본 연구는 평화교육의 이론과 과제를 규명하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 위하여 연구자는 다음과 같은 문제제기를 하였다.$$a$$a첫째, 한국의 평화교육 연구에 대한 학사적이고 서지학적인 조직화 작업이 필요하다. 둘째, 평화를 교육의 문제로 보는 것이 어떠한 의미가 있는가, 즉 평화와 교육의 관계에 대한 규명이 필요하다. 셋째, 평화교육의 출발점이 되는 평화와 평화교육의 개념에 대한 비교와 고찰의 작업이 필요하다. 넷째, 평화적 사유의 방식을 통하여 교육에 대한 이해의 지평을 넓히는 작업이 필요하다. 다섯째, 한국 평화교육의 과제들이 한국 사회의 현실과 관련성을 가지고 일관성 있게 논의되어야 한다.$$a$$a이러한 문제제기들에 대하여 연구자는 다음과 같은 내용을 연구하였다.$$a$$a첫째, 한국에서 이루어진 평화교육 연구에 대한 조직화 작업을 시도하였다. 이를 위해 한국의 평화교육 연구를 시기별․주제별로 분석하였다. 평화교육 연구의 시기별 분석에 있어서는 1980년대 이후를 중심으로 한국의 평화교육 연구를 10년 단위로 나누어 ...
본 연구는 평화교육의 이론과 과제를 규명하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 위하여 연구자는 다음과 같은 문제제기를 하였다.$$a$$a첫째, 한국의 평화교육 연구에 대한 학사적이고 서지학적인 조직화 작업이 필요하다. 둘째, 평화를 교육의 문제로 보는 것이 어떠한 의미가 있는가, 즉 평화와 교육의 관계에 대한 규명이 필요하다. 셋째, 평화교육의 출발점이 되는 평화와 평화교육의 개념에 대한 비교와 고찰의 작업이 필요하다. 넷째, 평화적 사유의 방식을 통하여 교육에 대한 이해의 지평을 넓히는 작업이 필요하다. 다섯째, 한국 평화교육의 과제들이 한국 사회의 현실과 관련성을 가지고 일관성 있게 논의되어야 한다.$$a$$a이러한 문제제기들에 대하여 연구자는 다음과 같은 내용을 연구하였다.$$a$$a첫째, 한국에서 이루어진 평화교육 연구에 대한 조직화 작업을 시도하였다. 이를 위해 한국의 평화교육 연구를 시기별․주제별로 분석하였다. 평화교육 연구의 시기별 분석에 있어서는 1980년대 이후를 중심으로 한국의 평화교육 연구를 10년 단위로 나누어 사회적 환경의 변화와 더불어 논의하였다. 연구자는 1980년대를 평화교육 연구의 도입과 소개기로, 1990년대를 평화교육 연구의 성장과 심화기로, 2000년 이후를 새로운 평화교육의 개념과 교육실천의 모색기로 보고 이와 관련된 연구의 경향을 분석하였다. 평화교육 연구의 주제별 분석에 있어서는 평화교육 연구를 소극적 평화교육과 적극적 평화교육에 대한 연구로, 인간중심 평화교육과 생명중심 평화교육에 대한 연구로 분류하여 논의하였다.$$a$$a둘째, 평화를 왜 교육학적 화두로 삼을 수밖에 없는가를 고찰하고 평화를 교육의 문제로 보는 것이 어떠한 의미가 있는지에 대한 규명 작업을 시도하였다. 이를 위해 평화를 삶의 조건으로뿐만 아니라, 교육인간학적인 탐구의 과제로서, 궁극적으로는 삶을 살아가는 문제해결의 능력으로서 조명하였다. 그리고 평화능력의 교육학적 의미와 구체적 구성 내용들을 논의하였다.$$a$$a셋째, 평화와 평화교육의 개념에 대한 치밀한 이해를 위하여, 평화의 개념을 문화권에 따라, 종교적 입장에 따라, 여성과 소수자의 관점에 따라, 제2차 세계대전 이후의 현대적 이해방식에 따라 논의하고, 21세기에 요구되는 평화 개념으로서 ‘생명중심의 평화’에 대하여 논의하였다. 또한 평화교육의 개념을 풍부하게 논의하기 위하여 평화교육이 전개되어온 역사를 살펴보고, 평화교육의 개념을 유사개념들과의 관계 속에서 비교하여 고찰하였다.$$a$$a넷째, 평화교육을 ‘평화적 원리를 통해 실천되는 교육’이라는 관점에서 조명하고, 교육을 이해하는 평화적 원리들을 논의하였다. 연구자는 평화적 사유의 원리들을 관계중심의 사고, 서로를 살리는 삶의 방식, 변화를 추구하는 역동성, 전체성에 대한 고려라는 틀에서 논의하였다. 그리고 이와 같은 평화적 사유방식을 통하여 교육을 이해할 때, 교육의 개념과 방법, 교육의 환경과 학교생활에 대한 이해가 어떻게 확대될 수 있는가를 논의하였다.$$a$$a다섯째, 한국 평화교육의 과제를 한국 사회의 현실과 관련하여 논의하였다. 현재 한반도의 상황에서는 통일교육, 인권교육, 생명교육이 평화라는 포괄적 관점 하에서 일관성을 가지고 이루어져야 한다. 이를 위해 연구자는 평화교육과 통일교육, 인권교육, 생명교육이 어떠한 관계성 속에서 이해되어야 하는가를 논의하였다.$$a$$a이와 같이 논의된 평화교육의 이론과 과제는 21세기의 상황에서 끊임없이 새로운 개념을 모색해야 하는데, 향후 평화 개념의 중심에는 ‘생명’에 대한 존중이 자리를 잡아야 할 것이다. 생명중심의 평화교육은 소비가 아닌 의미의 추구를 통해, 공생과 섞어짓기를 통해, 다양성의 약동을 통해, 토착적 자연과 문화의 가치를 재발견하는 것을 통해, 나눔과 순환의 가치를 통해 새로운 개념과 과제를 모색해 나가야 할 것이다.$$a$$a또한 평화교육은 평화에 대한 교육, 평화를 통한 교육, 평화를 위한 교육과 더불어 평화의 원리에 의해 인도되는 교육으로 포괄적으로 이해될 때, 우리의 교육을 반성하고 새로운 지평을 열어주는 교육철학적 이념의 역할을 할 것이다.$$a$$a
본 연구는 평화교육의 이론과 과제를 규명하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 위하여 연구자는 다음과 같은 문제제기를 하였다.$$a$$a첫째, 한국의 평화교육 연구에 대한 학사적이고 서지학적인 조직화 작업이 필요하다. 둘째, 평화를 교육의 문제로 보는 것이 어떠한 의미가 있는가, 즉 평화와 교육의 관계에 대한 규명이 필요하다. 셋째, 평화교육의 출발점이 되는 평화와 평화교육의 개념에 대한 비교와 고찰의 작업이 필요하다. 넷째, 평화적 사유의 방식을 통하여 교육에 대한 이해의 지평을 넓히는 작업이 필요하다. 다섯째, 한국 평화교육의 과제들이 한국 사회의 현실과 관련성을 가지고 일관성 있게 논의되어야 한다.$$a$$a이러한 문제제기들에 대하여 연구자는 다음과 같은 내용을 연구하였다.$$a$$a첫째, 한국에서 이루어진 평화교육 연구에 대한 조직화 작업을 시도하였다. 이를 위해 한국의 평화교육 연구를 시기별․주제별로 분석하였다. 평화교육 연구의 시기별 분석에 있어서는 1980년대 이후를 중심으로 한국의 평화교육 연구를 10년 단위로 나누어 사회적 환경의 변화와 더불어 논의하였다. 연구자는 1980년대를 평화교육 연구의 도입과 소개기로, 1990년대를 평화교육 연구의 성장과 심화기로, 2000년 이후를 새로운 평화교육의 개념과 교육실천의 모색기로 보고 이와 관련된 연구의 경향을 분석하였다. 평화교육 연구의 주제별 분석에 있어서는 평화교육 연구를 소극적 평화교육과 적극적 평화교육에 대한 연구로, 인간중심 평화교육과 생명중심 평화교육에 대한 연구로 분류하여 논의하였다.$$a$$a둘째, 평화를 왜 교육학적 화두로 삼을 수밖에 없는가를 고찰하고 평화를 교육의 문제로 보는 것이 어떠한 의미가 있는지에 대한 규명 작업을 시도하였다. 이를 위해 평화를 삶의 조건으로뿐만 아니라, 교육인간학적인 탐구의 과제로서, 궁극적으로는 삶을 살아가는 문제해결의 능력으로서 조명하였다. 