최인훈은 50년대의 열띤 감정과 피해의식에 사로잡힌 태도를 극복하고 60년대의 새로운 문학적 토대를 구축하는 데 선두 역할을 한 작가다. 그는 남ㆍ북 분단 문제를 단순히 감상적으로 묘사하는 데 그친 전대의 작가들과 달리 지식인과 집단 사이의 관계를 통해 심도 있게 보여준다. 본 연구의 목적은 『광장』의 공간 구조 연구를 통해 작가가 의미하는 ‘광장’과 ‘밀실’의 개념을 새롭게 밝혀 보려는 시도에서 출발한다. 더불어 공간과 주인공의 의식의 흐름을 연관지어 살펴보고자 한다. 첫째, 공간을 세부적으로 분석하였다. 『광장』은 의미 있는 여러 공간이 계속적으로 제시된다. 이명준 자기 개인만의 밀실, 윤애와의 공간, 은혜와의 공간, 포로수용소, 타고르 호, 남한 사회, 북한 사회 등이 그것이다. 이러한 공간은 크고 작은 심리적, 물리적 공간이다. 이 공간은 밀실과 광장의 분리된 의미로써 일정한 ...
최인훈은 50년대의 열띤 감정과 피해의식에 사로잡힌 태도를 극복하고 60년대의 새로운 문학적 토대를 구축하는 데 선두 역할을 한 작가다. 그는 남ㆍ북 분단 문제를 단순히 감상적으로 묘사하는 데 그친 전대의 작가들과 달리 지식인과 집단 사이의 관계를 통해 심도 있게 보여준다. 본 연구의 목적은 『광장』의 공간 구조 연구를 통해 작가가 의미하는 ‘광장’과 ‘밀실’의 개념을 새롭게 밝혀 보려는 시도에서 출발한다. 더불어 공간과 주인공의 의식의 흐름을 연관지어 살펴보고자 한다. 첫째, 공간을 세부적으로 분석하였다. 『광장』은 의미 있는 여러 공간이 계속적으로 제시된다. 이명준 자기 개인만의 밀실, 윤애와의 공간, 은혜와의 공간, 포로수용소, 타고르 호, 남한 사회, 북한 사회 등이 그것이다. 이러한 공간은 크고 작은 심리적, 물리적 공간이다. 이 공간은 밀실과 광장의 분리된 의미로써 일정한 의미망을 형성한다. 밀실과 광장은 원래 분리된 개념이 아니다. 하나의 개념이 상황에 따라 미분되거나 확대된 개념이다. 밀실의 확대는 광장이고 광장을 미분하면 밀실이 되는 관계이다. 즉 밀실과 광장은 하나의 동일한 개념인데 이를 분리해서 생각하는 순간 인간의 불행이 싹튼 것이다. 그러므로 하나의 공간이 이러한 밀실과 광장의 개념으로 자유롭게 상통할 수 있는 상황은 개인에게 심리적으로 행복한 공간이 된다. 그러나 『광장』에서 이명준은 불행하게도 밀실과 광장의 개념이 깨어진 공간 위에 존재한다. 현실에서 잃어버린 밀실과 광장의 통로를 찾고자 고뇌하는 지식인의 모습이다. 이명준은 이러한 동일 개념을 작품의 결말 부분에서 인식한 것이다. 그래서 그는 푸른 바다와의 합일을 통해 분리되지 않은 행복한 공간을 찾고자 한 것이다. 둘째, 공간의 이동을 통해 『광장』의 공간 구조가 얼마나 긴밀하게 연결되는가를 보여준다. 이동 경로를 살펴보면 이명준은 ‘2층 방→신문사→동굴→배→바다 밑’으로 공간상 하향 이동한다. 또한 이명준은 밀실(남한)→광장(북한)→밀실(전쟁 중의 동굴)→광장(바다)으로 이동한다. 『광장』에서 이명준의 ‘이동’과정에 따라 전체적인 공간의 모습을 살펴보면, 『광장』의 서사는 기본적으로 ‘부채’라는 공간에서 벌어지고 있음을 알 수 있다. 이것은 『광장』의 공간이 부채꼴의 형상으로 구성될 수 있음을 암시한다. 이렇게 본다면, 『광장』은 표면상 밀실과 광장의 대립적 구조로 보이지만 사실은 상보적 관계임을 알 수 있고 이를 통해 하나의 완전한 공간을 찾고자 노력하는 이명준의 삶의 깨달음을 보여주는 것이다.
