학급경영이란 아동의 학습활동을 증진하고 사회적 생활기능을 증진할 수 있는 긍정적이고 적절한 환경을 교사와 아동이 협동적으로 조성하는 과정이라고 할 수 있다. 학급은 학교교육 목표를 달성시키기 위한 교육 활동의 기본이며, 교육실천의 직접적인 장으로 학교교육의 핵심이라고 할 수 있다. ‘교육의 질은 교사의 질을 능가할 수 없다’라는 말의 보편화된 논리는 교육의 질은 교사의 자질에 크게 의존한다는 것을 의미한다. 최근 인터넷의 보편화는 학습 정보에 대한 무한정의 접근을 가능하게 함으로써 학교교육의 환경이나 ...
학급경영이란 아동의 학습활동을 증진하고 사회적 생활기능을 증진할 수 있는 긍정적이고 적절한 환경을 교사와 아동이 협동적으로 조성하는 과정이라고 할 수 있다. 학급은 학교교육 목표를 달성시키기 위한 교육 활동의 기본이며, 교육실천의 직접적인 장으로 학교교육의 핵심이라고 할 수 있다. ‘교육의 질은 교사의 질을 능가할 수 없다’라는 말의 보편화된 논리는 교육의 질은 교사의 자질에 크게 의존한다는 것을 의미한다. 최근 인터넷의 보편화는 학습 정보에 대한 무한정의 접근을 가능하게 함으로써 학교교육의 환경이나 교사의 역할이 변화될 것을 요구하고 있다. 이러한 상황에서 인터넷을 이용한 가상공간에서 담임교사와 아동, 학부모와의 정보 공유 및 쌍방향적 의사소통이 학급경영을 위한 새로운 교육환경으로 부각되고 있다. 현재와 같은 학급 현장에서 이루어지는 면대면의 학급경영은 교사중심의 일방향적으로 운영되는 경향이 있고, 학부모와의 상호작용이 매우 부족하다. 이러한 쌍방향적 의사소통이 부족한 상황에서 학급경영의 쌍방향 기능을 복구시키는 학급경영의 사이버모형을 개발할 필요가 있는 것이다. 본 연구는 학급 담임교사의 학급경영을 위한 방법으로 시대적 요구와 교육 수요자들의 필요에 맞추어 학급경영의 효율성, 활용의 유용성, 접근의 용이성을 고려하여 학급경영의 사이버모형을 개발하여 학급경영에서 교육관련자들을 쌍방향적 의사소통을 촉진시켜 줌으로써 학급경영의 효과성과 효율성을 높이려는 목적으로 추진하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 학급경영과 관련된 국내외 문헌을 조사?분석하였으며, 또한 학급경영의 사비버모형 개발에 필요한 교사, 아동, 학부모들의 의견조사를 위한 예비조사와 학급경영의 사이버모형의 적합성을 알아보기 위해 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 χ2(Chi-square) 검증을 실시하였다. 학급경영의 사이버모형에서는 교사, 아동, 학부모라는 인적 요소가 7차 교육과정의 교과활동, 특별활동, 재량활동이라는 과업 요소와 어떻게 관련을 가지고 있는지를 검토하여 모형을 개발하였다. 모형의 실현을 위한 웹구성은 초기화면의 학급소개, 교육과정, 재량활동, 특별활동, 특기적성, 자료실, 대화방, 학급 게시판이며 회원등록, 추천 사이트로 적급이 용이하게 하였으며 대화방은 공개/비공개로 되어있어 사용자가 선택하도록 하였고, 각 항목에서 정보공유, 의사소통이 이루어지도록 매뉴를 구현하였다. 모형의 적합성 검증은 개발한 사이버모형과 그 실현을 위한 웹사이트에서 학급경영의 사이버모형 컨텐츠에 대한 만족도, 학급경영의 사이버모형의 일반화 가치 여부, 사이버상의 학급모형을 적용한 학급을 운영할 때 상호작용 증진 여부, 사이버 학급경영의 유용성 여부, 학급 홈페이지의 수정·보완의 용이성 여부, 사이버상의 학급경영에 참가하고 싶은 욕구 여부, 학급경영의 사이버모형의 적합성 여부 등 7개 항목에서 교사를 대상으로 한 모형의 적합성 설문조사 결과는 양호하다는 응답이 나왔다. 이를 통해 본 연구에서 개발한 학급경영에 관한 이론적 사이버모형이 적합하며, 웹상에서 구현한 사이버모형이 현장에서 이용가능하다는 점을 알 수 있었다. 그래서 본 연구는 학급경영에서 사이버 공간을 이용하면 쌍방향적 의사소통이 가능하여 교사, 아동, 학부모 등 교육 관련자들의 교육력을 집중할 수 있다고 보여진다. 또한 이를 통해 지식정보화 사회에서 필요한 지적 재생산 능력을 높이는 데도 기여할 수 있다고 여겨진다.
