본 연구의 목적은‘초등학교 담임교사에 대한 학부모와 교사의 역할기대에 대한 분석’을 해보는 데에 있다. 따라서 본 연구에서는 초등학교 학부모가 담임교사에게 어떠한 역할을 기대하는지, 또한 초등학교 담임교사는 교사 자신이 교사의 역할을 얼마나 인지하고 있는지, 그리고 담임교사에 대한 학부모의 역할기대와 교사의 역할지각에 따른 차이를 비교해 보기 위해 전라남도 10개 초등학교를 학교 소재지별 도시(시 이상)지역과 농촌(읍, 면 이하),학교 규모별 등의 요인을 고려하여 초등학교 학부모 300명, 교사 250명을 무선 표집하였다. 질문지 배포 및 회수는 2004년 6월 1일부터 7월 15일 사이에 이루어졌으며 학교별로 우편과 인편을 이용하여 배포 및 회수하였다. 이 중에서 회수되지 않거나 불성실하게 답변된 질문지를 제외하고 학부모 240명(회수율 80%), 교사 180명(회수율 72%)을 선정, 통계 처리하였다. 설문지의 내용으로는 응답자의 인적사항, 개인적 특성, 학습지도, 생활지도, ...
본 연구의 목적은‘초등학교 담임교사에 대한 학부모와 교사의 역할기대에 대한 분석’을 해보는 데에 있다. 따라서 본 연구에서는 초등학교 학부모가 담임교사에게 어떠한 역할을 기대하는지, 또한 초등학교 담임교사는 교사 자신이 교사의 역할을 얼마나 인지하고 있는지, 그리고 담임교사에 대한 학부모의 역할기대와 교사의 역할지각에 따른 차이를 비교해 보기 위해 전라남도 10개 초등학교를 학교 소재지별 도시(시 이상)지역과 농촌(읍, 면 이하),학교 규모별 등의 요인을 고려하여 초등학교 학부모 300명, 교사 250명을 무선 표집하였다. 질문지 배포 및 회수는 2004년 6월 1일부터 7월 15일 사이에 이루어졌으며 학교별로 우편과 인편을 이용하여 배포 및 회수하였다. 이 중에서 회수되지 않거나 불성실하게 답변된 질문지를 제외하고 학부모 240명(회수율 80%), 교사 180명(회수율 72%)을 선정, 통계 처리하였다. 설문지의 내용으로는 응답자의 인적사항, 개인적 특성, 학습지도, 생활지도, 학급경영, 학부모와의 관계로 세분하여 질문에 답할 수 있게 하였다. 본 연구의 연구목적을 알아보기 위해서 사용된 통계 방법은, 학부모의 배경변인별로 초등학교 담임교사에 거는 역할기대에 차이를 알아보기와 초등학교 담임교사의 배경변인에 따라 담임교사 자신의 역할에 대한 인지도를 알아보기 위해서 Chi-square(x^(2))검증을 하였고, 담임교사의 역할에 대해서 학부모의 기대와 교사의 지각 간의 차이를 알아보기 위해서는 t 검증을 하였다. 이상의 자료처리는 SPSSWIN 11.5 Program Package를 이용하여 처리하였다. 이상의 과정을 거쳐 얻게 된 결과는 다음과 같다. 첫째, 학부모의 배경변인별(생활거주지별, 연령별, 성별)로 초등학교 담임교사에 대한 역할기대를 알아본 결과 교사의 성별은 여교사를, 교사의 연령은 30대를, 교사의 성격은 자상함을, 교사의 자질은 아동이해를 가장 기대하며, 교과외의 중점지도희망영역에서는 사회성 지도를, 가정방문의 횟수는 담임이 필요한 경우를, 교과발달기재는 잘함 보통 노력 3단계를 기대하고 있어서 어떤 유의한 차이점도 보이지 않았음을 알게 되었다. 둘째, 초등학교 담임교사의 배경변인에 따라 교사자신의 역할에 대한 인지도를 알아본 결과 교사의 성별은 남여 상관없다, 교사의 연령은 40대를, 교사의 성격은 자상함을, 교사의 자질은 아동이해를 가장 중요하게 인지하고 있었고, 교과외의 중점지도 희망영역은 사회성 지도를, 가정방문 횟수는 담임이 필요한 경우를, 교과발달기재는 잘함 보통 노력 3단계가 좋다고 인지하고 있어서 어떤 유의한 차이점도 보이지 않았음을 알게 되었다. 셋째, 담임교사에 대한 학부모의 역할기대와 교사 자신의 역할지각의 차이 비교에서는 생활지도를 제외한 전 직무영역(학습지도, 학급운영, 학부모와의 관계 영역)에서 담임교사가 학부모보다 더 중요하게 지각하고 있다고 검증되었다. 이런 결과는 교사가 현장에서 느끼는 자신의 부족함을 채우려는 끊임없는 노력의 기대이며, 학부모들은 초등학교 담임교사에게 더 많은 역할을 기대하는 것들에 대한 부족함에서 오는 기대치의 차이라고 본다.