최인훈은 50년대의 열띤 감정과 피해의식에 사로잡힌 태도를 극복하고 60년대의 새로운 문학적 토대를 구축하는 데 선두 역할을 한 작가다. 그는 남ㆍ북 분단 문제를 단순히 감상적으로 묘사하는 데 그친 전대의 작가들과 달리 지식인과 집단 사이의 관계를 통해 심도 있게 보여준다. 본 연구의 목적은 『광장』의 공간 구조 연구를 통해 작가가 의미하는 ‘광장’과 ‘밀실’의 개념을 새롭게 밝혀 보려는 시도에서 출발한다. 더불어 공간과 주인공의 의식의 흐름을 연관지어 살펴보고자 한다. 첫째, 공간을 세부적으로 분석하였다. 『광장』은 의미 있는 여러 공간이 계속적으로 제시된다. 이명준 자기 개인만의 밀실, 윤애와의 공간, 은혜와의 공간, 포로수용소, 타고르 호, 남한 사회, 북한 사회 등이 그것이다. 이러한 공간은 크고 작은 심리적, 물리적 공간이다. 이 공간은 밀실과 광장의 분리된 의미로써 일정한 의미망을 형성한다. 밀실과 광장은 원래 분리된 개념이 아니다. 하나의 개념이 상황에 따라 미분되거나 확대된 개념이다. 밀실의 확대는 광장이고 광장을 미분하면 밀실이 되는 관계이다. 즉 밀실과 광장은 하나의 동일한 개념인데 이를 분리해서 생각하는 순간 인간의 불행이 싹튼 것이다. 그러므로 하나의 공간이 이러한 밀실과 광장의 개념으로 자유롭게 상통할 수 있는 상황은 개인에게 심리적으로 행복한 공간이 된다. 그러나 『광장』에서 이명준은 불행하게도 밀실과 광장의 개념이 깨어진 공간 위에 존재한다. 현실에서 잃어버린 밀실과 광장의 통로를 찾고자 고뇌하는 지식인의 모습이다. 이명준은 이러한 동일 개념을 작품의 결말 부분에서 인식한 것이다. 그래서 그는 푸른 바다와의 합일을 통해 분리되지 않은 행복한 공간을 찾고자 한 것이다. 둘째, 공간의 이동을 통해 『광장』의 공간 구조가 얼마나 긴밀하게 연결되는가를 보여준다. 이동 경로를 살펴보면 이명준은 ‘2층 방→신문사→동굴→배→바다 밑’으로 공간상 하향 이동한다. 또한 이명준은 밀실(남한)→광장(북한)→밀실(전쟁 중의 동굴)→광장(바다)으로 이동한다. 『광장』에서 이명준의 ‘이동’과정에 따라 전체적인 공간의 모습을 살펴보면, 『광장』의 서사는 기본적으로 ‘부채’라는 공간에서 벌어지고 있음을 알 수 있다. 이것은 『광장』의 공간이 부채꼴의 형상으로 구성될 수 있음을 암시한다. 이렇게 본다면, 『광장』은 표면상 밀실과 광장의 대립적 구조로 보이지만 사실은 상보적 관계임을 알 수 있고 이를 통해 하나의 완전한 공간을 찾고자 노력하는 이명준의 삶의 깨달음을 보여주는 것이다.
Choi in-hun is a writer who overcame excessive passion and feeling of being victimized of 1950th and took a role of pioneer in setting the base of new literature of 1960th. He presents the problems of division of Korea into north and south through the relationship between the knowledge and the group...
