict situation effect on pro-social behavior of an infant? Second, what kind of change is shown through the activity for discussion of peer in The social conflict situation? To solve this problem, the subjects were 36 infants(18 experimental infants and 18 control infants) in five years of age. The experimental group was the group having been discussing on conflict situation and the control group was not discussed about that. The examination instrument to measure pro-social behavior was skill situation measure developed by Mcginnis & Goldstin(1990). This questionnaire used this study was the examination instrument of infant pro-social behavior translated and corrected by Lee(1993). The pro-social behavior measurement of an infant was composed of ability of emotional self-control, the ability of interpersonal relationship, and adaptation ability of kindergarten. To test of this research problem quantitatively, an average and a standard deviation between experimental group and control group was calculated, and the difference between two groups was showed by t-test. And the response of control group was analyzed quantitatively. The discussion activity on conflict situation was accomplished in three times per a week during three weeks, one time was about thirty minutes. The group was composed of six infants, the conclusions were as follows; First, ability of emotional self-control, the ability of interpersonal relationship, and adaptation ability of kindergarten were improved by the discussion of conflict situation. Second, the analyzing results of an infant response showed discussion process on conflict situation was showed that the effects were brought satisfactory results not only in pro-social behavior, but also in selection, planning, and achievement ability of conflict solutions, and the ability of generalization to conflict solution strategies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.