본고는 시인 윤동주의 작품에 대한 효과적인 교수-학습 방법에 대한 연구로서, 기존의 윤동주 시의 학문적 연구 성과를 토대로 교육현장에서 효율적인 교수, 학습을 도모하기 위한 방안을 고찰하는 데 그 의의가 있다. 이어 7차 교육과정에서 다루고 있는 ‘학습자, 활동, 수행성’ 중심의 편성에 맞추어 시 교육을 학습자의 정체성 맥락과 연결하여 학습자 스스로가 문학 능력을 갖출 수 있는 학습방법을 모색하는데 그 목적이 있다. 윤동주의 시에는 작품마다 각각 작시날짜가 기록되어 있는데, 이를 통해 그가 자아가 형성되기 시작하는 성장기 때부터 시를 쓰기 시작했음을 알 수 있다. 특히 일제의 탄압이 가장 심했던 1930~40년대를 살아야 했던 윤동주는 식민지 국민이라는 외적 갈등과 그러한 시대를 어떻게 살아나가야 하는가에 대한 자신의 도덕적 신념과 자아성숙에 대한 고민으로 인한 내적 갈등을 겪어야만 했다. 윤동주는 이러한 갈등을 자신의 작품에 나타냄으로써 통과 제의적 기능을 내포하는 시작품을 창작하여 개인의 자아실현을 추구하였다. 따라서 윤동주의 시는 내면적인 성숙 과정을 그리고 있는 성장시라 할 수 있는데, 성장시는 자기형성의 단계에 있는 학생들에게 ...
본고는 시인 윤동주의 작품에 대한 효과적인 교수-학습 방법에 대한 연구로서, 기존의 윤동주 시의 학문적 연구 성과를 토대로 교육현장에서 효율적인 교수, 학습을 도모하기 위한 방안을 고찰하는 데 그 의의가 있다. 이어 7차 교육과정에서 다루고 있는 ‘학습자, 활동, 수행성’ 중심의 편성에 맞추어 시 교육을 학습자의 정체성 맥락과 연결하여 학습자 스스로가 문학 능력을 갖출 수 있는 학습방법을 모색하는데 그 목적이 있다. 윤동주의 시에는 작품마다 각각 작시날짜가 기록되어 있는데, 이를 통해 그가 자아가 형성되기 시작하는 성장기 때부터 시를 쓰기 시작했음을 알 수 있다. 특히 일제의 탄압이 가장 심했던 1930~40년대를 살아야 했던 윤동주는 식민지 국민이라는 외적 갈등과 그러한 시대를 어떻게 살아나가야 하는가에 대한 자신의 도덕적 신념과 자아성숙에 대한 고민으로 인한 내적 갈등을 겪어야만 했다. 윤동주는 이러한 갈등을 자신의 작품에 나타냄으로써 통과 제의적 기능을 내포하는 시작품을 창작하여 개인의 자아실현을 추구하였다. 따라서 윤동주의 시는 내면적인 성숙 과정을 그리고 있는 성장시라 할 수 있는데, 성장시는 자기형성의 단계에 있는 학생들에게 정서적 체험과 함께 현대시의 다양한 측면을 이해하게 하는데 도움을 줄 것이다. 7차 교육과정의 국어 교육목표를 살펴보면, “문학을 통해 다양한 인간과 세계에 대한 이해와 감상 능력을 기르고 인간의 가치를 내면화하는 존재를 기른다”는 구절이 있다. 이는 문학 교육이 개인의 문학을 내면화하면서 동시에 사회적 활동을 기르는 사회화 과정의 한 방안인 것을 말해준다. 따라서 시 교육은 학습자의 문학능력을 증진시키는데 앞장서야 하며, 시를 통한 문학적 체험이 학습자의 삶과 연관되어 자기 성찰과 자기 형성을 함양할 수 있는 방향으로 나아가야 한다. “자아 찾기와 더불어 살기”라는 성장시의 목표와 개인 윤리 의식을 지향한 윤동주의 성장시는 자아인식의 함양과 함께 타인과 사회에 대한 인식을 넓혀주며, 성숙한 인격을 형성하는데 많은 도움을 준다. 따라서 윤동주의 작품은 ‘성장시’의 관점에서 자신에 대한 존중이나 자아정체성의 확립을 비롯한 공동 사고 및 협동 과정, 합리적 문제 해결력 등의 인성 교육적 요소를 포괄한 교수-학습 원리를 제시하여야 한다. 이를 전제로 윤동주 시의 교수-학습 방법을 다음과 같이 세 가지로 나누어 연구하였다. 첫째, ‘아버지 찾기’의 모티브로서 사회화 과정 측면을 중심으로 한 교수-학습 방안으로 윤동주 시의 저항성에 대해 토론하였다. 둘째, ‘길의 발견’이라는 모티브로서 학습자를 중심으로 한 교육과정으로 ‘길’을 소재로 교육 연극하는 방안과 함께 상호 텍스트성을 분석해 보았다. 마지막으로 ‘성과 사랑의 인식, 정체성 모색’의 모티브로서 인성교육 측면에서 자아정체성에 대한 교육 방안을 제시하였다. 이로써 7차 교육과정의 국어 교육 목정에 따라 윤동주의 시를 효과적으로 교수-학습할 수 있는 방법을 탐색해 보고자 한다.