학급경영이란 아동의 학습활동을 증진하고 사회적 생활기능을 증진할 수 있는 긍정적이고 적절한 환경을 교사와 아동이 협동적으로 조성하는 과정이라고 할 수 있다. 학급은 학교교육 목표를 달성시키기 위한 교육 활동의 기본이며, 교육실천의 직접적인 장으로 학교교육의 핵심이라고 할 수 있다. ‘교육의 질은 교사의 질을 능가할 수 없다’라는 말의 보편화된 논리는 교육의 질은 교사의 자질에 크게 의존한다는 것을 의미한다. 최근 인터넷의 보편화는 학습 정보에 대한 무한정의 접근을 가능하게 함으로써 학교교육의 환경이나 교사의 역할이 변화될 것을 요구하고 있다. 이러한 상황에서 인터넷을 이용한 가상공간에서 담임교사와 아동, 학부모와의 정보 공유 및 쌍방향적 의사소통이 학급경영을 위한 새로운 교육환경으로 부각되고 있다. 현재와 같은 학급 현장에서 이루어지는 면대면의 학급경영은 교사중심의 일방향적으로 운영되는 경향이 있고, 학부모와의 상호작용이 매우 부족하다. 이러한 쌍방향적 의사소통이 부족한 상황에서 학급경영의 쌍방향 기능을 복구시키는 학급경영의 사이버모형을 개발할 필요가 있는 것이다. 본 연구는 학급 담임교사의 학급경영을 위한 방법으로 시대적 요구와 교육 수요자들의 필요에 맞추어 학급경영의 효율성, 활용의 유용성, 접근의 용이성을 고려하여 학급경영의 사이버모형을 개발하여 학급경영에서 교육관련자들을 쌍방향적 의사소통을 촉진시켜 줌으로써 학급경영의 효과성과 효율성을 높이려는 목적으로 추진하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 학급경영과 관련된 국내외 문헌을 조사?분석하였으며, 또한 학급경영의 사비버모형 개발에 필요한 교사, 아동, 학부모들의 의견조사를 위한 예비조사와 학급경영의 사이버모형의 적합성을 알아보기 위해 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 χ2(Chi-square) 검증을 실시하였다. 학급경영의 사이버모형에서는 교사, 아동, 학부모라는 인적 요소가 7차 교육과정의 교과활동, 특별활동, 재량활동이라는 과업 요소와 어떻게 관련을 가지고 있는지를 검토하여 모형을 개발하였다. 모형의 실현을 위한 웹구성은 초기화면의 학급소개, 교육과정, 재량활동, 특별활동, 특기적성, 자료실, 대화방, 학급 게시판이며 회원등록, 추천 사이트로 적급이 용이하게 하였으며 대화방은 공개/비공개로 되어있어 사용자가 선택하도록 하였고, 각 항목에서 정보공유, 의사소통이 이루어지도록 매뉴를 구현하였다. 모형의 적합성 검증은 개발한 사이버모형과 그 실현을 위한 웹사이트에서 학급경영의 사이버모형 컨텐츠에 대한 만족도, 학급경영의 사이버모형의 일반화 가치 여부, 사이버상의 학급모형을 적용한 학급을 운영할 때 상호작용 증진 여부, 사이버 학급경영의 유용성 여부, 학급 홈페이지의 수정·보완의 용이성 여부, 사이버상의 학급경영에 참가하고 싶은 욕구 여부, 학급경영의 사이버모형의 적합성 여부 등 7개 항목에서 교사를 대상으로 한 모형의 적합성 설문조사 결과는 양호하다는 응답이 나왔다. 이를 통해 본 연구에서 개발한 학급경영에 관한 이론적 사이버모형이 적합하며, 웹상에서 구현한 사이버모형이 현장에서 이용가능하다는 점을 알 수 있었다. 그래서 본 연구는 학급경영에서 사이버 공간을 이용하면 쌍방향적 의사소통이 가능하여 교사, 아동, 학부모 등 교육 관련자들의 교육력을 집중할 수 있다고 보여진다. 또한 이를 통해 지식정보화 사회에서 필요한 지적 재생산 능력을 높이는 데도 기여할 수 있다고 여겨진다.