그리고 평화능력의 교육학적 의미와 구체적 구성 내용들을 논의하였다.$$a$$a셋째, 평화와 평화교육의 개념에 대한 치밀한 이해를 위하여, 평화의 개념을 문화권에 따라, 종교적 입장에 따라, 여성과 소수자의 관점에 따라, 제2차 세계대전 이후의 현대적 이해방식에 따라 논의하고, 21세기에 요구되는 평화 개념으로서 ‘생명중심의 평화’에 대하여 논의하였다. 또한 평화교육의 개념을 풍부하게 논의하기 위하여 평화교육이 전개되어온 역사를 살펴보고, 평화교육의 개념을 유사개념들과의 관계 속에서 비교하여 고찰하였다.$$a$$a넷째, 평화교육을 ‘평화적 원리를 통해 실천되는 교육’이라는 관점에서 조명하고, 교육을 이해하는 평화적 원리들을 논의하였다. 연구자는 평화적 사유의 원리들을 관계중심의 사고, 서로를 살리는 삶의 방식, 변화를 추구하는 역동성, 전체성에 대한 고려라는 틀에서 논의하였다. 그리고 이와 같은 평화적 사유방식을 통하여 교육을 이해할 때, 교육의 개념과 방법, 교육의 환경과 학교생활에 대한 이해가 어떻게 확대될 수 있는가를 논의하였다.$$a$$a다섯째, 한국 평화교육의 과제를 한국 사회의 현실과 관련하여 논의하였다. 현재 한반도의 상황에서는 통일교육, 인권교육, 생명교육이 평화라는 포괄적 관점 하에서 일관성을 가지고 이루어져야 한다. 이를 위해 연구자는 평화교육과 통일교육, 인권교육, 생명교육이 어떠한 관계성 속에서 이해되어야 하는가를 논의하였다.$$a$$a이와 같이 논의된 평화교육의 이론과 과제는 21세기의 상황에서 끊임없이 새로운 개념을 모색해야 하는데, 향후 평화 개념의 중심에는 ‘생명’에 대한 존중이 자리를 잡아야 할 것이다. 생명중심의 평화교육은 소비가 아닌 의미의 추구를 통해, 공생과 섞어짓기를 통해, 다양성의 약동을 통해, 토착적 자연과 문화의 가치를 재발견하는 것을 통해, 나눔과 순환의 가치를 통해 새로운 개념과 과제를 모색해 나가야 할 것이다.$$a$$a또한 평화교육은 평화에 대한 교육, 평화를 통한 교육, 평화를 위한 교육과 더불어 평화의 원리에 의해 인도되는 교육으로 포괄적으로 이해될 때, 우리의 교육을 반성하고 새로운 지평을 열어주는 교육철학적 이념의 역할을 할 것이다.$$a$$a
This study aims at systemizing the theory and the task of peace education in Korea. For this study, five questions as below were raised.$$a$$aFirst, we need the historical and bibliographical systematization of peace education research in Korea. Second, the relationship between peace and education s...
This study aims at systemizing the theory and the task of peace education in Korea. For this study, five questions as below were raised.$$a$$aFirst, we need the historical and bibliographical systematization of peace education research in Korea. Second, the relationship between peace and education should be examined closely. Third, the concept of peace and peace education should be defined through comparing various definitions. Fourth, we should enlarge the horizon of understanding peace education through the peaceful way of thinking. Fifth, we should discuss the task of peace education of Korea related with the social and political context of Korea.$$a$$aIn this study, five subjects as follow were discussed.$$a$$aFirst, the researcher tried to systemize the peace education researches in Korea since 1980''s. Researches were classified according to the chronicle and to the theme. The period since 1980''s was divided into three decades in this study, 1980''s, 1990''s, and 2000''s. The history of peace education researches in each decade was described with the historical and social atmosphere of Korea, the characteristics of peace education researches, and examples of valuable and meaningful peace education studies. In 1980''s, peace education was introduced to Korea. The concept of ''peace'' and ''peace education'' was discussed in many studies. In 1990''s, peace education in Korea was developed variously. A lot of studies were focused on the Korean historical context of peace education, so they included the concept of ''reunification education'' and ''life education'' into peace education. Since 2000, peace education in Korea came up the new era. Creative studies of peace education discussed on the globalization, terrorism, discrimination, and so on. The researcher classified peace education according to the theme, for example, negative peace education vs. positive peace education, and people-oriented peace education vs. nature-oriented peace education.$$a$$aSecond, the researcher tried to answer the question about relationship between peace and education. For this question, the researcher discussed peace as the condition for life, the anthropological research problem, and ultimately the problem-solving ability during the life. In addition, the educational meaning and the practical ingredients of peace capacity were discussed.