본 연구는 청소년들의 진로 및 진로교육에 대한 인식을 비교, 분석해 이를 진로 교육의 기초 자료로 활용하는 데 그 목적을 두고 다음과 같은 구체적인 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 중학생의 진로의식의 실태를 조사, 분석한다. 둘째, 중학생의 진로교육에 대한 실태를 변인별로 분석한다. 셋째, 중학생의 진로선택에 대한 실태를 조사 분석한다. 넷째, 중학생의 직업 세계의 이해 정도에 대한 실태를 조사 분석한다. 본 연구에서 밝혀진 주요 결과는 다음과...
본 연구는 청소년들의 진로 및 진로교육에 대한 인식을 비교, 분석해 이를 진로 교육의 기초 자료로 활용하는 데 그 목적을 두고 다음과 같은 구체적인 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 중학생의 진로의식의 실태를 조사, 분석한다. 둘째, 중학생의 진로교육에 대한 실태를 변인별로 분석한다. 셋째, 중학생의 진로선택에 대한 실태를 조사 분석한다. 넷째, 중학생의 직업 세계의 이해 정도에 대한 실태를 조사 분석한다. 본 연구에서 밝혀진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로교육에 대한 인식조사에서 학생들 대부분이 진로 교육 시작 시기는 중학교 때나 그 이전부터 해야 한다는 생각과 진로교육이 매우 필요하다는 생각이 절대 적이었으나 현실적으로는 대부분 진로 교육을 받은 적이 없는 실정이었고, 충분하지 못한 것으로 나타났다. 진로에 대한 정보도 학교를 통해서보다 학교 외에서 찾고 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 학생들은 자신의 장래 진로에 대한 생각을 하고 자신의 적성을 어느 정도 알고 있으나 체계적인 진로교육과 자신의 적성을 이해할 수 있는 기회의 제공이 적은 것으로 나타났다. 셋째, 학생들이 진로에 관한 선택을 할 때는 출세나 돈보다 자신의 적성과 소질에 맞는 직업을 원하고 있어 직업에 대한 가치관은 긍정적인 방향으로 변해가고 있는 것으로 나타났다. 그러나, 진로 결정에 있어 가장 장애가 되는 요인으로 학업성적을 꼽아 아직도 우리사회는 인재선발에 있어 학벌을 중요시하고 있다는 현실을 반영하고 있다. 넷째, 진학 결정에 있어서는 자신의 적성이나 흥미보다 대학입시에 유리한 인문계 고등학교를 희망하고 있었으며, 장래의 직업을 얻기 위해 대학교 이상의 고학력을 요구하는 사회의 현실을 반영하고 있다. 다섯째, 미래 직업에 대해서는 막연히 추측하고 있어 구체적인 진로 교육이 강화 되어야겠고, 3D현상에 대한 인식은 필요성은 느끼지만 기피하는 현상이 두드러져 직업에 대한 귀천 의식을 반영하고 있다.
본 연구는 청소년들의 진로 및 진로교육에 대한 인식을 비교, 분석해 이를 진로 교육의 기초 자료로 활용하는 데 그 목적을 두고 다음과 같은 구체적인 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 중학생의 진로의식의 실태를 조사, 분석한다. 둘째, 중학생의 진로교육에 대한 실태를 변인별로 분석한다. 셋째, 중학생의 진로선택에 대한 실태를 조사 분석한다. 넷째, 중학생의 직업 세계의 이해 정도에 대한 실태를 조사 분석한다. 본 연구에서 밝혀진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로교육에 대한 인식조사에서 학생들 대부분이 진로 교육 시작 시기는 중학교 때나 그 이전부터 해야 한다는 생각과 진로교육이 매우 필요하다는 생각이 절대 적이었으나 현실적으로는 대부분 진로 교육을 받은 적이 없는 실정이었고, 충분하지 못한 것으로 나타났다. 진로에 대한 정보도 학교를 통해서보다 학교 외에서 찾고 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 학생들은 자신의 장래 진로에 대한 생각을 하고 자신의 적성을 어느 정도 알고 있으나 체계적인 진로교육과 자신의 적성을 이해할 수 있는 기회의 제공이 적은 것으로 나타났다. 셋째, 학생들이 진로에 관한 선택을 할 때는 출세나 돈보다 자신의 적성과 소질에 맞는 직업을 원하고 있어 직업에 대한 가치관은 긍정적인 방향으로 변해가고 있는 것으로 나타났다. 그러나, 진로 결정에 있어 가장 장애가 되는 요인으로 학업성적을 꼽아 아직도 우리사회는 인재선발에 있어 학벌을 중요시하고 있다는 현실을 반영하고 있다. 넷째, 진학 결정에 있어서는 자신의 적성이나 흥미보다 대학입시에 유리한 인문계 고등학교를 희망하고 있었으며, 장래의 직업을 얻기 위해 대학교 이상의 고학력을 요구하는 사회의 현실을 반영하고 있다. 다섯째, 미래 직업에 대해서는 막연히 추측하고 있어 구체적인 진로 교육이 강화 되어야겠고, 3D현상에 대한 인식은 필요성은 느끼지만 기피하는 현상이 두드러져 직업에 대한 귀천 의식을 반영하고 있다.
This report is for the datum of career education by analyzing the result of adolescent's view for career and cognition of career education. Followings are the topics of this report. First, analyzing the cognition about the career of middle school students. Second, analyzing the actual condition of c...
This report is for the datum of career education by analyzing the result of adolescent's view for career and cognition of career education. Followings are the topics of this report. First, analyzing the cognition about the career of middle school students. Second, analyzing the actual condition of career education. Third, analyzing the actual society condition of choosing career. Fourth, analyzing the actual condition of students' comprehensibility of the career. Followings are the results of this report. First, students aware that the critical period of the career education begins from middle school and its importance. However, they have hardly received the proper education of career and not sufficiently. Furthermore, they receive the information from outside of the school. Second, even though students aware their own future career and their aptitude, the chances of systematic guidance is rare. Third, students seem to have positive attitude in choosing future career. They prefer the aptitude and ability to money and success . However they consider getting good scholar is very important to get a job. This means our society still consider academical sectarianism as important mean. Fourth, most middle school students hope go on to academic high school rather than vocational school. This indicates scholarly attainment is very important in this society. Finally, students have ambiguous philosophy in choosing future career. This means that systematic career education is necessary. Also students aware of the 3D phenomenon but they avoid choosing those jobs. This means there is a biased mind choosing jobs.
This report is for the datum of career education by analyzing the result of adolescent's view for career and cognition of career education. Followings are the topics of this report. First, analyzing the cognition about the career of middle school students. Second, analyzing the actual condition of career education. Third, analyzing the actual society condition of choosing career. Fourth, analyzing the actual condition of students' comprehensibility of the career. Followings are the results of this report. First, students aware that the critical period of the career education begins from middle school and its importance. However, they have hardly received the proper education of career and not sufficiently. Furthermore, they receive the information from outside of the school. Second, even though students aware their own future career and their aptitude, the chances of systematic guidance is rare. Third, students seem to have positive attitude in choosing future career. They prefer the aptitude and ability to money and success . However they consider getting good scholar is very important to get a job. This means our society still consider academical sectarianism as important mean. Fourth, most middle school students hope go on to academic high school rather than vocational school. This indicates scholarly attainment is very important in this society. Finally, students have ambiguous philosophy in choosing future career. This means that systematic career education is necessary. Also students aware of the 3D phenomenon but they avoid choosing those jobs. This means there is a biased mind choosing jobs.
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