정서순화를 위한 미술교육 프로그램 연구 : 미술활동에 내재된 심리치료요인을 중심으로 A Study on Art Education Programs for Emotional Purification - Focusing on Psycho-therapeutic Elements in Art Activities -원문보기
미술은 인간의 많은 부분을 반영하는 표현방법 중 하나이다. 다시 말해서, 미술은 자신의 감정을 표현하기도 하고, 자신과 관련된 시대의 사건이나 사실을 전달하기도 한다. 뿐만 아니라, 미술이 가지는 표현성은 언어나 문자로 표현하기에 한계가 있는 감정이나 생각, 느낌을 전달하기에 적절한 방법이기도 하다. 따라서 미술은 자신의 정서를 표출하고 표현된 정서를 정확히 이해하게 하며 자신의 내면을 탐색하기 위한 방법으로 확대되고 있다. 현대인들은 급변하는 사회 속에서 심리적 갈등이나 정서적 어려움을 겪고 있으며, 이런 상황에서 오늘날 학교현장의 청소년들은 심리적, 정서적 불안정을 표출하고 있다. 즉, 청소년들에게 ...
미술은 인간의 많은 부분을 반영하는 표현방법 중 하나이다. 다시 말해서, 미술은 자신의 감정을 표현하기도 하고, 자신과 관련된 시대의 사건이나 사실을 전달하기도 한다. 뿐만 아니라, 미술이 가지는 표현성은 언어나 문자로 표현하기에 한계가 있는 감정이나 생각, 느낌을 전달하기에 적절한 방법이기도 하다. 따라서 미술은 자신의 정서를 표출하고 표현된 정서를 정확히 이해하게 하며 자신의 내면을 탐색하기 위한 방법으로 확대되고 있다. 현대인들은 급변하는 사회 속에서 심리적 갈등이나 정서적 어려움을 겪고 있으며, 이런 상황에서 오늘날 학교현장의 청소년들은 심리적, 정서적 불안정을 표출하고 있다. 즉, 청소년들에게 자기표현의 배출구와 다양한 형식의 정서적 순화방법이 요구된다. 이러한 측면에서 자유로운 자기표현을 통한 정서순화의 방법으로 미술활동은 매우 의미 있는 행위이다. 창의적인 미술활동은 인간으로 하여금 자신의 내면을 표현하고, 외부와의 의사소통을 통해 자신의 상처를 보여주고 치유할 수 있다. 즉, 미술활동에 내재된 치료적 접근방법을 통해 교육현장에 활용이 가능하다. 이와 같은 연구의 필요성은 미술교육을 담당하는 교사에게 미술활동에 내재되어 있는 치료적요인의 중요성을 강조하는데 있다. 즉, 분석하고 적용하여 학생들의 정서순화에서의 미술활동의 활용과 방향을 모색하는데 목적을 두었다. 서론에서는 미술활동에 내재된 치료적 특성을 활용한 미술교육의 연구목적을 제시하고, 미술교육에서 학생의 심리적 정서순화를 위한 미술치료의 적용을 연구 내용으로 제시하였다. 본론에서는 첫째, 예술과 정서의 관계에 대하여 정신분석학적 측면을 고찰하였고, 예술의 정신적 영역 안에서 예술의 정서순화 기능에 대해 알아보았다. 둘째, 미술활동이 정서에 미치는 영향과 미술활동을 통한 치료적 적용을 통해 미술교육에서 나타나는 치료적 의미와 효과성에 대해 모색해 보았다. 셋째, 미술교육의 영역별 내용구성에 심리 치료적 요인을 적용해 봄으로써 미술교육과 정서와의 관계를 확인하고, 정서순화를 위한 치료적 미술교육 프로그램을 고안함으로써 미술교육 현장으로의 적용을 제안하였다. 결론에서는 미술치료 프로그램들의 분석으로 치료적 미술기법과 매체가 기존의 미술활동과는 다른 상징적 의미와 승화된 의미를 나타내고 있다는 것을 확인하였다. 또한 미술교육에 치료적 적용은 복잡한 현대사회의 청소년에게 심리적 안정과 정서적 순화에 도움을 준다는 사실을 연구 확인하였다.
