본 연구는 문화기술적 연구방법(Qualitative Research)을 사용하여 자연적인 맥락 하에 유치원 교실에서 일어나는 인형극 놀이의 과정을 연구하려는 목적에서 이루어졌다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 인형극 놀이의 전개과정에서 나타나는 유아들의 놀이특성은 무엇인가? 2. 인형극 놀이의 성립과 지속을 위한 요건들은 무엇인가? 본 연구는 S 유치원의 만4세 진달래반 유아 28명(남아 15명, 여아 13명) 중 언어 영역에서 인형극을 하는 유아를 대상으로 하여, 2002년 9월 24일부터 11월 1일까지 6주동안 자유선택활동 시간 중에 인형극 놀이를 관찰하였다. 관찰한 내용은 현장노트에 기록하고, 녹음기로 유아들의 대화를 녹음하였으며, 연구 보조원 1명을 동원하여 유아의 활동 장면을 ...
본 연구는 문화기술적 연구방법(Qualitative Research)을 사용하여 자연적인 맥락 하에 유치원 교실에서 일어나는 인형극 놀이의 과정을 연구하려는 목적에서 이루어졌다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 인형극 놀이의 전개과정에서 나타나는 유아들의 놀이특성은 무엇인가? 2. 인형극 놀이의 성립과 지속을 위한 요건들은 무엇인가? 본 연구는 S 유치원의 만4세 진달래반 유아 28명(남아 15명, 여아 13명) 중 언어 영역에서 인형극을 하는 유아를 대상으로 하여, 2002년 9월 24일부터 11월 1일까지 6주동안 자유선택활동 시간 중에 인형극 놀이를 관찰하였다. 관찰한 내용은 현장노트에 기록하고, 녹음기로 유아들의 대화를 녹음하였으며, 연구 보조원 1명을 동원하여 유아의 활동 장면을 비디오카메라로 촬영하였고, 유아 및 담임교사와의 비형식적인 면담도 실시하였다. 이와 같이 수집된 녹음 자료 및 비디오 자료에 대한 전사본과 현장기록지, 교사와 유아와의 면담 및 문서 수집, 사진을 중심으로 하여 질적 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 인형극 놀이의 전개과정에서 나타나는 유아들의 놀이특성은 무엇인가? 첫째, 인형극 놀이의 주제는 유아의 일상적인 생활경험, 교사가 제안한 교육적 경험, 부정적 정서를 표현하는 정의적 주제로 나타났다. 둘째, 인형극 놀이는 배우와 관객, 즉흥적 시나리오, 연출가, 무대가 존재하는 연극의 특성을 지니고 있었다. 셋째, 인형극 놀이에서 유아들은 손동작을 통해 인형을 조정하면서 인형의 움직임을 만들어 내는 동시에, 자신의 목소리를 통해 대사를 하며 인형에 생명을 불어넣는 것을 볼 수 있었다. 넷째, 인형극 놀이에서 유아들은 인형의 종류에 따라 가작화 연기의 신체성에 있어서 차이가 있었다. 즉 손인형의 경우 유아의 가작화 연기에서 동작성이 가장 증진된 반면, 손가락 인형은 가장 적은 것으로 나타났다. 다섯째, 인형극 놀이에서 유아들은 놀이의 시작과 끝을 알리기, 역할결정 및 재결정, 역할의 전형적인 연기행동 결정 및 수정, 가상적 상황 설정과 공고, 사물의 가작화 설정과 수정, 갈등해결 등의 상황적 맥락에서 상위의사소통을 사용하였다. 2. 인형극 놀이의 성립과 지속을 위한 요건들은 무엇인가? 첫째, 인형극 영역에 제공된 인형의 구조성, 인형의 종류, 인형의 조종방법이 인형극 놀이의 성립과 지속에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 인형극 놀이에서 유아의 놀이참여와 갈등 해결, 또래의 단계별 지지가 인형극 놀이의 성립과 지속에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 인형극 경험 제공하기, 격려해주기, 지원해주기, 놀이자로 참여하기와 같은 교사의 적절한 개입은 유아들의 인형극 놀이의 성립과 지속에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 문화기술적 연구방법(Qualitative Research)을 사용하여 자연적인 맥락 하에 유치원 교실에서 일어나는 인형극 놀이의 과정을 연구하려는 목적에서 이루어졌다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 인형극 놀이의 전개과정에서 나타나는 유아들의 놀이특성은 무엇인가? 2. 인형극 놀이의 성립과 지속을 위한 요건들은 무엇인가? 본 연구는 S 유치원의 만4세 진달래반 유아 28명(남아 15명, 여아 13명) 중 언어 영역에서 인형극을 하는 유아를 대상으로 하여, 2002년 9월 24일부터 11월 1일까지 6주동안 자유선택활동 시간 중에 인형극 놀이를 관찰하였다. 관찰한 내용은 현장노트에 기록하고, 녹음기로 유아들의 대화를 녹음하였으며, 연구 보조원 1명을 동원하여 유아의 활동 장면을 비디오카메라로 촬영하였고, 유아 및 담임교사와의 비형식적인 면담도 실시하였다. 이와 같이 수집된 녹음 자료 및 비디오 자료에 대한 전사본과 현장기록지, 교사와 유아와의 면담 및 문서 수집, 사진을 중심으로 하여 질적 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 인형극 놀이의 전개과정에서 나타나는 유아들의 놀이특성은 무엇인가? 첫째, 인형극 놀이의 주제는 유아의 일상적인 생활경험, 교사가 제안한 교육적 경험, 부정적 정서를 표현하는 정의적 주제로 나타났다. 둘째, 인형극 놀이는 배우와 관객, 즉흥적 시나리오, 연출가, 무대가 존재하는 연극의 특성을 지니고 있었다. 셋째, 인형극 놀이에서 유아들은 손동작을 통해 인형을 조정하면서 인형의 움직임을 만들어 내는 동시에, 자신의 목소리를 통해 대사를 하며 인형에 생명을 불어넣는 것을 볼 수 있었다. 넷째, 인형극 놀이에서 유아들은 인형의 종류에 따라 가작화 연기의 신체성에 있어서 차이가 있었다. 즉 손인형의 경우 유아의 가작화 연기에서 동작성이 가장 증진된 반면, 손가락 인형은 가장 적은 것으로 나타났다. 다섯째, 인형극 놀이에서 유아들은 놀이의 시작과 끝을 알리기, 역할결정 및 재결정, 역할의 전형적인 연기행동 결정 및 수정, 가상적 상황 설정과 공고, 사물의 가작화 설정과 수정, 갈등해결 등의 상황적 맥락에서 상위의사소통을 사용하였다. 2. 인형극 놀이의 성립과 지속을 위한 요건들은 무엇인가? 첫째, 인형극 영역에 제공된 인형의 구조성, 인형의 종류, 인형의 조종방법이 인형극 놀이의 성립과 지속에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 인형극 놀이에서 유아의 놀이참여와 갈등 해결, 또래의 단계별 지지가 인형극 놀이의 성립과 지속에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 인형극 경험 제공하기, 격려해주기, 지원해주기, 놀이자로 참여하기와 같은 교사의 적절한 개입은 유아들의 인형극 놀이의 성립과 지속에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study was achieved on purpose to study the process of puppetry play that happens in the kindergarten classroom under natural situation by the method of study Qualitative Research. For this object, it was established following research topics. 1. What is the play special quality of young childre...