본 연구의 목적은‘초등학교 담임교사에 대한 학부모와 교사의 역할기대에 대한 분석’을 해보는 데에 있다. 따라서 본 연구에서는 초등학교 학부모가 담임교사에게 어떠한 역할을 기대하는지, 또한 초등학교 담임교사는 교사 자신이 교사의 역할을 얼마나 인지하고 있는지, 그리고 담임교사에 대한 학부모의 역할기대와 교사의 역할지각에 따른 차이를 비교해 보기 위해 전라남도 10개 초등학교를 학교 소재지별 도시(시 이상)지역과 농촌(읍, 면 이하),학교 규모별 등의 요인을 고려하여 초등학교 학부모 300명, 교사 250명을 무선 표집하였다. 질문지 배포 및 회수는 2004년 6월 1일부터 7월 15일 사이에 이루어졌으며 학교별로 우편과 인편을 이용하여 배포 및 회수하였다. 이 중에서 회수되지 않거나 불성실하게 답변된 질문지를 제외하고 학부모 240명(회수율 80%), 교사 180명(회수율 72%)을 선정, 통계 처리하였다. 설문지의 내용으로는 응답자의 인적사항, 개인적 특성, 학습지도, 생활지도, 학급경영, 학부모와의 관계로 세분하여 질문에 답할 수 있게 하였다. 본 연구의 연구목적을 알아보기 위해서 사용된 통계 방법은, 학부모의 배경변인별로 초등학교 담임교사에 거는 역할기대에 차이를 알아보기와 초등학교 담임교사의 배경변인에 따라 담임교사 자신의 역할에 대한 인지도를 알아보기 위해서 Chi-square(x^(2))검증을 하였고, 담임교사의 역할에 대해서 학부모의 기대와 교사의 지각 간의 차이를 알아보기 위해서는 t 검증을 하였다. 이상의 자료처리는 SPSSWIN 11.5 Program Package를 이용하여 처리하였다. 이상의 과정을 거쳐 얻게 된 결과는 다음과 같다. 첫째, 학부모의 배경변인별(생활거주지별, 연령별, 성별)로 초등학교 담임교사에 대한 역할기대를 알아본 결과 교사의 성별은 여교사를, 교사의 연령은 30대를, 교사의 성격은 자상함을, 교사의 자질은 아동이해를 가장 기대하며, 교과외의 중점지도희망영역에서는 사회성 지도를, 가정방문의 횟수는 담임이 필요한 경우를, 교과발달기재는 잘함 보통 노력 3단계를 기대하고 있어서 어떤 유의한 차이점도 보이지 않았음을 알게 되었다. 둘째, 초등학교 담임교사의 배경변인에 따라 교사자신의 역할에 대한 인지도를 알아본 결과 교사의 성별은 남여 상관없다, 교사의 연령은 40대를, 교사의 성격은 자상함을, 교사의 자질은 아동이해를 가장 중요하게 인지하고 있었고, 교과외의 중점지도 희망영역은 사회성 지도를, 가정방문 횟수는 담임이 필요한 경우를, 교과발달기재는 잘함 보통 노력 3단계가 좋다고 인지하고 있어서 어떤 유의한 차이점도 보이지 않았음을 알게 되었다. 셋째, 담임교사에 대한 학부모의 역할기대와 교사 자신의 역할지각의 차이 비교에서는 생활지도를 제외한 전 직무영역(학습지도, 학급운영, 학부모와의 관계 영역)에서 담임교사가 학부모보다 더 중요하게 지각하고 있다고 검증되었다. 이런 결과는 교사가 현장에서 느끼는 자신의 부족함을 채우려는 끊임없는 노력의 기대이며, 학부모들은 초등학교 담임교사에게 더 많은 역할을 기대하는 것들에 대한 부족함에서 오는 기대치의 차이라고 본다.
There is purpose of this study to try 'Role expectation analysis of students' parents and teacher about primary school teacher in charge'. Therefore, whether primary school students' parents expects some role to teacher in charge in this study and primary school teacher in charge teacher teacher's r...