본고는 시인 윤동주의 작품에 대한 효과적인 교수-학습 방법에 대한 연구로서, 기존의 윤동주 시의 학문적 연구 성과를 토대로 교육현장에서 효율적인 교수, 학습을 도모하기 위한 방안을 고찰하는 데 그 의의가 있다. 이어 7차 교육과정에서 다루고 있는 ‘학습자, 활동, 수행성’ 중심의 편성에 맞추어 시 교육을 학습자의 정체성 맥락과 연결하여 학습자 스스로가 문학 능력을 갖출 수 있는 학습방법을 모색하는데 그 목적이 있다. 윤동주의 시에는 작품마다 각각 작시날짜가 기록되어 있는데, 이를 통해 그가 자아가 형성되기 시작하는 성장기 때부터 시를 쓰기 시작했음을 알 수 있다. 특히 일제의 탄압이 가장 심했던 1930~40년대를 살아야 했던 윤동주는 식민지 국민이라는 외적 갈등과 그러한 시대를 어떻게 살아나가야 하는가에 대한 자신의 도덕적 신념과 자아성숙에 대한 고민으로 인한 내적 갈등을 겪어야만 했다. 윤동주는 이러한 갈등을 자신의 작품에 나타냄으로써 통과 제의적 기능을 내포하는 시작품을 창작하여 개인의 자아실현을 추구하였다. 따라서 윤동주의 시는 내면적인 성숙 과정을 그리고 있는 성장시라 할 수 있는데, 성장시는 자기형성의 단계에 있는 학생들에게 정서적 체험과 함께 현대시의 다양한 측면을 이해하게 하는데 도움을 줄 것이다. 7차 교육과정의 국어 교육목표를 살펴보면, “문학을 통해 다양한 인간과 세계에 대한 이해와 감상 능력을 기르고 인간의 가치를 내면화하는 존재를 기른다”는 구절이 있다. 이는 문학 교육이 개인의 문학을 내면화하면서 동시에 사회적 활동을 기르는 사회화 과정의 한 방안인 것을 말해준다. 따라서 시 교육은 학습자의 문학능력을 증진시키는데 앞장서야 하며, 시를 통한 문학적 체험이 학습자의 삶과 연관되어 자기 성찰과 자기 형성을 함양할 수 있는 방향으로 나아가야 한다. “자아 찾기와 더불어 살기”라는 성장시의 목표와 개인 윤리 의식을 지향한 윤동주의 성장시는 자아인식의 함양과 함께 타인과 사회에 대한 인식을 넓혀주며, 성숙한 인격을 형성하는데 많은 도움을 준다. 따라서 윤동주의 작품은 ‘성장시’의 관점에서 자신에 대한 존중이나 자아정체성의 확립을 비롯한 공동 사고 및 협동 과정, 합리적 문제 해결력 등의 인성 교육적 요소를 포괄한 교수-학습 원리를 제시하여야 한다. 이를 전제로 윤동주 시의 교수-학습 방법을 다음과 같이 세 가지로 나누어 연구하였다. 첫째, ‘아버지 찾기’의 모티브로서 사회화 과정 측면을 중심으로 한 교수-학습 방안으로 윤동주 시의 저항성에 대해 토론하였다. 둘째, ‘길의 발견’이라는 모티브로서 학습자를 중심으로 한 교육과정으로 ‘길’을 소재로 교육 연극하는 방안과 함께 상호 텍스트성을 분석해 보았다. 마지막으로 ‘성과 사랑의 인식, 정체성 모색’의 모티브로서 인성교육 측면에서 자아정체성에 대한 교육 방안을 제시하였다. 이로써 7차 교육과정의 국어 교육 목정에 따라 윤동주의 시를 효과적으로 교수-학습할 수 있는 방법을 탐색해 보고자 한다.
As a study on methods of teaching and learning the poet Dongju Yoon's works effectively, this thesis is significant in investigating a plan for promoting efficient teaching and learning in an educational field based on the existing academic research results from his poems. Its purpose is to seek how...