This study was achieved on purpose to study the process of puppetry play that happens in the kindergarten classroom under natural situation by the method of study Qualitative Research. For this object, it was established following research topics. 1. What is the play special quality of young children showed in the process of puppetry play? 2. What are essential factors for organization and continuance of puppetry play? Taking young 28 children (15 boys, 13 girls) who play the puppetry in language area among 4-year-olds Azalea class of S kindergarten as a research, it was observed puppetry play in process of free-choice play in preschool during 6 weeks from September, 24, 2002. to November, 1, 2002. Contents observed was written in the note. Children's dialogue was recorded. Children's activity was also recorded by video-camera with 1 assistant. And we had unformed meeting with young children and teacher. Qualitative research was done with transcription of collected the visual and auditory information, the record of field, teacher and young children's interview, documents collected, and photo. Result of this study is as follows. 1. What is the play special quality of young children showed in the process of puppetry play? First, the subject of puppetry play is young children's usual life experience, educational experience teacher intended, the expression of negative emotion. Second, puppetry play has theatrical special quality that actor, audience, an extemporary scenario, a producer, and the stage exist. Third, while young children control the puppet in puppetry play, they could inspire the puppet with life through their voice. Fourth, young children have a difference with the corporality of make-believe depending on the kind of puppet during the puppetry play. In the case of hand puppet, the most increased young children's the corporality of make-believe, in other case of finger puppet the least increased it. Fifth, young children used meta-communication in puppetry play to inform beginning and ending, to decide and re-decide the roles, to decide typical pretended action and correct the roles, to establish imaginary contexts and solidity, establish and modify the object of make-believe and to resolve the conflicts. 2. What are essential factors for organization and continuance of puppetry play? First, puppet of structure, kinds, and control method affect the organization and continuance of puppetry play. Second, in puppetry play, young children's participation, resolution of conflicts, support step by step affect the organization and continuance of puppetry play. Third, teacher's intervention such as providing the experience of the play, encouragement, support, participation in the capacity of the play affects the organization and continuance of puppetry play.
This study was achieved on purpose to study the process of puppetry play that happens in the kindergarten classroom under natural situation by the method of study Qualitative Research. For this object, it was established following research topics. 1. What is the play special quality of young children showed in the process of puppetry play? 2. What are essential factors for organization and continuance of puppetry play? Taking young 28 children (15 boys, 13 girls) who play the puppetry in language area among 4-year-olds Azalea class of S kindergarten as a research, it was observed puppetry play in process of free-choice play in preschool during 6 weeks from September, 24, 2002. to November, 1, 2002. Contents observed was written in the note. Children's dialogue was recorded. Children's activity was also recorded by video-camera with 1 assistant. And we had unformed meeting with young children and teacher. Qualitative research was done with transcription of collected the visual and auditory information, the record of field, teacher and young children's interview, documents collected, and photo. Result of this study is as follows. 1. What is the play special quality of young children showed in the process of puppetry play? First, the subject of puppetry play is young children's usual life experience, educational experience teacher intended, the expression of negative emotion. Second, puppetry play has theatrical special quality that actor, audience, an extemporary scenario, a producer, and the stage exist. Third, while young children control the puppet in puppetry play, they could inspire the puppet with life through their voice. Fourth, young children have a difference with the corporality of make-believe depending on the kind of puppet during the puppetry play. In the case of hand puppet, the most increased young children's the corporality of make-believe, in other case of finger puppet the least increased it. Fifth, young children used meta-communication in puppetry play to inform beginning and ending, to decide and re-decide the roles, to decide typical pretended action and correct the roles, to establish imaginary contexts and solidity, establish and modify the object of make-believe and to resolve the conflicts. 2. What are essential factors for organization and continuance of puppetry play? First, puppet of structure, kinds, and control method affect the organization and continuance of puppetry play. Second, in puppetry play, young children's participation, resolution of conflicts, support step by step affect the organization and continuance of puppetry play. Third, teacher's intervention such as providing the experience of the play, encouragement, support, participation in the capacity of the play affects the organization and continuance of puppetry play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.