Choi in-hun is a writer who overcame excessive passion and feeling of being victimized of 1950th and took a role of pioneer in setting the base of new literature of 1960th. He presents the problems of division of Korea into north and south through the relationship between the knowledge and the groups, while the writers of former generations The purpose of this study is set forth from the trial of re-identifying the concepts of 'The square' and 'The secrete room' which the writer really means through the study of space structure of 'The square', and also tries to research the space and the flow of the hero in connection. First, this study analyzed the space concretely. In ‘The square' many significant spaces are being presented. For example those are that the secrete room of Lee myong-jun itself, the space with Yun-ae, the space with eun-Hye, a concentration camp, the lake of Tagor, the society of the South, and the society of the North. These spaces are big and small psychological and physical spaces. These spaces form a meaningful network as a separated meaning of the secrete room and the square. In originality the concepts of the secrete room and the square are not separated but they are decreased or increased concepts of one as the situation. The relationship is that the increased concept of the secret room is the square and decreased concept of the square is the secret room. So the concepts of the secret room and the square are the same but at the moment of considering them differently, the unfortune of human being is sprouting. Therefore the situation which the concept of one space can be communicated freely from the secrete room to the square gives persons happy space in psychology. But in the story 'The square' Lee myeon-jun exists unhappily in the space of broken concepts of the secrete room and the square. That is a feature of the suffering intellectual trying to finding out the channel to the secret room and the square which are lost. Lee myeon-jun recognize the concept that they are same at the end of the story. And he tries to find the integrated happy space through unifying the bright blue sea. Second, this study presents how the space structure of 'The square' is concretely connected through transfer route. When the transfer route is studied Lee myeon-jun is transferring to the downward space like as 'the second floor→ the press center → a cave→a boat → at the bottom of the boat. And also he is transferring like this; the secrete roof(the south) → the square (the north) → the secret room (the cave during the war) → the square (sea). When the whole spaces are studied as the routes of 'transferring of Lee myeon-jun it can be seen that the prologue of ' the square' is basically developing in the space of 'fan'. This implies that the space of 'the square' can be consisted of the fan-shape. When it is considered like that, even though the story 'the square' looks have oppositive structure of the secret room versus the square, we can see they have the positive relationship, and the illumination of Lee myeon-jun who tries to find a perfect space.
Choi in-hun is a writer who overcame excessive passion and feeling of being victimized of 1950th and took a role of pioneer in setting the base of new literature of 1960th. He presents the problems of division of Korea into north and south through the relationship between the knowledge and the groups, while the writers of former generations The purpose of this study is set forth from the trial of re-identifying the concepts of 'The square' and 'The secrete room' which the writer really means through the study of space structure of 'The square', and also tries to research the space and the flow of the hero in connection. First, this study analyzed the space concretely. In ‘The square' many significant spaces are being presented. For example those are that the secrete room of Lee myong-jun itself, the space with Yun-ae, the space with eun-Hye, a concentration camp, the lake of Tagor, the society of the South, and the society of the North. These spaces are big and small psychological and physical spaces. These spaces form a meaningful network as a separated meaning of the secrete room and the square. In originality the concepts of the secrete room and the square are not separated but they are decreased or increased concepts of one as the situation. The relationship is that the increased concept of the secret room is the square and decreased concept of the square is the secret room. So the concepts of the secret room and the square are the same but at the moment of considering them differently, the unfortune of human being is sprouting. Therefore the situation which the concept of one space can be communicated freely from the secrete room to the square gives persons happy space in psychology. But in the story 'The square' Lee myeon-jun exists unhappily in the space of broken concepts of the secrete room and the square. That is a feature of the suffering intellectual trying to finding out the channel to the secret room and the square which are lost. Lee myeon-jun recognize the concept that they are same at the end of the story. And he tries to find the integrated happy space through unifying the bright blue sea. Second, this study presents how the space structure of 'The square' is concretely connected through transfer route. When the transfer route is studied Lee myeon-jun is transferring to the downward space like as 'the second floor→ the press center → a cave→a boat → at the bottom of the boat. And also he is transferring like this; the secrete roof(the south) → the square (the north) → the secret room (the cave during the war) → the square (sea). When the whole spaces are studied as the routes of 'transferring of Lee myeon-jun it can be seen that the prologue of ' the square' is basically developing in the space of 'fan'. This implies that the space of 'the square' can be consisted of the fan-shape. When it is considered like that, even though the story 'the square' looks have oppositive structure of the secret room versus the square, we can see they have the positive relationship, and the illumination of Lee myeon-jun who tries to find a perfect space.
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