As a study on methods of teaching and learning the poet Dongju Yoon's works effectively, this thesis is significant in investigating a plan for promoting efficient teaching and learning in an educational field based on the existing academic research results from his poems. Its purpose is to seek how to learn in which learners can have literary ability themselves in connection of poem education with their identity in accordance with the organization centering on 'a learner, activity, and performance' which is dealt with in the 7th curriculum. His poems have their individual dates of versification, which show that he began to compose a poem from a growth period when his self began to be formed. In particular, he who had to live in the 1930s and 1940s when Japanese imperialism brought the most severe pressure on Korea had to experience the external conflict that he belonged to colonial people and the internal conflict from his own moral belief in how he should live in the era and from the agony about self-maturity. He pursued personal self-realization by creating poetic works including the function as a rite of passage through expressing the conflicts in his own works. Thus, his poems can be said to be the initiation poems of depicting a process of his internal maturity, which will help students in the stage of self-formation to understand the various aspects of modern poems with emotional experience. The objective for educating the Korean language in the curriculum includes the passage "We foster human beings who cultivate ability to understand and appreciate various men and the world through literature and who internalize human value". It shows that literary education is one plan for socialization process of internalizing personal literature and fostering social activity. Thus, poem education should leadingly promote learners' literary ability, and advance to the direction of cultivating self-reflection and self-formation in literary experience through a poem which is associated with their lives. His initiation poem aiming at its objective of “seeking the self and living together” and at personal ethic consciousness broadens the awareness of others and the society with the cultivation of self-recognition, and much helps to form mature character. Thus, from the viewpoint of 'a initiation poem' his works should present a teaching-learning principle including the elements of humanity education such as common thought and cooperation process and rational solution to a problem including respect for the self or establishment of self-identity. Presupposing it I studied methods of teaching and learning his poems dividing them into the following three. The first one is a teaching-learning plan centering on the aspect of socialization process as the motive of 'looking for a father', in which I discussed the resistance in the poems. The second is a curriculum centering on learners as the motive of 'discovering a way', in which I analyzed intertextuality with a plan for performing an educational play with 'a way' as material. The final one is a plan for educating self-identity at the aspect of humanity education as the motive of 'awareness of sex and love, seeking identity'. Now, I try to explore methods of teaching and learning his poems effectively according to the purpose of Korean education in the 7th curriculum.
As a study on methods of teaching and learning the poet Dongju Yoon's works effectively, this thesis is significant in investigating a plan for promoting efficient teaching and learning in an educational field based on the existing academic research results from his poems. Its purpose is to seek how to learn in which learners can have literary ability themselves in connection of poem education with their identity in accordance with the organization centering on 'a learner, activity, and performance' which is dealt with in the 7th curriculum. His poems have their individual dates of versification, which show that he began to compose a poem from a growth period when his self began to be formed. In particular, he who had to live in the 1930s and 1940s when Japanese imperialism brought the most severe pressure on Korea had to experience the external conflict that he belonged to colonial people and the internal conflict from his own moral belief in how he should live in the era and from the agony about self-maturity. He pursued personal self-realization by creating poetic works including the function as a rite of passage through expressing the conflicts in his own works. Thus, his poems can be said to be the initiation poems of depicting a process of his internal maturity, which will help students in the stage of self-formation to understand the various aspects of modern poems with emotional experience. The objective for educating the Korean language in the curriculum includes the passage "We foster human beings who cultivate ability to understand and appreciate various men and the world through literature and who internalize human value". It shows that literary education is one plan for socialization process of internalizing personal literature and fostering social activity. Thus, poem education should leadingly promote learners' literary ability, and advance to the direction of cultivating self-reflection and self-formation in literary experience through a poem which is associated with their lives. His initiation poem aiming at its objective of “seeking the self and living together” and at personal ethic consciousness broadens the awareness of others and the society with the cultivation of self-recognition, and much helps to form mature character. Thus, from the viewpoint of 'a initiation poem' his works should present a teaching-learning principle including the elements of humanity education such as common thought and cooperation process and rational solution to a problem including respect for the self or establishment of self-identity. Presupposing it I studied methods of teaching and learning his poems dividing them into the following three. The first one is a teaching-learning plan centering on the aspect of socialization process as the motive of 'looking for a father', in which I discussed the resistance in the poems. The second is a curriculum centering on learners as the motive of 'discovering a way', in which I analyzed intertextuality with a plan for performing an educational play with 'a way' as material. The final one is a plan for educating self-identity at the aspect of humanity education as the motive of 'awareness of sex and love, seeking identity'. Now, I try to explore methods of teaching and learning his poems effectively according to the purpose of Korean education in the 7th curriculum.
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