There is purpose of this study to try 'Role expectation analysis of students' parents and teacher about primary school teacher in charge'. Therefore, whether primary school students' parents expects some role to teacher in charge in this study and primary school teacher in charge teacher teacher's role how recognize, and with students' parents' role expectation about teacher in charge to compare difference by teacher's role earth's crust Cholla-namdo 10 primary schools considering city (more than city) area and farm village (below town, page) by school location, factor of back by school scale 300 primary school students' parentses, 250 teachers radio sampling do . Questionnaire distribution and withdrawal were made while it is 15 July from June 1, 2004 and distributed and reclaim using post by school and squama. Choose students' parents 240 (recovery factor 80%)s, teacher 180 people(recovery factor 72%) except questionnaire that was been not collected among this or replies dishonestly, handled numberical statement. Could answer on the question contents of questionnaire fractionate by relation with respondent's human item, individuation, studying map, educational guidance, class management, students' parents. Statistics method that is used to recognize study purpose of this study did Chi-square (x^(2)) verification to search human wisdom degree about that search difference in role expectation why to primary school teacher in charge by students' parents' background fantast and teacher in charge according to primary school teacher in charge's background fantast own role, and t verification to search difference between students' parents' expectation and teacher's perception about teacher in charge's role. Data processing of singularity handled using SPSSWIN 11.5 Program Package. Sequence that is gotten via process of singularity is as following. First, sex of wave and teacher who recognize role fleet about primary school teacher in charge by (by life residential district, by age sex) by students' parents' background fantast schoolmistress, teacher's age 30, teacher's personality expects that is careful and teacher's quality expects most child interests, and emphasis map hope area of subject outside sociality map, occasion that number of times of house call need homeroom teacher, subject development recording knew that is good that certain difference that keep in mind was not seen because is usually expecting effort 3 steps. Second, sex of wave and teacher who search human wisdom degree about teacher's role according to primary school teacher in charge's background fantast open palanquin unrelated, teacher's age 40, teacher's personality recognizes that is careful and teacher's quality was recognizing child interests most importantly, and emphasis map hope area of subject outside sociality map, house call number of times knows occasion that need homeroom teacher and found out that subject development recording was not shown any differentia that keep in mind because is recognizing that is good that the effort 3rd step is usually good. Third, teacher in charge was verified that is being late more importantly than students' parents in previous job area(studying guidance, class operation, relation area with students' parents) except educational guidance in students' parents' difference comparison of role expectation and teacher own role earth's crust about teacher in charge. See that this result is expectation of ceaseless effort to complete oneself want that feel teacher on the spot, and students' parentses are difference of expected value that come from want for things which expect more roles to primary school teacher in charge.
There is purpose of this study to try 'Role expectation analysis of students' parents and teacher about primary school teacher in charge'. Therefore, whether primary school students' parents expects some role to teacher in charge in this study and primary school teacher in charge teacher teacher's role how recognize, and with students' parents' role expectation about teacher in charge to compare difference by teacher's role earth's crust Cholla-namdo 10 primary schools considering city (more than city) area and farm village (below town, page) by school location, factor of back by school scale 300 primary school students' parentses, 250 teachers radio sampling do . Questionnaire distribution and withdrawal were made while it is 15 July from June 1, 2004 and distributed and reclaim using post by school and squama. Choose students' parents 240 (recovery factor 80%)s, teacher 180 people(recovery factor 72%) except questionnaire that was been not collected among this or replies dishonestly, handled numberical statement. Could answer on the question contents of questionnaire fractionate by relation with respondent's human item, individuation, studying map, educational guidance, class management, students' parents. Statistics method that is used to recognize study purpose of this study did Chi-square (x^(2)) verification to search human wisdom degree about that search difference in role expectation why to primary school teacher in charge by students' parents' background fantast and teacher in charge according to primary school teacher in charge's background fantast own role, and t verification to search difference between students' parents' expectation and teacher's perception about teacher in charge's role. Data processing of singularity handled using SPSSWIN 11.5 Program Package. Sequence that is gotten via process of singularity is as following. First, sex of wave and teacher who recognize role fleet about primary school teacher in charge by (by life residential district, by age sex) by students' parents' background fantast schoolmistress, teacher's age 30, teacher's personality expects that is careful and teacher's quality expects most child interests, and emphasis map hope area of subject outside sociality map, occasion that number of times of house call need homeroom teacher, subject development recording knew that is good that certain difference that keep in mind was not seen because is usually expecting effort 3 steps. Second, sex of wave and teacher who search human wisdom degree about teacher's role according to primary school teacher in charge's background fantast open palanquin unrelated, teacher's age 40, teacher's personality recognizes that is careful and teacher's quality was recognizing child interests most importantly, and emphasis map hope area of subject outside sociality map, house call number of times knows occasion that need homeroom teacher and found out that subject development recording was not shown any differentia that keep in mind because is recognizing that is good that the effort 3rd step is usually good. Third, teacher in charge was verified that is being late more importantly than students' parents in previous job area(studying guidance, class operation, relation area with students' parents) except educational guidance in students' parents' difference comparison of role expectation and teacher own role earth's crust about teacher in charge. See that this result is expectation of ceaseless effort to complete oneself want that feel teacher on the spot, and students' parentses are difference of expected value that come from want for things which expect more roles to primary school teacher in charge.
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