미술은 인간의 많은 부분을 반영하는 표현방법 중 하나이다. 다시 말해서, 미술은 자신의 감정을 표현하기도 하고, 자신과 관련된 시대의 사건이나 사실을 전달하기도 한다. 뿐만 아니라, 미술이 가지는 표현성은 언어나 문자로 표현하기에 한계가 있는 감정이나 생각, 느낌을 전달하기에 적절한 방법이기도 하다. 따라서 미술은 자신의 정서를 표출하고 표현된 정서를 정확히 이해하게 하며 자신의 내면을 탐색하기 위한 방법으로 확대되고 있다. 현대인들은 급변하는 사회 속에서 심리적 갈등이나 정서적 어려움을 겪고 있으며, 이런 상황에서 오늘날 학교현장의 청소년들은 심리적, 정서적 불안정을 표출하고 있다. 즉, 청소년들에게 자기표현의 배출구와 다양한 형식의 정서적 순화방법이 요구된다. 이러한 측면에서 자유로운 자기표현을 통한 정서순화의 방법으로 미술활동은 매우 의미 있는 행위이다. 창의적인 미술활동은 인간으로 하여금 자신의 내면을 표현하고, 외부와의 의사소통을 통해 자신의 상처를 보여주고 치유할 수 있다. 즉, 미술활동에 내재된 치료적 접근방법을 통해 교육현장에 활용이 가능하다. 이와 같은 연구의 필요성은 미술교육을 담당하는 교사에게 미술활동에 내재되어 있는 치료적요인의 중요성을 강조하는데 있다. 즉, 분석하고 적용하여 학생들의 정서순화에서의 미술활동의 활용과 방향을 모색하는데 목적을 두었다. 서론에서는 미술활동에 내재된 치료적 특성을 활용한 미술교육의 연구목적을 제시하고, 미술교육에서 학생의 심리적 정서순화를 위한 미술치료의 적용을 연구 내용으로 제시하였다. 본론에서는 첫째, 예술과 정서의 관계에 대하여 정신분석학적 측면을 고찰하였고, 예술의 정신적 영역 안에서 예술의 정서순화 기능에 대해 알아보았다. 둘째, 미술활동이 정서에 미치는 영향과 미술활동을 통한 치료적 적용을 통해 미술교육에서 나타나는 치료적 의미와 효과성에 대해 모색해 보았다. 셋째, 미술교육의 영역별 내용구성에 심리 치료적 요인을 적용해 봄으로써 미술교육과 정서와의 관계를 확인하고, 정서순화를 위한 치료적 미술교육 프로그램을 고안함으로써 미술교육 현장으로의 적용을 제안하였다. 결론에서는 미술치료 프로그램들의 분석으로 치료적 미술기법과 매체가 기존의 미술활동과는 다른 상징적 의미와 승화된 의미를 나타내고 있다는 것을 확인하였다. 또한 미술교육에 치료적 적용은 복잡한 현대사회의 청소년에게 심리적 안정과 정서적 순화에 도움을 준다는 사실을 연구 확인하였다.
Art is one of expressions reflecting many of humans. In other words, we express our feelings through art, and communicate an event or a fact of the times in relation with us. In addition, a mode of expression of art is suitable for transmitting emotion, thoughts, and feelings that languages and lett...
Art is one of expressions reflecting many of humans. In other words, we express our feelings through art, and communicate an event or a fact of the times in relation with us. In addition, a mode of expression of art is suitable for transmitting emotion, thoughts, and feelings that languages and letters are limited to express. Thus, art has been extended to express our emotion, make us understand exactly what the expressed emotion, and be established as a way of searching our inner side. People in modern times have suffered psychological conflicts and emotional difficulties in a rapidly-changing society, and the adolescents of schools have expressed their psychological and emotional uneasiness in this situation. That is, it is required for adolescents to have an outlet of self-expression and various forms of ways for their emotional purification. In this sense, art activities are found to be meaningful as a way of emotional purification through free self-expression. Creative art activities help encourage humans to express their inner side, to communicate with the outside, and to let their wounds open and cure of them. That is, a therapeutic approach inherent in art activities would be useful in education fields. The necessity of this study lies in emphasizing the importance of therapeutic elements inherent in art activities to art teachers. Namely, this study aims to search for the application and direction of art activities for students' emotional purification by analyzing and applying the therapeutic elements. The introduction states the purpose of study on art education using therapeutic strengths inherent in art activities, and speculates the subject of study, application of art therapy for a student's psychological and emotional purification in art class. To the main subject, first, the relation of art and emotion was examined to identify the mental aspect of art from a psychoanalytical view, and find the emotional purification aspect of art. Second, the therapeutic meaning and effectiveness of art activities were searched with a review of the effect of it on emotion, and of therapeutic application of it in art education. Third, the relation of art education and emotion was identified by applying psycho-therapeutic element to the details of art curriculum, and it was suggested the application of therapeutic art education program to art education fields by developing those programs for emotional purification. In the conclusion, it has demonstrated that by analyzing art therapy programs, therapeutic art techniques and media have different symbols of meaning and different sublimated meaning from those in the existing art activities. Also, the therapeutic application to art education has been found to help adolescents purify their emotion in a complicated modern society.
Art is one of expressions reflecting many of humans. In other words, we express our feelings through art, and communicate an event or a fact of the times in relation with us. In addition, a mode of expression of art is suitable for transmitting emotion, thoughts, and feelings that languages and letters are limited to express. Thus, art has been extended to express our emotion, make us understand exactly what the expressed emotion, and be established as a way of searching our inner side. People in modern times have suffered psychological conflicts and emotional difficulties in a rapidly-changing society, and the adolescents of schools have expressed their psychological and emotional uneasiness in this situation. That is, it is required for adolescents to have an outlet of self-expression and various forms of ways for their emotional purification. In this sense, art activities are found to be meaningful as a way of emotional purification through free self-expression. Creative art activities help encourage humans to express their inner side, to communicate with the outside, and to let their wounds open and cure of them. That is, a therapeutic approach inherent in art activities would be useful in education fields. The necessity of this study lies in emphasizing the importance of therapeutic elements inherent in art activities to art teachers. Namely, this study aims to search for the application and direction of art activities for students' emotional purification by analyzing and applying the therapeutic elements. The introduction states the purpose of study on art education using therapeutic strengths inherent in art activities, and speculates the subject of study, application of art therapy for a student's psychological and emotional purification in art class. To the main subject, first, the relation of art and emotion was examined to identify the mental aspect of art from a psychoanalytical view, and find the emotional purification aspect of art. Second, the therapeutic meaning and effectiveness of art activities were searched with a review of the effect of it on emotion, and of therapeutic application of it in art education. Third, the relation of art education and emotion was identified by applying psycho-therapeutic element to the details of art curriculum, and it was suggested the application of therapeutic art education program to art education fields by developing those programs for emotional purification. In the conclusion, it has demonstrated that by analyzing art therapy programs, therapeutic art techniques and media have different symbols of meaning and different sublimated meaning from those in the existing art activities. Also, the therapeutic application to art education has been found to help adolescents purify their emotion in a complicated modern society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.