노후화된 교량의 안정성을 확보하고 교통조건을 개선시키기 위한 방법으로 기존 교량을 철거 후 신설하는 방법과 보수․보강한 후 계속적으로 이용하는 방법을 적용하고 있다. 노후화된 교량에 대한 보수․보강을 하는 경우 사용성과 안정성을 확보, 공사비의 절감인 경제적인 측면과 공사기간의 단축이라는 측면에서 교량의 재시공보다는 이점이 크므로 교량의 구조성능개선을 위한 보수․보강공법에 관한 실험적․이론적 연구가 진행되고 있다. 오늘날 국내에서 주로 적용되고 있는 철근콘크리트 교량의 보강공법으로는 강판접착 보강공법, 섬유강화 복합재료(...
노후화된 교량의 안정성을 확보하고 교통조건을 개선시키기 위한 방법으로 기존 교량을 철거 후 신설하는 방법과 보수․보강한 후 계속적으로 이용하는 방법을 적용하고 있다. 노후화된 교량에 대한 보수․보강을 하는 경우 사용성과 안정성을 확보, 공사비의 절감인 경제적인 측면과 공사기간의 단축이라는 측면에서 교량의 재시공보다는 이점이 크므로 교량의 구조성능개선을 위한 보수․보강공법에 관한 실험적․이론적 연구가 진행되고 있다. 오늘날 국내에서 주로 적용되고 있는 철근콘크리트 교량의 보강공법으로는 강판접착 보강공법, 섬유강화 복합재료(FRP ; Fiber Reinforced Plastic or Polymer)의 시트나 판을 이용한 부착 보강공법, 외부 프리스트레스 도입공법 등이 기존 철근콘크리트 부재의 하중 지지능력을 향상시키는데 사용되었다. 그러나 1992년 이후 강판접착 보강공법의 적용이 급격히 증가하는 추세를 나타내다가 섬유강화 복합재료(이후 FRP) 시트나 판을 이용한 부착 보강공법이 적용되면서 그 적용사례가 크게 감소하는 경향을 나타내고 있다. 한편, FRP 시트나 판 부착 보강공법은 강판접착 보강공법의 대체공법으로써 1992년 이후 그 적용사례가 꾸준히 증가하고 있으나 표면부착에 의한 보강방법은 FRP와 콘크리트 부착면 사이의 박리 및 콘크리트 피복이 떨어져나가는 단점이 있다. 이에 본 연구에서는 FRP 중의 하나인 아라미드 섬유를 철근과 같은 봉(Rod) 형태로 제조한 보강재로 내하력 보강을 실시한 철근콘크리트 슬래브 교량을 대상으로, 비파괴 동․정적 재하시험을 통하여 내하력 평가를 실시하여 구조거동을 파악하고, 이를 이론적인 해석결과와 비교․분석함으로써 교량의 성능개선 효과를 판단하였다. 그 결과, 적용대상 교량의 보강 후 내하력은 보강 전과 비교 시 교량성능이 증진되는 효과가 있는 것으로 분석되었다. 따라서 내하력이 저하된 교량은 단면보강을 실시하여 하중의 재하능력을 향상시킴으로써 구조물의 수명연장이 가능하다고 판단되므로, 체계적인 유지관리와 지속적인 연구가 필요하다.