$$a$$aThird, to understand the concept of peace and peace education closely, the concept of peace was discussed according to various culture, religion, the viewpoint of women and minorities, and modern approach after the second World War. In addition, the researcher proposed the concept of ''life-centered'' peace education. To understand peace education profoundly, the researcher described the history of peace education, and compared the concept of peace education with the related concepts.$$a$$aFourth, the researcher tried to broaden educational horizons through the peaceful way of thinking, so tried to clarify the principles of peaceful approach. The researcher discussed the peaceful way of thinking as relation-centered way of thinking, win-win life style, dynamical pursuit of change, and holistic way of thinking. Then, the researcher tried to apply the peaceful way of thinking to reconsider and redefine the concepts, the methods, the circumstances and the practical life of education.$$a$$aFifth, the researcher discussed the task of peace education of Korea related with the social context of Korea. Considering the historical and social context of Korean peninsula, we need systematical view point for integrating the reunification education, human rights education, and life education. So, the researcher tried to discuss such educational practice through the peaceful way of thinking.$$a$$aWe need to continuously refine the concept of peace education with the change of life circumstances. We need to locate ''dignity of life'' in the center of the concept of peace from now on. Life-centered peace education will be possible through the culture of pursuing not consumption but meaning, of co-existence and balance, of variety, of rediscovering the native nature and culture, and of sharing and recycling.$$a$$aWe can define peace education as the education about peace, the education through peace, and the education for peace. In addition, we can understand peace education as the education guided by peaceful principles. When we understand peace education as ''the education guided by peaceful principles'', peace education can be the ideal educational philosophy.$$a$$a
This study aims at systemizing the theory and the task of peace education in Korea. For this study, five questions as below were raised.$$a$$aFirst, we need the historical and bibliographical systematization of peace education research in Korea. Second, the relationship between peace and education should be examined closely. Third, the concept of peace and peace education should be defined through comparing various definitions. Fourth, we should enlarge the horizon of understanding peace education through the peaceful way of thinking. Fifth, we should discuss the task of peace education of Korea related with the social and political context of Korea.$$a$$aIn this study, five subjects as follow were discussed.