Classroom management could be defined as a process that teacher and children join forces in creating the conditions for boosting the classroom activities and social skills of the latter group. A class is one of the fundamental elements of school education to attain its objects, and that is also part...
Classroom management could be defined as a process that teacher and children join forces in creating the conditions for boosting the classroom activities and social skills of the latter group. A class is one of the fundamental elements of school education to attain its objects, and that is also part of the pivot of school education as a place where education is actually conducted. The quality of education is said not to be better than the quality of teachers, which implies that the former is largely reliant on teacher qualifications. Lately, the high penetration rate of the Internet makes it possible to gain unlimited access to learning information, and this phenomenon calls for a change in school education environments and teacher roles. Cyber space that can accelerate information sharing and two-way communication among homeroom teachers, children and parents is being highlighted as new educational setting to increase classroom management efficiency. The current face-to-face classroom management is primarily led by teacher and couldn't further two-way communication properly among the parties concerned, including teacher, children and parents, and there should be a new model to beef up two-way communication. The purpose of this study was to develop a classroom management cybermodel in a bid to facilitate two-way communication among people concerned and improve the effectiveness and efficiency of classroom management through online space. After relevant domestic and international literature was analyzed, a pilot survey was conducted to gather opinions from teachers, children and parents in regard to the development of a classroom management cybermodel. And then another survey was taken to determine the fitness of a cybermodel developed in the study, and x2(Chi-square) test was employed. The classroom management cybermodel was prepared after reviewing the results of the pilot survey and earlier studies to find out how human factor including teacher, children and parents was associated with task factor including academic education, extracurricular activities and optional programs. When teachers were asked to assess the adequacy of the cybermodel, they replied that it's good. The findings of the study illustrated that the theoretical classroom management cybermodel developed in the study was adequate and applicable to school education. The use of online space for classroom management is expected to step up two-way communication and let the parties concerned, including teacher, children and parents, direct more energy into teaching and learning. Furthermore, it seems that it could make a contribution to enhancing their intellectual ability to process information in response to their own needs, which is important in knowledge-based, information-oriented society.
Classroom management could be defined as a process that teacher and children join forces in creating the conditions for boosting the classroom activities and social skills of the latter group. A class is one of the fundamental elements of school education to attain its objects, and that is also part of the pivot of school education as a place where education is actually conducted. The quality of education is said not to be better than the quality of teachers, which implies that the former is largely reliant on teacher qualifications. Lately, the high penetration rate of the Internet makes it possible to gain unlimited access to learning information, and this phenomenon calls for a change in school education environments and teacher roles. Cyber space that can accelerate information sharing and two-way communication among homeroom teachers, children and parents is being highlighted as new educational setting to increase classroom management efficiency. The current face-to-face classroom management is primarily led by teacher and couldn't further two-way communication properly among the parties concerned, including teacher, children and parents, and there should be a new model to beef up two-way communication. The purpose of this study was to develop a classroom management cybermodel in a bid to facilitate two-way communication among people concerned and improve the effectiveness and efficiency of classroom management through online space. After relevant domestic and international literature was analyzed, a pilot survey was conducted to gather opinions from teachers, children and parents in regard to the development of a classroom management cybermodel. And then another survey was taken to determine the fitness of a cybermodel developed in the study, and x2(Chi-square) test was employed. The classroom management cybermodel was prepared after reviewing the results of the pilot survey and earlier studies to find out how human factor including teacher, children and parents was associated with task factor including academic education, extracurricular activities and optional programs. When teachers were asked to assess the adequacy of the cybermodel, they replied that it's good. The findings of the study illustrated that the theoretical classroom management cybermodel developed in the study was adequate and applicable to school education. The use of online space for classroom management is expected to step up two-way communication and let the parties concerned, including teacher, children and parents, direct more energy into teaching and learning. Furthermore, it seems that it could make a contribution to enhancing their intellectual ability to process information in response to their own needs, which is important in knowledge-based, information-oriented society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.