노후화된 교량의 안정성을 확보하고 교통조건을 개선시키기 위한 방법으로 기존 교량을 철거 후 신설하는 방법과 보수․보강한 후 계속적으로 이용하는 방법을 적용하고 있다. 노후화된 교량에 대한 보수․보강을 하는 경우 사용성과 안정성을 확보, 공사비의 절감인 경제적인 측면과 공사기간의 단축이라는 측면에서 교량의 재시공보다는 이점이 크므로 교량의 구조성능개선을 위한 보수․보강공법에 관한 실험적․이론적 연구가 진행되고 있다. 오늘날 국내에서 주로 적용되고 있는 철근콘크리트 교량의 보강공법으로는 강판접착 보강공법, 섬유강화 복합재료(FRP ; Fiber Reinforced Plastic or Polymer)의 시트나 판을 이용한 부착 보강공법, 외부 프리스트레스 도입공법 등이 기존 철근콘크리트 부재의 하중 지지능력을 향상시키는데 사용되었다. 그러나 1992년 이후 강판접착 보강공법의 적용이 급격히 증가하는 추세를 나타내다가 섬유강화 복합재료(이후 FRP) 시트나 판을 이용한 부착 보강공법이 적용되면서 그 적용사례가 크게 감소하는 경향을 나타내고 있다. 한편, FRP 시트나 판 부착 보강공법은 강판접착 보강공법의 대체공법으로써 1992년 이후 그 적용사례가 꾸준히 증가하고 있으나 표면부착에 의한 보강방법은 FRP와 콘크리트 부착면 사이의 박리 및 콘크리트 피복이 떨어져나가는 단점이 있다. 이에 본 연구에서는 FRP 중의 하나인 아라미드 섬유를 철근과 같은 봉(Rod) 형태로 제조한 보강재로 내하력 보강을 실시한 철근콘크리트 슬래브 교량을 대상으로, 비파괴 동․정적 재하시험을 통하여 내하력 평가를 실시하여 구조거동을 파악하고, 이를 이론적인 해석결과와 비교․분석함으로써 교량의 성능개선 효과를 판단하였다. 그 결과, 적용대상 교량의 보강 후 내하력은 보강 전과 비교 시 교량성능이 증진되는 효과가 있는 것으로 분석되었다. 따라서 내하력이 저하된 교량은 단면보강을 실시하여 하중의 재하능력을 향상시킴으로써 구조물의 수명연장이 가능하다고 판단되므로, 체계적인 유지관리와 지속적인 연구가 필요하다.
Two measures are taken to secure the stability of old bridges and improve the traffic condition; to remove the existing bridge and building a new one, or repairing and supplementing the old one and continue using it. The latter has more benefits such as being able to secure the usability, stability,...
Two measures are taken to secure the stability of old bridges and improve the traffic condition; to remove the existing bridge and building a new one, or repairing and supplementing the old one and continue using it. The latter has more benefits such as being able to secure the usability, stability, reducing the construction cost in the economical aspect and shortening the construction period compared to the former. Therefore, experimental and theoretical researches on the repairing and supplementing methods to improve the structure and performance of the bridge are being conducted. Domestically, methods such as steel board attachment, attachment of Fiber Reinforced Plastic or Polymer (FRP) sheets or boards, or induction of external free stress were mostly used to reinforce the steel frame concrete bridges and increase their durability for loads. Steel board attachment became rapidly popular since 1992; however, as methods of attaching FRP sheets or boards began to be applied, use of the steel board attachment method is showing considerable decrease. Methods of attaching FRP sheets or boards are continuously replacing the steel board attachment method since 1992. Nevertheless, the former's weak point is that the coatings between the FRP and the concrete as well as the concrete cover fall off. In this context, I conducted non-destruction, active and stationary loading tests to the concrete slab bridges that were reinforced with supplementing materials made of Aramid fiber rods, determined the reaction of the structure, compared the results with the theoretic interpretations, analyzed the consequence, and judged the improvement effect on the bridge's load durability. The result showed that supplementation of the object bridge improved its load durability. Therefore, it is presumable that bridges that lost its load durability can be improved and its life cycle elongated by conducting slab supplementation, indicating the need for a systematic maintenance and continuous follow-up research.
Two measures are taken to secure the stability of old bridges and improve the traffic condition; to remove the existing bridge and building a new one, or repairing and supplementing the old one and continue using it. The latter has more benefits such as being able to secure the usability, stability, reducing the construction cost in the economical aspect and shortening the construction period compared to the former. Therefore, experimental and theoretical researches on the repairing and supplementing methods to improve the structure and performance of the bridge are being conducted. Domestically, methods such as steel board attachment, attachment of Fiber Reinforced Plastic or Polymer (FRP) sheets or boards, or induction of external free stress were mostly used to reinforce the steel frame concrete bridges and increase their durability for loads. Steel board attachment became rapidly popular since 1992; however, as methods of attaching FRP sheets or boards began to be applied, use of the steel board attachment method is showing considerable decrease. Methods of attaching FRP sheets or boards are continuously replacing the steel board attachment method since 1992. Nevertheless, the former's weak point is that the coatings between the FRP and the concrete as well as the concrete cover fall off. In this context, I conducted non-destruction, active and stationary loading tests to the concrete slab bridges that were reinforced with supplementing materials made of Aramid fiber rods, determined the reaction of the structure, compared the results with the theoretic interpretations, analyzed the consequence, and judged the improvement effect on the bridge's load durability. The result showed that supplementation of the object bridge improved its load durability. Therefore, it is presumable that bridges that lost its load durability can be improved and its life cycle elongated by conducting slab supplementation, indicating the need for a systematic maintenance and continuous follow-up research.
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