$$a$$aFirst, the researcher tried to systemize the peace education researches in Korea since 1980''s. Researches were classified according to the chronicle and to the theme. The period since 1980''s was divided into three decades in this study, 1980''s, 1990''s, and 2000''s. The history of peace education researches in each decade was described with the historical and social atmosphere of Korea, the characteristics of peace education researches, and examples of valuable and meaningful peace education studies. In 1980''s, peace education was introduced to Korea. The concept of ''peace'' and ''peace education'' was discussed in many studies. In 1990''s, peace education in Korea was developed variously. A lot of studies were focused on the Korean historical context of peace education, so they included the concept of ''reunification education'' and ''life education'' into peace education. Since 2000, peace education in Korea came up the new era. Creative studies of peace education discussed on the globalization, terrorism, discrimination, and so on. The researcher classified peace education according to the theme, for example, negative peace education vs. positive peace education, and people-oriented peace education vs. nature-oriented peace education.$$a$$aSecond, the researcher tried to answer the question about relationship between peace and education. For this question, the researcher discussed peace as the condition for life, the anthropological research problem, and ultimately the problem-solving ability during the life. In addition, the educational meaning and the practical ingredients of peace capacity were discussed.$$a$$aThird, to understand the concept of peace and peace education closely, the concept of peace was discussed according to various culture, religion, the viewpoint of women and minorities, and modern approach after the second World War. In addition, the researcher proposed the concept of ''life-centered'' peace education. To understand peace education profoundly, the researcher described the history of peace education, and compared the concept of peace education with the related concepts.$$a$$aFourth, the researcher tried to broaden educational horizons through the peaceful way of thinking, so tried to clarify the principles of peaceful approach. The researcher discussed the peaceful way of thinking as relation-centered way of thinking, win-win life style, dynamical pursuit of change, and holistic way of thinking. Then, the researcher tried to apply the peaceful way of thinking to reconsider and redefine the concepts, the methods, the circumstances and the practical life of education.$$a$$aFifth, the researcher discussed the task of peace education of Korea related with the social context of Korea. Considering the historical and social context of Korean peninsula, we need systematical view point for integrating the reunification education, human rights education, and life education. So, the researcher tried to discuss such educational practice through the peaceful way of thinking.$$a$$aWe need to continuously refine the concept of peace education with the change of life circumstances. We need to locate ''dignity of life'' in the center of the concept of peace from now on. Life-centered peace education will be possible through the culture of pursuing not consumption but meaning, of co-existence and balance, of variety, of rediscovering the native nature and culture, and of sharing and recycling.$$a$$aWe can define peace education as the education about peace, the education through peace, and the education for peace. In addition, we can understand peace education as the education guided by peaceful principles. When we understand peace education as ''the education guided by peaceful principles'', peace education can be the ideal educational philosophy.$$a$$a
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학위논문 정보
저자
박보영
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과
지도교수
오인탁
발행연도
2006
총페이지
v, 231 p.
키워드
평화교육,
평화,
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